Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av Ampera-e / Bolt

Startet av BN, mandag 27. februar 2017, klokken 20:00

« forrige - neste »

BN

Hei

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en tesla, men kan ikke så mye om disse bilene og historikk som gjør dette vanskelig.

Sitter med valgene over.
Begge bilene dekker nok mitt behov. Har et barn under ett år, og min kammerat med to barn klarer seg flott med S. Likevel er det noe ved X som lokker litt, liker SUV. 

S P90D AP1 er nedsatt 250 000 kr på nybilpris
S 90D AP2 er nedsatt 20 000 kr på nybilpris
Model X 90D AP1 er nedsatt ca 100 000 på nybilpris.

Det er faktumet at valg 1 og 3 som gjør det vanskelig da jeg tenker at mye av verdifallet det første året eller to er tatt allerede. Verdifall er viktigere enn hvilken AP bilen har
Hengerfeste er ingen dealbreaker

All hjelp og innspill mottas med stor takk, jeg må bestemme meg innen et par dager.




GOS

Trenger du 4-hjulstekk så er jo valget enkelt.  Da er bare Model X alternativet.

Trenger du ikke det så gir jo den Model S med AP1 utrolig mye mer bil for pengene mener nå jeg.

Har ikke noe problem med å anbefale en pre AP bil heller, som jeg har, fungerer veldig fint den.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

thilo

Om du hverken trenger plass eller hengerfeste fra Model X hadde jeg valgt Model S. Smak og behag, men jeg synes Model S er en penere bil, så har den mulighet å transportere ski på taket.

Har vanlig S85D, aldri savnet Performance modellen, så jeg hadde takket ja til nye Autopilot hardwaren, selv om det er ikke klart om den virkelig noen gang kjører helt autonom med den.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

thilo

Sitat fra: GOS på mandag 26. desember 2016, klokken 18:10
Trenger du 4-hjulstekk så er jo valget enkelt.  Da er bare Model X alternativet.

Det er jo tull, alle 3 har 4-hjulstrekk
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

boppus

Du poster en avstemning om model s eller x i en model s tråd. Ikke bli overrasket over mye stemmer på model s.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

GOS

Sitat fra: thilo på mandag 26. desember 2016, klokken 18:13
Sitat fra: GOS på mandag 26. desember 2016, klokken 18:10
Trenger du 4-hjulstekk så er jo valget enkelt.  Da er bare Model X alternativet.

Det er jo tull, alle 3 har 4-hjulstrekk

Aner ikke hvor jeg var og hva jeg tenkte på. For mye godsaker i jula
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

mogu

Ser at sålangt er det 90D som ligger best ann. Jeg stemte også på denne, så tenkte jeg skulle si kort hvorfor.

AP2 er spennende ny teknologi som påståelig skal kunne gjøre bilen selvkjørende på sikt. I værste fall vil den hvertfall være mye bedre enn AP1. 90D vs. P90D er fortsatt mer enn raskt nok. P90D er kun for de som må ha det raskeste(som ikke lenger er P90D, men P100D).

Panotaket er fantastisk, selv om jeg, hvis jeg skulle hatt en ny bil nå, ville vurdert det nye glasstaket. Det skal sies at jeg ikke har et bruksmønster der jeg har behov for takstativ eller hengerfeste.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

N00b

Kjørt Tesla siden 2013 og støtter siste taler 100%

BN

Takk for alle svar, det blir en S med AP2.

Tesla vil at jeg henter den 31/12, sikkert fordi de ønsker så høye salgstall i 2016 som mulig.

Er det noe negativt ved å registrere den 30/12 i forhold til på mandag 2 januar? Burde man vente for å få 2017 registrering eller har det ikke noe betydning?

cyber

Sitat fra: BN på tirsdag 27. desember 2016, klokken 19:12
Takk for alle svar, det blir en S med AP2.

Tesla vil at jeg henter den 31/12, sikkert fordi de ønsker så høye salgstall i 2016 som mulig.

Er det noe negativt ved å registrere den 30/12 i forhold til på mandag 2 januar? Burde man vente for å få 2017 registrering eller har det ikke noe betydning?

Siden Tesla ikke opererer med årsmodell, men med registreringsår vil det absolutt lønne seg å nybilregistrere en Tesla 2/1-2017.
Man får da en 2017-modell, og ikke en 2016-modell som man får ved å registrere 30/12-2016.

Muffinman

For min del ville det blitt en litt "rar" stemmegivning. Bil med panotak er ikke aktuelt, ei heller TMX med disse bakdørene og frontruta. Jeg blåser en lang marsj i AP, og har ikke bruk for P/D, spesielt ikke hvis det er snakk om en demokjørt bil. Her ville jeg derimot sett meg nødt til å "holde meg for nesa" og kjøpt P90DL``en siden aversjonen mot panotak ville veid tyngst. Jeg ville valgt 90D om den ikke hadde panotak, uavhengig av AP1 eller AP2.

mogu

Nå er du bare festbrems Muffinman...

Gratulerer så mye med ny bil BN, og velkommen i klubben! Vi håper alle du blir fornøyd og at du bruker forumet for å dele det du er fornøyd med, ikke fornøyd med, eller hvis det bare er noe du vil dele/lurer på.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Muffinman

Mulig det bremser festen ved å fortelle om hvor sær en er, men det må tåles ;)

rsomby

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. desember 2016, klokken 19:41
For min del ville det blitt en litt "rar" stemmegivning. Bil med panotak er ikke aktuelt, ei heller TMX med disse bakdørene og frontruta. Jeg blåser en lang marsj i AP, og har ikke bruk for P/D, spesielt ikke hvis det er snakk om en demokjørt bil. Her ville jeg derimot sett meg nødt til å "holde meg for nesa" og kjøpt P90DL``en siden aversjonen mot panotak ville veid tyngst. Jeg ville valgt 90D om den ikke hadde panotak, uavhengig av AP1 eller AP2.

Jeg er 100% enig med deg her.

Lysholm

Sitat fra: rsomby på onsdag 28. desember 2016, klokken 00:22
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. desember 2016, klokken 19:41
For min del ville det blitt en litt "rar" stemmegivning. Bil med panotak er ikke aktuelt, ei heller TMX med disse bakdørene og frontruta. Jeg blåser en lang marsj i AP, og har ikke bruk for P/D, spesielt ikke hvis det er snakk om en demokjørt bil. Her ville jeg derimot sett meg nødt til å "holde meg for nesa" og kjøpt P90DL``en siden aversjonen mot panotak ville veid tyngst. Jeg ville valgt 90D om den ikke hadde panotak, uavhengig av AP1 eller AP2.


Jeg er 100% enig med deg her.

Smaken er som baken. Panotakene er endret på facelift, ergo er problemene borte. Temp forskjell mot taket kan være et ankepunkt, men her er også meningene veldig delt. Personlig synes jeg pano gir en helt annen kupefølelse enn standard tak. Jeg hadde valgt pano "all day long".
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA