Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med ombygging til Litium-drift?

Startet av Caspar, torsdag 30. desember 2010, klokken 21:38

« forrige - neste »

Caspar

Jeg vet at dette har vært diskutert før, men jeg føler ikke at jeg kom noe nærmer en løsning. På min bil så virker det som om vannpumpen går bortimot kontinuerlig når bilen står parkert. Før helgen hadde jeg ca. 50% på batteriindikatoren og når jeg satte på lading i går kveld så falt den til 10% før den begynte å lade. Jeg tolker det som om vannpumpen har gått noen dager og at DCDC har gjort så godt den kan med å etterfylle 12V batteriet (som er nytt) Jeg vet at vannpumpen går når DCDC lader 12Volt, men i 15 kuldegrader så har jeg vondt for å tro at det skal være nødvendig med kjøling. Her må det vel være noen temp.følere som ikke er helt riktige ?
Eller er styringen av dette satt opp slik at vannpumpen starter for å kjøle, uansett temperatur ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Vannpumpen starter uavhengig av temperatur.

DC-DC'en gjør ingen god jobb med å lade 12V batteriet, spesielt ikke i lave temperaturer. DC-DC'en lader med ca 14 volt, og i lave temperaturer betyr det omtrent ikke lading i det hele tatt.

Monter heller på en egen lader på 12V batteriet, enten fra bilens traksjonsbatteri, eller fra strømnettet.

I disse kalde tider, kan du med fordel klattlade batteriet, har ved hjelp av Robometer sett 2 tilfeller av reversering så tidlig som etter 50% utlading. p.g.a. at det ble oppdaget i tide, ble bilen satt på lading, og batteriet reddet.

Moralen er derfor å tømme batteriet så lite som mulig i disse kalde tider, og montyere batteriovervåkning. Ny forsyning med Robometer er lovet innen kort tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Hvordan kobler jeg bort DCDC på en enkel måte ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

DC-DC trenger du ikke koble bort. Den trenges for å holde liv i 12V batteriet under kjøring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Jeg kjører 4 mil hver dag (2x2mil) kjøreturen tar ca. 40 min. hver vei. Tanken min var å bytte ut det lille 12V batteriet med et fritidsbatteri, montere en 12V lader i bilen og lade det når jeg lader fremdriftsbatteriet. Hvis jeg da kobler ut DCDC og derved slipper vannpumpekjøring 24/7, ville ikke det være en løsning ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Nei. :D

Løsningen er en 12 Volts intelligent lader på 12V batteriet du har.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. desember 2010, klokken 13:29
Nei. :D

Løsningen er en 12 Volts intelligent lader på 12V batteriet du har.
Og koble den på 114 Volt i gulvet ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Ja.

Men har du plast typen boks nedi der, vil du ikke få tilgang til batterispenningen uten å ta ned kassen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Jeg har plastboks, men jeg har laget tilgang direkte på 114 tidligere. Men hva med DCDC ? skal den bare leve sitt eget liv på siden, eller bør jeg koble ut den ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. desember 2010, klokken 13:29
Løsningen er en 12 Volts intelligent lader på 12V batteriet du har.
Sitat fra: Caspar på mandag 06. desember 2010, klokken 14:12
Og koble den på 114 Volt i gulvet ?
Bruk av Ctek batterilader (feks Zafir 45) til dette har vært diskutert for både Think og PSA tidligere:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2354.msg18757#msg18757
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

#10
Sitat fra: Caspar på mandag 06. desember 2010, klokken 15:42
Men hva med DCDC ? skal den bare leve sitt eget liv på siden, eller bør jeg koble ut den ?
Du kan ikke koble den ut, da måtte du brukt en mye dyrere lader med mye større kapasitet. Hvis du bruker en liten C-tek vil den lade noen sekunder med noen minutters mellomrom mens bilen er parkert, dc-dc starter ikke i det hele tatt, men når du kjører med kjørelys og vifte og varmetråder vil den gjøre en nødvendig jobb. De kommer ikke i konflikt med hverandre, dette fungerer veldig fint.

Sitat fra: Caspar på mandag 06. desember 2010, klokken 10:17
Jeg vet at vannpumpen går når DCDC lader 12Volt, men i 15 kuldegrader så har jeg vondt for å tro at det skal være nødvendig med kjøling. Her må det vel være noen temp.følere som ikke er helt riktige ?
Eller er styringen av dette satt opp slik at vannpumpen starter for å kjøle, uansett temperatur ?

Du har rett i at dette er en uheldig løsning, vannpumpa går uansett, som regel unødvendig. I sommer stoppet vannpumpa i min nyeste Think. Da jeg etterhvert fikk av nesa for å skifte vannpumpe prøvde jeg å belaste dc-dc ved å sette på lys og vifte. Jeg kunne ikke kjenne at den ble varm selv om den ikke hadde vannsirkulasjon. Vannpumpa burde vært styrt av en temp.føler
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på mandag 06. desember 2010, klokken 18:11
Vannpumpa burde vært styrt av en temp.føler

Viften til radiatoren er styrt av flere termostater. Det ville vært vanskelig å plassere termostater akkurat på varmepunktene i kjølekretsen. Dermed er det naturlig at der er kontinuerlig sirkulasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Det kunne jo vært en temp. sensor inne i dc-dc, på samme måten som viftene i laderen blir trigget av temperaturen.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Caspar på mandag 06. desember 2010, klokken 10:17
På min bil så virker det som om vannpumpen går bortimot kontinuerlig når bilen står parkert.
Kortslutning i releet til vannpumpa, kanskje? Fastbrente kontakter eller rele som kleber.

DC/DC kan kobles ut ved å løsne kontakten på den grå interfaceboksen. Tror det er nr 2 fra venstre, kontaktene er merket med gule klistrelapper, i hvertfall på produksjonsmodellene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#14
La inn et innlegg til PSA vedrørende kalde batterier, og får en ide:

"På  Think kan en i kuldegrader også ta ut sikring nr 10, da starter ikke vannpumpen under lading. Sikringen kan eventuelt forlenges og kobles i serie med en kjøleskap-thermostat.  Da brytes forbindelsen når temperaturen blir lavere enn 0-+10 grader.
Elfa artikkelnr. 54-132-32 (evt. 54-132-24) ca kr 150,-
(Denne leveres i to utgaver, brytende og lukkende utførelse, rød og blå justeringsknapp. Sørg for å få kjøleskapvarianten, sannsynligvis blå."

Når jeg sjekker med koblingsskjema viser det seg at strømforsyningen til vannpumpen når DC'en går også mates over den samme sikring. En slik thermostat vil  forlenge levetiden på vannpumpen betraktelig, og redusere egenforbruket på hovedbatteriet.
Litt kaldt vann: Det ser ut til å være en bug i skjemaet som jeg må kontrollere først!
Redigert:  Dette var ingen bug, bare en minusstyring fra BMS pinne 12 og 32, Takk for batteriskjemaet PerBear!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA