Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av Marecat, torsdag 02. mars 2017, klokken 17:40

« forrige - neste »

Marecat


Ingeniøren

Vanskelig - er det ikke bare å belaste batteriet med en kjent strømavtapning og måle hvor fort spenningen synker sammenliknet med et nytt batteri...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodalse

Man kan jo lure på hva som er meningen bak dette. fra artikkelen:

"Målet er at finde en metode, der kan bestemme restkapaciteten på et elbilbatteri på lige fod med, når man måler, hvor mange af de oprindelige hestekræfter der er tilbage i en gammel benzin eller dieselbil, forklarer forskning og udviklingschef hos Lithium Balance, Claus Friis Pedersen."

Nå har jeg aldri noen sinne kjøpt en brukt bil som refererer til test over antall gjenværende hestekrefter.
I elbilverden er det fortsatt i dag så enkelt som at både bilens egne systemer (batteri barer/SOH/SOC) og en testkjøring raskt avdekker et anslagsvis tap.

Det som burde vært mer interessant var om et overordnet organ kunne fastsette bestemmelser for modulære batteriløsninger.
Hvor volum og formfaktor kunne standardisere batteriene og hvor produsent selv kunne stå for kun styresystemene, inkludert både lading, uttak og temperaturkontroll.
Slik ville vi fått anledning til å bytte ut dårlige battericeller fra hvilken leverandør som helst innen samme batterikjemi.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Amoss

Sitat fra: kodalse på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:34
Nå har jeg aldri noen sinne kjøpt en brukt bil som refererer til test over antall gjenværende hestekrefter.
I elbilverden er det fortsatt i dag så enkelt som at både bilens egne systemer (batteri barer/SOH/SOC) og en testkjøring raskt avdekker et anslagsvis tap.

Har heller ikke kjøpt en slik, men har sett biler til salgs med ferske HK-tester fra benk, men da snakker man stort sett om (blod-)trimma biler, og heller hvor mange ekstra gamper den har enn originalt enn hva som er av "rest" :p

Men en mer relevant analogi kunne vel være en kompresjonsmålig, den kan si noe om forventet gjenværende levetid for en fossilmotor, og er noe av det samme som de prøver å utvikle for elbil batterier her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

goggo


Det nye diagnosticeringsværktøj skal gøre det muligt for uafhængige værksteder, brugtbilsforhandlere og synsvirksomheder pålideligt at måle restlevetiden på et elbilbatteri.


Dersom dette kan medvirke til at uavhengige verksteder kan få en større andel av garantiservice for elbiler så er det jo flott.
Og ikke minst - at NAF og andre som utfører EU tester og garantiutløpstester kan inkludere batteri status i sin test/rapport.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Rio

Det bør absolutt være en standardisert måte å gjøre dette på, som tar temperatur osv. med i beregningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA