Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørelengde om vinteren

Startet av Silkefot, lørdag 01. januar 2011, klokken 11:53

« forrige - neste »

Silkefot

Webastoen min har fungert bra i alle år, men når jeg nå setter den i gang kommer det ikke varme. Webastoen går, den ene slangen er varm og det er nok vann i tanken. Hvorfor kommer det ikke noe varm luft inn i kupeen? Er det rett og slett for kalt?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Elmo

Det kan hende at vannpumpen er streiket. Det kan du sjekke ved å se om det er sirkulasjon i tanken.

Men du har helt rett i at i den kulda som er nå så har PSAs varmesystem problem med å levere nok varme til registeret inne i kupeen. En løsning eller i alle fall kraftig forbedring av det er beskrevet her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2873.0
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Silkefot

Hvor sitter den vannpumpa og finnes det børsteløse alternativer til den også? Hvor får jeg tak i den og hva koster den?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Elmo

Tenkte på at det kan jo også være at "vannet" har frosset. Det skal være helt vanlig frostvæske som på bensinbiler.

Vannpumpa er integrert i selve Webasto-enheten som er nr.17 på dette bildet 
Jeg har ikke hørt om at det finnes noe alternativer til orginalen her.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Det er viktig å skille mellom pre og post 2000/2001 modeller. Eller mer nøyaktig mellom Webasto type S og Type C.

Type C har "extern" vannpumpe, som står festet på siden på Webastoen, mens type S har sin mer integrert i selve varmeapperatet, og er således mer spesifikk på type pumpe.

Til Type C kan samme Pierburg børsteløse pumpe som brukes til bilens batterier brukes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

I følge Enviro Nesbru er det ikke sjelden sirkulasjonspumpa ryker i gamle serie S Webasto. De har visst skiftet mange og de koster visst såpass mye som ca 3000 kr nå (pluss ev. arbeid om man ikke kan gjøre det selv). Vi skal bytte til ny Webasto ThermoTop C (men det tar tid å få denne fra fabrikk - var visst tomt i hele Norge for bensinutgaven - dieselutgaven er på lager hos flere) og i den forbindelse har intet mindre enn 4 personer så langt vært interessert i å kjøpe av oss vår gamle serie S som fortsatt virker, men som en del ganger ved første oppstart i kaldt vær når bilen står parkert (fjernstyrt forvarming). 2 av disse 4 var spesifikt på jakt etter nettopp sirkulasjonspumpen. Men som sagt må vi få den nye varmeren før vi tar ut den gamle.

Så lenge sirkulasjonspumpen virker fint mener jeg at varmeapparatet i PSA'ene er bra og vi får MYE varme inn i den lille kupeen på vår P106 synes vi. Skulle kanskje bare mangle med over 5000 W tilgjengelig? AutoEx her i Trondheim mener den lille kjølevannssløyfen til varmeapparatet på PSA'ene er nesten for lite til en Webasto på over 5000 W og antydet at man "kanskje" klarte å hente ut 5000 W fra varmeapparatregisteret med viften på fullt (3) og et register som var "åpent" og rent for rusk og slam innvendig.

Defekt sirkulasjonspumpe vil vel gi varm slange på toppen/ut av Webastoen og kald på vei inn fordi det oppvarmede vannet stiger gjennom Webastoen, men vil ikke så lett flyte NED igjen i varmeapparatregisteret når ikke en pumpe tvinger det.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

El rayo

Er det noe i veien for å montere ekstern pumpe i slangen på type S (la den originale vannpumpa være der)? Den bør kanskje stå på returslangen der vannet er kaldest.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Har vært inne på samme tanken selv. Kanskje værd et forsøk.

Pumpen kan da få strømmen den andre pumpen skulle hatt. Eneste problemet jeg ser med den løsningen er om en får nok sirkulasjon siden impelleren til den originale pumpen står i veien.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Silkefot

Har nok dessverre S typen (1998) hvilket betyr at pumpen er intern. Er villig til å betale en hel del for å slippe dagens tur igjen. Turen til jobb som vanligvis tar 20 min ble til 1,5 time pga en ulykke. Jeg var helt klart ikke kledd for å sitte i en bil uten varmeapparat i -20 kalde. I tillegg måtte jeg defroste framruta manuelt og var vel til tider ikke helt lovlig når jeg tenker meg om. Tok noen timer før jeg tinet  >:(
Det er et verksted i Lillestrøm som visstnok kan webasto (Sven Aas Elektro Diesel) og der fikk jeg time til uka. Blir fossilbil frem til da!
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Elmo

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 07. desember 2010, klokken 23:05
Jeg var helt klart ikke kledd for å sitte i en bil uten varmeapparat i -20 kalde. I tillegg måtte jeg defroste framruta manuelt og var vel til tider ikke helt lovlig når jeg tenker meg om. Tok noen timer før jeg tinet
Da jeg hadde problem med min webasto på det aller kaldeste sist vinter valgte jeg å varme opp kupeen skikkelig med kupevarmer et par timer før jeg kjørte, både hjemme og på ladeplass ved jobben.
Det var godt både for trafikksikkerheten og kroppen. Sett også varmehendelen på varmt og lufthendelen på defrost. Det gir minst kald luftstøm inn i bilen under kjæring.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Silkefot

Jeg har tenkt den tanken ja, lurer på om det finnes en kupevarmer som går på 12V uttaket i bilen? Har jo en del strøm å ta av bare ikke DC-DC tar kvelden :-)
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Griffel

Det er ikke mye du tryggt kan hente fra 12V systemet. Webasto er på 5 kW. DC-DC konverteren er dimmensjonert for det vanlige forbruket, og 12 V batteriet har ikke mye energi i reserve. 20A og 12 V blir ikke mer enn 240W som nok kan tine et vindu, men ikke varme bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Skulle akkurat si det samme Griffel.
HVIS du skulle varme fra batteriene måte det nok bli fra fremdriftsbatterieen direkte, men jeg ville ikke anbefale å mekke med det, så du må nok ta stømmen fra et ladepunkt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Jeg har en modifisert vifteovn som jeg drar hele traksjonspakker ned med. En slik i kupeen ville økt både temperaturen og (brann)faren betydelig.

Gir god lunk i garagen i alle fall.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Den modifiserte vifteovnen har vel fremdeles vifta på 230V og bare tar strømmen til varmelementet fra batteriene antar (håper :o) jeg ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA