Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med ombygging til Litium-drift?

Startet av Caspar, torsdag 30. desember 2010, klokken 21:38

« forrige - neste »

Ken

#15
Sitat fra: hens på lørdag 29. januar 2011, klokken 14:05

Når jeg sjekker med koblingsskjema viser det seg at strømforsyningen til vannpumpen når DC'en går også mates over den samme sikring. En slik thermostat vil  forlenge levetiden på vannpumpen betraktelig, og redusere egenforbruket på hovedbatteriet.

Det betyr at DC/DC får ikke kjøling under kjøring. Er ikke det farlig?
Har sett tilfeller hvor en ødelagt vannpumpe har ikke forårsaket problemer for DC/ DC. 

Ved på montert 12volts lader vil ikke DC/DC kjøre i det hele tatt på parkerte biler.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Når bilen står parkert går av og til DC'en i "low power" for å etterlade batteriet. Samtidig starter også vannpumpen. Jeg har en mistanke om at vannpumpen trekker like mye strøm som ladingen av batteriet, derfor går DC og vannpumpe mye lenger enn nødvendig. Jeg understreker at dette kun skal gjøres ved lave temperaturer, og at det trengs temperaturregistrering av DC før en går for en slik modifisering.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: hens på søndag 30. januar 2011, klokken 14:20
Når bilen står parkert går av og til DC'en i "low power" for å etterlade batteriet. Samtidig starter også vannpumpen. Jeg har en mistanke om at vannpumpen trekker like mye strøm som ladingen av batteriet
12V batteriet lades vel med konstant spenning, 13,8V (i lade-modus og når bilen er parkert), strømmen vil variere med ladetilstand og batteriets tilstand. Tror at når DC/DC og vannpumpe starter mens bilen er parkert så går den en viss tid, beregnet ut fra et friskt 12V batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Opplever også at DC/ DC kjører en innstilt tid før den slåes av. Måling av 12v spenning skjer etter et bestemt intervall også.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#19
Think Classic "lader" 12V batteriet i 30 min hver gang 12V batteriet faller under 12,2V.

Siden ladespenningen er under 14V , og ikke temperaturkompensert, vil ikke batteriet bli skikkelig ladet, og dermed er en i gang, med 1/2 times lading for hver 4 time på et ellers OK batteri. Se vedlagte pdf fil som i tilleg til å vise spenningen på 12V batteriet, også viser at batteriet trenger lading oftere og oftere, siden tilført strøm ikke er nok til å kompensere for stillstandsforbruket på 100mA

Har nå funnet 12V ledningene inni kontaktorboksen, og dermed er det bare å legge forbindelser ut av kontaktorboksen og koble på en switchmode lader mellom 114V og 12V batteriet. En slik switchmode lader vil trekke ca.30 mA kontinuerlig, mot 1A opptil 1/8 av tiden for DC-DC og vannpumpe.

Kanskje noen vet om en liten 100-180V til 14V DC-DC converter som kunne blitt fast montert inni kontaktorboksen? C-tek'en er litt for stor til å passe inni, og trenger reset en gang i blant. Derfor er det greit å ha tilgang til den via serviceluka.

Jeg har selvfølgelig en slik løsning på Thinkene mine.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. desember 2010, klokken 11:40
I disse kalde tider, kan du med fordel klattlade batteriet, har ved hjelp av Robometer sett 2 tilfeller av reversering så tidlig som etter 50% utlading. p.g.a. at det ble oppdaget i tide, ble bilen satt på lading, og batteriet reddet.

En av Thinkene våre har i lengre tid slitt med mindre enn 30 Ahr kapasitet på dårligste celle. Nå i varmere vær fikk jeg ut over 50 Ahr uten reversering. Hadde aldri tid til å ta kassen ned og bytte batteriet, som har fått en del bank i form av kjøring med alarm (reversering), men vi har forsøkt å bruke det innenfor alarmområdet.

Vet ikke om forbedringen er permanent, men dette er ganske interresant.

En annen bil jeg hadde fikk jeg ikke 3er kassen ut grunnet fastrustet bolt. Der hadde dårligste celle kun 20 ahr. For hver lading økte kapasiteten med ca 10 Ahr, og nå stopper bilen grunnet tomt batteri, uten at noen celler har reversert. D.v.s, den er helt i grenseland, men stort sett gjør den det. Uansett er pakken nå friskmeldt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Med Nikometer kan man se hvor mye igjen fra siste lading. Hvis man holder seg innenfor dette så bør den dårligst blokk slippe å reversere
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#22
Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. februar 2011, klokken 07:47
Kanskje noen vet om en liten 100-180V til 14V DC-DC converter som kunne blitt fast montert inni kontaktorboksen?
Det skulle bli plass til Elfa #69-630-24 i plast-kontaktorboksen (v.A-D) hvis den monteres stående rett under den firkantete 4-pins kontakten. Den går ned til 90 V AC. Det må forskes på hvordan den oppfører seg med DC inn og 14,1 V DC fra original DC/DC på utgangen. Fant den i hvertfall under "galvanisk isolert", så det kravet burde være overholdt.

Eller Nordic Power ETM910 http://www.nordicpower.se/pdf/s2000.pdf som er enda mindre, men er oppgitt til 115 - 264 V AC. Faren når inngangsspenningen synker under minimum er at switch moden går i metning og brenner.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Takk El rayo

Elfa #69-630-24 er bestillt.

Nordic power sin omformer tåler i følge produsentens utviklingsavdelig ikke DC inn. Dette tror jeg er riktig informasjon, da de forstod hva jeg ville gjøre, og bekreftet at flere switchmode omformere kan brukes på DC, men altså ikke denne.

Test følger..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA