Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: PROSJEKT: Tesla P85+

Startet av lunitiks, mandag 27. februar 2017, klokken 20:15

« forrige - neste »

lunitiks

Lufter et mulig DIY-prosjekt.

Note: Dere som kan WiFi-teknikk bedre enn meg: Slå meg rett ned hvis dette prosjektet er ¡impossibru!

Ok, alle vet hvor elendig WiFi-dekningen er på bilene våre. Personlig sliter jeg med 0 - 1 "bar" WiFi-dekning på bilen, mens jeg får full eller tilnærmet full dekning på telefonen (inne i bilen), parkert i oppkjørselen hjemme.

Jeg tenker at det bør være mulig å oppgradere/utvide WiFi-antennen i Model S for en mye, mye bedre dekning enn det latterlige opplegget vi har i dag. Og da selvfølgelig med en strøken løsning, uten noen ekstra plastboks (4G-router) i bilen. Ser for meg én eller flere ekstra antenner - skjult - tappet rett inn på gjeldende OEM-opplegg mot MCU/Gateway. Det helt optimale ville selvsagt vært et plug-and-play ettermarkedprodukt (@petersv, are you listening?)

Et nødvendig utgangspunkt er å kartlegge hvordan Teslas WiFi-antenne er oppkoblet. Just so happens to be; jeg begynner nå å bli svært familiær med Teslas kretsdiagrammer og delekatalog, og har i tillegg funnet flere bilder/videoer på nett.

Konstaterer følgende:
- WiFi-antennen sitter i høre sidespeil (passasjerside). Samme på alle biler.
- WiFi-antennen har ikke noe eget delnummer - den utgjør en integrert "del" av selve sidespeilet. (Egentlig tullete, burde vært eget delnr.)
- Kabelsalaten fra sidespeilet kommer inn i øverste, venstre hjørne av døra. Ta av dørtrekket og du ser kablingen i form av 1 tykk, og 2 tynne, sorte ledninger.
- WiFi-ledningen er den ene tynne coaxkabelen med beige Fakra-konnektor. (Rosenberger han/hun 59Z074-C00I på nyere biler, Amphenol han/hun FA1-NISP-C01-1 på eldre.)

PM meg for dokumentasjon.

Ser for meg å fjerne dørtrekket, koble fra Fakra-konnektoren, koble på en DIY-Fakrakonnektor på en forlenget coaxkabel ført frem til en ny WiFi-antenne plassert på et gjennomtenkt sted. Alternativt: Splitte/spleise coaxkabelen for *flere* WiFi-antenner rundt om i bilen. Her kommer min kunnskap til kort: Er en slik operasjon kurant? Jeg fant bare dette på gugglé i farta:
http://www.instructables.com/id/WIFI-Antenna-Hack!/


Ønsker konstruktive innspill.

Om noen har lyst og tid til å teste og finner ut at dette er en bra oppgradering, foreslår jeg av hele mitt open source hjerte at vedkommende sender en DIY til himmels.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

boppus

#1
Du ønsket konstruktive innspill, så ...
Er ikke dette mye ståhei for lite? Hva med å flytte trådløsrutern hjemme til veggen mot oppkjørselen?
Edit: og/eller sett en repeater i garasjen.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

lunitiks

Nei det tenkte jeg selvfølgelig ikke på  ;D  Joda. Men ikke alle har garasje, og i mitt tilfelle (og kanskje flere andre sine tilfeller?) vil det innebære mer pes å legge kabler og forlenger ute på tomta, enn potensielt å bare sette inn et plug-and-play-produkt i bilen. Som sagt er det ingenting galt med signalene fra huset  :)  Problemet er mottakeren i bilen. Om det er teknisk mulig, og 'relativt' lettvint og rimelig, bør det være en foretrukket løsning
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

All DIY er god DIY ;)

Men jeg har en fantastisk god løsning på hele problemet, kanskje den enkleste: Skru av skiten og la bilen stå på 3g! Da funker det jo, i motsetning til når den klamrer seg til wififorbindelsen som er for svak til å overføre data.

Eventuelt montere en enkel retningsbestemt antenne på routeren siktet mot parkeringsplass. Pringsles-trikset er enkelt og virker som fy. Bonus: potetgull.

thilo

Hvorfor trenger du wifi i bilen? 2.4 GHz wifi er uansett noe crap i boligstrøk med masse aksesspunkter i nærheten som du ikke ha kontroll på (interferens).

Antenne i bilen er heller ikke noe vits, bedre antenne ute på bilen er ikke pent, om du må ha wifi anbefaler jeg også å plassere en aksesspunkt nært bilen.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. desember 2016, klokken 19:34
All DIY er god DIY ;)

Men jeg har en fantastisk god løsning på hele problemet, kanskje den enkleste: Skru av skiten og la bilen stå på 3g! Da funker det jo, i motsetning til når den klamrer seg til wififorbindelsen som er for svak til å overføre data.

Eventuelt montere en enkel retningsbestemt antenne på routeren siktet mot parkeringsplass. Pringsles-trikset er enkelt og virker som fy. Bonus: potetgull.

Ok, de konstruktive innspillene jeg var ute etter strømmer inn her.  ;D Hvordan skal jeg formulere det... Noen ønsker BEDRE WIFI DEKNING PÅ BILEN  ;D  Mulig jeg parranoier her, men en dag kan gratis 3/4G ta slutt og da er godt wifisignal et poeng. I mitt tilfelle handler det om at bilen f*** ikke kan bestemme seg for om den vil ha (crappy) wifi eller (kurant) 3G på egen tomt. Og jeg tenker at det kan være en ettermarkedupgrade som hever kvaliteten og salgbarheten av bilen et lite hakk. Som bra solfilm o.l. Ikke noe risky flashy greier som man risikerer å måtte fjerne før man legger bile for salg.


For all del: Ikke alle trenger bry seg med dette
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

thilo

Sitat fra: lunitiks på mandag 26. desember 2016, klokken 19:44I mitt tilfelle handler det om at bilen f*** ikke kan bestemme seg for om den vil ha (crappy) wifi eller (kurant) 3G på egen tomt.

Slett wifi-oppsettet, da har den hele tiden 3G, eller LTE om du velger å oppgradere ;)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

#8
Interessant ide. Har vært inne på det samme tanke. Som du sier selv får man ok dekning på mobilen når man sitter inne i bilen, så noe er feil.

Jeg ville droppa tanken på å fikse antenna som er i døra, da du ikke kan splitte den for da blir impedansen feil. Jeg ville heller tatt å sett i diagrammet hvor den er kobla i MCU-en og kobla på noe helt nytt opplegg med ny antenne.

Kjøp en antenne med coax-label med rett konnektor og prøv deg fram med å bevege den rund inne i bilen og se om du finner en plass som er egnet. F.eks. I midtkonsollen?

Noe som denne (denne har nok feil konnektor.)

http://m.ebay.com/itm/SMA-2-4GHz-9DBI-Wireless-Wifi-WLAN-5-X-Range-Booster-Antenna-Extender-Base-UF-/401010566613?nav=SEARCH

lunitiks

Sitat fra: petersv på mandag 26. desember 2016, klokken 20:50
Jeg ville heller tatt å sett i diagrammet hvor den er kobla i MCU-en og kobla på noe helt nytt opplegg med ny antenne.

Here you go (X804)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Er ikke helt overbevist om at den WiFi-dekningsindikatoren på skjermen gir et godt bilde av den faktiske signalstyrken.  Har selv en eller to streker når bilen står i garasjen, men har selv der overhodet ingen problemer med å streame hverken Spotify eller TuneIn uten hakking.  Og dette er jo de appene i bilen som krever mest båndbredde.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

petersv


lunitiks

#12
Sitat fra: petersv på mandag 26. desember 2016, klokken 21:50
Står det hvilken konnektor det er? SMB?

Fakra. Nærmere bestemt

AP2.0-biler: Usikkert

Facelift S: Rosenberger 59Z113-000I (beige)



Pre-facelift S: Amphenol FA1-NISJ-C01-0 (beige)

(BEIGE - ikke lilla)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mogu

Det er fullt mulig å koble til en bedre antenne, men om konsekvensene er ønskelige er en annen sak. En bedre antenne er en antenne som er mer direktiv, og den vil dermed ville motta veldig svake signaler som kommer fra en bestemt retning, men den vil være dårligere enn en vanlig antenne i alle andre retninger. En annen direkte konsekvens av en mer direktiv antenne er at den blir større.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

petersv

En vanlig rundstråleantenne som den over er ikke direktiv. Tror ikke det er noe poeng i en bil med retningsbestemt antenne.

FAKRA er vel SMB, så hvis du kjøper en antenne med SMB bør den fungere for test i det minste. Det er endel jobb å få ut MCU-en har jeg lest,  så det er nok en jobb jeg ikke kommer til å begi meg ut på med det første.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA