Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf som taxi i Oslo!

Startet av lunitiks, torsdag 02. mars 2017, klokken 07:48

« forrige - neste »

lunitiks

Fant ikke noen egen tråd om dette, så oppretter like godt en ny. (Som sikkert ikke blir så innleggsrik - bortsett fra @Muffinmans forventede klagesang om ubrukeligheten av omtalte funksjon, selvsagt  ;D  - men skitt au, jeg fyrer løs):

Radaren i Model S har som kjent et innebygget varmeelement i pre facelift. Se f.eks. Kman's YouTube-video om temaet (etter request fra moi, BTW  ;D  ).

Mine undersøkelser tilsier at radaren er en Bosch Mid-range radar sensor (MRR) med såkalt "Radome heating", altså en eller annen form for oppvarming på innsiden av det vanntette plastdekselet som beskytter antennen på innsiden.

Jeg har registrert mye forvirring om når/hvordan/hvorfor radaren setter i gang denne oppvarmingen. Må det være is på radaren? Gjelder det en viss temperatur-terskel? Aktiveres kanskje radarvarmen av "Defrost"-knappen i touchscreen - altså samme knappen som slår på varmetrådene i bakruta og i sidespeilene?

Jeg takler ikke å leve med slike uløste mysterier, så jeg tok rett og slett og dokumenterte et enkelt, målrettet eksperiment i dag som gir noen mer eller mindre nyttige svar:

Klokken 16.00 parkerer jeg hjemme, etter en kort kjøretur fra jobben. Regnvær og +4°C. Idet jeg forlater bilen oppdager jeg at overflaten av radaren er knusk tørr og varm - i motsetning til resten av bilen som er søkkvåt og kald. (Har for øvrig ikke kjørt med Defrost-funksjonen på.)

Klokken 18.45 går jeg ned til bilen igjen, og sprayer vann på overflaten av radaren. Setter meg inn i bilen, setter bilen i Park. Lar Defrost være av. Fortsatt +4°C ute og regnvær.

Sitter i bilen i 15 min, til klokka er 19.00 og går ut og sjekker. Radaren er knusk tørr igjen, og god og varm!

Trekker følgende konklusjoner:

1. Radarvarme starter uten at det er minusgrader - det holder (i alle fall) at temperaturen er nede i +4°C (temp. ifølge dash).
2. Radarvarme starter uten at det er nødvendig å røre Defrost-knappen.
3. Radarvarme starter uten at bilen er i Drive - det er nok å ha den i Park.

EDIT 29/12/2016:
4. Radarvarme starter bare hvis bilen er påslått (P/R/N/D).


Ønsker veldig gjerne flere erfaringer som kan bygge ut denne listen av konklusjoner. Regner med at førstemann ute er et lite koppformet bakverk i porsjonsstørrelse  8)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Da får jeg vel stikke hodet innom og si hei :)

Finnes det info om hvordan denne enheten er koblet? Tilførsel 12v + canbus? Egen signalbuss for data ut og styring inn? Separat 12v til oppvarming? Et induktivt amperemeter over en av tilførselskablene burde kanskje kunne gi info om når varmen er innkoblet?

Kunne også vært interessant å finne en måte å deaktivere varmen. Tror det ville fungert mye bedre i tørr snø, under slike forhold har jeg opplevd at eneste stedet på fronten hvor det lå snø var nettopp på radaren. Ikke hatt noen problemer denne vinteren riktignok, sannsynligvis på grunn av at bilen ikke har sett snø enda...

lunitiks

#2
Ask and you shall recieve:

Radaren har følgende tilslutninger iflg. kretsskjema (Dual Motor: October 20, 2014 through September 16, 2015):

- "GND" : Tilsluttet jordingspunkt
- "Heat" : [Tilsynelatende ikke tilknyttet noe]
- "WAU" : [Tilsynelatende ikke tilknyttet noe]
- "CAN1+" : Tilsluttet MobilEye-kamera
- "CAN1-" : Tilsluttet MobilEye-kamera
- "IGN" : Tilsluttet 10A sikring (F23)

Ifølge connector reference er det kun fire ledninger til radar:

Sort: Jord
Orange: CAN1+ (til MobilEye-kamera)
Grå: CAN1- (til MobilEye-kamera)
Lys blå: IGN (10A)

"Heat" og "WAU" er m.a.o. ikke designert noen spesielle kurser eller konnektorer...

Dette kan muligens bety at:
A) Radarvarmen slår seg på basert på en innebygget termostat/føler i radarenheten
B) Radarvarmen skrur seg alltid på når bilen skrus på
C) Radarvarmen er alltid på  :o  Tåpelig idé men ikke helt utenkelig, ref. Kman's video
EDIT 29/12/2016: Alternativ C er utelukket, ref. mitt innlegg 29/12/2016

Skal kontrollere mer de kommende dagene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bjornb

Nå er jeg fersk på Tesla (har nylig kjøpt en 90D med AP2), men har selv ettermontert Adaptiv Cruise på en Audi A4 B8 tidligere, den brukte også en Bosch radar med innebygd varmeelement. Om jeg husker riktig så akiverte den varmeelementet ved +5C og lavere (jeg la også merke til at den tørket slik som i bildene i første innlegg). Den hadde også tilsvarende tilkoblinger som ovenfor -  GND, +12V og CAN+/-.

Noen som vet hvor radar er lokalisert på facelift (AP1 og AP2) biler?
Siden den ikke er synlig i grillen nede så sitter den bak fangeren rundt skiltet et sted antar jeg.
Jeg har også et lite FLIR kamera (som en plugger inn i mobilen), skal ta en titt med kameraet en dag foran på bilen, mulig en kan se sensoren da om den er oppvarmet..

Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

lunitiks

Takk @bjornb.

Kan bekrefte at radar sitter bak fangeren på X og alle S'er siden facelift kom rundt april.

Ifølge delekatalogen har ikke disse bilene varme i MRR-enheten. (Pre facelift har en radar betegnet "W/Heater" mens de nye er betegnet "w/o heater".) En kontrolltest skader selvfølgelig ikke
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bjornb

#5
Sitat fra: lunitiks på onsdag 28. desember 2016, klokken 20:26
Mine undersøkelser tilsier at radaren er en Bosch Mid-range radar sensor (MRR) med såkalt "Radome heating", altså en eller annen form for oppvarming på innsiden av det vanntette plastdekselet som beskytter antennen på innsiden.

Interessant. Har du noe info om radaren i AP2 biler?
Er det evt en nyere/mer avansert Bosch enhet?

Sitat fra: lunitiks på onsdag 28. desember 2016, klokken 21:59
Kan bekrefte at radar sitter bak fangeren på X og alle S'er siden facelift kom rundt april.

Ifølge delekatalogen har ikke disse bilene varme i MRR-enheten. (Pre facelift har en radar betegnet "W/Heater" mens de nye er betegnet "w/o heater".) En kontrolltest skader selvfølgelig ikke

Ok, så da mener Tesla at snø som dekker sensoren er et minimalt problem når den er lokalisert høyere oppe og bak fangeren da?

BTW Finnes det andre servicemanual/delekatalog ressurser enn https://service.teslamotors.com/ ?
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

lunitiks

Sitat fra: bjornb på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:01
Interessant. Har du noe info om radaren i AP2 biler?
Er det evt en nyere/mer avansert Bosch enhet?

Oppgradert radar ble ikke nevnt av Tesla ifbm. lansering av AP2HW.
(Bare oppgraderte ultrasoniske sensorer, flere kameraer, ny GPS-antenne og supercomputer.)

Sitat fra: bjornb på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:01
Ok, så da mener Tesla at snø som dekker sensoren er et minimalt problem når den er lokalisert høyere oppe og bak fangeren da?

Ja, og jeg regner med at det faktisk er et mindre problem enn i pre facelift.

Sitat fra: bjornb på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:01
BTW Finnes det andre servicemanual/delekatalog ressurser enn https://service.teslamotors.com/ ?

Usikkert. Har vært spekulert i om det kan finnes en versjon som kun er tilgjengelig for servicesentrene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Havebigfun

Sitat fra: bjornb på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:01
Ok, så da mener Tesla at snø som dekker sensoren er et minimalt problem når den er lokalisert høyere oppe og bak fangeren da?
Hvorfor skal den være montert høyere? skjønner skittargumentet men det blir fort konflikt med skiltene og den ser ikke like godt forbi/under forankjørende biler- det er vel et meget viktig poeng slik vi nå har sett i Nederland. Jeg har tenkt at den sitter samme sted som før- men dekket av fangeren.

Hyperstress

Skulle tro at is på fangeren kan bli et problem for radaren på AP2 biler. Kan det tenkes at radaren er uten avising, men at det er varme i fangeren foran radar?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

lunitiks

Ingen varme. @bjornb kan forhåpentligvis verifisere dette med sitt FLIR-kamera.

Radaren sitter nødvendigvis litt høyere i X og facelift S. På pre facelift sitter den jo i gitteret under nosecone. X og facelift S har ingen radar der nede.

Lurer dessuten på om ikke radaren sitter litt på siden (ikke i midten) bak fangeren







2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mogu

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 29. desember 2016, klokken 08:48
Sitat fra: bjornb på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:01
Ok, så da mener Tesla at snø som dekker sensoren er et minimalt problem når den er lokalisert høyere oppe og bak fangeren da?
Hvorfor skal den være montert høyere? skjønner skittargumentet men det blir fort konflikt med skiltene og den ser ikke like godt forbi/under forankjørende biler- det er vel et meget viktig poeng slik vi nå har sett i Nederland. Jeg har tenkt at den sitter samme sted som før- men dekket av fangeren.

Radaren behøver ikke nødvendigvis fri sikt for å se bilene foran bilen foran, men bølgene propagerer rundt bilen foran. Radaren er heller ikke så direktiv at den ikke ser skilter osv, men disse filtreres ut som uinteressante objekter.

Evt. Problemet med å feste radaren høyere er at man får en bråere vinkel mot bakken, og hvis denne er for stor vil man få mye refleksjoner fra bakken istedet for at radaren propagerer langs bakken.
Regner med at dette var noe av det de ønsket å teste i den testen du ser bilde av over(facelift med to radarer, en høyt plassert og en lavt plassert).
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

nortrahof

Dette var interessant info om radaren!

Det som er problemet på "før-facelift-biler" er at radomen sitter i en fordypning på karosseriet. Derved smelter event. snø som legger seg i fordypningen på radom-overflaten og det kan bygge seg opp et islag noen få mm. fra radomen. Det har jeg sett flere ganger under kjøring selv. - Bare å stoppe for å pirke vekk islaget.
Tror denne Bosch-føleren er beregnet for en annen og "friere" montering?

På de første bilene som har radarsensor, er radomen "fri" og varmeelementet har en virkning. Derimot på facelift-biler må radarsensoren stå bak en ytterligere "radom" som utgjøres av karosseriet? Da har vel oppvarming av selve sensoren begrenset effekt? Man kan også få et islag på fronten som ikke tiner og derved blokkerer radarstrålene. Da kan også faceliftfronten dempe signalene ytterligere. Metallic-lakk kan også innvirke negativt.

Det er litt forvirrende data for meg på selve radarsensoren. Det er oppgitt at sensoren kun er i stand til å tracke 32 mål. - Er dette kun mål i bevegelse, skulle det holde - men er det evaluering av ekko om de er stillestående eller ei, kan det bli noe lite? Det kreves en enorm datakraft for å evaluere ekko!
Ellers er det oppgitt at "mål" som beveger seg med hastigheter <0.4 km/h er betraktet som stillestående. Det har jeg ofte lurt på mht. sykler og fotgjengere.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

lunitiks

Nytt funn i dag:

Da jeg gikk til bilen i morges (bil ikke tilkoblet nettstrøm, og ikke forvarmet, BTW), var radaren like kald som plastikken rundt. +2°C og regn.

Kjørte en rask tur på butikken (5 min. kjøring). Da jeg kom frem, var radar god og varm. Har ikke kjørt med Defrost på.

Trekker følgende konklusjon:

- Radarvarme starter bare hvis bilen er påslått (P/R/N/D).

Legger den til i listen i førsteinnlegget.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Sitat fra: nortrahof på torsdag 29. desember 2016, klokken 11:44
Dette var interessant info om radaren!

Det som er problemet på "før-facelift-biler" er at radomen sitter i en fordypning på karosseriet. Derved smelter event. snø som legger seg i fordypningen på radom-overflaten og det kan bygge seg opp et islag noen få mm. fra radomen. Det har jeg sett flere ganger under kjøring selv. - Bare å stoppe for å pirke vekk islaget.
Tror denne Bosch-føleren er beregnet for en annen og "friere" montering?

På de første bilene som har radarsensor, er radomen "fri" og varmeelementet har en virkning. Derimot på facelift-biler må radarsensoren stå bak en ytterligere "radom" som utgjøres av karosseriet? Da har vel oppvarming av selve sensoren begrenset effekt? Man kan også få et islag på fronten som ikke tiner og derved blokkerer radarstrålene. Da kan også faceliftfronten dempe signalene ytterligere. Metallic-lakk kan også innvirke negativt.

Det er litt forvirrende data for meg på selve radarsensoren. Det er oppgitt at sensoren kun er i stand til å tracke 32 mål. - Er dette kun mål i bevegelse, skulle det holde - men er det evaluering av ekko om de er stillestående eller ei, kan det bli noe lite? Det kreves en enorm datakraft for å evaluere ekko!
Ellers er det oppgitt at "mål" som beveger seg med hastigheter <0.4 km/h er betraktet som stillestående. Det har jeg ofte lurt på mht. sykler og fotgjengere.

Enig i alt du skriver her. Kan tilføye at jeg mener å ha lest at fjeset på facelift/X består av et meget, meget tynt panel - nettopp pga at radar sitter på innsiden.

Ellers, når det gjelder tracking av "mål": Siden radar er koblet mot kameraet via CAN, kan vi legge til grunn at MobilEye's EyeQ 3 (kamerachippen) gjør ekko-evalueringen?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: lunitiks på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:56
Ellers, når det gjelder tracking av "mål": Siden radar er koblet mot kameraet via CAN, kan vi legge til grunn at MobilEye's EyeQ 3 (kamerachippen) gjør ekko-evalueringen?

Var slik fram til 8.0, hovedendringen i 8 og senere er at Mobeleye og radar fristilles fra hverandre. Dvs det er bilens hoveddata som nå gjør ekko-evalueringen uavhengig av mobileye.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA