Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forslag til 3-fase (semi-) portabel ladestasjon

Startet av keepitsimple, lørdag 04. mars 2017, klokken 21:53

« forrige - neste »

keepitsimple

Har akkurat kjøpt elbil og tenker installere en boks med type 2 uttak. Vi har allerede en jordfeilbryter på 3x63 A type A. Er det muligt å dra en kabel i fra en av disse 63A til en stasjon med integrert type B brytere? (http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner)
Tesla Model S 60D - 2016

KjellG

Hvor stor lader er det i bilen? 32A enfase gir deg ca 7.4 kW. Det er få/ingen biler som trekker mer.

keepitsimple

Vi har en tesla med oppgradert lader.
Tesla Model S 60D - 2016

jkirkebo

Sitat fra: keepitsimple på fredag 30. desember 2016, klokken 20:14
Vi har en tesla med oppgradert lader.

Da vil jeg anbefale 3-fase 32A. Ladeeffekten blir 8,5kW, og EcoLite-boksen taklet det helt fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keepitsimple

Mitt spørsmål var mer om det er greit med to jordfeilsbrytere i serie og med ulike type.
Tesla Model S 60D - 2016

Rio

Nei, da skal man koble ladekursen før jordfeilbryter type A, iht regelverket. De skal ikke være i serie.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 30. desember 2016, klokken 21:54
Nei, da skal man koble ladekursen før jordfeilbryter type A, iht regelverket. De skal ikke være i serie.

Serie er greit men da skal B være først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keepitsimple

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. desember 2016, klokken 23:25
Sitat fra: Rio på fredag 30. desember 2016, klokken 21:54
Nei, da skal man koble ladekursen før jordfeilbryter type A, iht regelverket. De skal ikke være i serie.

Serie er greit men da skal B være først.
Med først mener du at B skal være nærmest inntaket eller nærmest bilen?
Tesla Model S 60D - 2016

jkirkebo

Sitat fra: keepitsimple på lørdag 31. desember 2016, klokken 13:16
Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. desember 2016, klokken 23:25
Sitat fra: Rio på fredag 30. desember 2016, klokken 21:54
Nei, da skal man koble ladekursen før jordfeilbryter type A, iht regelverket. De skal ikke være i serie.

Serie er greit men da skal B være først.
Med først mener du at B skal være nærmest inntaket eller nærmest bilen?

Nærmest inntaket. F.eks Garo leverer doble ladestolper der hvert uttak har sin egen jordfeilautomat i stolpen, disse er av type A og stolpen oppfyller derfor kravet om separat jordfeilvern pr. uttak. I tillegg spesifiserer de at tilførselen skal beskyttes av et type B vern i skapet.

I en privatinstallasjon er det liten grunn til å gjøre det slik, siden man svært sjelden vil bruke doble ladestasjoner. En tilførsel uten jordfeilvern og eget B-vern i ladestasjonen er da en grei måte å løse det på, evt. type A på tilførselen og kun DC-vern i ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Hvordan lader du hjemme? Hvor stort er ladebehovet på hytta?

Med 3-fase 16A får de ca 4.2 kW. Det holder for de fleste.

Mest får du om du kjøper transformator og lader med full 3-fase, eller med en ekstern DC-lader. Begge deler koster endel og behovet er for mange marginalt.

pudderjagar

Sitat fra: KjellG på lørdag 31. desember 2016, klokken 19:48
Hvordan lader du hjemme? Hvor stort er ladebehovet på hytta?

Med 3-fase 16A får de ca 4.2 kW. Det holder for de fleste.

Mest får du om du kjøper transformator og lader med full 3-fase, eller med en ekstern DC-lader. Begge deler koster endel og behovet er for mange marginalt.

Du får ikkje 4,2 kw ut av 3fase 16A men 3,6 kw maks på 230v. Skal du ha meira må du ha ein bil som kan utnytte 3fase og då får du 11kw ut av 3fase men då må du ha 400v
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

#11
Du er nok ikke helt oppdatert på Tela pudderjager :)
Dersom TS har dobbeltlader kan han utnytte mer enn en fase. Ikke full trefas, men en mellomting.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pudderjagar

Har høyrt om denne løysinga men ser ikkje heilt for meg korleis han klare å få meir enn 3,6 kw. Kva nettype kan han henta ut straum frå når han trekke meir enn 3,6 kw.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

turfsurf

230V IT trefase kan Tesla dra 4.2kW fra. Prinsipielt kobler man l1 til l1, l2 til l2 og l3 til N.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

KjellG

#14
16A 230V 3-fase IT: 16*230*1.73=6.4 kW
Tesla med dobbeltlader/forbedret lader kan utnytte 2 av 3 linjespenninger i et IT-nett. 6.4*2/3=4.2kW

Trådstarter her har Tesla med dobbeltlader og kan trolig lade med 4.2kW. Andre biler kan trolig ikke.

Denne V-koblingen utnyttes også av endel induksjonsovner. Lasten blir lurt til å tro at den er koblet til to faser i et TN-nett. Andre biler gjennomskuer trikset og nekter å lade pga "feil i strømforsyningen". I Norge med 75% IT, burde alle biler med 3-faselading hatt denne muligheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA