Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf som taxi i Oslo!

Startet av lunitiks, torsdag 02. mars 2017, klokken 07:48

« forrige - neste »

lunitiks

Du er inne på ett eller annet, oblix, ifølge en Electrek-artikkel (har ikke lenken i farta), så "åpnet" Bosch radarsignalene for Tesla for ikke så lenge siden, noe som utløste 8.0-endringen og det nye fokuset på radarsignaler.

Men samtidig, så skjønner jeg ikke helt hvilken computer det er som evaluerer radar-dataen hvis det ikke (lenger) er EyeQ-chippen...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HKS

Her kan dere forresten lese mer om arkitekturen i EyeQ 3 som Tesla bruker i AP1 i koblinasjon med Tegra-prosessoren.

http://wccftech.com/tesla-autopilot-story-in-depth-technology/5/

Tesla Model S 90D

lunitiks

Takk for den @HKS. Interessant lesning.

Kan for øvrig bekrefte på nytt mitt funn tidligere i dag (har testet flere ganger i løpet av dagen): Radaren varmes opp av seg selv, uten bruk av Defrost-knappen. Radaren blir faktisk temmelig varm (klart følbar på hendene) i løpet av ganske kort tid. Foreløpig teori er at oppvarming starter når bilen settes på, forutsatt at det er kaldere enn X plussgrader. @bjornb har antydet 5 grader, og jeg kan i alle fall bekrefte at varmen kommer på på 4 grader. Hvis noen som har høyere utetemperaturer gidder å sjekke, så finner vi kanskje ut hva grensen er.

Som @Nortrahof nevnte og som @Muffinman har nevnt i andre tråder, er nok svakheten ved dette at radaren ligger i en "grop" slik at is/våt snø får lov til å bygge seg opp foran radaren uten at den klarer å smelte alt. Radomvarmen klarer kun å smelte noen millimetre rett foran overflaten på radaren, slik at øvrig må plukkes vekk manuelt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nortrahof

Sitat fra: lunitiks på torsdag 29. desember 2016, klokken 14:27
Men samtidig, så skjønner jeg ikke helt hvilken computer det er som evaluerer radar-dataen hvis det ikke (lenger) er EyeQ-chippen...

Da både radar og kamera er forbundet via CanBus, så har denne bussen begrenset kapasitet til å "utveksle erfaringer" i sanntid. Derved er dette temmelig autonome enheter. Derfor tror jeg ikke at enhetene påvirker hverandre via en sentral computer som foretar utvelgelse av "targets" og gjensidig styrer hver enhet på hva den andre "ser". GAL-signalet (hastighet) er viktig for radaren.
Dersom man skal oppnå autonome biler, kreves et utstrakt "samarbeid" av slike følere. Dette medfører en stor sanntids-strøm av data mellom computer og de forskjellige givere, så jeg tror at CanBus derfor ikke har kapasitet til dette?
Derfor tror jeg at den nye HW ikke er tilstrekkelig for å oppnå full autonomitet (og da kan man likegodt klare seg med den gamle)?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA