Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av Razor, fredag 03. mars 2017, klokken 12:23

« forrige - neste »

Razor

Har forsøkt å sette bil i laveste og ladekabel på leveste effekt. Begge deler gir feil når bilen kobles til, frem til det lyser alt grønt. Virker bra på kommunal ladeplass så kabel og bil er ok.
Målte 121v i stikk som brukes og ihht elektriker er det normalt mot jordfeil som ville gitt 230v

hemi

noen steder nekter ladern bare lade, ofte steder det er funnet feil i ettertid, virker som den er mer følsom på dette, enn andre ladere, så kan gå med andre. F.eks. tesla sin lader virket da for meg... skal sies at jeg fikk seriøs karamell av bilen mens den ladet om jeg tok på den.... (teslaen) så var nok en grunn til at e-golf/nye i3 ladern ikke ville lade der.

Razor

Forsøkte nå et sted vi var på besøk og fikk samme effekt. Forsøkte å sette kladden på minimum, men samme resultat.
Hva betyr det grønne lyset på kladden på illustrasjonen?
Trodde ladern var smart og skal gi den effekt kursen tillater.....

LMOR

#18
Jeg har ikke fått til å endre noe på kladden. Bilen overstyrer det du setter der.
Forstår ikke hva elektrikeren snakker om. Kabelen kobler sikkert ut med ca 30mA mot jord. Du kan ikke måle en slik jordfeil. Det vil fremdeles være 230v mellom lederne, og ca 120 mellom ledere og jord.

En test du kan gjøre på egen risiko (uten å koble bilen til), er å tape over jord-koblingene på pluggen. Hvis den da lyser grønt, så vet du at det er en lekkasje mot jord.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Razor

I følge min elektriker vil en lokal jordfeil gi 230v mellom leder og jord. Desverre stopper min kunnskap der.
Litt merkelig at jeg får samme resultat på tilfeldig besøk....

LMOR

Sitat fra: Razor på fredag 30. desember 2016, klokken 22:30
I følge min elektriker vil en lokal jordfeil gi 230v mellom leder og jord. Desverre stopper min kunnskap der.
Litt merkelig at jeg får samme resultat på tilfeldig besøk....
Det spørs hvor sensitiv den er. Kanskje er det feil med laderen også.
Den gamle hadde bare en varsellampe, men stoppet ikke ladingen. Den slo ut hos nesten 50% av de jeg testet hos. Men en av de har nå den nye bilen med ny lader, og den feiler ikke der.
(ellers snakker vi ikke om jordfeil i så tilfelle, det er en minimal lekkasjestrøm, som ikke er uvanlig i Norge)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Razor

Laderen virker i den kommunale boksen så den og bilen kan nok ikke være kilden, desverre......

LMOR

Mente ikke at bilen er årsaken, men noen ustabilt i kabelen.

Men fant denne. Har lett etter en slik selv, brukte litt tid for å finne en god manual til den gamle også, men nå fant jeg den takket være deg  ;)

http://www.kopp.eu/de/attachments/content/105553/2.-percedos_manual.pdf

Det er ellers temperatursensor i støpselet, det er bra.
Det er 2 grunner til feilen din. Enten lekkasjestrøm, eller at du faktisk ikke har en kobling mot jord. Begynner å tro mest på det siste. Det er mange som ikke har jording selv om de tror det. Det har jeg selv opplevd hos 2-3 jeg har besøkt. Da virker ikke Mennekes laderen heller, men den gamle standardladeren virket fint.

Kladden kan lade med 16A, så det er nok derfor de har deaktivert innstillingene ift A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Razor

Takker for hjelp til manual. Da har jeg noe å lese på. Skal få elktrikeren til å måle litt hos meg

Ingeniøren

Sitat fra: Razor på fredag 30. desember 2016, klokken 22:30
I følge min elektriker vil en lokal jordfeil gi 230v mellom leder og jord. Desverre stopper min kunnskap der.
Litt merkelig at jeg får samme resultat på tilfeldig besøk....

Stemmer ikke. Jeg har en jordfeil som å kommer og går på varmepumpa og når den slår ut jordfeilbryteren så måler jeg fortsatt 230V over polene og 133V mot jord. Hvis du har 230V mot jord har du en kortslutning /feilkobling i anlegget.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Jordfeilbryteren slår ut på 300mA, mens kladden gir feil på 30mA. (står på baksiden av kladden)
Ingen av disse er jordfeil du kan måle på spenningen. I så fall ville ting i huset blitt ødelagt før jordfeilbryteren slår ut.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Razor

Takker for svar.
Da blir mitt spørsmål som lite kyndig på strøm, hvordan kan man fikse problemet??

LMOR

Sitat fra: Razor på lørdag 31. desember 2016, klokken 10:48
Takker for svar.
Da blir mitt spørsmål som lite kyndig på strøm, hvordan kan man fikse problemet??
Gitt at det er mangel på jording i kontakten som er problemet, så må du få lagt ut det. Det kan også være at hele anlegget har jording ut til alle kursene, men at det er dårlig jordkobling, eventuelt at noen har kuttet hovedkabelen mot jord f.eks pga oppussing, erstatning av kobberrør e.l.
Hvis du har en lekkasje mot jord på f.eks. 100mA, så blir det fort litt vanskeligere å finne feilen.
Men du bør nok uansett få en elektriker til å se på saken.
Et alternativ er å bytte kladden med den gamle typen. Sikkert noen som vil bytte. Den gamle kan lade med 12A.
Men da må du sjekke om den gamle virker først.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Razor

Takker og bukker.
Da skal elektrikeren få litt å jobbe med over helga

Snorre

Jeg hadde samme problem på en hytte i sommer. Kompis fikk ladet sin leaf, mens min i3 lader ville ikke lade uansett stikk kontakt på hytten.
BMW i3 94Ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA