Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Helårsdekk

Startet av bno, søndag 26. februar 2017, klokken 10:37

« forrige - neste »

TM

Jeg er enig i det. Dette er en viktig bil for GM og Opel. Det er usannsynlig at setene skulle være vesentlig dårligere enn hos konkurrentene. BMW i3 har også seter som er plass-besparende. De ser tynnere ut enn vanlige seter og mangler også justerbar korsryggstøtte. Men komforten er helt grei også på lengre turer. Men det er grunn til å forvente at setene i nye e-Golf virker litt mer påkostet. Men rekkevidden trekker ned, så får den enkelte prioritere dette i forhold til sitt behov. Jeg tror nok Ampera-e og e-Golf begge vil bli godt representert på salgs-statistikken i 2017.

Øyvind.h

Jeg kan aldri huske å ha sitter i seter hvor jeg kjente sidevangene på setet slik jeg gjorde i Ampera-E.
Det var såpass at jeg må insistere på at svigers prøvesitter før de bestiller.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: TM på søndag 25. desember 2016, klokken 20:15
Det er usannsynlig at setene skulle være vesentlig dårligere enn hos konkurrentene.

Den eneste av konkurrentene jeg har sittet i er IONIQ, og ja, setene på denne pre-produksjons bilen som ble vist på Youngstorget i Oslo var vesentlig dårligere for meg å sitte i enn setene i IONIQ. Dvs. først var de ikke så mye bedre, men en liten korsryggstøttejustering var alt som skulle til :)

Ja, jeg håper virkelig at GM/Opel kommer med noe bedre seter i produksjonsutgaven, noe som har blitt hintet til av noen som har prøvd både pre-produksjon og produksjonsutgaven av Chevrolet Bolt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bno

Dette er ikke en bybil per def. men en langtursbil og i så måte må man kunne forvente at setene premium seter.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

#19
Mer kunde erfaring:
http://gm-volt.com/forum/showthread.php?270473-Bolt-EV-test-drive-impressions

Ulike oppfatninger, men nå er seter kommentert så pass negativt eks. som her:

"Anyway a quick scan of my license and we were off in an orange prem model. I didn't even leave the parking lot before noticing how bad the drivers seat was! It was like they took all the padding out of the seat as well as the springs. I sunk into the seat and the side bolsters (lower and back) kept me locked in an unmovable position. There was no wiggle room or adjustment - at all. I thought they left part of the seat out, it was very uncomfortable to say the least. BTW, I'm 6' 2" and 195 lbs. with a thin build."

"It drove great on the highway but I was still struggling with that darn seat."

"The cloth seats in the Bolt felt worse to us than the leather. Sitting in the cloth seats, it takes very little pressure and you reach unforgiving metal on the sides. The leather offers a little better feel, "

Kilde: http://gm-volt.com/forum/showthread.php?269897-Bolt-EV-test-drive-color-me-disappointed

at jeg begynner å tenke på om dette er langtursbilen jeg burde satse på hmmm?

"The intrusive plastic seat frames were something I also noticed, especially on the bottom seat cushion upon entry and exit. It got me wondering how worse it will get over time if and when the side padding in the seat loses its firmness and form. If there was anything that was to get in the way of my getting a Bolt, it was this."
Kilde:http://gm-volt.com/forum/showthread.php?268137-Blue-Bolt-EV-at-Ft.-Worth-Auto-Show

Mer setefokus:
https://www.cars.com/articles/2017-chevrolet-bolt-ev-review-first-drive-1420692448232/


Yes, we've had a couple forum members mention that the seat comfort was not great on the LT that they sat in during a car show. This is going to be interesting. In Josh's (chief engineer) discussion of the seat in the other thread, it appears they are being innovate by using this thin type of seat. If saving space result in long ride discomfort then they may need to re-think the seats in future.
Kilde:http://gm-volt.com/forum/showthread.php?266473-Cars.com-Bolt-EV-first-drive-review

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

AmocoCadiz

Og enda en tilbakemelding her, fin oppsummering av interiøret;

"- I didn't have any issues with the seats. They felt fine during our short test drive, though they seemed to be on the narrow side. I think someone once called the Bolt EV interior the nicest airline economy cabin you'd ever experience, and I kind of agree. Everything is simply comfy and well done, but not particularly spectacular."
http://gm-volt.com/forum/showthread.php?270473-Bolt-EV-test-drive-impressions

Dette kan vi fortsette med og finne sitater om i lang tid, uten at noen finner ut det universelle svaret om setene er gode nok.

Vil fortsatt påstå at man har forskjellig opplevelse av bilseter om bilen er statisk parkert i noen minutter, eller om man kjører i virkelige trafikksituasjoner over tid. Det kan vi finne ut av når demobilene kommer, jo før jo bedre.


bno

Deler synet til AmocoCadiz, det er viktig å få så mye data på bordet før man konkluderer. Registrerer dog at et slik fokus på seter har jeg ikke erfart noen gang ift. bil så noe er tilsynelatende ikke helt bra med Bolt setene. Det gjenstår å se.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

TM

Har matchvekt på 71 kg og synes de fleste seter er for brede, så Bolt setene blir nok helt topp. Interiøret er uvant, og definitivt annerledes enn interiøret i tyske biler. Fork har alltid en viss motstand mot endringer i design, men Ampera-e interiøret er jo lyst og moderne. Gleder meg til langtur i juni  ;)

bno

#23


Se kommentar fra 4.50 inn i videoen.

Her er også en som mener at setene er OK og oppsummere slik:
"All in all, my one word summary is "Wow!" This car will be an EV game changer. I can't wait until vehicles actually available for sale start arriving! My dealer said they still expect some before Xmas."

http://www.chevybolt.org/forum/137-2017-chevy-bolt-ev-test-drive-report/5481-got-test-drive-bolt-today-san-jose.html
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

ToWalkOrDrive

Dersom setet skulle være for dårlig til langturer er jo ikke det krise. Finnes både sitteputer og korsryggputer i trykkavlastende tempur-type materialer. Jeg bruker selv en tilsvarende pute på en vinkelrett dritt-spisebordstol og da er de 10 ganger bedre. Bør kanskje være litt tynnere i bilen så ryggutformingen ikke blir feil. Kommer nok an på hvor høy du er.

http://m.skarkiropraktorsenter.alfacare.no/produkter/madrasser-og-soveputer/vitalbase-sittepute-45-x-45-cm-7736-p0000000339
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Jakal

AmocoCadiz, utfordringen er jo for alle oss som må skrive kontrakt før 11. januar at ingen demobiler kommer til Norge før i april / mai. Det er jo en rimelig spesiell situasjon at det ikke eksisterer mulighet for prøvesitting av produksjonsbil før forpliktende bestilling, og det er ikke rart at vi er nysgjerrig på omtaler av Bolt´en i så henseende.
bno: Jeg likte rødfargen (Cajun) på Bolt´en, jeg ser ikke forskjell på den og Glory Red. PS! I bilkonfiguratoren (tilsendt pr mail) oppdateres nå hovedbildet av Amperaen når vi klikker på de enkelte fargene, det er nytt for meg og gjør det litt enklere ved valg av farge. Men Quantum Grey virker veldig mørk på bildet, så den må jeg se i virkeligheten på f eks en Astra hos Opel.

Jeg leste et sted at Opel selv kalte Amperaen en "suburban car" (hvis jeg husker riktig...), og at bilen primært ikke var bygd for motorvei-hastigheter i Tyskland. Det kan skyldes vindstøy i store hastigheter (der skiller den seg fra Tesla 3), og kan være en grunn til at Opel ev ikke prioriterer komfortable seter for langkjøring i time etter time.

bno

#26
Jeg har sett QG i virkelighet på en MokkaX. Synes at den var veldig mørk ja.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

AmocoCadiz

Med litt godt julehumør ble denne sitteputen anbefalt tilbehør til Bolt på et  amerikansk Bolt forum!

https://www.youtube.com/watch?v=QReYVEVZ3pY&feature=youtu.be

TM

Sitat fra: bno på mandag 26. desember 2016, klokken 10:50
Jeg har sett QG i virkelighet på en MokkaX. Synes at den var veldig mørk ja.
Ut i fra bildene jeg har sett, så virker den omtrent så mørk som Mineral Grey fra BMW. Det er en fin farge synes jeg som gjør bilen nesten like stilig som i sort, men betydelig enklere i forhold til renhold

Viggo

Sitat fra: tutti på lørdag 24. desember 2016, klokken 09:25
Ser ut som de fleste tilbakemeldinger så langt er at setene er tynne/korte/smale ellers ok.

Det blir spennende å se om Opelen får noen endringer i forhold til Bolt før de setter igang produksjonen i mars.
Prøvesatt den i Oslo. Har ingenting negativt å utsette på setene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA