Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bremseservice på Leaf-rent lureri eller nødvendig sikkerhetstiltak ?

Startet av geear, søndag 05. mars 2017, klokken 09:20

« forrige - neste »

geear

Vurderer å la madammen forsøke tur-retur Sandnes/Horten via Kristiansand (E39 og E18) i slutten av januar, med ettåring i bilen. Fordi vi andre trenger oljebrenneren til fjellet. Har bare hatt elbil noen uker, og knapt kjørt et par mil i ett strekk. Ser at den estimerer typisk 130km på fullt batteri når den lades ute i noen plussgrader. Og legger på 10km om en velger ECO-mode. Har piggdekk. Hva kan jeg regne med å klare? Må selvfølgelig ta høyde for at det kan være kaldere da enn nå. Fullader den i oppvarmet garasje (20 grader), og det hjelper kanskje til å holde litt lunk i batteriet en stund. Hvilke distanser kan man regne med å klare på første etappe med varmt batteri - og så på de neste hvor jeg har forstått det slik at det er mest tidseffektivt å lade til ca. 80%?

Det kryr av hurtigladere langs denne veien nå, men med barn så må man også komme frem en gang - kan ikke BARE ta det som tur.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Rio

Et par punkter:

1) Batterier blir oppvarmet av kjøring, og av hurtiglading. Starter man med et godt oppvarmet batteri så vil det nok holde seg varmt, med mindre man må stå flere timer i ladekø.

2) Sørg for at man har registrert seg hos GK og Fortum, som har hurtigladerne på denne strekningen.

3) Planlegg litt først, slik at man vet omtrent hvor man skal stoppe.
(Last gjerne ned oppdaterte posisjoner for hurtigladere (POI) i dette forumet.)

4) Ladingen er raskest opp til ca 80-85%.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

geear

Har noen tanker om hva som kan være mulig, men usikker på om det er realistisk. F.eks. 117km til Flekkefjord, antar det da fortsatt er litt igjen på "tanken", lade 20-25 min, kjøre 108km til Kristiansand, 25-30 min der, hvis dette er optimistisk er Søgne en mulighet, så Tvedestrand eller Brokelandsheia, nye 25-30 min, og så må det antageligvis toppes opp et sted, Porsgrunn/Larvik/Fokserød. 110-sona tapper vel hardt.

zyp

Jeg foreslår Moi, Mandal, Grimstad, Brokelandsheia, Larvik. Da har du ingen etapper lengre enn ni mil og fra Larvik er det bare fem mil til Horten så da trenger du ikke tenke på å ta det rolig på motorveien.

eivhelle

Best case scenario for slutten av januar er pent vær og rundt 5 minusgrader og typisk rekkevidde på 120-130km hvis du har bil med varmepumpe.

Det anbefales å beholde minst 20km gjenstående rekkevidde før man hurtiglader hvis en ikke skal kjøre det siste stykket uten varme i bilen. Hurtiglading over 90% tar lang tid så derfor bør en også kalkulere med maks 90% kapasitet når en beregner rekkevidde mellom hver lading.

En bør derfor ikke ha lenger etapper mellom ladere enn 0.9x120km -20km = 88 km. Dvs ca. 90 km.

Husk også varmt tøy og ullteppe til ungen i tilfelle det skulle bli nødvendig å kjøre med varmen av.

En strekning på 460km er en drøy tur uansett årstid, så her må man regne med å starte tidlig og bruke hele dagen. Jeg vil anbefale at dere prøver å kjøre noen turer der dere får testet hurtiglading, før du sender kona på langtur alene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

zyp

Egolf halverer ladeeffekten ved 80%, så det er gjerne raskere å legge inn et stopp ekstra enn å lade til 90% hvert stopp. Jeg mener at 90km burde være en grei etappelengde, men om man ser at det ikke går så er det bare å stoppe oftere, er nok av ladere å velge i.

gamer73

Jeg vil si det er RISKY mht at det er et 1 år gammelt barn i bilen. Jeg ville frarådet det på det sterkeste!

geear

Sitat fra: gamer73 på mandag 02. januar 2017, klokken 07:28
Jeg vil si det er RISKY mht at det er et 1 år gammelt barn i bilen. Jeg ville frarådet det på det sterkeste!
Det er ikke akkurat kryssing av grønnlandsisen man snakker om her. Med gode klær i bilen så er det verste som skjer at man ender opp med en logistikkutfordring og ender opp på et hotell et sted. X5en har havarert oftere enn e-Golfen i det siste.

gamer73

Sitat fra: gr på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:13
Sitat fra: gamer73 på mandag 02. januar 2017, klokken 07:28
Det er ikke akkurat kryssing av grønnlandsisen man snakker om her. Med gode klær i bilen så er det verste som skjer at man ender opp med en logistikkutfordring og ender opp på et hotell et sted. X5en har havarert oftere enn e-Golfen i det siste.

forskjellen er at om det hadde vært snakk om kryssing av grønnlandsisen så hadde jeg ringt politiet istedet for å fraråde på det sterkeste;)

Rio

Hva er det du mener er "risky"? Ulv?

Dette er langs den mildeste Europaveien i Norge, med mange ladere, samt boliger og annet dersom noe virkelig skulle gå galt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

geear

Da har madammen bestilt togbilletter, så da kan barnevernet her inne roe ned både ulvejakten og annet.

Får forresten håpe at de fleste barnevernsanmeldelser er basert på annet enn elbilforum.no.  ;D Vi har vært fosterforeldre, og bilføreren i dette tilfellet er barnevernspedagog, så helt på tur kan vi vel ikke være...

gamer73

Sitat fra: gr på mandag 09. januar 2017, klokken 10:26
Da har madammen bestilt togbilletter, så da kan barnevernet her inne roe ned både ulvejakten og annet.

Får forresten håpe at de fleste barnevernsanmeldelser er basert på annet enn elbilforum.no.  ;D Vi har vært fosterforeldre, og bilføreren i dette tilfellet er barnevernspedagog, så helt på tur kan vi vel ikke være...

Det viktigste dere gjorde var å bestille togbilletter;)

Capt

Har kjørt den veien en gang med e-golf, blir lenge til neste gang. Fredag og søndag, kø ved ladestasjoner, ladere ute av drift osv. Typisk 80-90km/t redusere rekkevidden ganske betydelig iforhold til bykjøring. For ikke å snakke om 110km/t på motorvei (Kristiansand-Grimstad), da ser man batterimåleren gå nedover. Bare å innse at første generasjon e-golf(m.flere) ikke egner seg for langtur, mer som ekspedisjoner å regne egentlig.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

eivhelle

Sitat fra: Capt på fredag 03. mars 2017, klokken 19:36
Har kjørt den veien en gang med e-golf, blir lenge til neste gang. Fredag og søndag, kø ved ladestasjoner, ladere ute av drift osv. Typisk 80-90km/t redusere rekkevidden ganske betydelig iforhold til bykjøring. For ikke å snakke om 110km/t på motorvei (Kristiansand-Grimstad), da ser man batterimåleren gå nedover. Bare å innse at første generasjon e-golf(m.flere) ikke egner seg for langtur, mer som ekspedisjoner å regne egentlig.
Å kjøre langtur med e-golf er ikke noe problem, men det forutsetter at du kjører "tur" og ikke først og fremst er ute etter å kommer fortest mulig fra A til B. I så måte er E18 en svært lite turvennlig strekning. Det er mye trafikk og lite å se på uten at du tar avstikkere fra veien.

Skal du ha fornuftig rekkevidde er det beste kompromisset å ligge i 80 km/t. Å kjøre i 110 km/t vil øke energiforbruket med i området 40-48%, litt avhengig av vær og årstid. Og siden 80 km/t uansett er øvre lovlige fartsgrense for biler over 3.5 tonn samt biler med tilhenger, vil du ikke være ålene om å kjøre i 80-90 selv om fartsgrensen ellers er 110. Det er derfor fint mulig å strekke rekkevidden litt om det skulle være behov for det.

En bil som er perfekt for småkjøring i byområder vil ikke være optimal for langkjøring på motorvei. Men det burde likevel ikke være et hinder for å utvide bruksområdet hvis man har behov for å kjøre langt en sjelden gang. Hovedsaken er at man tar hensyn til bilens begrensninger og ikke lar seg stresse av evt. forsinkelser.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gruffalo

Jeg kjørte Oslo Trondheim i vinterferien, og det var en veldig hyggelig overraskelse! Vi stoppet hele 5 ganger for sikkerhets skyld. Korteste stopp 10 min, det lengste 28 min. Full varme og ingen eco i det hele tatt. Vi hadde det ikke travelt, og det var veldig lite stressende og hurtigladingen fungerte perfekt. Rekkevidden var vel 11-12 mil. Temperatur var rundt -5, og ingen sparetiltak, men dette er med varmepumpe.

2015 VW e golf
2005 BMW 120i
1987 Porsche 928 S4
1981 Delorean dmc-12
1980 Fiat bertone X1/9
Tesla Model 3, og ...
87 S4, 81 DMC-12, 80 X1/9, 05 120i

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA