Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av første bil - Vurderer elbil, men usikker på hvilken?

Startet av TM, torsdag 02. mars 2017, klokken 16:37

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Panduck på lørdag 31. desember 2016, klokken 11:00
Har må man være forsiktig så det ikke betales inn mange tusen til et "Artic Roads" liknende firma.
Returselskapet skal registreres som egen enhet i Enhetsregisteret
Godkjennes av Miljødirektoratet.

http://www.eeregisteret.no/ShowHTML.aspx?file=Returselskap.htm
Sitat
Plikter for returselskap

Avfallsforskriften setter en rekke krav til returselskapene. Punktene under gjelder for både kollektivt og individuelt finansierte returselskap. Se egne menyvalg for plikter som gjelder spesielt for kollektivt finansierte returselskap og individuelt finansierte returselskap.

Det stilles en rekke krav til returselskapene både i forskriften og i vedleggene til forskriften. Under følger de viktigste kravene til alle returselskap.

Alle returselskap skal:
Registreres som egen enhet i Enhetsregisteret
Godkjennes av Miljødirektoratet. For å bli godkjent av Miljødirektoratet må returselskapet dokumentere oppfyllelse av en rekke kriterier. Dette skal dokumenteres gjennom sertifisering av et sertifiseringsorgan. Mer dette finnes under godkjenning av returselskap.
   
Sørge for sortering, transport, ombruk, gjenvinning og annen forsvarlig behandling av EE-avfall. Dette inkluderer bl.a. å sørge for at alle materialer og komponenter i EE-avfallet som er farlig avfall skal sorteres ut og håndteres i godkjent behandlingsanlegg. Det kreves også at en rekke gjenvinningsmål oppnås. Nærmere detaljer om dette finnes i avfallsforskriftens § 1-18 og vedlegg 2, del C. Forskriftsteksten finnes under lover og regler.
   
Informere om at EE-avfall ikke skal kastes sammen med annet avfall. Det må fremgå hvor de aktuelle EE-produktene skal leveres ved kassering, at de inngår i et system for retur og gjenvinning og at de mottas vederlagsfritt.
   
Dekke kostnader ved drift av EE-registeret med en andel tilsvarende medlemmenes andel av total varetilførsel.

Rapportere til EE-registeret:
        Hvilke produsenter/importører som melder seg inn og ut, samt hvilke produktgrupper inn- eller utmeldingen omfatter.
        Mengder innsamlet og behandlet EE-avfall. Dette skal fordeles på bl.a. innsamlingsfylke, kommune, behandlingsmåte, behandlingsanlegg, behandlingsland, produktgrupper og kilde (husholdninger eller næring)
        Mengder EE-produkter som er gjenbrukt
        Medlemmenes produksjon og eksport av EE-produkter.

En fullstendig oversikt over rapporteringsplikten finnes i avfallsforskriftens § 1-19. Rapporteringsplikten er også spesifisert i vedlegg 2 del C. Forskriftsteksten og vedleggene finnes under lover og regler. En nærmere oversikt over de data som skal innrapporteres til EE-registeret finnes også under innrapportering.

Nærmere detaljer om de særskilte pliktene for alle returselskap finnes i avfallsforskriftens § 1-13 og §§ 1-18 til 1-21. Forskriftsteksten finnes under lover og regler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ReneM

Snakk om arctic roads ;)

De kunne heller bruke en del av pengene til å etablere flere hurtigladere. Dette gebyret er jo bare tull. Batteriene er ikke noe problem i det hele tatt.

9000kr per bil. La oss si at de selger 75.000 biler per år. Da betyr det 675.000.000 kr per år i inntekter. Siden de fleste gir 8 år garanti på batterier betyr det at det kommer neppe inn noe batterier med det første. I praksis betyr det at de sitter på 3.3 mrd kroner om 5 år.

Hvis de bare hadde investert halvparten i hurtigladere (som nonprofit prosjekt) hadde de klart u etablere 3375 hurtigladere (500.000 pr lader) i 5 år tid. Folk kunne da lade sin elbil til spotpris og et ørliten påslag til drift.

Her hører jeg muligheten til å knuse ICE biler. Hundrevis av ladere, et nettverk som er bygget for framtiden. Ingen ventetid og en påfyll som er like dyrt som hjemmelading.

....... je drømmer videre....
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Panduck

Sitat fra: Griffel på lørdag 31. desember 2016, klokken 11:43
Returselskapet skal registreres som egen enhet i Enhetsregisteret
Godkjennes av Miljødirektoratet.

Jeg antar at firma som AR også måtte møte en god del krav og retningslinjer for å få de pengene de fikk. Med mindre det ligger en god del regler for finansielle retningslinjer og oversikt, betyr ikke disse sertifiseringen så mye. Som sagt, det kan nok ligge en del konsulenttimer her, som forsvarer skyhøye honorarer.

Det betyr ikke at alle er kjeltringer, men det kan være greit å være skeptisk.

TM

Det er bare det at kundeservice i Møller skriver at pengene går uavkortet til Batteriservice AS, men Batteriservice sier at de ikke får noen penger fra Møller  :o
Og det er jo mine 9000 kr de snakker om, som faktisk er 4 x dagens vrakpant på 2400 kr.

Griffel

#49
Sitat fra: TM på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:45
Det er bare det at kundeservice i Møller skriver at pengene går uavkortet til Batteriservice AS, men Batteriservice sier at de ikke får noen penger fra Møller  :o
Og det er jo mine 9000 kr de snakker om, som faktisk er 4 x dagens vrakpant på 2400 kr.
Dersom de har hevet en avtalt pris med 9000,- og kaller det et miljøgebyr innført fra en eller annen dato er dette helt sikkert ulovlig. Trolig er det uansett ulovlig å kalle dette et gebyr.

Å øke veildene total pris fra en eller annen dato 9000,- er selvfølgelig lovlig.

Hva Møller betaler for en avtale med Batteriretur har ingen interesses for forbruker, dette er en del av importørerens kostnadsbildet på samme måte som krav til regneskap vask av lokaler oa., og gir ikke forbruker noen merverdi.

(Utover det at du i lunchen kan si til han som forteller hvor ille batterier er rent miljømessig at du har betalt bilforhandler 9000,- for at han skal sørge for resirkulering)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Griffel på lørdag 31. desember 2016, klokken 16:49
Sitat fra: TM på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:45
Det er bare det at kundeservice i Møller skriver at pengene går uavkortet til Batteriservice AS, men Batteriservice sier at de ikke får noen penger fra Møller  :o
Og det er jo mine 9000 kr de snakker om, som faktisk er 4 x dagens vrakpant på 2400 kr.
Dersom de har hevet en avtalt pris med 9000,- og kaller det et miljøgebyr innført fra en eller annen dato er dette helt sikkert ulovlig. Trolig er det uansett ulovlig å kalle dette et gebyr.

Å øke veildene total pris fra en eller annen dato 9000,- er selvfølgelig lovlig.

Hva Møller betaler for en avtale med Batteriretur har ingen interesses for forbruker, dette er en del av importørerens kostnadsbildet på samme måte som krav til regneskap vask av lokaler oa., og gir ikke forbruker noen merverdi.

(Utover det at du i lunchen kan si til han som forteller hvor ille batterier er rent miljømessig at du har betalt bilforhandler 9000,- for at han skal sørge for resirkulering)

Så klart at det har interesse for forbruker å vite hva som er kostnadsbildet for forskjellige aspekter ved elbiler. Det du mener er vel at vi ikke juridisk kan kreve slik informasjon?

Ingeniøren

Hvis dette ikke er spiselig er det vel bare å droppe å kjøpe eGolf ?

Jeg betaler flere hundretusen i skatt hvert år, med får jeg se i detalj hva pengene mine brukes til - nei. Har jeg noe valg om jeg da vil betale - nei. Syndes derfor denne saken er en storm i et vannglass, dog slik det meste vi diskutere er  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kavorka

#52
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. januar 2017, klokken 10:15
Hvis dette ikke er spiselig er det vel bare å droppe å kjøpe eGolf ?

Jeg betaler flere hundretusen i skatt hvert år, med får jeg se i detalj hva pengene mine brukes til - nei. Har jeg noe valg om jeg da vil betale - nei. Syndes derfor denne saken er en storm i et vannglass, dog slik det meste vi diskutere er  ;)
Selvfølgelig har man mulighet til å si noe om hvor mye man skatter, og hvordan det forvaltes. Hvis man stemmer ved valgene.

Nå er det imidlertid snakk om at man betaler inn en ekstremt stort beløp til et privat foretak, som kanskje skal gjøre en jobb om ti år.

TM

#53
Det er jo greit å få avklart om Møller selv har innført en egen "miljøavgift" på 9000 kroner eller om dette er en avgift som myndighetene har vedtatt. Hvis det siste er tilfelle vil alle de som har bestilt Ampera-e forvente en avgift på 15-20.000, da inngåtte kontrakter har en klausul om prisregulering ved offentlige avgifter. Jeg vil ikke se bort fra at akkurat dette kan være hensikten, da det nok er mange kunder som vurderer disse to modellene mot hverandre. For @ingeniøren som fortsatt har sin "gamle" i3 kan dette kanskje fortone seg som storm i et vannglass  ;).

Nå fikk jeg faktisk en personlig henvendelse fra direktøren for VW i Norge i går kveld (Nyttårsaften).  Der bekrefter han så vidt jeg tolker det at det er en intern beslutning om å øke prisen inntil 9000 kr ekstra fra 1.1.2017 for å dekke framtidige utgiver til retur av batterier. Da er det jo bare for de som ikke liker denne prisøkningen å kjøpe elbil fra BMW, Huyndai eller andre som ikke har innført dette. Men Møller hadde etter min mening vært bedre tjent med å være ærlig overfor kundene og ikke skapt inntrykk av at dette gebyret er et resultat av en politisk beslutning.
Nå har jeg faktisk bestilt en ny e-Golf, da jeg vurderer det fortsatt som en av de beste elbilene på markedet. Men denne tvilsomme håndteringen fra importøren har desverre påvirket min tillit til importøren i negativ retning.

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. januar 2017, klokken 10:15
Hvis dette ikke er spiselig er det vel bare å droppe å kjøpe eGolf ?

Jeg betaler flere hundretusen i skatt hvert år, med får jeg se i detalj hva pengene mine brukes til - nei. Har jeg noe valg om jeg da vil betale - nei. Syndes derfor denne saken er en storm i et vannglass, dog slik det meste vi diskutere er  ;)

Det du betaler inn i skatter og avgifter er rene fiskale avgifter og ikke øremerket noe som helst i motsetning til den avgift det her er snakk om. For meg er det en betydelig forskjell og her bedriver Møller det reneste lureriet etter mitt syn. Nå er det lenge siden jeg trengte lere argumenter for å holde meg unna Møller for fremtiden som tidligere eier av bpde flere VW'er og Audi!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Kavorka

@TM, så bra at de har svart deg fra VW. For min del er det nesten like tvilsomt at de påtar seg ansvaret med å samle inn penger for fremtidig håndtering av batterier, og forklarer det som et miljøgebyr, som at de hadde gir det til en tredjepart. Nå er det ihvertfall ikke diskusjon om hvor ansvaret ligger.

Jeg mener at
1.VW må være tydelig på at dette er en selvpålagt kostnad.
2. De må revurdere beløp. Når det kommer mange og store batteripakker kan man ikke ekstrapolere kost for mobilbatteri.
3. De må vise kunder og andre hva de tenker gjøre med batterier, og ikke skyve dette til en aktør som bare kjører det til fyllingen, eller venter passivt på at det skal dukke opp et selskap som kan resirkulere dem.

TM starter 2017 med sin melding #2017. Artig ;)

Griffel

#56
Sitat fra: TM på søndag 01. januar 2017, klokken 12:51
Det er jo greit å få avklart om Møller selv har innført en egen "miljøavgift" på 9000 kroner eller om dette er en avgift som myndighetene har vedtatt.
Kan det overhode være noen tvil om det da.

Dette er ikke en avgift men et gebyr som Møller har introdusert på sine biler som dermed blir 9000,- dyrere.

Om andre bilforhandlere følger Møllers eksempel med å kalle et pristillegg for gebyr til ett eller annet formål er ikke godt å si. Men "klausul om prisregulering ved offentlige avgifter" kommer ikke inn i bildet.

Å kalle det et gebyr er helt på kanten, forbrukerombudet kan ha noe å si denne sammenhengen, kanske litt avhengig av hvordan Møller bruker dette "gebyret" i markedsførings- pris-sammenheng.

Jeg vil tro at forbrukerombudet vil mene at dette er en del av prisen på bilen, og ikke kan spesifiseres som gebyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Sitat fra: Kavorka på søndag 01. januar 2017, klokken 12:32
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 01. januar 2017, klokken 10:15
Hvis dette ikke er spiselig er det vel bare å droppe å kjøpe eGolf ?

Jeg betaler flere hundretusen i skatt hvert år, med får jeg se i detalj hva pengene mine brukes til - nei. Har jeg noe valg om jeg da vil betale - nei. Syndes derfor denne saken er en storm i et vannglass, dog slik det meste vi diskutere er  ;)
Selvfølgelig har man mulighet til å si noe om hvor mye man skatter, og hvordan det forvaltes. Hvis man stemmer ved valgene.

Nå er det imidlertid snakk om at man betaler inn en ekstremt stort beløp til et privat foretak, som kanskje skal gjøre en jobb om ti år.

Ja hadde det vært så enkelt du. De krangler vel bare om rundt 10 % og det er noen mikro partier som bestemmer det meste om det er den ene eller andre siden som sitter med makten. Den biten har jeg gitt opp  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Dette er jo egentlig en mulighet mer enn et problem.

Staten burde gå inn og regulere dette. Her kan et nytt marked åpne seg for gjenbruk av batteri. Mange arbeidsplasser kan skapes på å bygge f.eks hurtigladere av disse batteriene. Tenk dere en samling med 10 stk batteri fra +dagens elbiler med restkapasitet på 20 kWt. Det blir 200 kWt batteri som kan plasseres ut strategiske plasser og lades via en helt vanlig 3 fase kurs og så "dumpe" opplagret energi inn i DC porten på elbiler som trenger hurtiglading.

Allerede i dag formidler elbilhjelpen.no brukte batteri for bruk i konverterte fossilbiler, eller gamle elbiler. Selvfølgelig i utlandet, da dette er uglesett i Norge.

Det skal usedvanlig lite kreativ tenking til å finne bedre måter å gjenbruke disse batteriene enn å se på dem som et problem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kavorka

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. januar 2017, klokken 07:24
Ja hadde det vært så enkelt du. De krangler vel bare om rundt 10 % og det er noen mikro partier som bestemmer det meste om det er den ene eller andre siden som sitter med makten. Den biten har jeg gitt opp  :)
Vel, man gidder ihvertfall diskutere flytting av disse småsummene på noen mrd, og vi gidder å stemme. Hvis vi ikke gidder det kommer vel Norges svar på Trump, hvem nå det skulle vært. Hotellkonge Stordalen, eller hofteskyter Hellstrøm?

Jeg er enig i at det bare er å droppe VW hvis man ikke liker totalprisen. Men det er viktig for de som har bestillt bil allerede, at de ikke får dette "miljøgebyret" pålagt sin gamle pris, fordi Møller prøver å overbevise om at dette er pålagt av staten.

De som skal kjøpe VW kan evt kjøpe via utland for å unngå "gebyret". Jeg har ikke store forventninger til at inntekt fra gebyr kommer miljøet til gode, med mindre de øremerkes og fotfølges de neste ti årene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA