Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen erfaringer med billige vinterdekk?

Startet av Einar_S, fredag 03. mars 2017, klokken 16:12

« forrige - neste »

Einar_S

Her er en ladegraf som viser ladinger på turen Kristiansand og hjem.
Start Kristiansand med 50%.
1: McDonald Sørlandssenteret.
2: Grisen (??) kjøpesenter Tvedestrand.
3: Lasses på Grenland.
4: Avkjøring Torp. Tom for spylervæske og lå på kanten til å nå frem til Horten.
5: Vestby Syd.
Ankom hjemme (rett nord for Tusenfryd) med 52%. Utetemperatur -1 til +4 grader. 17KWh/100Km. med uhemmet bruk av varmeapparat.

Så det jeg spekulerer på: Lading 2. Der er det kraftig avvik mellom blå og grønn graf. Om man ser på SOC kurven så rimer den blå bedre enn den grønne.

Forøvrig ser det ut for meg som strategien er: Følg fartsgrensene (og vel så det), og så langt ned du tør. Stup så inn på lader og hold øye med LeafSpy mens den lader. Når grafen knekker ned så stikk avgårde til neste lader. Dette holder batteritemperaturen høy, og bilen blir ladeglad.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

leafnor

At kurven ikke henger med må være noe softwarehikke.

Low SOC strategi er det som gjelder på langtur. Fulgte strategien i sommer på langtur. Kjørte "fort" og ladet på lav SOC. Endte dog opp med så varmt batteri at det ble begrensning på ladefart.
Ville nok ikke skjedd med null grader i luften, det var godt over 20.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22652.msg494247.html#msg494247


Leaf 2012/Aug 160.000 km

Einar_S

Sitat fra: leafnor på torsdag 29. desember 2016, klokken 23:32
At kurven ikke henger med må være noe softwarehikke.
Mulig det.
Jeg legger merke til at temperaturen har et sprang på samme tidspunkt.
Surfebrettet lå på passasjersetet med en 12AH nødlader tilkoblet, så det bør ialfall ikke være det som har tatt en tuppelur.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Olee

Hvilken batteritemp hadde du når du fikk redusert ladefart leafnor?

leafnor

Sitat fra: Olee på torsdag 29. desember 2016, klokken 23:51
Hvilken batteritemp hadde du når du fikk redusert ladefart leafnor?
Noen desimaler over 52 på en av de 4 temperaturene. (Gen 1 har 4 tempførlere)
Forløp her:
Leaf 2012/Aug 160.000 km

magnemann

Ved begynnelsen av første lading ser det ut som batteriet har en temp på ca 18C. Var den parkert inne om natta kanskje?

Ved hvilken temp yter batteriet best mht rekkevidde?
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

leafnor

Det er fra i sommer på tur fra Trondheim til Sandefjord. Var ikke kaldere enn 15 på natten de dagene sist sommer 8). Når temp er nær 30 så lader den godtog har trolig og grei virkningsgrad med tanke på rekkevidde.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Har selv stusset på at grønn og blå graf har stort sprik ved enkelte ladinger.
Hvis man setter igang varme under lading kan vel det forklare?
Men så var ikke tilfellet ved en av mine anledninger.

Sjekk denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28579.msg484724.html#msg484724
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Einar_S

Varme under lading? Neppe. Jeg satte varmen på full pupp umiddelbart etter at lading startet. Dette i håp om at ladekontroll enheten suger det den kan, og varmen kommer i tillegg. Om det er rett eller ikke vet jeg ikke. Om det er noen her som har sort belte >5Dan i Excel så kan de få låne loggen og se om det ligger noe svar der.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

nr1rayner

Det kunne forklart noe, men ikke alt. Tviler på at du klarte å trekke over 10kw til varme  ;D

Du skal kunne få varme som ekstra, ja.
Men, det forutsetter jo selvsagt at laderen klarer å levere mer enn bilen lader batteriet med, dog, det er vel neppe et problem nå om vinteren...
Det heter seg vel at laderne ikke øker ladefarten under ladingen, f.eks at du lader konstant med 40kw og etter hvert setter på 5 kw varme skal disse 5 kw gå på bekostning av batterilading om jeg har forstått det riktig.
Vel, det er jo en sannhet med modifikasjoner, da den øker spenningen under lading, mens det vel er A som ikke øker?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Electrix

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 05. januar 2017, klokken 03:33
Det kunne forklart noe, men ikke alt. Tviler på at du klarte å trekke over 10kw til varme  ;D

Du skal kunne få varme som ekstra, ja.
Men, det forutsetter jo selvsagt at laderen klarer å levere mer enn bilen lader batteriet med, dog, det er vel neppe et problem nå om vinteren...
Det heter seg vel at laderne ikke øker ladefarten under ladingen, f.eks at du lader konstant med 40kw og etter hvert setter på 5 kw varme skal disse 5 kw gå på bekostning av batterilading om jeg har forstått det riktig.
Vel, det er jo en sannhet med modifikasjoner, da den øker spenningen under lading, mens det vel er A som ikke øker?
Det er nok slik at laderen leverer fast Ampere som "avtalt", underveis stiger spenningen på batteriet etter hvert som det blir fyllt opp og dermed stiger egentlig effekten også. Slik fortsetter det til man når et nivå hvor strømmen begrenses og kurven knekker nedover.

Min erfaring er at laderen leverer samme effekt selv om jeg skrur på varmen, dvs at varmeapparatet tar av effekten som laderen leverer. Likevel er det lurt å varme opp bilen under hurtiglading pga det tar lengre tid om du først skal lade opp batteriet og så ta ut energien til varmeapparatet etterpå.

Jeg har ikke sjekket om det er noen forskjell på om jeg skrur på varmen under den første delen der strømmen er konstant eller på den siste delen, jeg har heller ikke sjekket om bruk av varmeapparatet gjør at den lader full effekt lenger før kurven knekker ned.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA