Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørelengde om vinteren

Startet av Silkefot, lørdag 01. januar 2011, klokken 11:53

« forrige - neste »

Lynvingen

Sitat fra: Mateusz på torsdag 20. november 2014, klokken 10:12
Hei,
Eg har annen spørsmål rundt webastoen.
Når lampen for etterfylling bensin i tanken beggyner å lyse, kor my timer/km man har når tanken blir tom?
Sjer det noe vis man blir tom for bensin? Skada det noe?

Avhenger av hvor hardt du fyrer, og hvor rentbrennende/nedsotet webastoen din er, men jeg vil anslå alt fra 0,5-2 timer etter lampen lyser. Vil ikke anbefalle å kjøre tanken helt tom, det ligger ofte mye partikler og skjit på bunnen av tanken som ikke er helt heldig å dra inn i slanger og forbrenningsanlegg.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Sitat fra: Mateusz på torsdag 20. november 2014, klokken 10:12
Sjer det noe vis man blir tom for bensin? Skada det noe?
Hvis du kjører til det er helt tomt så kan du få problemer med å få pumpa til å komme igang igjen pga. luft.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på torsdag 20. november 2014, klokken 18:27
Sitat fra: Mateusz på torsdag 20. november 2014, klokken 10:12
Sjer det noe vis man blir tom for bensin? Skada det noe?
Hvis du kjører til det er helt tomt så kan du få problemer med å få pumpa til å komme igang igjen pga. luft.
I et hvertfall noen mislykkete startforsøk må påregnes før passe mengde bensin kommer i systemet etter en tomkjøring, men det bruker å "gå seg til".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Matheus

En annen Webasto spørsmål.
Går det an å styre webastoen? Dvs. slå den av hvis det er nok varmt i bilen.
Hvis man sette på kaldt luft tilførsel då kjem det kald luft og blir det furt kald i bilen.
Eg tenkte på å instalere en knap hvor man kan slå av webastoen mens varmluft fra varmesystemet fortsatt blir tilført i kupeen siden det er varme der.
Har noen gjort dette før? Eg trur eg har sett det har på forumet at en fra Finland lykkast i dette temaet.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Griffel

#34
Sitat fra: Mateusz på mandag 24. november 2014, klokken 20:57
En annen Webasto spørsmål.
Går det an å styre webastoen? Dvs. slå den av hvis det er nok varmt i bilen.
Hvis man sette på kaldt luft tilførsel då kjem det kald luft og blir det furt kald i bilen.
Eg tenkte på å instalere en knap hvor man kan slå av webastoen mens varmluft fra varmesystemet fortsatt blir tilført i kupeen siden det er varme der.
Har noen gjort dette før? Eg trur eg har sett det har på forumet at en fra Finland lykkast i dette temaet.
Du vil nok ha større gevinst av å isolere systemet, se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,504.0
Webastoen selv slår seg av og på for å holde jevn temperatur på vannet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Helge

Sitat fra: Mateusz på mandag 24. november 2014, klokken 20:57
.....Går det an å styre webastoen? Dvs. slå den av hvis det er nok varmt i bilen.
Hvis man sette på kaldt luft tilførsel då kjem det kald luft og blir det furt kald i bilen.
Eg tenkte på å instalere en knap hvor man kan slå av webastoen mens varmluft fra varmesystemet fortsatt blir tilført i kupeen siden det er varme der.
Så enkelt som du håper er det nok dessverre ikke med hensyn til å til å regulere varmen med å styre Webastoen AV og på. For det første er oppkjøring og nedkjrøring av Webastoen en ganske treg/langvarig prosess. For det andre er det slik at når du stopper Webastoen stopper du også vannsirkulasjonspumpen (som sitter på Webastoen). Da blir veldig dårlig med utskiftning av vannet i varmeapparatregisteret (radiatoren i dashbordet) og når dette har avgitt sin varme til kupeen blir det fort kaldt når ikke sirkulasjonspumpen går.

Men Webastoen regulerer drivstoffforbruket nødvendig for å holde vannet passe varmt. Om du kjører kupeviften på trinn 1 vil mindre varme gå inn i kupeen enn med viften på trinn 2 og da vil også Webastoen bruke mindre drivstoff.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Matheus

Takk for svar. Eg viste ikkje at webastoen stopper og starer sjølv. Eg isolerte tanken, webastoen fungerer fint. Av og til blir det alt for mye varm :) Då kanskje hjelper det å stoppe vifta heilt til null (0), slik at webastoen stopper pga varmen.
En annen ting. Når eg stopper bilen hører eg av og til noe bobling fra webasto. Det er ligna litt på koking av vatn. Men bortsett fra det, ser eg ikkje noe ulemper. Er dette normalt?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Helge

Sitat fra: Mateusz på mandag 24. november 2014, klokken 22:23
Takk for svar. Eg viste ikkje at webastoen stopper og starer sjølv.
Den stopper vel ikke helt med mindre den blir overopphetet, men den skal vel (uten å stoppe) regulere drivstoffmengden så den ikke blir for varm.

Sitat fra: Mateusz på mandag 24. november 2014, klokken 22:23Av og til blir det alt for mye varm :) Då kanskje hjelper det å stoppe vifta heilt til null (0),
Du kan også gjøre andre ting når du har vifta på 1 - eksempelvis:
1. stenge dysene på dashbordet (de gir mye varme i kupeen)
2. sende mer av luften til gulvet
3. sette varmehendelen litt mer over mot blått slik at det blandes inn kall luft med den varme

Sitat fra: Mateusz på mandag 24. november 2014, klokken 22:23En annen ting. Når eg stopper bilen hører eg av og til noe bobling fra webasto. Det er ligna litt på koking av vatn. Men bortsett fra det, ser eg ikkje noe ulemper. Er dette normalt?
Koke skal det ikke, men jeg har ikke hørt lyden på din Webasto så det kan jeg ikke vurdere. Det surkler/bobler litt i kjølevæsken når jeg stopper Webatoen min også (sirkulasjonspumpen går jo under avkjølingsprosessen), men det høres ikke ut som det koker her hos meg.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Cornelius70

#38
Som Helge sier, så kan du jo regulere varmen uten at Webasto'en stopper ved å føre varmespaken mot begynnelsen av den røde markeringen; så lenge den røde kontroll-lampen lyser, så er Webasto'en aktivert.

Forøvrig, så fungerer bensin-Webasto'en sånn (uavhengig av varmespakens posisjon innenfor det røde feltet):
Når en temperatur på 72 grader er oppnådd, så reduseres effekten ned til ca. 50%. Hvis temperaturen kommer over 76,5 grader, så går den i 'idle' (forbrenningen stopper), men sirkulasjonspumpen vil fortsatt gå. Den vil óg gå i 'idle' mode hvis den har gått kontinuerlig i mér enn 76 minutter.
Kommer temperaturen da under 71 grader, så starter den med 50% effekt igjen. Er da varmeforbruket stort og temperaturen faller under 56 grader, så øker effekten til full igjen.
(Diesel varianten har litt andre temperatur-grenser...)


Edit;
Det er forøvrig óg en shut-off funksjon som skjer automatisk hvis temperaturen overstiger 105 grader. (Men da er det nok noe galt et sted... ;) )
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Matheus

Takk folkens. Mye nyttige informasjoner. Webasto er ikkje så "dumt" som eg trudde.
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Cornelius70

Jeg antydet jo at Webasto'en var igang innenfor det røde området, uten å ha testet det, så jeg sjekket nå ista når Webasto'en starter, og på min Saxo, så starter den allerede ca. 1/3 inn på det blå feltet. Så man har da ganske god kontroll på mengden varme man får inn i kupéen, uten at Webasto'en slåes helt av. :)

Forøvrig, så nevnes det vel i manualen at påfyllingslampa for bensin begynner å lyse når det er ca. 2 liter igjen - og når da forbruket til Webasto'en er på 0,5 liter i timen (0,25l/t ved 50%), så har man da  minst 4 timer med varme igjen. :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Mateusz på mandag 24. november 2014, klokken 22:23
Når eg stopper bilen hører eg av og til noe bobling fra webasto. Det er ligna litt på koking av vatn. Men bortsett fra det, ser eg ikkje noe ulemper. Er dette normalt?

Bobling (eller heller "blorp-ing") i webasto-vannet tyder som oftest på at vannpumpa er helt gåen eller dårlig. Før pumpa stopper helt har den en tendens til å gå litt nå og da, og ikke bare saktere som man kanskje skulle tro. Men det kan også være termostaten som ikke er helt god.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Kan det også være bobling hvis det er lite vatn i kjølesystemet?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA