Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Helårsdekk

Startet av bno, søndag 26. februar 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

kammiz

Jeg kommer ikke til å bry meg filla om disse setene er suverene eller bare sånn passe. Jeg kjøper bilen pga rekkevidden og utstyrsmengden. :) Ja, ACC kommer jeg til å savne litt, men alt det andre veier opp for litt kjedelige seter. Synes dette er litt storm i vannglass.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Trond Mjøs

Dette med seter er veldig individuelt. Det er ganske krevande å laga seter som passar til alle. Seter som ein kan tilpassa i alle retningar er vel ganske dyre og vert helst nytta i sokalla premium-bilar. Reknar med at det er noko som verkeleg drar opp prisen? Problemet her er jo at mange har kjøpt bilen utan å få testa seta først. Elles er det jo slik at seta har mest å seia dersom ein kjører lange turar. Hadde eg kjørt > 50 000 km pr år trur eg setekomfort hadde vore høgt oppe på lista over eigenskapar.

DagfinnN

Sitat fra: nix på onsdag 11. januar 2017, klokken 12:14
Sitat fra: kammiz på onsdag 11. januar 2017, klokken 10:46
Jeg kommer ikke til å bry meg filla om disse setene er suverene eller bare sånn passe. Jeg kjøper bilen pga rekkevidden og utstyrsmengden. :) Ja, ACC kommer jeg til å savne litt, men alt det andre veier opp for litt kjedelige seter. Synes dette er litt storm i vannglass.
Tiltredes, det kan ikke være SÅ ille.  ;)
Enig, men blir spennende å prøv.
ACC kommer jeg til å savne mye, men jeg vet jo om det så...
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Sverre Grevskott

En ting er kjedelige seter. Det går fint for min del også. Vonde seter der du kjenner stålbjelker er noe annet. Da må det fikses. Alternativet er selvsagt å putte noen volvo/bmw komfort seter inn, og kun koble på setevarmen :)
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Olemann

#79
Seter: Tror ikke man kan se helt bort fra at klagene som så langt er kommet fra noen USA kunder som jo er de eneste som har fått bilen i eget eie så langt, har sammenheng med gjennomsnittstørrelsen (altså ikke høyden) på folket der borte.
Kan ikke skjønne at bredden på sitteputa er noe problem for normalt slanke folk som ellers klarer noen timer med Ryan Air eller Norwegian bak forhenget uten store kvaler. 
Men, blir spennende å oppleve dette selv.

Sverre Grevskott

Har aldri følt meg nærmere døden enn 3t på ryanair. Nå er jeg 193, relativt lange bein og ca 100kg. Alle sier dog at setene kan skyves langt nok bak. Det virker som det er plastkanten ved døren man kan kjenne igjennom sete paddingen. Hvis det er dette som er problemet, går det ann å åpne sømmen, og legge i litt ekstra padding som gjør sete litt mer sportsaktig samtidig. Dete vil ikke koste store pengene hos et godt skinnverksted.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Kriss

GM har eksperimentert med nye konstruksjoner på setene for å spare vekt og plass. Forsetene er smalere enn standard flysete på Airbus. Folk av ulike størrelser har ulik opplevelse av dem, uavhengig av sin egen størrelse (leste et sted at en liten kar nærmest ble sittende fast mellom vangene i setet). For noen blir ikke dette noe problem, for andre må endringer gjøres. Det  blir spennende å se hva dere som får bilene først kommer til å gjøre rundt dette. Det beste hadde jo vært om noen kom opp med en enkel modifikasjon.
Ampera e leveres desember 2017

Frissy

Sitat fra: kammiz på onsdag 11. januar 2017, klokken 10:46
Jeg kommer ikke til å bry meg filla om disse setene er suverene eller bare sånn passe. Jeg kjøper bilen pga rekkevidden og utstyrsmengden. :) Ja, ACC kommer jeg til å savne litt, men alt det andre veier opp for litt kjedelige seter. Synes dette er litt storm i vannglass.

Noe å klage på skal det jo være ;D. Da jeg prøvde setene i Oslo, reagerte jeg ikke på de i det hele tatt. Og da prøvde jeg de pga at det hadde vært noe fokus på dårlige seter. Jeg kjente ikke stål, eller plastsider eller annet. Jeg er  175 høy og veier rett over 70 så for meg så er dette et ikke-tema hvis ikke de har gjort om setene fra demobilen som var i oslo.  I forhold til swiften som pr idag er nr 2 bil her så kjenner jeg fjærene i den når jeg sitter der.  Men har jammen klart å kjøre den i 7 timer også.... så alt etter hvilke forventninger du har tenker jeg. Tror faktisk de fleste kommer til å bli positivt overrasket. Det ble i hvertfall jeg i Oslo.

knut3448

Jeg skjønner ikke helt hvorfor GM ikke kunne laget en bil med vanlige seter. Bolt er 5mm smalere utvendig enn Leaf, og Nissan får inn vanlige seter.

Joda, man får litt bedre plass i baksetet. Men de kunne laget bilen noen få cm lenger og spart mye penger på å slippe å utvikle dette setet.

Ikke så konstruktivt utspill kanskje, men jeg måtte bare få det ut (:

AmocoCadiz

Sitat fra: knut7 på onsdag 11. januar 2017, klokken 14:21
Jeg skjønner ikke helt hvorfor GM ikke kunne laget en bil med vanlige seter. Bolt er 5mm smalere utvendig enn Leaf, og Nissan får inn vanlige seter.

Joda, man får litt bedre plass i baksetet. Men de kunne laget bilen noen få cm lenger og spart mye penger på å slippe å utvikle dette setet.

Ikke så konstruktivt utspill kanskje, men jeg måtte bare få det ut (:
Setene GM har laget for Bolt er plassbesparende OG vektbesparende, 2 ting som er lurt i en liten bil og liten elbil spesielt.
GM har også hatt sk. "seatingclinics" hvor kunder fått teste seter i designfasen.

Min erfaring fra presentasjonen av AmperaE i Oslo var at setene var helt fine.
Hvordan de er under kjøring og over tid fikk man jo ikke prøvd i Oslo.
Selv en prøvekjøring på en time eller to er nødvendligvis nok.
Men dette gjelder jo alle biler, at man først virkelig opplever seter over uker med kjøring av sin nye bil. Da går det uansett ikke å returnere bilen hvis en ikke er fornøyd med setene. I tillegg "setter" seg(!) setene etterhvert over tid i ny bil til det bedre.
Virkelig setefjæringshavari tar vel minst 10 år, bilprodusenter gjør vel som IKEA og tester fjæring med robot arm tilsvarende en møbels livstid.

Alle biler har litt forskjellige seter med litt forskjellige sitteegenskaper etter brukerens størrelse og preferanser. Konsensus hittil er vel at stort sett alle er fornøyde med MB og Volvo seter, men disse er store og tunge og ikke nødvendligvis det smarteste i en elbil.

Det vil nok komme noen mulige løsninger for de som ikke er fornøyd med sittekvaliteten,
ekstra siteputer kan legges oppå,
i USA er det flere "upholstry" firmaer, som kan modifiere og sy om seter uten altfor stor kostnad. Finnes vel noe slikt i Norge også?

Eleutheros


En av Tested-folkene har fått seg Bolt. Fin film : )


Kriss

Sitat fra: Eleutheros på lørdag 21. januar 2017, klokken 01:08

En av Tested-folkene har fått seg Bolt. Fin film : )



Fin betrakting om kameravisning i bakspeilet (på Bolt, men ikke på Ampera e): Siden øyet må skifte fokus fra veien foran til en nær skjerm, er ikke funksjonen brukbar i trafikken. Like greit at dette er tatt bort på Opelen.
Ampera e leveres desember 2017

Ipadjove

Nåja er ikke sikker på det. Tror vi blir vandt med å forandre fokus. Du ser vel på speedometeret av og til? Må skifte fokus der også. Det beste hadde vert å ha valget :)

AmocoCadiz

Med 2-3 store personer i baksete eller lastet fullt av IKEAkasser, ville du nok like fri bakoversikt i speilet istedenfor rygging i blinde og måtte stole på ryggepipingen.

Har man ikke hatt bakspeil m skjerm og kamera savner man det nok ikke (som de fleste ikke har hatt til nå) men er nok fint å ha hvis det var mulig.
Flere andre tilbakemeldinger fra USA om fornøyde Boltførere med kameraspeil i bilen (premium!).

Kommer det på AmperaE 2018 modellen som salgsfremmende oppgradering?

Ipadjove


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA