Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av spaceman, fredag 03. mars 2017, klokken 11:33

« forrige - neste »

spaceman

Har ønske om en 32A kurs for elbil lading, men med dagens hovedsikringer på 3x35A så er det ingen mulighet for det. Går det ann å lese ut fra vedlagt bilde om det er mulig å få satt inn større hovedsikringen uten å gjøre noe med inntakskabelen?

TB

Ser ut som du har 3 x 10 mm2 inntakskabel. Om det er mulig å endre OV uten å skifte kabelen må nok elektriker og netteiger vurdere.

Eksempel på parameter er kabel, samt kapasitet i nettet og trafo vil bestemme om det er mulig.

Av eigen erfaring kan samme kabel deles på to husstander i rekkehus. Dermed er det ikkje mulig å auke OV.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

geear

Sitat fra: TB på torsdag 29. desember 2016, klokken 21:43
Ser ut som du har 3 x 10 mm2 inntakskabel. Om det er mulig å endre OV uten å skifte kabelen må nok elektriker og netteiger vurdere.
Jeg ser ikke inntakskabel på tegningen, 10mm2 er vel bare underfordelingskabel fra måler/hovedbryter til kursene?

Uansett er det nok rett svar at elektriker/netteier må vurdere. Mulig strømtrekk på kabeldim har ikke fasitsvar uten å vite forlegning og så videre..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

spaceman

Takk for svar. Skjønner da at jeg må ta kontakt med Hafslund for å finne ut av det. Holder det med 3x50A hovedsikring for å få en 3x32A til garasjen? Eller må man helt opp i 3x63A? Greit å få lagt ut alle 3 fasene da jeg ser at det har begynt å komme ladebokser med transformator som gjør om til 400v 3fas TN.

jkirkebo

Sitat fra: spaceman på torsdag 29. desember 2016, klokken 22:10
Takk for svar. Skjønner da at jeg må ta kontakt med Hafslund for å finne ut av det. Holder det med 3x50A hovedsikring for å få en 3x32A til garasjen? Eller må man helt opp i 3x63A? Greit å få lagt ut alle 3 fasene da jeg ser at det har begynt å komme ladebokser med transformator som gjør om til 400v 3fas TN.

Tommelfingerregel for å unngå problemer er 1-fase lading på maks halvparten av 3-fase hovedsikring. Altså 1x25A lading på 3x50A, 1x32A på 3x63A osv. På din 3x35A ville jeg ikke gått over 1x16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 29. desember 2016, klokken 21:49
Sitat fra: TB på torsdag 29. desember 2016, klokken 21:43
Ser ut som du har 3 x 10 mm2 inntakskabel. Om det er mulig å endre OV uten å skifte kabelen må nok elektriker og netteiger vurdere.
Jeg ser ikke inntakskabel på tegningen, 10mm2 er vel bare underfordelingskabel fra måler/hovedbryter til kursene?

Uansett er det nok rett svar at elektriker/netteier må vurdere. Mulig strømtrekk på kabeldim har ikke fasitsvar uten å vite forlegning og så videre..

Jepp. Men 10mm2 kobber er vel rimelig sannsynlig med 3x35A hovedsikring? I så fall kan man klare opp til 56A OV (ihvertfall 50A) om kabelen ikke ligger i isolert vegg, og 40A om den gjør det. Forutsatt at det ikke inntrer andre parametre som begrenser.

Med forbehold om at jeg husker tabellen rett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leafy

Søkte Hafslund om å endre fra 3x50A til 3x80A med begrunnelse at det skal lades 3 elbiler. Fikk ok fra de  siden det var kapasitet nok i området. Vet at andre som bor i nærheten ikke har fått det pga mangel på kapasitet i trafoen, så dette er individuelt. Anbefaler min. 3x63A. Elektriker må til for å søke og sette opp effektbudsjett. Lykke til!
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

jkirkebo

Sitat fra: Leafy på torsdag 29. desember 2016, klokken 23:41
Søkte Hafslund om å endre fra 3x50A til 3x80A med begrunnelse at det skal lades 3 elbiler. Fikk ok fra de  siden det var kapasitet nok i området. Vet at andre som bor i nærheten ikke har fått det pga mangel på kapasitet i trafoen, så dette er individuelt. Anbefaler min. 3x63A. Elektriker må til for å søke og sette opp effektbudsjett. Lykke til!

Morsomt nok er det igjen 3x35A om du har 3x63A og lader 3 elbiler på 16A hver ;)
3x80A er nok å foretrekke da, da gjenstår 3x52A til annet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA