Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørelengde om vinteren

Startet av Silkefot, lørdag 01. januar 2011, klokken 11:53

« forrige - neste »

elektrolux

Stemmer det. Det er en byggvarmer med kjeramiske elementer koblet i paralell.

Til å begynne med virket effektvelgeren, men grunnet gnistene DC lager, varte ikke det lenge.

Drar ca 17A uttav SAM batteriet på 168V, så rundt 12A på 120V Saxo batteri. Viften går på 220V AC, men kunne kjørt via en inverter.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

I denne sammenhengen er det kanskje riktig å minne om at strøm er en "farlig vare" og at dette kun er for de som virklig vet hva de driver med, og ikke en anbefaling om hvordan en en skal gå fram for å bytte ut Webasto med et elektrisk varmeelement.
Dette er sirkusoppvisning av proffer: "Ikke forsøk dette hjemme"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Sitat fra: Silkefot på torsdag 09. desember 2010, klokken 21:10
Jeg har tenkt den tanken ja, lurer på om det finnes en kupevarmer som går på 12V uttaket i bilen?
Biltema selger en slik
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Vinterbil/Kupevarmer1/Kupevarmer-12-V/

den gir 200W, med tidsur. Som andre skriver er ikke dette nok til å varme opp bilen, men montert nær frontvinduet vil den fungere som defroster.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Til oppvarming trenger en ikke høyverdig energi, (les strøm eller fossilt drivstoff).
I Rogaland Elbilforening har vi en genial (men beskjeden) medlem som pønsket ut en løsning med en isolert vanntank som varmes når bilen er tilkoblet 230V, hvis en kjører sirkulerer vannet gjennom et standard varmeapparat med vifte.

En kilo varmt vann inneholder mer energi enn en kilo batteri.

Dette betyr at hvis elbilene alltid skulle brukes i kaldt klima med behov for oppvarming burde endel av batteriet vært erstattet med en vanntank. Vann tåler dessuten hurtiglading ;D
(eller en kan tappe ut kaldt og fylle på varmt..)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

#19
Sitat fra: Baltor på fredag 10. desember 2010, klokken 12:26
Sitat fra: Silkefot på torsdag 09. desember 2010, klokken 21:10
Jeg har tenkt den tanken ja, lurer på om det finnes en kupevarmer som går på 12V uttaket i bilen?
Biltema selger en slik
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Vinterbil/Kupevarmer1/Kupevarmer-12-V/

den gir 200W, med tidsur. Som andre skriver er ikke dette nok til å varme opp bilen, men montert nær frontvinduet vil den fungere som defroster.
Den er bare tull.
Kan ikke brukes til defroster, ikke engang i plussgrader. Eneste den er god for er støykilde - hvis du føler du trenger det i elbilen :o
Men jeg har faktisk brukt den til å lade ut enkeltblokker
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Jeg kjøpte en slik for å bruke tidsbryteren. Enig i at den støyer.
Men jeg har en annen utgave, med sylindrisk vifte og trinnløs regulering av effekt i et veteran dieselkjøretøy, og den fungerer faktisk fint. Den står på et kuleledd og kan rettes mot det området av frontvinduet hvor det er kritisk
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

#21
Sitat fra: Baltor på fredag 10. desember 2010, klokken 12:38
En kilo varmt vann inneholder mer energi enn en kilo batteri.

Nå vet jeg ikke hvor stor vanntank du har, men 1 l som kjøles fra 90 til 40 grader er ikke mer 60 Wh.
For å erstatte webastoen på en halvtimes tur slik temperaturen har vært de siste dager må jeg ha en 40 l tank.

Sitat fra: Baltor på fredag 10. desember 2010, klokken 12:38
Til oppvarming trenger en ikke høyverdig energi, (les strøm eller fossilt drivstoff).

Så da må vel tanken varmes med ved?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

#22
Sitat fra: Griffel på fredag 10. desember 2010, klokken 13:51
Så da må vel tanken varmes med ved?
Den enkleste er jo klart å fyre med ved i en liten jøtul mens en kjører, eller som disse som også sliter med å holde varmen:
http://forum.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=26968&start=0

Men jeg mente at vi ikke trenger frakte med oss høyverdig energi til oppvarming. I Norge har vi lett tilgang til strøm mens vi står parkert, så det mest praktiske er at tanken varmes av 230V mens en står parkert, tanken kan være en slik
http://seatronic.no/varmtvann-varmtvannstanker-c-281_108/quick-b3-varmtvannsberedere-p-1717
Webasto og andre innretninger som bruker engangsbrennstoff blir for enkelt i denne sammenligningen, men i en REN batteribil er det en tanke.
Oppfinneren er altså ikke meg
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

bosonic

Løsningen med vanntank er genial, spør du meg. Dette må nødvendigvis kombineres med en fast montert kupevarmer.
Dersom du sitter i elbilen 30 min på vei til jobb så vil en vanntank på 20 liter med 95grC representere en energikilde som gir ca 2,6 kW. Energimengden er ca 1,3kWh dersom man setter en sluttemperatur på 40grC. Med 40liter vil effekten dobles.

I praksis vil nok effekten bli noe lavere da en må blande inn frostveske.
3 timer med en kupevarmer på 500W før man kjører vil representerer 1,5 kWh.

Varmebehov utover dette kan komme fra hovedbatteri.

Men det beste og sikkert det dyreste er sikkert som Rav4 foreslår bruk av varmepumpe (?)

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Sitat fra: bosonic på fredag 10. desember 2010, klokken 15:31
Men det beste og sikkert det dyreste er sikkert som Rav4 foreslår bruk av varmepumpe (?)

Jeg har tro på dette med varmepumpe. De fleste biler idag har klimaanlegg, så for en ny moderne elbil vil det være naturlig å klimaanlegg og varmepumpe kombinert, og prisen for det burde ikke bil større enn det klimaanlegget koster i biler flest.

Men varmepumpe/AC for ettermontering i eksisterende biler har jeg ikke hørt om. Så for de som ikke vil kjøre rundt med en 30l Varmtvannsbeholder tilkoblet varmeapparatet vil jeg nok anbefale en elektrisk kupevarmer på lysnettet for å få bilen god og varm før start og kombinere med webastoen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Sitat fra: bosonic på fredag 10. desember 2010, klokken 15:31
I praksis vil nok effekten bli noe lavere da en må blande inn frostveske.
Vann/glykol er gjør det selv varianten, men termisk energi kan jo lagres i flytende salt eller kanskje bly?  :o
I USA er det kraftverk med solfangere med stor tank med varmt flytende salt for å kunne produsere strøm også om natta.
Skal vi satse på det billige vannet kan jo dette byttes, fyll på 40l kokende vann rett før kjøring. Vi må be Hans i Norstart jobbe for fyllestasjoner i tillegg til ladestasjoner. Dette blir omtrent som varmeflasker til å ha i senga :D
God Jul!
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

#26
Sitat fra: Baltor på fredag 10. desember 2010, klokken 23:49
Skal vi satse på det billige vannet kan jo dette byttes, fyll på 40l kokende vann rett før kjøring. Vi må be Hans i Norstart jobbe for fyllestasjoner i tillegg til ladestasjoner. Dette blir omtrent som varmeflasker til å ha i senga :D
God Jul!
Ikke la vannet koke da går mye tapt som latent varme i dampen. Husk også at virkningsgraden på dette systemet ikke er all verden.  Vannet skal varmes opp fra kanskje 5 grader til 90, mens ved avkjølingen har en ikke mye glede av det under 30 grader.

kWh tilført blir derfor en del mer enn kWh avgitt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Silkefot

Bare for å være litt kjedelig å dra det hele tilbake til der jeg startet:

Fikk bilen tilbake fra Sven Aas firmaet på Kjeller i dag og det var sirkulasjonspumpa som var gått. Den ble byttet til den pene sum av 6500 hvorav halvparten var pumpa og resten var diagnose og rep. Billig var det ikke men du verden å godt med varm bil :-)
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Helge

Sitat fra: Silkefot på onsdag 15. desember 2010, klokken 21:00Fikk bilen tilbake fra Sven Aas firmaet på Kjeller i dag og det var sirkulasjonspumpa som var gått. Den ble byttet til den pene sum av 6500 hvorav halvparten var pumpa og resten var diagnose og rep.

Host.... host... :-\  kaffen holdt på å havne i feil "rør" her nå. Jeg vet sirkulasjonspumpen (i hvert fall til serie S) koster over 3000 ja, men de tok altså over 3000 for arbeidet også. Glad jeg i stedet har bestilt splitter ny C-serie til 7000 pluss moms (da med garanti og 5 år reklamasjon slik at jeg ikke må ut med nye tusenlapper på varmeren de første årene i alle fall). Men da gjør jeg jobben selv med å bytte varmer og skifte eksosutløp.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Matheus

Hei,
Eg har annen spørsmål rundt webastoen.
Når lampen for etterfylling bensin i tanken beggyner å lyse, kor my timer/km man har når tanken blir tom?
Sjer det noe vis man blir tom for bensin? Skada det noe?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA