Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakkamera , evigt beskidt

Startet av elmu, tirsdag 28. februar 2017, klokken 09:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TM

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 07. mai 2017, klokken 19:48
Ble ikke det rykter avvist av ledelsen?
Det er vel forskjellige oppfatninger av om de taper eller ikke:

"They are reportedly planning only 30,000 units per year and they will concentrate the deliveries where they need to comply with emission mandates since the company confirmed they are losing money on the vehicle otherwise"

5. mai:
https://electrek.co/2017/05/05/chevy-bolt-ev-europe-ampera-e/


dudeldei

Jeg bestilte min hos AutoXL i Skien og det siste jeg fikk vite at bilen er forventet levert i juni, dette var i slutten av mars. Dette fikk jeg vite når jeg tok kontakt selv, så jeg synes det er veldig dårlig med oppdatering/informasjon fra forhandler. Har ikke hørt noe som helst siden ei heller info-brevet som alle skulle få forrige fredag...
Jeg skrev min kontrakt 16/9-16

bno

Sitat fra: Zuexi på søndag 07. mai 2017, klokken 11:27
Bestilt 3.10. Fått beskjed om at båten er på Drammen havn 29.7 og da ca 1 ukes tid på klargjøring til utlevering fra forhandler i Drammen.

Fikk mail på fredag fra Opel med link til å lage "My Opel"-konto. Der lå bilen ferdig innlagt i systemet med VIN.

Er dette fake news?  :D Kontaktet Opel Norge. Kundeservice som informerte meg om at VIN ikke kunne oppgis før bilen var registrert i Norge. Dette er da frontdesk så ....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Banan

PSA-group produserte elbiler før de kjøpte Opel, og  dette er nok også et firma som har til hensikt å tjene penger - ikke å tape (visstnok?) 9000US$ for hver bil de selger. Derfor er jeg lite sikker på at de vil fortsette å selge Opel Ampera-e, og enda mindre sikker på at de vil levere 4000 biler til Norge fremover.

https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bolt-ev-loss-before-zev-credit/

http://www.side3.no/motor/tusenvis-av-nordmenn-venter-pa-ampera-e---na-har-fabrikken-kvittet-seg-med-opel/3423320978.html

4000 biler x 9000US$ = 36.000.000US$ som igjen = 326.163.600 blanke norske kroner...

Man kan kanskje mene at jeg er pessimistisk, men jeg har forstått det slik at de aller fleste firmaer i 2017 ikke drives med det formål å med åpne øyne kaste 320 millioner kroner + garantiansvar i opptil 8 år for 4000 biler ut av vinduet - kun for at noen (i det store bildet) få kunder i bitte lille Norge ikke skal bli sure. Derfor tror jeg at det jeg skriver her dessverre er realistisk. Det samme tenkte muligens GM.... - og solgte hele greia?

- og derfor bestilte jeg altså på Lørdag 1.stk Tesla model 3 :)

Teslaen kommer seint - men bedre seint.... enn aldri?

Banan

Jeg skrev kontrakt med Mobile i Tønsberg 14/12-16.

Der står det: "Seneste levering Desember-2017", og det er IKKE krysset av i kontrakt for at denne seneste leveringstiden er usikker (noe det er en egen avkrysningsboks for). Det hadde da også vært totalt meningsløst å ha med teksten om seneste levering desember-2017 dersom forhandler mente at leveringstiden var usikker.

Før en forhandler underskriver en kontrakt med et slikt løfte om seneste leveringstid - så sjekket de selvsagt med Opel at den lovte seneste leveringstiden ville holde.

Jeg har mao en bekreftet seneste leveringstid som står i min kontrakt.

PR-sjef Stein Pettersen hos Opel har skrevet på dette forumet (også gjengitt i TU-artikkelen for få dager siden) at de som IKKE har en bekreftet leveringstid ville motta brev om utsatt levering nå sist fredag.

Men hva skjer? Til tross for at jeg har kontrakt med en bekreftet leveringstid - har jeg direkte fra Bernt G. Jessen, sjef for Opel i Norge - allikevel mottatt en epost vedlagt brev om utsatt levering og økt pris.

Dermed er det Opels PR-sjef Stein Pettersen skrev på elbilforum for få dager siden - ikke verdt tastetrykkene han brukte.

Det er Opel som har ansvaret for forsinkelsene, og da blir det for drøyt å komme med prisøkning fordi man en eller annen gang i fremtiden vil motta en bil som er av en nyere årsmodell enn den man var lovet.

Jeg kansellerer ikke, men har tatt kontakt med Forbrukerrådet og fått informasjon som gjør at jeg til mandag vil sende inn klage på kontraktsbrudd med krav om levering, samt erstatning for bensin, bompenger, parkering osv som påløper  fra kontraktuell leveringstid og frem til faktisk levering. Ut fra lovverket vil jeg også kreve erstatning for de 15.000.- som Opel krever nå - fordi dette er en ekstra kostnad som er et direkte resultat av forsinkelsen - det skriver jo Opel selv i brevet som kom igår.

Oppfordrer alle andre som har en bekreftet leveringstid om å gjøre det samme - heller ikke Opel kan bare se bort ifra en kontrakt.

Zuexi

Sitat fra: bno på mandag 08. mai 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Zuexi på søndag 07. mai 2017, klokken 11:27
Bestilt 3.10. Fått beskjed om at båten er på Drammen havn 29.7 og da ca 1 ukes tid på klargjøring til utlevering fra forhandler i Drammen.

Fikk mail på fredag fra Opel med link til å lage "My Opel"-konto. Der lå bilen ferdig innlagt i systemet med VIN.

Er dette fake news?  :D Kontaktet Opel Norge. Kundeservice som informerte meg om at VIN ikke kunne oppgis før bilen var registrert i Norge. Dette er da frontdesk så ....
Bilen får jo tildelt VIN under produksjon og ikke registrering. VIN-koden i MyOpel lot seg ihvertfall dekode. :-)

knut.aulie

Sitat fra: bno på mandag 08. mai 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Zuexi på søndag 07. mai 2017, klokken 11:27
Bestilt 3.10. Fått beskjed om at båten er på Drammen havn 29.7 og da ca 1 ukes tid på klargjøring til utlevering fra forhandler i Drammen.

Fikk mail på fredag fra Opel med link til å lage "My Opel"-konto. Der lå bilen ferdig innlagt i systemet med VIN.

Er dette fake news?  :D Kontaktet Opel Norge. Kundeservice som informerte meg om at VIN ikke kunne oppgis før bilen var registrert i Norge. Dette er da frontdesk så ....
Jeg har fått Vin nummer på min bil. Det opprettes når bilen blir produsert har jeg forstått.
Fikk det av min selger i mars/april omtrent. Bilen ble produsert i begynnelsen av mars.

mzziaz

Jeg har også fått VIN. Bilen er nettopp blitt produsert.

Stikkkontakt

Jeg har tatt kontakt gjentatte ganger, men eneste svar jeg får er at bilen er produsert og at jeg får den i juni. Kunne godt tenkt meg mer info, men det har uteblitt.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

bmw2002

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 08. mai 2017, klokken 16:51
Jeg har tatt kontakt gjentatte ganger, men eneste svar jeg får er at bilen er produsert og at jeg får den i juni. Kunne godt tenkt meg mer info, men det har uteblitt.

Da har du fått mer informasjon enn meg. Bilen er produsert i mars, kommer kanskje i juni hvis jeg er heldig.

throwaway82

Long time lurker, men ny på forumet. Bestilt Ampera-e 6. desember i fjor hos Maskinagentur i Trondheim. Jeg fikk før helgen (som flere her inne) følgende epost (irriterende nok var eposten sendt som bilde, så eventuelle skrivefeil er mine):

SitatHei!

Takk for at du har bestil nye Opel Ampera-e.

Vi er overveldet over interessen og mottagelsen vår nye elbil har fått av kunder og presse. Det er svært uvanlig at en bilmodell, uansett merke, tiltrekker seg så mye oppmerksomhet og kunder allerede lenge før den er tilgjengelig hos forhandlerne.

Desverre gjør det store antallet bestillinger, sammen med den tilgjengelige produksjonskapasiteten, det vanskelig å levere Opel AMpera-e til alle innenfor det som sees på som normal leveringstid.

Ampera-e produseres på GMs fabrikk i Michigan, USA. For å sikre maksimal kvalitet økes produksjonen gradvis. Dette sammen med den store suksessen for Opel Ampera-e i Norge har ført til at Opel nå tilpasser sin introduksjon av bilen i Europa.

Dette betyr at Opel Ampera-e først lanseres i Norge, og at bilen kun vil introduseres i tre andre land (Nederland, Tyskland og Sveits) i 2017. For resten av Europa vil lanseringen av Ampera-e bli senere enn som var planlagt.

Imidlertid finner vi det riktig å informere om at produksjonen av din Ampera-e blir noe forsinket i forhold til hva som tidligere er bekreftet. Så snart den er klar, vil du selvsagt bli informert.

Selv om produksjonsbegrensninger, er vi midlertid forsikret om at Opel Norge jobber kontinuerlig med å øke produksjonsvolumet til Norge.

Vi vil også informere om at Opel Ampera-e modellår 2018 (produksjon fra desember 2017) og modellår 2019 (produksjon fra juli 2018) vil få noen små forbedringer på utstyr. Dessuten vil det bli mulig å velge en ny førerassistentpakke som blant annet inneholder et innovativt 360-graders kamera.

Veiledende utsalgspris for Opel Ampera-e modellår 2018 øker med 15.000 kr. Den nye prisen på din bestilte Ampera-e vil derfor øke tilsvarende.

Vi ønsker å beklage alle ulemper ved forsinkelse av din Opel Ampera-e kan medføre for deg og forstår fullt ut din skuffelse. Likevel vil vi forsikre deg om at vi vil gjøre vårt beste for at du skal bli fornøyd.

Om du til tross for dette ønsker å kansellere kontrakten din, kan du selvsagt gjøre dette uten kostnad innen utgangen av september i år.

Selvsagt håper vi at du bestemmer deg for å opprettholde din bestilling, og vi vil holde deg informert om ny leveringsdato for din Ampera-e , så snart informasjon om dette er tilgjengelig. Våre demobiler kommer primo juni og vi vil invitere deg til prøvekjøring når bilen er registrert.

Vi håper du vil holde din plass i køen, og gleder oss til å se deg i en ny Opel Ampera-e.

Vennlig hilsen
Knut Brandrud

Dette er jo utrolig lite spesifikt og veldig rotete informert. Min pris går visst opp 15.000kr. Men dette tilsier i så fall at jeg får en 2018 modell? Hvorfor ikke si dette direkte?

Jeg svarer tilbake:
Sitat
Hei og takk for epost


Desverre er det slik at eposten din skaper flere spørsmål enn den besvarer.

I eposten står det ingenting om at min Ampera-e kommer til å bli en 2018 modell. Likevel skriver du at prisen på min bestilte bil øker med 15.000 kr. Betyr dette i så fall at jeg får en 2018 modell, som da altså tidligst blir produsert i desember 2017? Kan det likevel skje at jeg får en 2017 modell? Vil prisen på bilen likevel øke? Dette er veldig uklart fra din epost. Dersom jeg garantert får en 2018 modell med produksjon tidligst desember burde dette i så fall blitt nevnt direkte, i stedet for "din Ampera-e blir noe forsinket".

I min kjøpskontrakt står det ikke spesifisert årsmodell eller leveringstidspunkt. Dette står dere da fritt til å justere etter produksjon osv. Men kontrakten er signert med kjøpsprisen spesifisert. Denne har dere altså ikke mulighet til å endre. At dere har solgt flere biler enn dere har hatt tilgang på bør ikke gå utover meg som kunde. Jeg står altså på kravet om å få levert bilen til prisen jeg har signert kontrakt på.

Jeg ønsker fremdeles å beholde kontrakten min inntil videre (jeg vil jo ha en Ampera-e), og merker meg muligheten til å kansellere innen utgangen av september 2017. Men her har dere virkelig en jobb å gjøre med å gi tydelig informasjon til kundene deres, og oppfylle de kontrakter som dere har skrevet.


Med vennlig hilsen
throwaway82

Så får vi se hvor historien går herfra :)

bno

@Zuexi
Takk for avklaring og som jeg tenkte. Min Opel forhandler gidder ikke svare på mail en gang så i morgen skal jeg gå bort til dem (like over gata her) å riste ham litt. :( ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kammiz

Sitat fra: Banan på mandag 08. mai 2017, klokken 13:12
PSA-group produserte elbiler før de kjøpte Opel, og  dette er nok også et firma som har til hensikt å tjene penger - ikke å tape (visstnok?) 9000US$ for hver bil de selger. Derfor er jeg lite sikker på at de vil fortsette å selge Opel Ampera-e, og enda mindre sikker på at de vil levere 4000 biler til Norge fremover.

https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bolt-ev-loss-before-zev-credit/

http://www.side3.no/motor/tusenvis-av-nordmenn-venter-pa-ampera-e---na-har-fabrikken-kvittet-seg-med-opel/3423320978.html

4000 biler x 9000US$ = 36.000.000US$ som igjen = 326.163.600 blanke norske kroner...

Man kan kanskje mene at jeg er pessimistisk, men jeg har forstått det slik at de aller fleste firmaer i 2017 ikke drives med det formål å med åpne øyne kaste 320 millioner kroner + garantiansvar i opptil 8 år for 4000 biler ut av vinduet - kun for at noen (i det store bildet) få kunder i bitte lille Norge ikke skal bli sure. Derfor tror jeg at det jeg skriver her dessverre er realistisk. Det samme tenkte muligens GM.... - og solgte hele greia?

- og derfor bestilte jeg altså på Lørdag 1.stk Tesla model 3 :)

Teslaen kommer seint - men bedre seint.... enn aldri?

En del av avtalen mellom PSA og GM er at de skal få selge Bolt med Peugeot badging. Dette har jeg hørt fra Peugeot ansatte. Det er informasjon de har fått.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

dudeldei

Da fikk jeg nettopp en ca leveringsdato fra forhandler: 24/6-17. Dette var visstnok et 'data-estimert' tidspunkt, så kan jo bli både tidligere og seinere.
Bilen er i Europa og venter på transport til Norge. Jeg bestilte 16/9-16.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA