Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: PROSJEKT: Tesla P85+

Startet av lunitiks, mandag 27. februar 2017, klokken 20:15

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: thilo på tirsdag 27. desember 2016, klokken 19:44
Sitat fra: petersv på tirsdag 27. desember 2016, klokken 18:565GHz er ikke særlig egnet for utendørsbruk.

Det kan man ikke si generellt - 2.4 GHz er derimot ubrukelig til det meste innen- og utendørs pga. for lite antall av kanaler (uten overlapp) og dermed mye interferens...

Jo, loven sier det:

Sitat
Frekvensbåndet 5150–5350 MHz tillates brukt til innendørs dataoverføring med maksimal tillatt utstrålt effekt på 200 mW e.i.r.p. slik frekvensbruken er beskrevet i standarden EN 301 893. Ved annen bruk enn innendørs bruk er den gjennomsnittlige spektrale effekttetthet i frekvensbåndet 5150–5350 MHz begrenset til 10 mW/MHz e.i.r.p. i ethvert 1 MHz-område.

thilo

Sitat fra: petersv på tirsdag 27. desember 2016, klokken 19:57

Jo, loven sier det:

Sitat
Frekvensbåndet 5150–5350 MHz tillates brukt til innendørs dataoverføring med maksimal tillatt utstrålt effekt på 200 mW e.i.r.p. slik frekvensbruken er beskrevet i standarden EN 301 893. Ved annen bruk enn innendørs bruk er den gjennomsnittlige spektrale effekttetthet i frekvensbåndet 5150–5350 MHz begrenset til 10 mW/MHz e.i.r.p. i ethvert 1 MHz-område.

5 GHz bandet ender ikke på 5.3 GHz...

Men problemet i 2.4 GHz er at det er bare 3 kanaler (uten overlapp), mye interferens gir dårlig kvalitet
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)


lunitiks

wk057 @Dec 30, at 07:03 PM:
Sitat
Firmware updates officially sooner when using WiFi

At some point within the last month or so Tesla has added code to the firmware updater on the car that prioritizes firmware patch downloads when on WiFi and will delay downloading patches when not on WiFi.

The update server will now give the updater on the car a timeout date for when to give up trying to get the update if the car never connects to WiFi in that time and what to do if the timeout expires (abort the update entirely, or fall back to cellular for critical updates). Currently it looks like they're setting this at about 2 weeks.

So, before it was speculation that you would get updates sooner when using WiFi. Now it's 100% certain.

Just figured I'd share, as I hadn't actually seen this mentioned.

(Edit: This applies to the X also, but didn't want to post in both sub-forums)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bjornb

Jeg fikk oppdatering til 2.50.180 sent på julaften, da hadde jeg en 4G lommerouter liggende i bilen slik at bilen var på wifi hele tiden..
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

Muffinman

#35
Sitat fra: lunitiks på fredag 30. desember 2016, klokken 21:30
wk057 @Dec 30, at 07:03 PM:
Sitat
Firmware updates officially sooner when using WiFi

At some point within the last month or so Tesla has added code to the firmware updater on the car that prioritizes firmware patch downloads when on WiFi and will delay downloading patches when not on WiFi.

The update server will now give the updater on the car a timeout date for when to give up trying to get the update if the car never connects to WiFi in that time and what to do if the timeout expires (abort the update entirely, or fall back to cellular for critical updates). Currently it looks like they're setting this at about 2 weeks.

So, before it was speculation that you would get updates sooner when using WiFi. Now it's 100% certain.

Just figured I'd share, as I hadn't actually seen this mentioned.

(Edit: This applies to the X also, but didn't want to post in both sub-forums)
Med andre ord, en fordel å ikke bruke wifi og la de ivrigste teste ut nye versjoner et par uker før man tar stilling til om man skal oppgradere selv :)

Med mindre man har dårlig dekning i mobilnettet kan jeg ikke se en eneste fordel ved å bruke wifi, bortsett fra at Tesla sparer bruk av mobildata.  De er er jo veldig ivrige på å anbefale bruk av wifi uten å egentlig si noe om hva som er fordelen.  Eneste jeg kan se for meg er om eieren er ubernerd; kan jo analysere trafikken fra bilen om man har en modifisert eller selvbygget ruter. Hvis jeg skulle tippe driver Tesla og henter tunge logger fra biler på wifi, noe de ikke gjør via 3g av kostnadsmessige hensyn. Spekulasjoner er kult ;)

petersv

Tesla har nok fastpris på sine abonnement,men alt dette er far off topic.

Muffinman

Fastpris er som regel avtalt basert på en forutsatt trafikkmengde, og kan inneholde begrensninger som redusert båndbredde ved overskridelse.  Man kan ha gjort et bevisst valg om å ikke hente loggdata via mobilnettet for å holde denne fastprisen nede. Men ja, nå er vi off topic.

lunitiks

Synes dette er interessant og ganske on topic faktisk. Fordi wk057 sitt innlegg tyder på at noe er i gjære. Med en halv million M3 ute på veiene, enorme mengder AP2-data og ny Linux-kernel (som - hvis den forbedrer browseropplevelsen tilstrekkelig mye - kan føre til mer surfing), begynner det å bli "relativt" mye datatrafikk som skal sendes og mottas via LTE. Tesla ser vel på økonomien i dette og ønsker å incentivere wifibruk. Flere incentiver vil komme (les: slutt på gratis mobildata), om enn et stykke frem i tid. Synes dette bidrar sterkt til motivasjonen om å oppgradere antennedekningen i MS
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Trenger jo ikke begrense seg til AP-data. Bare logging av hvordan batteriene oppfører seg vil jo ha stor verdi, men sikkert skape relativt store datamengder.

Havebigfun

Sitat fra: lunitiks på lørdag 31. desember 2016, klokken 14:03
Tesla ser vel på økonomien i dette og ønsker å incentivere wifibruk. Flere incentiver vil komme (les: slutt på gratis mobildata), om enn et stykke frem i tid. Synes dette bidrar sterkt til motivasjonen om å oppgradere antennedekningen i MS

lunitiks

Enig med deg @Havebigfun. Så må folk huske at antall "streker" på wifidekningen (som denne tråden handler om å DIY-forbedre), og opplevd hastig-/treghet i 17" ikke nødvendigvis går ut på det samme!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA