Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Helårsdekk

Startet av bno, søndag 26. februar 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

bno

Syntes det kunne være greit med eget tema for erfaringsdate og starter med denne linken "I Drove Bolt Today...":
http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=4952&start=10

Editert 7.2.2017:
Dette emnet bør hovedsakelig være tilegnet bruker erfaringer ikke motor journalisters syn på saken. Hvorfor? Fordi profesjonelle bilskribenter ofte er sponset med fri reise, god overnatting og dyre middager og da har de lett for å bli partiske (ikke verdifrie) i mine øyne.

Eksempelvis se fra 6.52 minutt i denne videoen

Se ellers en del tips på denne siden mht. biler og utstyr for øvrig. http://autoexpert.com.au/
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Gurba

Jeg ble litt hmmm når jeg leste dette. Like greit å være blakk. :-)

tutti

Ser ut som de fleste tilbakemeldinger så langt er at setene er tynne/korte/smale ellers ok.

Det blir spennende å se om Opelen får noen endringer i forhold til Bolt før de setter igang produksjonen i mars.

bno

#3
Registrerte det med setene så får vi se, men er lite trolig at det blir noen endring med Opel logo på, men kanskje Europere er mer kresne så vi får se ?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Olemann

#4
Så også at en klagde på at setene var for smale, men da jeg sjekket hva han var vant til og sammenlignet med så roet nervene seg her.   Jeg har ikke tenkt å bli passende US size for denne bilen i alle fall, og denne bilen kommer aldri på tunet her.

http://www.chevrolet.com/silverado-2500hd-heavy-duty-truck.html


Sitat fra: bno på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:08
Registrerte det med setene så får vi se, men er lite trolig at det blir noen endring med Opel logo på, men kanskje Europere er mer kresne så vi får se ?

Gurba

Sitat fra: Olemann på lørdag 24. desember 2016, klokken 14:41
Så også at en klagde på at setene var for smale, men da jeg sjekket hva han var vant til og sammenlignet med så roet nervene seg her.   Jeg har ikke tenkt å bli passende US size for denne bilen i alle fall, og denne bilen kommer aldri på tunet her.

http://www.chevrolet.com/silverado-2500hd-heavy-duty-truck.html


Sitat fra: bno på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:08
Registrerte det med setene så får vi se, men er lite trolig at det blir noen endring med Opel logo på, men kanskje Europere er mer kresne så vi får se ?

Hadde lett kjørt ny Silverado. :-)

tutti

Sitat fra: Olemann på lørdag 24. desember 2016, klokken 14:41
Så også at en klagde på at setene var for smale, men da jeg sjekket hva han var vant til og sammenlignet med så roet nervene seg her.   Jeg har ikke tenkt å bli passende US size for denne bilen i alle fall, og denne bilen kommer aldri på tunet her.

http://www.chevrolet.com/silverado-2500hd-heavy-duty-truck.html


Sitat fra: bno på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:08
Registrerte det med setene så får vi se, men er lite trolig at det blir noen endring med Opel logo på, men kanskje Europere er mer kresne så vi får se ?
Noen av oss testet Bolt setene i Oslo for noen uker siden. Det var ikke akkurat noe høydare når man er vant til relativt enkle egolf seter for å si det sånn.

Gurba

I Opel's konfigurator så står følgende:
- Komfortseter foran med ekstra god sidestøtte

Lurer på hva de mener med dette hvis setene er så dårlige som mange påstår.

bno

Well, I drove Bolt today. It was the dealer unit, not for sale, basic LT version with cloth seats
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Olemann

Silverado sjåføren klagde såvidt jeg oppfattet over bredden som var vesentlig smalere enn hans full size pickup.
Men, er det andre svakheter med setene?  Fint om noen kunne kommentere disse parameterne:

- Er sidestøtten pga smale seter slik at skuldrene presses fram (for gjennomsnittlig høye på ca 180 cm)
- Er sitteputen for kort til god lårstøtte
- Er det dårlig korsryggstøtte/justering mangler
- Er setene i pute/rygg tynne og faste eller mykere stoppet?

Sitat fra: tutti på lørdag 24. desember 2016, klokken 19:08
Sitat fra: Olemann på lørdag 24. desember 2016, klokken 14:41
Så også at en klagde på at setene var for smale, men da jeg sjekket hva han var vant til og sammenlignet med så roet nervene seg her.   Jeg har ikke tenkt å bli passende US size for denne bilen i alle fall, og denne bilen kommer aldri på tunet her.

http://www.chevrolet.com/silverado-2500hd-heavy-duty-truck.html


Sitat fra: bno på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:08
Registrerte det med setene så får vi se, men er lite trolig at det blir noen endring med Opel logo på, men kanskje Europere er mer kresne så vi får se ?
Noen av oss testet Bolt setene i Oslo for noen uker siden. Det var ikke akkurat noe høydare når man er vant til relativt enkle egolf seter for å si det sånn.

Amoss

Sitat fra: Olemann på søndag 25. desember 2016, klokken 10:26
Men, er det andre svakheter med setene?  Fint om noen kunne kommentere disse parameterne:

- Er sidestøtten pga smale seter slik at skuldrene presses fram (for gjennomsnittlig høye på ca 180 cm)
- Er sitteputen for kort til god lårstøtte
- Er det dårlig korsryggstøtte/justering mangler
- Er setene i pute/rygg tynne og faste eller mykere stoppet?

Satt litt i den bilen som ble vist frem i Oslo (pre-produksjon - samme gule som ble vist i Paris). Men var altså ikke lenge, og jeg kunne sikkert ha "kjent" bedre på alle detaljer, så ta de mer usikre uttalelsene mine med en klype salt.


- Er sidestøtten pga smale seter slik at skuldrene presses fram (for gjennomsnittlig høye på ca 180 cm)
Er tett på 180 og la ikke umiddelbart merke til noe slikt. Men det kan komme av at oppmerksomheten min ble distrahert av #3, men tror egentlig ikke dette var noe problem.


- Er sitteputen for kort til god lårstøtte
Jeg reagerte heller ikke på dette, men sitteputen *kunne* godt ha vært litt lengre, men er heller ikke bortskjemt med "premium seter" med ekstra god lårstøtte fra før.


- Er det dårlig korsryggstøtte/justering mangler
For den utgaven jeg fikk prøvesittet er svaret helt klart og tydelig - for meg direkte påtrengende - JA/JA. Det var altså dette som tok hoveddelen av oppmerksomheten min vedr. setet da jeg prøvesatt.


- Er setene i pute/rygg tynne og faste eller mykere stoppet?
Føltes faste og gode for meg. Reagerte umiddelbart ikke på at de skulle være tynne, men så selv andre med litt mer bredde over baken fikk deler av sitteredskapet sitt på utsiden av setet når de satte seg inn. Anser mitt eget sitteredskap til å være i klassen "Normal til Normal+" ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olemann

Takk for presise og gode svar!

Sitat fra: Amoss på søndag 25. desember 2016, klokken 10:49
Sitat fra: Olemann på søndag 25. desember 2016, klokken 10:26
Men, er det andre svakheter med setene?  Fint om noen kunne kommentere disse parameterne:

- Er sidestøtten pga smale seter slik at skuldrene presses fram (for gjennomsnittlig høye på ca 180 cm)
- Er sitteputen for kort til god lårstøtte
- Er det dårlig korsryggstøtte/justering mangler
- Er setene i pute/rygg tynne og faste eller mykere stoppet?

Satt litt i den bilen som ble vist frem i Oslo (pre-produksjon - samme gule som ble vist i Paris). Men var altså ikke lenge, og jeg kunne sikkert ha "kjent" bedre på alle detaljer, så ta de mer usikre uttalelsene mine med en klype salt.


- Er sidestøtten pga smale seter slik at skuldrene presses fram (for gjennomsnittlig høye på ca 180 cm)
Er tett på 180 og la ikke umiddelbart merke til noe slikt. Men det kan komme av at oppmerksomheten min ble distrahert av #3, men tror egentlig ikke dette var noe problem.


- Er sitteputen for kort til god lårstøtte
Jeg reagerte heller ikke på dette, men sitteputen *kunne* godt ha vært litt lengre, men er heller ikke bortskjemt med "premium seter" med ekstra god lårstøtte fra før.


- Er det dårlig korsryggstøtte/justering mangler
For den utgaven jeg fikk prøvesittet er svaret helt klart og tydelig - for meg direkte påtrengende - JA/JA. Det var altså dette som tok hoveddelen av oppmerksomheten min vedr. setet da jeg prøvesatt.


- Er setene i pute/rygg tynne og faste eller mykere stoppet?
Føltes faste og gode for meg. Reagerte umiddelbart ikke på at de skulle være tynne, men så selv andre med litt mer bredde over baken fikk deler av sitteredskapet sitt på utsiden av setet når de satte seg inn. Anser mitt eget sitteredskap til å være i klassen "Normal til Normal+" ;)

Kriss

Innlegg på Bolt-forumet:

I test drove a Bolt EV yesterday.
I loved everything about it except... the seats.
I measured. They are 15" wide. To compare, seats in my Silverado 2500HD pick up are 22" wide.

Good luck with "aftermarket" seat replacements.
There is probably less than 18" between the door and the center console.


Vanlige flyseter er 17" brede. Er det virkelig så trangt foran i Ampera-e? Jeg prøvesatt bilen i Oslo, men lukket ikke døren. Synes setene var små og dårlige, men registrerte ikke at selve kupeen var unormalt smal.
Ampera e leveres desember 2017

Amoss

Sitat fra: Kriss på søndag 25. desember 2016, klokken 13:17
Vanlige flyseter er 17" brede. Er det virkelig så trangt foran i Ampera-e? Jeg prøvesatt bilen i Oslo, men lukket ikke døren. Synes setene var små og dårlige, men registrerte ikke at selve kupeen var unormalt smal.

Jeg lukket dørene. Reagerte egentlig ikke på at det var spesielt trangt, men at jeg følte meg som i ett "plast bur". Antok dette kom av ekstra mye bruk av hardplast, men det kan kanskje være at jeg fikk døren - som var full av hardplast - tettere på meg enn normalt? Men her måtte jeg evnt. prøvd på nytt for å kunne si noe sikkert.

Var uansett plass nok til at *jeg* følte at jeg satt godt nok til å ikke ha noe problem - bortsett fra med den fraværende korsryggstøtten.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AmocoCadiz

#14
Virker som de anekdotiske meldingene om trange seter har fått litt vel sterkt fotfeste på dette forumet.
Man kan da spørre seg om har en av verdens største bilprodusenter GM, virkelig har klart å lage en bil med alt for trange og feilkonstruerte seter?

Chevrolet har helt tydelig uttalt og vist at de har tenkt nytt med å utvikle seter, som spesielt lengdemessig, sparer flere cm enn konvensjonelle seter. Disse sparer da også vekt, noe som er lurt i enhver bil men spesielt i en elbil.
Sidemessig er det i en mindre bil gitt hvor brede seter kan være, uten at fører sitter helt opp i sidepassasjer.

Amerikanske produsenten Chevrolet har selvsagt jobbet mye med setene, også for å passe den gjennomsnitlige amerikaner som statistisk er større en både asiater og europeere.  Er de store nok for amerikanere, bør de være store nok for majoriteten i resten av verdensmarkedene.

Det har i tillegg vært gjort praktiske tester med vanlige folk i sk. Seating Clinics, som bl.a. denne karen i USA har deltatt på ;
"Steve Payer; I took part in a couple of Bolt seating clinics some time ago. I found them quite comfortable given their thin cross-section design and compared to my Volt 1 "

Vi er flere på forumet som har prøvesittet bilen statisk parkert på Youngstorvet i noen minutter, og delt disse korte erfaringene. Jeg synes de var helt ok, noen syntes ikke det. Hvordan setene oppleves under kjøring ( med svinging og bremsing hvor det er fint å slippe danse rundt på flate seter) og over litt lenger tid kan vi få svar på først når det kommer demobiler til Norge. Utover det blir det bare uendelige og heller lite konstruktive spekulasjoner.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA