Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lang vandring i pedal på P85D vs andre utgaver

Startet av kykkelikokos, mandag 27. februar 2017, klokken 20:51

« forrige - neste »

kykkelikokos

Vi ser etter en bil nr 2  som skal brukes til pendling til og fra jobb. Må ha plass til et bakovervendt barnesete bak passasjersetet og en beltestol. Er ikke så farlig om det ikke er plass til passasjer foran. Kjørelengden blir ca 8 mil t/r. Mulig jeg har mulighet til å lade på jobb, men er ikke sikker.

Har sett på VW e-up og Nissan Leaf. Liker designet utvendig bedre på e-up. Prisen er jo også mer behagelig. Samtidig er vel Leafen mer "bil" innvendig og har lengre kjørelengde?

Det som irriterer meg mest med Leaf er at det virker å være 95% importbiler ute på bruktmarkedet. Mye styr å finne en norsk en..

Tips?

ReneM

Vi er i samme situasjon. Har p.d.d. en E-golf som eneste bil. Har ikke mulighet for hjemmelading men som det ser ur nå får vi en veggmontert lader i begynnelsen av 2017!

Bil nr 2 blir en e-up. Som du selv sier er prisen bedre (for samme årsmodell). I tillegg spiller rekkevidden ingen rolle. Vi klarer oss helt fint med golfen og det blir bil nr 2.

Det som betyr mest for oss er at bilen er lett å kjøre i byen. Her tror jeg e-up slår leafen med god margin. Perfekt sikt, mindre sving og en del mindre i ytre dimensjoner. Tipper at servicekostnader på e-up også er lavere.

Til tross at leafen er mer bil kommer vi tilby velge en e-up. (Og vi har 2 små barn. Mine foreldrene har en SEAT MII og der fikk jeg plass til en bugaboo donkey. En lett barnevogn blir ingen problem :))
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

geear

Vet ingenting om Leaf, men hvis du vil unngå bruktimport er iallfall et tips å hive regnr fra annonsen inn i denne for å sjekke om det er bruktimport: http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Luftventil

Men er faktisk litt usikker på om en godt brukt Leaf eller E-UP vil gå 8 mil på de kaldeste vinterdagene. Det er noe du må sjekke ut.

Ellers ville jeg prøvd å strukket meg litt prismessig, for noen titusen mer vil mange flere modeller være innen rekkevidde.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Ebe

De aller fleste leaf vil el klare 8 mil, dersom det er normal norsk vei og hastighet? Dersom det er en ren pendlebil regner jeg med man stort sett  er alene i bilen, og kan derfor ofre litt på komforten og hadtighet de verste dagene.

For 160k for man vel uansett en 2013-2014-modell med varmepumpe også?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Øyvind.h

2012-Mod med 50k på telleren (såvidt alle barer i behold) sliter i hvert fall med 8 mil i 10-15 minus. Og da snakker vi 8 mil i ett strekk med litt begrenset varme.

Gå for så ny som mulig med varmepumpe i hvert fall.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

e-Up er vinterkonge med varme i setene og vindu, men til pendling ville jeg kikket på en Renault Zoe. Mer lystige kjøreegenskaper og fremdeles en relativt kompakt bil.

Som ren bybil derimot er e-Up å foretrekke grunnet betydelig raskere t/r bakeren 2 km en dypfryst morgen.

e-Up er allerede tilbake idet du har fått fjernet isen fra rutene på Zoe ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kykkelikokos

#7
De e-upene jeg har sett på har vært 2014-modeller.
Denne her f.eks http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87709885
Eller denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87220900

Det er en del forskjell på pris for ca 5000km. Ellers ser vel bilene så og si identiske ut?

Jeg nevnte forsiktig for mannfolket, om vi kanskje skulle vurdere en e-golf. Da må vi i såfall ta opp et bittelite lån på toppen. Hadde tenkt til å cashe ut bilen, og da er 160k maks.. Men han virket ikke så veeeldig giret på det da.

kykkelikokos

Nå ser jeg at jeg har doblet kjørelengden oppi hodet mitt. Det er 22,8 km hver vei til jobb inkl. innom barnehagen. Da skal vel batteriet holde t/r på en brukt e-up uten de største problemene?

jkirkebo

Sitat fra: kykkelikokos på onsdag 28. desember 2016, klokken 09:44
Nå ser jeg at jeg har doblet kjørelengden oppi hodet mitt. Det er 22,8 km hver vei til jobb inkl. innom barnehagen. Da skal vel batteriet holde t/r på en brukt e-up uten de største problemene?

Selv en 6 år gammel US-Leaf som mangler 3 kapasitetsbarer klarer den strekningen uten lading en vinterdag i -15 grader ;)

e-UP? Kjenner den ikke selv, men kan ikke tenke meg at det er noe problem. Trilling er vel også et alternativ om du vil ha noe enda billigere. Finnes vel ned i ca. 80k brukt?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kykkelikokos

Er ikke trillingene enda mindre enn e-up? :) Vil gjerne ha nyest mulig bil. Hvor mye har km-standen å si på batterikapasitet? Bør jeg se mer på den enn årsmodell f.eks?

geear

Sitat fra: kykkelikokos på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:12
Er ikke trillingene enda mindre enn e-up? :) Vil gjerne ha nyest mulig bil. Hvor mye har km-standen å si på batterikapasitet? Bør jeg se mer på den enn årsmodell f.eks?
Personlig ville jeg heller hatt e-Up enn trillingene.

Når 80km ble til 45km så trenger du ikke bekymre deg for rekkevidde.

Ikke bekymre deg for 5000km fra eller til. Det finnes VW elbiler som har gått 70 000km, og batterigarantien (iallfall på e-Golf) er 8 år/160 000km.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

lfc4ever

I-Miev kan være et godt valg, den kan forvarmes når den står til lading. Trillingene er ukompliserte biler som er driftsikre og perfekt bybiler.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Kavorka

Siden dere betaler cash og ikke har innbyttebil burde dere kunne forhandle en del på pris. Det er sjelden man betaler pris som oppgitt på finn, enten det er privat eller forhandler :)

Lykke til, enten det blir trilling, e-up, golf, zoe, leaf eller noe annet.

kykkelikokos

Sitat fra: lfc4ever på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:36
I-Miev kan være et godt valg, den kan forvarmes når den står til lading. Trillingene er ukompliserte biler som er driftsikre og perfekt bybiler.

Det kan jo e-up også :) Mannen min er 190, så jeg innbiller meg at trillingene blir litt som å kle på seg en bil? :P Han prøvesatt en up (ikke e-varianten) og ble overrasket over hvor stor plass det var i den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA