Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av første bil - Vurderer elbil, men usikker på hvilken?

Startet av TM, torsdag 02. mars 2017, klokken 16:37

« forrige - neste »

Kavorka

Sitat fra: Griffel på fredag 30. desember 2016, klokken 22:01
Er det ikke godt å vite at noe av pengene du betaler for bilen går til forsvarlig håndtering av brukte batterier?
Når jeg kjøper batterier til høreapparatet vet jeg at importøren har betalt et gebyr som ligger i utsalgsprisen og som gjør at de som henter de brukte batteriene i returboksen og som har DNV sertifikat på forsvarlig handtering av disse får betalt for jobben.
Kjøper du et blybatteri hos biltema ligger det også et slik gebyr i prisen, så når du leverer batteriet på oppsamlingsplassen for miljøfarlige avfall får noen betalt for hånteringen.
De som er uvanlig er at Møller prøver å reklamere for sitt medlemsskap ved å kalle det miljøgebyr.
Det er ikke så enkelt at man kan sammenlikne dagens elbilbatteri med et blybatteri. Det jeg har sett av sertifisering går gjerne på diverse prosedyrer og grenseverdier, dokumentasjon på etterlevelse, og tilsyn. Elbilbatterier i seg selv har lite miljøskadelige komponenter, og noen argumenterer for at disse kan deponeres på landfyllinger. Jeg vil tro sertifisering ikke tar hensyn til at litium er en begrenset ressurs, og at det indirekte er miljømessig bedre å resirkulere.

Derfor er det irrelevant hva man gjør med blybatteri og knappeceller.
Derfor tror jeg også sjansene for resirkulering synker med en slik avtale.

gigafactory

Jeg har fortsatt ikke skjønt hvordan dette (VW)gebyret slår ut ved privatimport, please explain.

Griffel

#32
@ Kavorka.  lovgivningen stiller krav til håndtering av EE avfall, dette gjelder alle typer elektrisk materiell og batterier fra knapphull til elbil.

Sitat fra: gigafactory på lørdag 31. desember 2016, klokken 00:07
Jeg har fortsatt ikke skjønt hvordan dette (VW)gebyret slår ut ved privatimport, please explain.
Det er en del av prisen  forhandler tar for bilen. Privat mellom forhandler og kjøper. Dette er ikke en avgift.  Har ingen effekt for privatimport annet enn for prissammenligning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Det spesielle er at elbilbatteriet sannsynligvis vil overgå 8000 kr i bruktverdi når det skal skrotes.
Her kan man selge skinnet flere ganger.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Griffel

Sitat fra: stefse på lørdag 31. desember 2016, klokken 00:48
Det spesielle er at elbilbatteriet sannsynligvis vil overgå 8000 kr i bruktverdi når det skal skrotes.
SitatResirkulering av litiumionbatterier på et nivå som gjør at de fullt og helt kan bli til nye batterier er i stor grad et uløst problem

http://www.tu.no/artikler/derfor-er-det-vanskelig-a-resirkulere-elbilbatterier/365550

Selv om de i noen grad kan ha et liv litt etter bilen skal de før eller siden resirkulerers eller gjennvinnes på annen måte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#35
Tesla har valgt en konkurrent til Batterigjenvinning AS: RENAS som er eid av Elektroforeningen (EFO) og bransjeforeningen Elektro og Energi. og som altså håndterer EE retur.

http://renas.no/tesla-satser-pa-full-batteriretur/
Men de kaller altså ikke utslaget det gjør på sluttpris for et gebyr.

Medlemmene av Bilimportørenes Landsforening som vel er de flestet av importørene har avtale med Batterigjenvinning AS som er eid av Norsirk (Elretur) og Bilimportørenes Landsforening.

Av disse importørene er det vel bare Møller som kaller disse utgiftene for gebyr.

Jeg vil tro at forbrukerombudet vil protestere mot at dette kalles gebyr, men ikke tro at det ikke ligger en kostnad i håndteringen av brukte batterier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kavorka

Sitat fra: Griffel på lørdag 31. desember 2016, klokken 00:14
@ Kavorka.  lovgivningen stiller krav til håndtering av EE avfall, dette gjelder alle typer elektrisk materiell og batterier fra knapphull til elbil.
Det skal håndteres ja, men det er ikke krav til at dette må utføres av tredjepart. De kan velge å håndtere dette selv. Beløpene Møller opererer med skjønner jeg ikke opprinnelsen til. Jeg kan forstå at importør outsourcer logistikk og håndtering av 12v batteri. Det er lite verdi per batteri, det kommer inn batteri kontinuerlig, og det eksisterer resirkuleringsprogram. Elbilbatteri kommer ikke inn i noe volum av betydning, de har stor restverdi hvis man plukker ut moduler for å reparere andre pakker eller for å bygge nye, men kan ikke resirkuleres med gevinst i liten skala. Da er det lettere å putte 9000 i banken og kjøre det til en landfylling.

Fra mandag av kan de stable opp seddelbunkene, uten at det dukker opp noen brysomme batteripakker de første årene ;) Vel, dersom denne summen faktisk går ut av VW's konto da..

Kanskje min skepsis skyldes manglende kunnskaper om avtale rundt håndtering. Imidlertid, med VW og Møller bør man kanskje være litt skeptisk når man ikke får ting til å rime.


Griffel

Før eller senere er det skrot og da forventer du at noen håndterer dette gratis?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kavorka

Sitat fra: Griffel på lørdag 31. desember 2016, klokken 01:33
Før eller senere er det skrot og da forventer du at noen håndterer dette gratis?
Det blir gjerne senere enn før. Jeg forventer at elbilprodusentene ser på dette som en ressurs. Evt baker inn gjennvinningskost i batteriprisen.

Satt på spissen: synes du det er greit at vi lagrer alle fremtidige elbilbatteri på en søppelhaug og venter på at tidens tann skal tære dem vekk, fordi det var det enkleste for bilprodusentene?

stefse

Til slutt må batteriet gjenvinnes. Slik sett er det riktig at man betaler for det, men om den betalingen som gjøres her vil følge batteriet til sin endelige grav er litt tvilsomt. Som artikkelen i TU sier er det litt for tidlig å si noe om hva som skal skje og hva det vil koste.
Mest sannsynlig vil dette firmaet få i pose og sekk, ved å f.eks ta ut gode battericeller og sette dem sammen til nye batteri for videresalg. Ideelt sett burde batteripanten følge hver celle helt til sitt endelikt hos en som faktisk smelter om og gjenvinner batteriets grunnstoffer.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

Hvis jeg skal våge en annen spådom her må det bli at når bilen er rustet opp og skal skrotes vil det være et eget marked for brukte elbilbatterier. Kanskje eksisterer det batteri og tuningsjapper som customiserer og bygger egne batteri beregnet for race eller egentlig hvilken som helst tenkelig applikasjon som har behov for å lagre elektrisk energi.

Avhengig av tilstand på batteriet vil eier ved skrotingstidspunktet sitte på en verdi som noen er interessert i å betale for. Å avhende bilen og batteriet til bilbransjens batteriretur vederlagsfritt, vil kanskje bli det siste alternativet folk med dårlig råd velger.
Da har man egentlig betalt gebyr for noe man ikke har fått!

Ordningen med å betale gebyr er egentlig dårlig. Man burde heller betale inn en pant på la oss si 30 000 som man får utbetalt når bilen skal skrotes. Da sikrer man at batteriet fanges opp på en industriell måte.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: Griffel på fredag 30. desember 2016, klokken 23:30
Det er heller ingen tvil om at batteriretur er en kostnad.

Det har du helt sikkert rett i, men hvorfor ta seg betalt 9000 for å få en utgift på f.eks 5000 som til slutt er verdt/kan selges for 15000? 5000 i utgift og 24000 i inntekt, blir penger av sånt!

Det skal de ha hos Møller, de er gode til å tjene penger!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

gigafactory

Jeg prøvde å sette meg litt inn i dette:

http://www.elretur.no/blog/2016/02/23/artikkel-nummer-to/

Fra 01.07.2016 avsluttet Tolletaten fakturering av miljøgebyr på vegne av private "produsentansvarsselskaper". Dette har visstnok ført til en bevisstgjøring av faktiske kostnader ettersom importører nå får regning direkte fra for eksempel Batteriretur AS e.l. Før virker det som fakturaen fra tolletaten var ganske kryptisk med forkortelser, dette miljøgebyret druknet kanskje i mengden for en bilimportør. Merk at dette ble automatisk fakturert ved import og betalt "på forhånd", det var ingen usikkerhet for importør med tanke eventuelle på fremtidige prisstigninger. De betalte ut fra hva som ble importert i henhold til gjeldende avtale.

Privat import er unntatt.


Her kan en se satser for den avsluttede ordningen:

http://www.toll.no/no/bedrift/gebyrer/avslutta-gebyrordningar/gebyr-pa-batterier/
Akkumulatorer er vel oppladbare batterier. 6,- per kg i begge de tidligere "offisielle" avtalene.

Etter at den ble avsluttet blir det lettere for flere aktører å inngå avtaler med importørene, men jeg vil anta at det også fører til at produsentansvarsselskapene står friere til å ta det de vil for de forskjellige produktene ettersom de ikke behøver forholde seg til de fremforhandlede satsene i standardavtalene med tolletaten lenger?

Hvor Møllers enorme gebyrøkning kommer i fra skjønner jeg ikke, det er vel grunn til å anta at de ikke har vært bevisst på miljøgebyret før, men det var fortsatt langt unna den størrelsesordenen de nå skisserer. Kanskje får produsentansvarsselskapene statlig støtte for hver kg i tillegg til det de fakturerer de private importørene og det er dette som eventuelt skal reduseres i Stortinget? Eller at det skal bli strengere miljøkrav som fordyrer håndteringen?

Nå leter jeg med lys og lykter etter forklaringer som ikke stiller Møller og/eller Batteriretur AS i et særs dårlig lys.  :P



Griffel

#43
Sitat fra: Kavorka på lørdag 31. desember 2016, klokken 01:50
Satt på spissen: synes du det er greit at vi lagrer alle fremtidige elbilbatteri på en søppelhaug og venter på at tidens tann skal tære dem vekk, fordi det var det enkleste for bilprodusentene?
Nei, og derfor er det bra at bilimportørene melder seg inn i en kollektiv ordning som sørger for at batterier blir tatt hånd om på en forsvarlig måte uansett hvilken vei de har tatt fra produsent til oppsamlingsplass. Disse organisasjonene vil også ta hånd om batterier som kommer fra privatimport og som ikke har betalt noe til kollektivordningene.

Budskapet fra bilforhandler hadde nok blitt oppfattet som positivt om de skrev:

for hver bil vi seger sender vi ####,- kr til nonprofitt organisasjonen "sirkulasjon" som sørger for forsvarlig håndtering av batteriretur, og bidrar dermed til at batterier uansett opprinnelse blir tatt hånd om på en forsvarlig måte.

Når de istedet har valg å kalle det et gebyr (trolig ulovlig) reiser busta seg.

Selve utsalgsprisen er nok mer styrt av konkuranse, de prøver nok som alle andre å velge en pris som gir best utbytte. Å benevne dette som et gebyr for å forsvare et pristillegg er er ikke positivt. Det gir ingen merverdi for kjøper sammenlignet med elbiler fra annen forhandler.

En international panteordning hadde sikkert vært bedre men finnes ikke, derfor kan jeg ikke se at det er annet enn positivt i at Bilimportørenes Landsforening og Tesla melder seg inn i slike kollektive ordninger.

Se også:
http://www.eeregisteret.no/ShowHTML.aspx?file=Hjem.htm
(Elretur skifter navn til Norsirk)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Gitt levetiden på batterier, og levetiden på en del slike "i oppstartsgropen" firma i Norge, så er det klart hvem som har lengst forventet levetid. At de pengene som blir betalt inn nå faktisk gjør at det står noe klart til å ta i mot batteriet om 8 år, ville ikke jeg satset penger på.

Har må man være forsiktig så det ikke betales inn mange tusen til et "Artic Roads" liknende firma. Alt for mange vil ha interesse av å melke markeder av den type som vokser opp rundt elbil, og det er ikke "miljø og grønn fremtid" som er drivkraften.

Kan jo tenke seg hvor mange konsulenttimer som må gå til for at dette skal "gjøres riktig"...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA