Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Ioniq

Startet av klatrechris, mandag 27. februar 2017, klokken 22:31

« forrige - neste »

klatrechris

Vi tok steget i høst og gikk for elbil nr 2 i garasjen. Med dette kom krangling om stikkontakten på veggen. Så per nå står kona sin å lader på huset og jeg på dedikert i garasjen.

Tenkt å gjøre en DIY stasjon en stund, så nå hopper jeg på det.
Har fagbrev gruppe L og FSE.  Så kan stå ansvarlig for egen installasjon.

Har sett på å bruke en viridian EPC, men ser ikke ut som den løser lastdelingen
Skal ha en boks til type 1 (Soul)og til type 2(mb250e)
Har 20Aenfas tilgjengelig(4x25a) resten drifter andre ting.
Planen var 20a/4,4kw om en bil er tilkoblet og 10a/2,2kw om begge er tilkoblet.

Hva slags EPC finnes for dette? Har sett noen hjemmeladere som har det med vet ikke hva innmaten er.


Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

jkirkebo

Sitat fra: klatrechris på mandag 26. desember 2016, klokken 23:53
Vi tok steget i høst og gikk for elbil nr 2 i garasjen. Med dette kom krangling om stikkontakten på veggen. Så per nå står kona sin å lader på huset og jeg på dedikert i garasjen.

Tenkt å gjøre en DIY stasjon en stund, så nå hopper jeg på det.
Har fagbrev gruppe L og FSE.  Så kan stå ansvarlig for egen installasjon.

Har sett på å bruke en viridian EPC, men ser ikke ut som den løser lastdelingen
Skal ha en boks til type 1 (Soul)og til type 2(mb250e)
Har 20Aenfas tilgjengelig(4x25a) resten drifter andre ting.
Planen var 20a/4,4kw om en bil er tilkoblet og 10a/2,2kw om begge er tilkoblet.

Hva slags EPC finnes for dette? Har sett noen hjemmeladere som har det med vet ikke hva innmaten er.

Fungerer fint med Viridian dette. Viridians EPC justeres ned til 20A ved å koble en 432 ohms motstand mellom IC og jord på kontrolleren, og til 10A ved å koble inn en på 249 ohm. Du kobler da spolen på et lite SPDT-relé i parallell med hovedkontaktoren slik at releet bytter utgang når kontaktoren slår inn. På den utgangen som er aktivert når spolen er strømløs kobler du til 432 ohms motstanden, på utgangen som er aktivert når spolen får strøm kobler du inn 249 ohms motstanden. Disse motstandene kobles inn på IC-inngangen på den andre EPCen.

Dvs. at når du ikke lader på noen av ladestasjonene er det 432 ohms motstanden som ligger inne, når du starter lading på en av de kobles 249 ohms motstanden inn på den andre slik at den begrenses til 10A om lading startes der også. Om lading startes der også vil 249 ohms motstanden kobles inn på den første ladestasjonen og begge er da begrenset til 10A. Med en gang noen av de avslutter lading vil motstanden på den andre EPCen endres fra 249 ohm til 432 ohm og lading går opp til 20A igjen.

Jeg har passende releer på lager, ellers er de lett tilgjengelige på RS-Components (men da i 10-pack). De er ganske rimelige, dette koster bare noen hundrelapper ekstra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zyp

Eventuelt kan du bare bruke en ekstra kontaktblokk på hovedkontaktoren hvis det er noen til overs, trenger ikke dual-throw.

Hvis du kobler 432 ohm fast og legger inn 588 ohm i parallell når den andre lader blir resultatet 249 ohm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA