Bør det innføres rushtidsavgift på hurtigladere?

Startet av Trekkoppbil, fredag 23. desember 2016, klokken 00:28

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Kan vi takke bilister som driver maratonlading, for at de finansierer hurtigladerene?
Mange av oss har vel opplevd bilister som driver maratonlading på hurtigladere. Det er gjerne biler står med 80-100% lading, og som har stått der lenge, og som gjerne er forlatt.

Men når det er rushtid og lange køer er det ikke så morsomt.

I dag skulle jeg bare et ærend i Oslo, og et ærend i Drammen, etter lunch. Og jeg ville forte meg før torsdagstrafikk og bittelillejulaftentrafikk på kanskje en av årets værste handledager.  Jeg stoppa i Sandvika for å se om det var ledig hurtiglader, for å lade noen få minutter. Der stod det 3 forlatte biler. På de 2 plassene der, stod en Eup med kabel i, uten å lade, og en trilling med 80% lading, som hadde stått der 30 minutter og fått 5kwt. På plenen stod en Leaf å lada med bilister som dukka opp etter ett minutt. Og det var en stressa Zoe-sjåfør som hadde venta lenge på ladeplass. Etter hvert kom det 3 personer som tilhørte trillingen, og som kikka litt på tilstanden. Jeg synes det er uforståelig å lade på den måten, og jeg trudde det var normalt å kjøre noen mil, så man kjører batteriet varmt og tomt før man hurtiglader, og jeg prøvde besjedent å gi tips om at kalde og fulle batterier lader sakte. En annen bilist gjorde oppmerksom på at det ikke var lov å stå der mer enn en halvtime. Trillingfolkene bare gikk i igjen med bilen forlatt til lading, mens det var 2 stressa  biliser som venta på lading, og dette var ved knutepunkt ved trafikkerte veier i starten av rushtid, hvor man kan forvente at det vil bli stående kø i timesvis med folk som skal lade.

Jeg forstår ikke helt hvordan folk klarer å lade så langvarig. Til sammenligning kjørte jeg fra Oslo-området til Kristiansand i september utenom høytidsrush, og da brukte jeg ca 40 min på lading hver vei, og jeg lada 8-10 min hver 5. mil i en 2012 Leaf.
På typisk småkjøringsperiode som i dag, hvor vanlige bilister stopper for å lade 3-5 minutter, så må man vente på dem som skal lade 40-50 minutter. 
Jeg kjørte videre til Asker for å lade der, men i rushtida er er ikke lett å forflytte seg fra sted til sted, og det er typisk ladere som er opptatt både her og der, og ladere ute av drift, og lastebiler som sperrer veien, og tekniske problemer.
5 kvarter brukte jeg før jeg fikk starta lading.

Etter Drammen skulle jeg et par mil tilbake, og ønske å lade noen minutter igjen. Jeg prøvde ladepunkter på begge sider av Kjellstad, hvor de fleste laderene såg ut til å være ute av drift. Ved Grønn kontakt var 1 av 2 ladere ute av drift, og en gammel Leaf som stod med 86% lading lada på den ene som var i drift. Jeg syntes det var merkelig, da det er sjeldent smart å hurtiglade en sånn bil over 80%, så jeg spurte bilisten om hun skulle stå der lenge. Ja, hun skulle i alle fall stå til over 90%, og hun mente det ville gå 10 minutter, så forsvandt hun fra bilen. Her var det også ved trafikkert vei, og start av rushtid, og jeg såg det kom et par andre elbiler da jeg dro.

1 time med klabb å babb brukte jeg, før jeg fikk starta lading ved Kjellstad.

Spørsmålet jeg stiller meg, er om det burde være progressiv avgift i rushtida. F.eks 5 kr pr min etter 10 minutter, kr 7,50 etter 15 min, og 10 kr pr min etter 20 minutter?

Ville det ikke være normal folkeskikk å gi fra seg laderen til nestemann når man har lada 5-10 minutter?

Det er ikke så morsomt å bruke et par timer på rot og tull, når man er på veien. Man har gjerne avtaler og mange gjøremål, og man har forpliktelser som å hente barn i barnehagen osv.

Jeg lurer litt på hva som er spesielt med elbilistene. Du ser ikke mange bensinbilister som går fra bilen ved bensinpumpa i 30-50 minutter eller mer.

Jeg har kjørt el-bil i 2,5 år, og vi er en familie som kjører over 40 000 km med nesten bare elektrisk drift i året, og det har gitt mye kjøreglede og mange fordeler. Jeg har sett enorm framgang i tetthet og pålitelighet av hurtigladere som har gjort det revolusjonerende bedre å ta seg fram. Men den siste tida synes jeg det har snudd, og det blir stadig vanskeligere å lade, og det blir flere og flere sammenhenger hvor jeg tviler på at det er rasjonelt å kjøre elbil, når det er så upålitelig og tidkrevende. Den gamle fossilbilen som tidligere kunne stå under snø det meste av vinteren langt oppe i en dal, blir nå mer og mer brukt og satt pris på.

Gnilre

Litt for progressiv prising i forslaget ditt, men jeg støtter ideen om at det kan være dyrere jo lengre du står. 5 kr/minutt over 20 minutter synes jeg holder. Kommer noen Ampera-e på veiene snart, og den bilen får ikke samme lademønster som en Leaf. Men hverken Fortum eller Grønn Kontakt vil støtte en slik prisprofil tror jeg - de tjener jo mer penger på de egoistene som må lade elbilene til bortimot 100% på hurtiglader.

Regner med at debatten om kWh-pris på hurtigladere er lagt død for lengst; det fører bare til ineffektiv bruk av ladekapasiteten.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Kavorka

Problemet er vel todelt: manglende smidighet hos elbileier og manglende fleksibilitet i lader.

Prising kan gjøre noe med det første, men nå er det vel på tide å få lastdeling på hurtigladere. Det bør være mulig å lade til mer enn 80 %, og det burde ikke sabotere en hurtiglader at noen kommer med kaldt batteri. Hurtigladere som i snitt utnytter halvparten av kapasiteten vil bli ulønnsomme sammenliknet hurtigladere som kan utnytte hele kapasiteten.

tutti

Hadde elbiler vært levert med både 22 kWh lader og CSS så hadde mye av dette vært løst smidigere.

Dexter

Hvis denne prisingen trådstarter anbefaler, så lar jeg elbilen stå og kjører dieselbilen istedenfor

Electrix

Nå er det jo en trøst at disse er i stor grad med på å betale ned hurtigladerne. Jeg tror mange gjør det pga de ikke har forstått hvordan ladeeffekten synker ved stigende SOC. Så blir de frustrert når de ser hvor dyrt det ble, og så kommer myter om at man ikke bør hurtiglade fordi det er altfor dyrt.

Det kan være lurt å bruke litt tid på å lære andre om hurtiglading når man likevel står og lader eller venter. Stort sett har jeg vært alene når jeg har ladet pga jeg kjører ofte langtur utenom rushtider, men i hvert fall en gang har jeg pratet litt med ei som ventet på hurtigladeren, det endte med at hun fant ut at det var raskere og billigere å kjøre videre til neste hurtiglader.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rav4_EV

Det mest skuffende med hurtiglader er at det er et lite og bakstreversk produsentmarked for disse.

I stedet for en 50kW strømforsyning og en pistol som mange ladere har skulle de vært doblet til 100kW og utstyrt med 5-10 pistoler/parkeringsplasser.
Om du har kalde batterier eller ønsker å lade til 100% vil det ofte være plass de som bare trenger full rulle i 5-10 minutter.
Og skulle det være helt sprengt vil du kunne plugge i, og starte lading automatisk når en av de andre avslutter. Som registert kunde vil du få SMS eller annen melding på telefon fra ladeoperatøren når hurtigladeren din ser at bilen er full.

4 dobbel pris for de som er fulladet og ikke frikobler og kjører vil kunne gi gode inntekter til ladeoperatørerne som kan investere i flere punkter.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Electrix

Jeg er ikke enig i progressiv prising, den er jo allerede progressiv nok. Folk trenger bare mer info. I tillegg er det slik at en Ampera-E på langtur vil trekke makseffekt fra en 50kW lader i rundt en time, det er ingen grunn til å tvinge eieren til å stoppe og starte ladingen 2-3 ganger bare for å unngå ekstraavgift. Det vil også gjøre at ladingen tar lengre tid totalt.

Man kunne kanskje gitt en lavere pris utenom rush, men for de fleste vil det nok spille liten rolle, det å unngå kø på veien og foran laderen er grunn nok til å kjøre utenom rushet.

Jeg kjører langtur stort sett midt på dagen eller på kvelden, sjelden på morgenen eller ettermiddagen og har aldri stått i ladekø. Av mine 48 hurtigladinger har jeg opplevd følgende:

-En eneste gang har jeg kommet til en hurtiglader som var opptatt, men det var en Leaf der ladingen var avsluttet og heldigvis er Chademo slik at det er laderen som låser kabelen så da var det bare å plugge om til min bil.

-En gang har jeg opplevd at en annen bil (Model S) kom mens jeg ladet og han måtte da vente 10 min til jeg hadde nok til å rekke hjem.

-Tre-fire ganger har jeg ladet på steder med flere ladere der en eller flere av de andre har vært i bruk.

Ellers har jeg vært alene.
Kristiansand

Orbit

Det er også forskjell fra bil til bil hvordan ladeprofilen er, så en kategorisk grense på f.eks. 80% blir ikke riktig. Som fersking med elbil, bruker jeg ennå stoppeklokke på hurtiglader for å måle tid for hver % tilført på SOC. I mitt tilfelle, er det full rulle på maks effekt opp til 90-92% SOC (litt avhengig av batteritemperatur). "Nedtrimmede" Tesla S-modeller vil vel også lade raskt selv på toppen. (Og jeg har bare gjort slik testing på kveldstid når det ikke er kø på laderen  8))

Lader ikke mer enn jeg trenger, men dersom en først er på langtur med flere ladestopp er det mest effektivt å lade mest mulig på hvert stopp så lenge det likevel utnytter tilgjengelig effekt. Laderen blir uansett beslaglagt noen ekstra minutter for av- og påkobling, så færre ladestopp gir flere ledige ladere (gitt samme totale energibehov) men kanskje på "feil" sted for andre...... så litt planlegging for å unngå ladere med mye kø er gunstig for alle parter! Informasjon om det siste er ikke lett å finne, og det tar nok litt tid før vi ferskingene har fått nok erfaring.

Trekkoppbil sin berettigede frustrasjon gjelder forhåpentligvis ineffektiv lading, mer enn de som lader effektivt men lenge når det er behov for det. Nå trodde jeg uansett at en trilling ikke hadde mulighet for hurtiglading (ref Sandvika)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ferry

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 23. desember 2016, klokken 00:28
Ville det ikke være normal folkeskikk å gi fra seg laderen til nestemann når man har lada 5-10 minutter?

Nei. :) Det ville bli helt håpløst for min del. Jeg lader det jeg må for å nå dit jeg skal. Det tar den tida det tar. Men jeg står ikke lenger enn jeg må heller. Og jeg har til og med flyttet bilen til type 2-laderen for å gi plass til trengende CCS-ere med lav SOC.
Men jeg skjønner frustrasjonen din, og har opplevd noe av det selv. F.eks. da jeg spurte en Leaf-eier om han skulle lade mye. Han sa det var første tur med bilen, og at han måtte nok "lade helt opp". Da var det rett før jeg snudde og bytta til fossilbilen.

Electrix

Sitat fra: Ferry på fredag 23. desember 2016, klokken 10:20
F.eks. da jeg spurte en Leaf-eier om han skulle lade mye. Han sa det var første tur med bilen, og at han måtte nok "lade helt opp". Da var det rett før jeg snudde og bytta til fossilbilen.
Det som ville vært fornuftig var å forklare på en vennlig måte hvordan hurtigladingen fungerer og at det både går tregere og blir dyrere å lade når SOC stiger. Da ville han antakeligvis fått en bedre opplevelse av bilen sin og du ville fått ladet. Det er mye å bli oppgitt over rundt omkring, men det meste skyldes at folk rett og slett ikke har peiling, og heller ikke bruker internett for å skaffe seg peiling.
Kristiansand

Panduck

Denne "Ikke lad etter 80%" tanken må justeres. Flere biler lader med god hastighet langt etter de har passert 80%. Jeg tok i3'en til 95% uten at hastigheten gikk så voldsomt ned før det. Er det kaldt, kan selv gammel leaf holde samme fart under 80% som over 80%, et problem er vel heller at en del biler lader med hastigheter ned i 10kW når det er kaldt. Da sier det seg selv at man må stå en stund, og om man lader med 10kW ved 50kW er det jo ikke vidre værre å lade med 10kW etter man har passert 80%.

At i3 har 11kW lader vil iallefal hjelpe oss en del når det er mye kø. Tar heller å plugger i og står en time med 11kW, enn å stresse i kø i en times tid. Biler bør ha en grei omborlader. at en av de mest solgte, eGolf, kun har 3.3kW er litt dumt, man blir avhengi av DC lading på tur, samme hvor mye kø det er.

Det er en tanke at det bør kunne straffe seg å stå for lenge, men 30 minutter bør man kunne få stå før det koster mer, kanskje 45 min om vinteren, men da tar man jo ikke helt høyde for de bilene som etterhvert kommer. Skal de være tvunget til å gjøre mange korte ladestopp? I såfall forsvinner mye av poenget med å ha et 60kWh batteri.

Tror ikke det finnes noen enkel løsning annet enn å gjøre som Tesla, masse ladere!

(lurer og litt på om trådstarter kun kjører til ett sted og venter der. Å stå i lang ladekø i sandvika virker litt bortkasta når det er 4 stykk hurtigladere på Ikea og 5 stykk på skøyen. )

Panduck

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 23. desember 2016, klokken 09:29
Det mest skuffende med hurtiglader er at det er et lite og bakstreversk produsentmarked for disse.

De laderene vi ser i da, kan ikke være fremtidens ladere dersom alle skal kjøre elbil. Det må vel bli lastbalansering til. Det nettet som bygges i dag vil vel være et fint tillegg til det som må komme, noen sentrale lokasjoner med et stort antall ladere med effektiv lastbalansering.

Det vi opplever nå er nok vokseplager, vi er fremdeles i pionerfasen, og dagens løsninger er neppe gode om bare ett par år. Fremdeles settes det opp bortgjemte, inneklemte ladere, det er så lite fremtidsrettet at det er til å gråte / le av.

Kavorka

Stemmer nok at det er vokseplager: må være etterspørsel for at det skal settes opp flere hurtigladere.

Tror ikke man vil møte den store forståelsen hos nye elbileiere at man bare skal lade til 80%. Hvis de vet de skal kjøre langt og er usikker på forbruk må de få lade så mye de trenger for å slippe å kjenne på angsten.

Er det en mangel ved chademo og ccs-standarden som gjør at de ikke har gått for lastdeling allerede?

Egil Fonn

Skulle ønske Tesla sin modell med minimum 8-10 lade staller pr lade plass ble brukt av andre aktører også. Skal bilparken elektrifiseres må det virkelig skje noe drastisk med utbygging av ladestasjoner. Kjenner jeg blir matt av tråd starters problemer med lading. Det hadde blitt fosilbil tvert for min del.
Mener det kan bli dårlig signal til potensielle el-bil eiere om hurtiglading blir for kostbart i tillegg til kø, venting og restriksjoner. Mener regjeringen alvor med elektrifisering av bilparken burde Enova klasket til med retningslinjer og tilskudd som satte fart i utbyggingen av ladestasjoner. Eneste el-bil som egner seg til langturer i dag er Tesla med bra utbygget superlading og 120kwh lading.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA