* DIY-request: Oppgradere WiFi-dekning *

Startet av lunitiks, mandag 26. desember 2016, klokken 19:12

« forrige - neste »

thilo

Sitat fra: petersv på tirsdag 27. desember 2016, klokken 00:06
En vanlig rundstråleantenne som den over er ikke direktiv. Tror ikke det er noe poeng i en bil med retningsbestemt antenne.

Rundstråleantenne stråler bare rund horisontalt, ikke vertikalt, der er den også på en måte retningsbestemt ;)

Se f.eks. den her: http://www.snorlaus.no/file/sync-files/datablad_347888.pdf
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

lunitiks

Sitat fra: mogu på mandag 26. desember 2016, klokken 22:25
Det er fullt mulig å koble til en bedre antenne, men om konsekvensene er ønskelige er en annen sak. En bedre antenne er en antenne som er mer direktiv, og den vil dermed ville motta veldig svake signaler som kommer fra en bestemt retning, men den vil være dårligere enn en vanlig antenne i alle andre retninger. En annen direkte konsekvens av en mer direktiv antenne er at den blir større.

Tja. Direktive eller retningsbestemte (directional) antenner kan øke rekkevidden betraktelig, men som du er inne på bare i den retningen man peker antennen. @Muffinman er for så vidt inne på dette med sitt Pringles-eksempel ("cantenna").

Men det finnes så vidt jeg forstår også ikke-retningsbestemte (omnidirectional) antenner av av ulik kvalitet/styrke. Komplett.no har f.eks. et greit utvalg av slike omnidireksjonelle antenner både til innendørs og utendørs bruk. For eksempel denne saken med 8dBi.

Teslas antenne formoder jeg er av temmelig uskyldig kvalitet/styrke  :P  (Spekulasjon, riktignok.)

Sitat fra: petersv på tirsdag 27. desember 2016, klokken 00:06
Det er endel jobb å få ut MCU-en har jeg lest,  så det er nok en jobb jeg ikke kommer til å begi meg ut på med det første.

Å måtte koble ut hele MCUen vil være en show-stopper  ;D

Men dette burde ikke være nødvendig. Som vist i innlegg #1, er ledningen fra speilantennen ikke spesielt lang - den rekker bare et lite stykke inn/ned i døra, bak dørtrekket. Her er den koblet med en han/hun-fakrakonnektor, til en ny coaxkabel som kommer helt fra MCU.

Teorien min er at det burde være mulig - og ikke spesielt komplisert - å ta av dørtrekket, frakoble de beige konnektorene (speilantennen legges "død"), og koble på en ny coaxkabel med en sterkere antenne i enden, og plassere denne nye antennen på et smart sted i bilen. Her må det testes, som du sier. Jeg ville først prøvd å legge den nye antennen inne i døra, der det er plass. Men sannsynligvis er det mer fordelaktig å plassere antennen høyt oppe i bilen. (I A-stolpen? Oppe ved sladrespeilet et sted?)

Ser for meg følgende materialliste:

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Smette inn en aktiv antenneforsterker i samme slengen kan kanskje være en ide?

mogu

En aktiv antenneforsterker på den eksisterende antennnen er fort en bedre ide. Gitt at man kan få tak i strøm til den så burde det også være enklere å få til. Med å installere en antenne slik som foreslått over risikerer man at karosseriet i bilen demper signalet såpass at resultatet faktisk blir dårligere enn den eksisterende antennen.
Man kan derimot ikke velge en hvilken som helst antenneforsterker, ettersom at man fort kan ende opp med å overbelaste mottakeren i bilen.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Muffinman

Det er vel også regelverk for sendestyrke etc man bør overholde. Ikke veldig attraktivt å få knalldekning i bilen hvis man samtidig gjør alle wlan i nabolaget ustabile.

petersv

Mogu, jeg får full WiFi-dekning på mobilen når jeg sitter inne i bilen, bilen selv får nesten null dekning på samme AP.

mogu

Det er vanskelig å si noe om uten om å faktisk vite hva som er mottatt signal i dBm. Det er mulig at antennen i teslaen er rævva, eller at selve mottakeren er dårlig. Eller så har de bilen og mobilen to forskjellige referanser i forhold til hva som er bra/dårlig signal. Selv har jeg opplevd å ha wifisignal i bilen, men ikke på mobilen.

Allikevel, det virker hvertfall for meg som at vi stadig kommer tilbake til at det er veldig mye enklere å gjøre noe med hjemmenettverket(repeater, mer direktiv antenne) enn det er å gjøre noe med bilen.

lunitiks

Sitat fra: mogu på tirsdag 27. desember 2016, klokken 15:09
Allikevel, det virker hvertfall for meg som at vi stadig kommer tilbake til at det er veldig mye enklere å gjøre noe med hjemmenettverket(repeater, mer direktiv antenne) enn det er å gjøre noe med bilen.

Aksepterer at dette er situasjonen for mange, sågar kanskje de aller fleste. Selv om "veldig" mye enklere kan være å ta for hardt i. Vi vet jo ikke - dette har ikke blitt forsøkt.

Jeg skal i alle fall gi det et forsøk - når været tillater det. (Har ikke garasje! Ennå.) Med en materialkost på poensielt noen hundrelapper, og noe så enkelt som å ta av et dørtrekk og en plastkonnektor og potensielt bare plugge i noe nytt, så er det e.m.m. verd et forsøk. Investeringen ligger i tankearbeidet bak. Og det er jo slikt vi har elbilforum til!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. desember 2016, klokken 11:19
Det er vel også regelverk for sendestyrke etc man bør overholde. Ikke veldig attraktivt å få knalldekning i bilen hvis man samtidig gjør alle wlan i nabolaget ustabile.

Noe spess regelverk du hadde i tankene? Greit å få klarert ut først som sist
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

thilo

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 27. desember 2016, klokken 17:16
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. desember 2016, klokken 11:19

Noe spess regelverk du hadde i tankene? Greit å få klarert ut først som sist

https://lovdata.no/forskrift/2012-01-19-77/§11

CFM

Årsaken til dekningsforskjellen på Tesla og mobiltelefon kan like godt skyldes wifi-kortet. Jeg tror min bil fra 2013 bare støtter 2.4Ghz, Wireless-G. (noen som kan bekrefte/avkrefte på nyere biler?) Det skulle gi brukbar rekkevidde men det kan være 50 naboer som støyer. Mobilen min kobler til på 5Ghz Wireless-N. Selv naboens 5Ghz rekker ikke frem til min garasje så der er det helt ledig på snakkebåndet.

Bedre antenne eller forsterket signal gir ikke nødvendig vis bilen evne til å skille ut støy. I alle fall ikke godt nok til å få like god dekning som enheter med flere bånd og bokstaver å velge mellom. Men er du heldig er det dråpen som gjør at den bestemmer seg for å være på eller av.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

petersv

Tror den sliter hovedsakelig med lavt signal iom at alle AP som kommer opp i lista har veldig lave signalstyrke alle sammen. 5GHz er ikke særlig egnet for utendørsbruk.

lunitiks

Sitat fra: CFM på tirsdag 27. desember 2016, klokken 18:45
Jeg tror min bil fra 2013 bare støtter 2.4Ghz, Wireless-G. (noen som kan bekrefte/avkrefte på nyere biler?)

Nyere biler enn 2013? Kan i alle fall bekrefte at min 2015 70D kun finner 2.4GHz nettet hjemme hos meg (har også 5GHz), men så er bilen parkert et godt stykke unna huset så kan være rekkevidden
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

thilo

Sitat fra: petersv på tirsdag 27. desember 2016, klokken 18:565GHz er ikke særlig egnet for utendørsbruk.

Det kan man ikke si generellt - 2.4 GHz er derimot ubrukelig til det meste innen- og utendørs pga. for lite antall av kanaler (uten overlapp) og dermed mye interferens...

mogu

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 27. desember 2016, klokken 16:24
Sitat fra: mogu på tirsdag 27. desember 2016, klokken 15:09

Aksepterer at dette er situasjonen for mange, sågar kanskje de aller fleste. Selv om "veldig" mye enklere kan være å ta for hardt i. Vi vet jo ikke - dette har ikke blitt forsøkt.

Jeg skal i alle fall gi det et forsøk - når været tillater det. (Har ikke garasje! Ennå.) Med en materialkost på poensielt noen hundrelapper, og noe så enkelt som å ta av et dørtrekk og en plastkonnektor og potensielt bare plugge i noe nytt, så er det e.m.m. verd et forsøk. Investeringen ligger i tankearbeidet bak. Og det er jo slikt vi har elbilforum til!

Ville bare raskt advart deg om å ikke gjøre noe som ikke er reversibelt. Du risikerer ikke bare å ikke få noe bedre dekning, men å få enda dårligere dekning enn du har i dag.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA