Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av første bil - Vurderer elbil, men usikker på hvilken?

Startet av TM, torsdag 02. mars 2017, klokken 16:37

« forrige - neste »

TM

Volkswagen forhandlerne har fått informasjon om at prisen på nye e-golf inkluderer et nytt miljøgebyr for elbilbatteriet som innføres fra nyttår. Gebyret har blitt oppgitt til å være ca 9000 kr og forklarer derfor mye av prisøkningen på den nye modellen. Det fine med å kalle det et miljgebyr er at kundene da tenker at dette er noe som gjelder alle elbiler som registreres etter 1.1.2017 og at dette er vedtatt av våre politikere.
Jeg kontaktet Møllers kundeservice som bekreftet at miljøgebyret gjaldt både 2016 og 2017 modeller som blir registrert. De besvarte ikke mitt spørsmål om dette miljøgebyret kun gjelder VW kunder, men presiserte at beløpet gikk uavkortet til Batteriretur AS. Jeg tok kontakt med daglig leder i selskapet, men han var uforstående til at VW skulle betale 9000 kr for hver solgte bil.

VW har forøvrig nylig gått ut til en del kunder og informert om at batteriet på grunn av en feil trolig ikke vil holde garantitiden ut og derfor skal byttes. Da er det svært beleilig å introdusere et "miljøgebyr" for nye kunder, slik at de slipper å ta kostnaden for å håndtere denne feilen. Timingen er nok dårlig siden de har store kostnader etter diesel-gate skandalen, og et miljøgebyr vil nok elbilistene akseptere. Jeg oppfordrer gjerne Møller til å svare i denne tråden, eller andre som har opplysninger om saken. Jeg har ikke bevis for at Møller bevisst kommer med feilinformasjon, men synes saken fortjener å bli bedre belyst. Et miljøgebyr for elbil-batteri er ikke nødvendigvis feil, men hvis en leverandør bruker begrepet overfor sine kunder for å pynte på sine marginer og gjøre prisøkningen mer akseptabel så er det trolig ulovlig.

TM

#1
Møller 28.12.2016:
"Det å destruere el-bilbatterier er mer kostbart enn først antatt.
Vi har inngått avtalen for å forsikre oss om at våre kunder får levert batteriene selv om kostnadsnivået for gjenvinning i fremtiden vil øke.
Sånn sett tar vi høyde for prisfluktuering på batteriretur.

Vi minner igjen om at dette er penger som går uavkortet til Batteriretur AS. Du kan lese mer om Batteriretur AS her: http://www.batteriretur.no/

Møller 27.12.2016
"Batterigebyret er økt til ca kr 9.000,-. Dette vil gjelde for både 2016- og 2017-modellen registrert etter nyttår. Der er en avtale vi som importør har gjort med Batteriretur A/S i Norge"

timingbeltkiller

Som den store hovedregel er brukte elbil batterier en ressurs - ikke en kostnad.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kavorka

#3
Hei igjen TM :)
Det er bra at du flagger dette. Her tror jeg VW importør har valgt en dyr og enkel løsning.

Vi må forvente at en elbilprodusent, særlig en som har blitt tatt med miljøbuksene nede, tar ansvar for livssyklusen til batteriene. Dette fordrer at batteriene går tilbake til produsent som har en linje for å demontere og resirkulere dem. Med referanse til gigafactory i link nedenfor, er det en forventning om at batteriproduksjon skal bli billigere blant annet pga resirkulering av gamle bilbatterier.
http://www.businessinsider.com/facts-about-the-tesla-gigafactory-2016-6?r=US&IR=T&IR=T

Når importør så betaler norsk tredjepart 9000 kr/bil i dag, for å håndtere batterier om ti-femten års tid, så er det noe som skurrer. Skal tredjepart bygge om til batteripakker for hus? Skal batteriene kastes på en fylling? Skal tredjepart levere batterier tilbake til VWs underleverandør? Vet vi i det hele tatt at dette selskapet eksisterer om 10-15 år?

Jeg ser ikke en annen fornuftig måte enn at importør må ha avtale om at bilprodusent må ta kost ved å frakte batteri tilbake til underleverandør for resirkulering, og at bilprodusent møter forventningene markedet har til gjenvinning. Kostnad for transport må dekkes inn av redusert pris på litium sammenliknet med utvinning, evt økt pris på bil.

tutti

#4
hm..

Større batteri = altså mer søppel?

Dersom vi følger VW logikk her så burde Tesla hatt 50000 kr i miljøgebyr, Opel 30000 kr?

Siste jeg sjekket prislisten så var dette 0 kr hos konkurrentene.

Dersom man trenger å bli kvitt reduserte bilbatterier i framtiden så tar gjerne mange av oss disse gratis og bruker dem til et billig solcellesystem for å redusere strømregningen istedenfor å kaste dem.

gigafactory

"Batteriretur AS og Bilimportørenes Landsforening inngår nå et samarbeid om innsamling, transport og gjenvinning av elbilbatterier. – Dette viser at begge bransjer tar sikkerhet på alvor, kommenterer Fredrik Andresen, daglig leder i Batteriretur.

Samarbeidet skjer ved at Bilimportørene kjøper 25 prosent av aksjene i selskapet Batteriretur Høyenergi AS – hvor Batteriretur AS eier de resterende 75 prosent.Bilimportørene har lenge ønsket å ha førstehåndskunnskap om innsamling, transport og gjenvinning av elbilbatterier."

http://www.batteriretur.no/nyheter/viktig-avtale-elbilbatterier/

Kavorka

Ser at bilimportørenes forening har mange andre elbilprodusenter enn VW/Møller på medlemslisten. Kan vi vente at de andre medlemmene også innfører "miljøgebyr" på 9000?

TM

#7
Møller står naturligvis fritt til å fastlegge sin avanse. Problemet her er at det forsøker å skape et inntrykk av at prisstigningen på 9000 kr er noe som nå er innført for alle elbiler som en miljøavgift.

Det mest korrekte framstillingen vil vel være at Møller er usikre på levetiden på deres batterier og at de derfor må øke sine marginer for å dekke framtidig kostnader til behandling av defekte batterier. Jeg er nokså sikker på at de gjør det for at de som vurderer eksempelvis Opel Ampera-e skal frykte en tilleggsregning på det dobbelte av hva VW har beregnet for e-Golf.

Hvis de skriver at beløpet uavkortet går til Batteriretur AS og det ikke er tilfelle så er det uansett kvalifisert til grov løgn overfor kunden, og det er vek ikke måten å bygge tillit.

Kavorka

Virker det sannsynlig at de kommer til å destruere store mengder batteri i fremtiden, sammenliknet med å resirkulere dem?

De står selvfølgelig fritt til å prise biler som de vil. Men det er et sjeldent forretningskonsept at batteriretur kan ta betalt for destruksjon av et batteri om 10-15 år. Det er en fare for at mye forsvinner i "administrasjon" i mellomtiden.

elektrolux

Genialt fra VW.

Her kjøpes aksjer i et selskap der bilkjøper skal betale et beløp til. Det betyr umiddelbar avkastning i tillegg til verdien av alle batteriene de etterhvert får inn og kan pakke om for bruk på egne wallbokser etc.

Endelig en genial måte å tjene penger på disse gnine elbilistene. ;D



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kavorka

Ingenting bedre enn å kunne selge en vare to ganger, og i tillegg ta gebyr for bryderiet :)

Griffel

#11
Nå er det vel slik at bilselger bestemmer hva han ønsker av penger for bilen, og kjøper bestemmer om han vil kjøpe denne bilen eller en annen. Det er vel ikke kjøpstvang? Bilen blir rett å slett 9000,- dyrere synes en den ikke er ved det kjøper en en annen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Nå er jo 9000kr ikke så stor sum sammenliknet med totalprisen og de må oppgi reel pris inkludert disse 9000kr i all reklame for ikke å bryte markedsføringsloven. Når vi sammenlikner med konkurrentene så vil alle slike tullete tillegg måtte være innbakt i prisen og da kan vi sammenlikne rettferdig :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Panduck

nå vet jeg ikke hvordan dette presenteres, men begrepet "gebyr" skurrer. Har ikke noen ferger fått problem fordi de trekker inn et "gebyr" i tillegg til prisen for å dekke en utgift som skulle bli dekket via normal billettpris? Begrepet "miljøgebyr" får det til å virke som om dette er noe man må kreve inn, som også andre elbilselgere må ta inn. Når det ikke er slik, bør beløpet bakes inn i prisen. De kunne hatt mange gebyr. Produksjonsbebyr, fraktgebyr, stå-i-butikken-og-vente-gebyr, osvosv.

Legger også merke til at VW selgere aktivt pusher "gammel" eGolf, reklamen får det til å se ut som om det er en helt "ny" type. Rekkevidde og batteristørrelse er ikke nevnt der, og det virker som om de er ivrige etter å kvitte seg med "gamle" biler før ny kommer. Får meg til å lure på om de informerer om at det snart kommer nytt batteri om noen er innteresert. BMW-selgeren virket iallefall ikke interesert i å selge "gammel" bil til meg, noe jeg satte pris på.

...

#14
SitatVi regner med at alle som driver med elbiler sørger for at Batteriretur tar ansvar for avfallet deres?

Alle tradisjonelle bilimportører står på kundelista vår. Hver gang en bil importeres, betaler de miljøgebyr enten det er for startbatteri, framdriftsbatterier i en elbil eller til fjernkontrollen. Men jeg kan se at ikke alle elbilimportører er medlemmer hos oss, og betaler for batteriene i komplette elbiler som importeres.

Men må elbilimportørene være medlem og bruke Batteriretur?

Nei, det er helt frivillig. Men en klok elbilimportør gjør det. For batterier kommer til slutt alltid ut av bilene. Da er det vårt ansvar å samle dem inn og sørge for maksimal gjenvinning. Er du kunde i Batteriretur, ivaretas forpliktelser og samfunnsansvar. Kostnaden er miljøgebyret som dekker håndteringen av avfallet. Medlemskap i Batteriretur er helt gratis.

http://elbil.no/batteriretur-ringen-er-sluttet/

http://elbil.no/fakta-om-batteriavfallet-i-norge/

Det er ikke vi som sluttforbrukere som leverer elbilbatteri direkte til batteriretur, som regel er det en bildemonteringsbedrift som sender dette videre etter at du har levert bilen der. Gebyret er noe importørene betaler frivillig til batteriretur for å håndtere avfallet. Men som flere og flere oppdager, så er det store penger i brukte elbilbatterier, og de får ofte et langt liv videre i andre applikasjoner.

At Møller setter gebyret til 9000kr for å håndtere eventuelle fremtidige kostnadsøkninger for batteriretur er spesielt, siden det sannsynligvis neppe vil leveres annet enn skadede og defekte enkeltceller fremover. Og som det ble påpekt, så forsvinner nok mye av dette i administrasjon av ordningen, og når kassa er tom så kommer det bare et nytt gebyr siden det er så mange elbiler på veiene da at det kan konstrueres miljømessige problemstillinger over en lav sko, som selvfølgelig bare kan løses ved å betale inn mer i diverse gebyrer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA