Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av Trekkoppbil, lørdag 25. februar 2017, klokken 10:25

« forrige - neste »

Lars Henrik Jensen

Bedre at man heller kun lader til 80% og lar nestemann få tilgang til laderen, normalt så vil elbiler som for eksempel Nissan Leaf bare lade til 80% og stoppe på hurtigladeren da, mens skal man lade til 100% så må man starte ny lang ladeperiode. Det er best for alle parter at man maks lader opp til 80% og har en lapp på frontruta på bilen med telefonnummer man kan kontakte fører, slik at nestemann på ladekøen ser at bilen foran seg har oppnådd 80% og at man må la nestemann få lade.

Jeg personlig lader maks til 80%, men er det ingen andre på ladeplassen eller ingen kø så lader jeg gjerne lengre, men avbryter ladeprosessen når jeg ser det begynner å komme andre som skal lade, da forlater jeg gjerne uten å lage sure miner om dette, siden jeg kan selvfølgelig lade resten av mine batteriprosenter når jeg er hjemme, dessuten så er det ikke sunt å lade til 100% heller hver gang da det tærer på batteri og rekkevidde på sikt, samme som det gjør på en mobiltelefon, som jeg også lader bevisst til 80% og det samme gjør jeg på en pc også og jeg har aldri hatt behov for batteribytte fordi man aldri lader fullt opp.

Derfor er min oppfordring heller at man ikke innfører ekstra kostnader, men heller at man samarbeider litt de som skal lade som gjør at man lader kun til det absolutt nødvendige og gjør kø og ladeprosessen kortere og smidigere enn å oppføre seg som egotrippere.
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

Panduck

Sitat fra: Lars Henrik Jensen på søndag 26. februar 2017, klokken 03:22
Bedre at man heller kun lader til 80% og lar nestemann få tilgang til laderen, normalt så vil elbiler som for eksempel Nissan Leaf bare lade til 80% og stoppe på hurtigladeren da, mens skal man lade til 100% så må man starte ny lang ladeperiode. Det er best for alle parter at man maks lader opp til 80% og har en lapp på frontruta på bilen med telefonnummer man kan kontakte fører, slik at nestemann på ladekøen ser at bilen foran seg har oppnådd 80% og at man må la nestemann få lade.

Nei. Å "lade til 80%" vil snart ikke gi mening på 50kW ladere med annet enn en liten andel av elbilene som finnes, relativt kjapt. Allerede kan mange biler lade i god hastighet lenge etter 80%. Om vinteren kan en del til og med oppleve at ladingen går raskere etter 80% enne før, når batteriet får litt varme. 80% er en grense konstruert for eldre elbiler. Flere elbiler kommer nå med større batteri som bør kunne holde max fart lenge etter 80.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på søndag 26. februar 2017, klokken 09:53
Nei. Å "lade til 80%" vil snart ikke gi mening på 50kW ladere med annet enn en liten andel av elbilene som finnes, relativt kjapt. Allerede kan mange biler lade i god hastighet lenge etter 80%. Om vinteren kan en del til og med oppleve at ladingen går raskere etter 80% enne før, når batteriet får litt varme. 80% er en grense konstruert for eldre elbiler. Flere elbiler kommer nå med større batteri som bør kunne holde max fart lenge etter 80.

I god hastighet kanskje, men ikke maks. Selv en Tesla med 85kWh batteri begynner å rampe ned ladehastigheten fra CHAdeMO-ladere når den passerer ca. 70-75%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. februar 2017, klokken 11:06
I god hastighet kanskje, men ikke maks. Selv en Tesla med 85kWh batteri begynner å rampe ned ladehastigheten fra CHAdeMO-ladere når den passerer ca. 70-75%.

Alt er relativt. i3en min lader med bedre hastighet etter 80% enn LEAFen min gjorde etter 65%. Da blir det heller "biler får kun lade så lenge de holder en hastighet høyere enn xxx kW", men det blir jo problematisk om vinteren. Folk får vel lade så lenge de betaler for seg.

Lars Henrik Jensen

Man betaler jo for å hurtiglade. Men skal jeg dit jeg skal ved 80% batteri så er rekkevidden på mitt batteri kun 80 km i ECO og B modus når jeg skal til Oslo fra Drammen så går jeg fort tom for strøm lenge før Asker. Har allerede blitt henta 10 ganger med bilberger, og ja, jeg har ikke engang på varme i Nissan Leaf 2015 med 24 kWh batteriet engang. Lierbakkene suger 30 km av rekkevidden.

Om dette problemet med både mangel på ladeplasser og at det blir dyrere å lade da kjøper jeg Dieselbil gitt.
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

Knut Røe

Sitat fra: Lars Henrik Jensen på søndag 26. februar 2017, klokken 22:50
Har allerede blitt henta 10 ganger med bilberger
Du har åpenbart kjøpt feil bil for ditt bruk, når man er på fornavn med bilbergere er det for ille.

Lars Henrik Jensen

Det er dessverre min mor som bestemte etter 30 000,- hittil i år på bilverksted at det ble EL bil.
Bilen jeg brukte før måtte jo bytte: Gearacculator, Clutchsett, Girkasse, og det gjenstår motorfeste og registerreim...
Jeg er både på fornavn og etternavn med bilbergere allerede, har til og med direktenummere til disse og sender enkelt tekstmelding og er de i nærheten så kommer de raskt.
Jeg er fornøyd med selve bilen, god og kjøre o.s.v. men rekkevidde er håpløst elendig, jeg ville ha Renault Zoe den nyeste, den ville jeg sluppet å blitt hentet med bilbergere på, men mor mi sa nei, det var ikke god nok plass i baksetet, hun sitter i det baksetet kanskje 2 ganger i året... Men det ble dessverre Nissan Leaf 2015, Nordicutgaven med 24 kWh batteri. Jeg kunne kanskje klart strekningen med 30 kWh batteri, men det er vel umulig å bytte batteripakken på 2015 modellene??
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

Panduck

Sitat fra: Lars Henrik Jensen på søndag 26. februar 2017, klokken 22:50
Man betaler jo for å hurtiglade. Men skal jeg dit jeg skal ved 80% batteri så er rekkevidden på mitt batteri kun 80 km i ECO og B modus når jeg skal til Oslo fra Drammen så går jeg fort tom for strøm lenge før Asker. Har allerede blitt henta 10 ganger med bilberger, og ja, jeg har ikke engang på varme i Nissan Leaf 2015 med 24 kWh batteriet engang. Lierbakkene suger 30 km av rekkevidden.

Om dette problemet med både mangel på ladeplasser og at det blir dyrere å lade da kjøper jeg Dieselbil gitt.

Fordi alternativet til en elbil med for dårlig rekkevidde er en bil det snart kommer til å koste en formue å kjøre i det området med? Nå vet jeg ikke, men vi hadde 2015 leaf og kjørte Gardermoen->Drammen uten å hurtiglade. Oslo og stopp ved Asker?

Jeg vet ikke om det kommer til å bli dyrere å hurtiglade eller ikke men løsningen å stoppe ved 80% pga at ting lader tregere har jeg ikke noen spesielt stor tro på. Slik tror jeg løser seg selv vet at de fleste snart har en bil de nesten aldri trenger å hurtiglade. Og hverken pris eller "stopp ved 80%" vil ta vekk det problemet at det er noen få dager i året vi nok vil trenge flere hurtigladere enn resten av året. Mellom Oslo og Drammen er det vel nå så mange ladere at det på de fleste dager ikke kan være noe stort problem å få seg strøm.

Lars Henrik Jensen

Jeg har iallfall rekkeviddeangst.
Selv om det er bare gått 2 streker ned på batteri, så viser den 112 km igjen uten viftesymbolet på.
Jeg skal fra Oslo til Krokstadelva og tilbake igjen, hver vei er dit herfra 5,8 mil. Kjører stort sett alltid i B og ECO og absolutt 0 varme, bare sette på setevarme så går rekkevidden ned til 80 km og enda verre om jeg starter vanlig varme som jeg er vant til med fossilt drivstoff bil, da er man nedi 65 km...
For tiden så tør jeg ikke kjøre den strekningen med elbil ennå med tanke på at det er 2 bakker som er forferdelige bratte: Lierbakkene og bakken opp Langrand og opp Spikerveien hvor det er stigning godt over 2 hushøyder (3 etasjer's) bare på 30 meter den siste kneika. Det er så veldig lett å velge bensinbilen gitt fordi den veit jeg bruker knapt drivstoff, er nedi 0,25 l/m, men hadde det vært hurtigladere nok og plassert flere steder så hadde jeg kjørt elbil mer enn bare innad Oslo.
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

Electrix

Sitat fra: Lars Henrik Jensen på mandag 27. februar 2017, klokken 09:08
Jeg har iallfall rekkeviddeangst.
Selv om det er bare gått 2 streker ned på batteri, så viser den 112 km igjen uten viftesymbolet på.
Jeg skal fra Oslo til Krokstadelva og tilbake igjen, hver vei er dit herfra 5,8 mil. Kjører stort sett alltid i B og ECO og absolutt 0 varme, bare sette på setevarme så går rekkevidden ned til 80 km og enda verre om jeg starter vanlig varme som jeg er vant til med fossilt drivstoff bil, da er man nedi 65 km...
For tiden så tør jeg ikke kjøre den strekningen med elbil ennå med tanke på at det er 2 bakker som er forferdelige bratte: Lierbakkene og bakken opp Langrand og opp Spikerveien hvor det er stigning godt over 2 hushøyder (3 etasjer's) bare på 30 meter den siste kneika. Det er så veldig lett å velge bensinbilen gitt fordi den veit jeg bruker knapt drivstoff, er nedi 0,25 l/m, men hadde det vært hurtigladere nok og plassert flere steder så hadde jeg kjørt elbil mer enn bare innad Oslo.
Du kjører altså forbi følgende Chademo hurtigladere på den 58 km lange strekningen:

5 stk Oslo Kommune Skøyen, Drammensveien 161B
2 stk CIRCLE K SKØYEN, Drammensveien
2 stk Sandvika, Brambanis vei
4 stk Ikea Slependen, Nesbruveien 40
1 stk Kiwi Billingstad, Billingstadsletta 61
1 stk ABB AS, Bergerveien
2 stk McDonalds Asker, Askerveien 71
2 stk McDonalds Liertoppen, Drammensveien 201
2 stk Max hamburger, Ringeriksveien 92
3 stk Buskerud Bilsenter AS, Vestre Linnesvei 7
2 stk Marienlyst stadion, Schreiners gate 6-12
2 stk McDonalds Åssiden, Ingeniør Rybergs gate 56A

Og de samme i omvendt rekkefølge på returen og likevel klarer du å kjøre tom 10 ganger?

Lierbakkene har jeg kjørt et par ganger med min Leaf fra 2012, da på vei til og fra Kristiansand, de tar litt ekstra strøm så man bør ikke starte med for lite strøm på batteriet, men utover det er det ikke noe problem siden man får igjen det meste av ekstraforbruket på vei ned igjen. Jeg har ennå ikke gått tom, men jeg har en gang pga feilnavigering skjønt at jeg kanskje ikke rekker frem til hurtiglader og derfor ladet en knapp time fra stikkontakt på et hus langs veien. Det fine er at nesten alle hus har innlagt strøm og ser man ladekabelen henge utenfor så er de gjerne positivt innstillt til å gi litt nødhjelp :-)

Om du ikke har gjort det før så sjekk gjerne følgende nettsider eller last ned appene deres, jeg bruker både Grønn Kontakt og Fortum appene når jeg er på tur.

https://gronnkontakt.no/
https://map.chargedrive.com/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lars Henrik Jensen

Jeg lader alltid på den McDonalds Åssiden når jeg har reiserute fra Oslo til Krokstadelva.
Men jeg lader der 2 ganger, både til og fra. Når jeg parkerer i Oslo så er det ladetid på Kiwi Bogstad, før det kommer lademuligheter i den garasjen jeg parkerer i, elektriker kommer i morgen og setter opp husholdningskontakt og 10A sikring og Jordfeilbryter med B vern (DC) samt egen måler. Mulig jeg lader mer enn jeg egentlig behøver fordi jeg fikk elbil å disponere for knapt 1 uke siden.
Jeg har alltid kjøpt meg burger på McDonalds selv om det ikke smaker noe spesielt godt sånn ala 10 kroners burger verdi etter min mening. Men jeg trenger noen gode råd og tips hvordan jeg kan kjøre økonomisk og samtidig kunne ha varme uten at jeg slipper å ha på meg Svalbardbunaden og ullklær og skjærf og votter...
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

Electrix

Sitat fra: Lars Henrik Jensen på mandag 27. februar 2017, klokken 22:32
Jeg lader alltid på den McDonalds Åssiden når jeg har reiserute fra Oslo til Krokstadelva.
Men jeg lader der 2 ganger, både til og fra. Når jeg parkerer i Oslo så er det ladetid på Kiwi Bogstad, før det kommer lademuligheter i den garasjen jeg parkerer i, elektriker kommer i morgen og setter opp husholdningskontakt og 10A sikring og Jordfeilbryter med B vern (DC) samt egen måler. Mulig jeg lader mer enn jeg egentlig behøver fordi jeg fikk elbil å disponere for knapt 1 uke siden.
Jeg har alltid kjøpt meg burger på McDonalds selv om det ikke smaker noe spesielt godt sånn ala 10 kroners burger verdi etter min mening. Men jeg trenger noen gode råd og tips hvordan jeg kan kjøre økonomisk og samtidig kunne ha varme uten at jeg slipper å ha på meg Svalbardbunaden og ullklær og skjærf og votter...
Nå er vi jo ganske off-topic her, men siden det kan være nyttig vil jeg gi deg noen korte tips.
1 Sjekk Leaf-delen av forumet. Leaf er en elbil som var tidlig ute og har vært i markedet i mange år, det finnes veldig mye tips og råd der.
Nissan Leafhttp://elbilforum.no/forum/index.php/board,46.0.html
Leaf for dummieshttp://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24589.0.html
2 Ikke tenk for mye på gjettometeret som viser gjenværende km. Dette regner ut fra de siste kjørte km og tallene går opp og ned ettersom du kjører fortere/senere eller opp/ned. Bruk prosentvisningen som bilen har og venn deg til hvor mange prosent du bruker pr km eller på de faste strekkene du kjører.
3 Leaf hurtiglader raskest med lite på batteriet. Selv hurtiglader jeg normalt ikke opp over 60% med mindre batteriet er ganske varmt etter en del hurtigladinger og lader raskt. De fleste hurtigladingene mine er på 15 min, når hastigheten synker kjører jeg videre til neste hurtiglader. Kaldt batteri lader også senere så om vinteren forsterkes dette.
4 Luftmotstand og kulde er Leafs hovedfiender. Forbruket pr km øker kraftig med økt hastighet, 110km/t gir deg f.eks. kortere rekkevidde enn 90km/t, men i stedet for å kjøre som en sinke på motorveien kan du følge trafikken tett. De anbefalte 3 sekunder er en grei regel, og ligg gjerne bak en bil som er større enn din.
5 Man kan spare rekkevidde med å kutte varme, men selv kjører jeg med varme i rattet og setet og sånn passe varme i bilen, jeg gidder ikke fryse med mindre jeg MÅ rekke fram til en hurtiglader.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

Jeg håper indelig den LEAFen var sikkelig billig. Jeg solgte min leaf før jul og den er kjørt Drammen -> Gardermoen ikke lenge etterpå før første hurtiglading på langtur til trondheim, den gikk for 130.000kr.

Lars Henrik Jensen

Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

Lars Henrik Jensen

Sitat fra: Electrix på tirsdag 28. februar 2017, klokken 08:02
Sitat fra: Lars Henrik Jensen på mandag 27. februar 2017, klokken 22:32
Jeg lader alltid på den McDonalds Åssiden når jeg har reiserute fra Oslo til Krokstadelva.
Men jeg lader der 2 ganger, både til og fra. Når jeg parkerer i Oslo så er det ladetid på Kiwi Bogstad, før det kommer lademuligheter i den garasjen jeg parkerer i, elektriker kommer i morgen og setter opp husholdningskontakt og 10A sikring og Jordfeilbryter med B vern (DC) samt egen måler. Mulig jeg lader mer enn jeg egentlig behøver fordi jeg fikk elbil å disponere for knapt 1 uke siden.
Jeg har alltid kjøpt meg burger på McDonalds selv om det ikke smaker noe spesielt godt sånn ala 10 kroners burger verdi etter min mening. Men jeg trenger noen gode råd og tips hvordan jeg kan kjøre økonomisk og samtidig kunne ha varme uten at jeg slipper å ha på meg Svalbardbunaden og ullklær og skjærf og votter...
Nå er vi jo ganske off-topic her, men siden det kan være nyttig vil jeg gi deg noen korte tips.
1 Sjekk Leaf-delen av forumet. Leaf er en elbil som var tidlig ute og har vært i markedet i mange år, det finnes veldig mye tips og råd der.
Nissan Leafhttp://elbilforum.no/forum/index.php/board,46.0.html
Leaf for dummieshttp://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24589.0.html
2 Ikke tenk for mye på gjettometeret som viser gjenværende km. Dette regner ut fra de siste kjørte km og tallene går opp og ned ettersom du kjører fortere/senere eller opp/ned. Bruk prosentvisningen som bilen har og venn deg til hvor mange prosent du bruker pr km eller på de faste strekkene du kjører.
3 Leaf hurtiglader raskest med lite på batteriet. Selv hurtiglader jeg normalt ikke opp over 60% med mindre batteriet er ganske varmt etter en del hurtigladinger og lader raskt. De fleste hurtigladingene mine er på 15 min, når hastigheten synker kjører jeg videre til neste hurtiglader. Kaldt batteri lader også senere så om vinteren forsterkes dette.
4 Luftmotstand og kulde er Leafs hovedfiender. Forbruket pr km øker kraftig med økt hastighet, 110km/t gir deg f.eks. kortere rekkevidde enn 90km/t, men i stedet for å kjøre som en sinke på motorveien kan du følge trafikken tett. De anbefalte 3 sekunder er en grei regel, og ligg gjerne bak en bil som er større enn din.
5 Man kan spare rekkevidde med å kutte varme, men selv kjører jeg med varme i rattet og setet og sånn passe varme i bilen, jeg gidder ikke fryse med mindre jeg MÅ rekke fram til en hurtiglader.

Takk for tipset, ja, jeg ligger stort sett bak trailere, og det gjorde jeg også med bensinbil også.
Hvor mye forskjell er det på strømforbruk på rattvarme og setevarme vs varmepumpa?
Så den gjett-o-meteret bare regner seg fram til rekkevidde på tidligere kjørt strekning, i mine tilfeller er det trafikkork med stillestående kø?
Ja, er litt off topic ja, men dette hjelper meg også som ny elbilist. Ja, jeg kommer til å bruke de rette kategorier heretter også, jeg er nemlig ny på internett også, har ikke hatt interesse for internett og data før nå ganske nylig. Også off-topic: Internett over oppringt analog linje.... Får ADSL til uka..

For å skli inn i emnet igjen: Det bør ikke innføres rushtidsavgift på hurtigladere, men bare etablere flere ladere, mulig der vi er medlem av "Elbilforeningen" kan hjelpe oss å få aktørene til å sette opp flere, det er ikke alle plasser det er kameraovervåkning slik at de ikke kan se ladekøen.
Disponerer og kjører:
Nissan Leaf 2015 Nordic med BOSE anlegg og 24 kWh batteri

Tidligere biler ikke elektriske :-(
Opel Meriva EasyTronic 2004 modell - 2015 - 2017 -Solgt
Opel Astra Automat 2002  modell - 2010 - 2014 - Skrotet -
Opel Corsa Automat 2000 modell - 2008-2010 -Skrotet -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA