Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakkamera , evigt beskidt

Startet av elmu, tirsdag 28. februar 2017, klokken 09:41

« forrige - neste »

tessy

Siden det er lange ventelister på bilene, syns jeg det er merkelig att ikkje GM prioriterer disse, ser på Chevy Bolt owners forum att det er diverse forhandlere som har fått 12 biler, 10 er solgt og to var ledig, andre forhandlere har gjerne fått 100 biler, der de fleste er solgt, mangen av de som fikk bilene sine nå rundt nyttår skrev kontrakt så sent som i oktober. Med andre ord så kan noen som er heldig få kjøpt bilen på dagen. Dette gjelder i de første statene,  skal sies att andre stater får beskjed att de må vente til gjerne høsten 2017 før de får bil. Har man limited produksjon så bør man vel prioritere de som står i kø, om de produserer 30.000 biler i året, er jo ikke den Norske andelen på 2000 på hele 2017 så stor heller i forhold til produksjonen. altså hadde vi fått 3000 biler, er det jo snakk om 3-4måneder reduksjon i vente tiden kanskje.. Då blir det jo feil å "gi" disse fx 1000 bilene som ikke er resevert, til noen som bare tusler inn i butikken og ser bilen... :-)

zbk

Fenomenet med lang ventetid på bil er så vidt jeg har forstått ikke så vanlig i statene. Der er det vanligste at man går til forhandleren og velger en bil som er inne og forhandler har typisk mange nye biler på lager.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Zuexi

Sitat fra: kammiz på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:10
Sitat fra: Zuexi på mandag 02. januar 2017, klokken 22:59
Bestilt 3.10.
Stipulert produksjon April. Levering i Juli.
Forhandler hadde et printet ark med sikkert noe sånt som hvilken pulje man var i, i forhold til levering. Sa jeg var i "første batch".
Sa de ikke kunne gå ut med hvor mange biler som var bestilt så langt, men at kvoten på 2000 biler for 2017 var fylt opp. Stipulert levering ved bestilling idag var ca mars 2018.
Tipper Opel jobber for å få en større "del av kaka."

du er nok ihvertfall ikke i første batch på 120 biler.. :/
Det forventer jeg heller ikke. Antar han mener første produksjonsbatch etter demobiler/første kundebiler.
Bilen kommer uansett når den kommer. Får ikke gjort så mye fra eller til - bare smøre seg med tålmodighet.

model3citizen

Sitat fra: TM på mandag 02. januar 2017, klokken 12:01
Sitat fra: model3citizen på mandag 02. januar 2017, klokken 11:28
Ikke utenkelig at bilen blir solgt innen 5-6 mnd. etter levering når i3 120Ah blir tilgjengelig.
Har du virkelig hjerte til å selge din nydelige Solar Orange i3 med silkematt rubberspray  ;)

Det sitter veldig langt inne, men jeg kjører på marginene med det minste batteriet, så en 94Ah hadde uansett vært et minstekrav. Dessuten kjører jeg såpass langt hvert år at et bytte hadde blitt aktuelt om ikke lenge uansett.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Stikkkontakt

Stipulert levering ved bestilling idag var ca mars 2018.

Helt uforståelig at de ikke girer opp produksjonen. Jeg kan ikke forstå at det er annet enn batteriene som er flaskehalsen og gigafabrikkene i Korea bør nå klare å øke produksjonen på ett års varsel om behovet er der.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Zuexi

Bestilt 3.10.
Stipulert produksjon April. Levering i Juli.
Forhandler hadde et printet ark med sikkert noe sånt som hvilken pulje man var i, i forhold til levering. Sa jeg var i "første batch".
Sa de ikke kunne gå ut med hvor mange biler som var bestilt så langt, men at kvoten på 2000 biler for 2017 var fylt opp. Stipulert levering ved bestilling idag var ca mars 2018.
Her er "arket" jeg refererte til. (Funnet på FB gruppa)

bmw2002

Sitat fra: nix på tirsdag 03. januar 2017, klokken 20:01
Jeg har signert kontrakt 16.09. Om man regner med 12 uker fra produksjon til levering, så håper jeg å få bil i månedsskiftet april/mai  ;D

Husk at Opel har sagt første kundelevering i juni. Både i e-posten som ble sendt ut før jul og i materiell som er sendt til forhandlere.

Så dette med april/mai er vel litt usikkert?

kammiz

Det sies jo demobiler i mars/april og 120 kundebiler sammen med disse.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

zoom

Er blant de som får bil i første leveranse og det ble sakt Mai til meg.

Tom E.

Sannheten er vel så enkel som at Opel ikke vet nøyaktig når bilene ankommer Norge. Det er jo 5 faktorer som spiller inn her som Opel fremdeles avventer svaret på vil jeg anta.

1. Hvor mange Ampera-E vil være ferdig produserte kontra tilgang og tilgjengelighet på togtransport til kysten for utskiping? Husk her at noen biler kan bli tatt til siden grunnet kvalitetskontroll utfordringer og således ikke kommer med toget. Og det kan jo være min eller din bil.

2. Kapasiteten på togtransporten den aktuelle dagen vil jo være avgjørende for om biler med kontraktsdato 16/9 eller 17/9 kommer med det spesifikke toget.

3. Så skal bilene omlastes til skipet ved utskipingshavnen i US. Når har det avgang og hvor mange av bilene som ankommer med toget får plass på Europabåten. Husk at denne båten ikke bare frakter Ampera-E. Andre biler skal også med. Hvor mange biler må vente på kaien i noen uker på neste skip?

4. Seiler dette skipet til Drammen? Eller blir det omlasting i Bremerhafen, Hamburg eller Rotterdam? Hvor lang blir ventetiden der? Og hvor mange av disse bilene får da plass på feeder båten til Drammen?

5. Kapasiteten til Opel Norge. Da det er helt vanlig for Opel importøren å motta hundrevis av biler samme dag i Drammen for videre distribusjon til forhandlere så er vel alle systemene på plass allerede for en systematisk utlevering uten forsinkelser? Eller, vent litt........

Olemann

Det vi vet er nok i alle fall det følgende, basert på lesing av Leaf forum for noen år siden og Tesla forum for 3 år siden....

1. Noen kommer til å ta bilder og poste av biltransport på veiene med Opelen på.
2. Noen kommer til å spekulere på hvor den lasten skal og om deres bil er på.
3. Noen poster anløpstider for biltransportskip som kanskje er lastet med Opeler.
4. Noen sjekker webcam i Drammen havn og poster om de ser skipet som kanskje er lastet med Opeler.

5. Noen leser heller avisene eller beiser terrassegulvet mens de venter på at selger gir beskjed om at bilen deres er kommet.

jche

Bestilte 19.09, og fikk nettopp vite (av selger) at bilen produseres i mars og leveres 3mnd etterpå, altså juni en gang.
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

Radar70

Skrev kontrakt på min første elbil igår ;D
Fikk opplyst av selger at bilen blir produsert i mars og at jeg mottar denne i juni/juli!
Kontraktsdato 28/9-16.
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

pilt

Jeg signerte 15. sept og fikk høre da at jeg var nr 4 hos den forhandleren. I dag fikk jeg vite at jeg er nr 37 i landet og får bilen i mai.   :D
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA