Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ca leveringstid ved bestilling i dag

Startet av ProsjektX, onsdag 01. mars 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

ProsjektX

Som fersk elbilist er det stadig noe nytt å tenke på.. Et utsnitt fra Google maps en plass jeg kjører av og til. Her starter kollektivfelt, men det er også et skilt i midten, som står omtrent på samme linje, med undertekst "Gjelder ikke buss og taxi". Påbudt kjørefelt i seg selv er greit nok med den underteksten, elbil er ikke buss eller taxi... men kollektivfeltet starter jo også der!

Forstår jeg rett hvis det ikke er lov å kjøre inn i kollektivfeltet der..?
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Ingeniøren

De fleste steder står det bare Buss og Taxi og ikke noe om elbil. Tror du kan ta høyre side av trafikkøya ja, altså kollektivfeltet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ProsjektX

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:10
De fleste steder står det bare Buss og Taxi og ikke noe om elbil.
Nei, er kun de blå firkanta skilta med Buss (+ evt Taxi), evt 2+, som indikerer kollektivfelt hvor elbil kan kjøre. http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt. Er det skiltet med andre skilt med undertekst som inneholder buss og/eller taxi, kan elbiler ikke kjøre der.
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Christopher Neumann Ruud

Normalt sett er det vel påbudt kjørefelt som teller, men her er det som du sier litt uklart hvilket skilt som har rang. Ville sjekket med vegvesenet evt lovavdelingen i NAF hvordan man skal tolke slike motstridende beskjeder.

arthur

Det avbildete skiltet er et påbudsskilt mens de firkantete blå er informasjonsskilt så her må du holde til venstre med mindre du er buss eller taxi hvilket de færreste elbiler er.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Elbil fundamentalist

Elbiler kan kjøre her. Det skal være skrevet med underskilt at elbiler ikke kan bruke feltet, slik som det er på E18, eller "Kun buss i rute".
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

zyp

Når det er flere overlappende uavhengige begrensninger så er det naturlig nok kombinasjonen som gjelder, dvs. at du har kun lov til å kjøre der om ingen av begrensningene utelukker deg.

Skiltene sier at du som elbilist har lov til å kjøre i det feltet, men ikke på høyre side av den trafikkøya. Kombinasjonen betyr i praksis at du må vente til etter trafikkøya for å bytte til kollektivfeltet.

Dnn .

Låner tråden ang noe jeg har lurt på...

Furuset i Oslo ut mot lillestrøm/Skedsmo... Kan elbiler kjøre opp på den rampen på Furuset avkjøringa for å komme til påkjøringa? Altså der bussen kjører. Skulle stilt med bilde, men er garantert noen her som pendler der tenker jeg =)

Rio

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:10
De fleste steder står det bare Buss og Taxi og ikke noe om elbil. Tror du kan ta høyre side av trafikkøya ja, altså kollektivfeltet.

Nei, du risikerer bot på mange tusen kroner dersom du kjører "feil vei" forbi et påbudsskilt.

Politiet bøtela mange elbilister på Ring 2 i Oslo for et par år siden på grunn av dette. I etterkant ble de fleste av skiltene fjernet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:50
Elbiler kan kjøre her. Det skal være skrevet med underskilt at elbiler ikke kan bruke feltet, slik som det er på E18, eller "Kun buss i rute".

Nei, elbilister har definitivt IKKE lov til å kjøre til høyre her. Skiltingen er jo ikke for kollektivfelt, men et direkte påbud om at kun buss og taxi kan kjøre på høyre side. Unntaket for elbilister gjelder IKKE her, men kun for informasjonsskilt for kollektivfelt.

Her skal altså elbilister ut av kollektivfeltet, i følge skiltingen, selv om det neppe var hensikten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Dette bør være enkelt da påbudsskiltet sier at alle utenom buss og taxi skal holde til venstre.

Rav4_EV

Tanken med skiltet i midtrabatten er at øvrig trafikk som ikke benytter kollektivfelt skal kjøre på venstre side. En litt gammeldags skilting som stammer fra før elbilen kunne benytte kollektivfelt.

Her kjører jeg gjerne til høyre fremfor å blokkere kollektivfeltet med et feltskifte før midtrabatt. Grunnlaget med kollektivfelt er å slippe forbi køen, ikke lage den ;D
Om en klønete politimann skulle reagere på dette vil jeg nekte å godta forelegg.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

zyp

Sitat fra: Rio på onsdag 28. desember 2016, klokken 19:58
Her skal altså elbilister ut av kollektivfeltet, i følge skiltingen, selv om det neppe var hensikten.
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 28. desember 2016, klokken 22:53
Her kjører jeg gjerne til høyre fremfor å blokkere kollektivfeltet med et feltskifte før midtrabatt.

Jeg tror dere må lese første post bedre:
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:03
Her starter kollektivfelt, ...

Når kollektivfeltet starter der så blir ikke elbiler tvunget ut av kollektivfeltet, de får bare ikke lov til å kjøre inn i det i utgangspunktet.

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 28. desember 2016, klokken 22:53
Tanken med skiltet i midtrabatten er at øvrig trafikk som ikke benytter kollektivfelt skal kjøre på venstre side. En litt gammeldags skilting som stammer fra før elbilen kunne benytte kollektivfelt.

Her kjører jeg gjerne til høyre fremfor å blokkere kollektivfeltet med et feltskifte før midtrabatt. Grunnlaget med kollektivfelt er å slippe forbi køen, ikke lage den ;D
Om en klønete politimann skulle reagere på dette vil jeg nekte å godta forelegg.

Joda, du kan nekte, men det er faktisk (dessverre) korrekt.

Som sagt, mange tilsvarende skilt (men ikke alle) på Ring 2 ble fjernet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA