Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model 3: How Many Will Be Delivered In 2017?

Startet av cmniels, lørdag 25. februar 2017, klokken 15:11

« forrige - neste »

cmniels

Hei, har et problem nå med at når bilen har stått stille en stund (over 1 time), så er det tildels kraftig lukt av spylevæske i kupeen. Merkelig nok, så går denne lukten bort med litt kraftig pådrag på viften når jeg starter å kjøre. Jeg aner ikke om dette er tilfelle, men kan det være noen dreneringshull som er gått tett slik at det ligger ansamling av spylevæske i nærheten av friskluftsinntaket til bilen? Kan det være lekkasje i noen av spylevæske rørene som? Noen som har lignende opplevelser?

nortrahof

Virker spyleren på bakruten like kraftig som før du ble plaget med lukten?
Kommer lukten spesielt sterkt dersom du nylig har brukt spyleren på bakruten eller åpnet bakluken?

- Etter det jeg husker (etter å ha fjernet innertaket for å montere DAB-antenne) så er slangen til bakruten rutet via taket? Da kan det være at slangen er lekk?
Dette kan skje dersom man har fylt ikke-frostbestandig spylervæske om sommeren og ikke spylt gjennom "systemet" før høsten setter inn. Når man så åpner bakluken under frost, kan slangen punktere. Dette skjer på alle biler!
Da vil lukten nærmest "forsvinne" når man kjører viften på max. Man behøver ikke se at slangen er lekk ved vann i himlingen over bakluken. Lekkasjen kan "forsvinne" inn i bakluken. Når man så har åpnet bakluken lukter det mer enn vanlig etter en tid.
Det kan også være at slangen har hoppet av?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Mortstokk

Merker at det luker mye mer av spylevæsken i min e up enn i Sharan familiefrakteren. Men jeg har bare tenkt at dette er fordi up``en er en "enklere" og mindre isolert bil.

odahle

Sitat fra: Mortstokk på fredag 23. desember 2016, klokken 18:04
Merker at det luker mye mer av spylevæsken i min e up enn i Sharan familiefrakteren. Men jeg har bare tenkt at dette er fordi up``en er en "enklere" og mindre isolert bil.
Akkurat det samme har jeg slått meg til ro med. Nokså sterk lukt etter bruk, men tror nok det bare er fordi bilen er billigere skrudd i sammen.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Elmo

Lukter ikke spylevæske normalt i min. Jeg setter stort sett alltid på resirk før jeg spyler frontruta. Da lukter det minimalt.
Når jeg spyler bakruta (uten resirk) så lukter det ikke.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cmniels

Hei, takk for svar. Nei, det har ingenting så langt jeg har observert, med spyling av bakluken... Den fungerer som den skal og er like sterk som tidligere. Misstenker kanskje at det er noe dreneringsrør som fryser, også blir det liggende spylevæske i nærheten av friskluftsinntaket, men dette kan jeg egenltig ingenting om....

nortrahof

Du behøver ikke merke en reaksjon på spyleeffekten på bakluken dersom du har en liten lekkasje i slangen dit.
Dersom du trykksetter slangen med 1 bar og tetter i dysen bak, vil du kanskje se om du har lekkasje?
Det er ikke normalt at bilen skal lukte spylervæske i kupeen en time  etter bilen har parkert. Den kan luket litt gjennom ventilasjonsanlegget dersom du bruker spyleren - men det forsvinner raskt!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

1001 Watt

Uten å komme med noen konkret løsning på problemet ditt kan jeg i alle fall tilføye følgende: E-Up'en har med god margin det verste friskluftsystemet jeg har vært borti på moderne biler. Kø-kjøring sammen med fossilbiler gjør meg bokstavelig kvalm av eksoslukt, og bruk av spylervæske på frontruta en nærmest uutholdelig lukt i mange minutter. Tror ikke det er noe slags filtrering på inn-luft i det hele tatt. Og ja, jeg vet det går ann å resirkulere, men dugg på vinduene er heller ingen ønskesituasjon.

Mortstokk

Sitat fra: 1001 Watt på mandag 30. januar 2017, klokken 11:17
Uten å komme med noen konkret løsning på problemet ditt kan jeg i alle fall tilføye følgende: E-Up'en har med god margin det verste friskluftsystemet jeg har vært borti på moderne biler. Kø-kjøring sammen med fossilbiler gjør meg bokstavelig kvalm av eksoslukt, og bruk av spylervæske på frontruta en nærmest uutholdelig lukt i mange minutter. Tror ikke det er noe slags filtrering på inn-luft i det hele tatt. Og ja, jeg vet det går ann å resirkulere, men dugg på vinduene er heller ingen ønskesituasjon.


Helt enig med deg i begge E up problemene..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA