Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte til 4G

Startet av MEM76, fredag 24. februar 2017, klokken 20:44

« forrige - neste »

jche

Sitat fra: doldis1 på fredag 06. januar 2017, klokken 09:54
SitatElektrikerbransjen er litt annerledes på grunn av:
1. Du eller andre kan dø av å få strøm i deg.
2. Du eller andre kan dø av brann forårsaket av strøm

1. D var d da, har vel ennå til gode å se folk dø av vanlig nettspenning/220v og de fleste DIY er
     holder seg vel unna høyspentmaster?

2. Så avgjort! D er vel intet mindre enn et under at ikke flere omkommer av komboen norske
     trehus og totalt uansvarlige/udugelige elektrikere! Sist gang jeg hadde en såkalt "trikker" i mitt hus
     måtte jeg gå over alle koplingspunktene etter han og sette til skruer.
   
   

Det er langt flere skader og dødsfall på lavspenningsanlegg enn det er på høyspent. Og jeg tipper du er den typen som alltid skal ha det billigste alternativet, også forventer du topp kvalitet i tillegg. Sånn fungerer det sjelden. Du trenger ikke å tråkke på en hel bransje selv om du har hatt besøk av useriøse elektrikere. Bruk et seriøst firma neste gang.
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

doldis1

 Oj oj her var d mye engasjemang !

 
Sitatmen mener å huske at det er rundt 1-2 personer i året i snitt som dør av lavspenning. Stort sett fagfolk som jobber med strøm. Men da må man også huske på at det stort sett er fagfolk som jobber med strøm og at de aller fleste anlegg er i god stand.

Ok,ok folk dør jo av alt mulig rart men ærlig talt-fagfolk som jobber med nettspenningen påslått ?
hvor profesjonelt er d ? Er vel grunnen til at DIY ene overlever-de tar ut sikringen før de starter....

SitatDet er langt flere skader og dødsfall på lavspenningsanlegg enn det er på høyspent.

Hmm, merkelig- kan d komme av at d er langt mere arbeid på lavspent enn høyspent og ikke minst
at høyspentgutta tar strømmen av anlegget før de starter ?

SitatDu trenger ikke å tråkke på en hel bransje selv om du har hatt besøk av useriøse elektrikere.

  ?  Faktum er at en kombinasjon av norske trehus og uduglige elektrikkere er en farlig kombinasjon..
     D betyr IKKE at alle er udugelige....

   
SitatOg jeg tipper du er den typen som alltid skal ha det billigste alternativet, også forventer du topp kvalitet i tillegg.

Og jeg tipper at du er typen som tar mannen isteden for ballen  ?

Lading av elbil hjemme hos folk kan være et problem m.t.p brannsikkerhet og med den økningen av elbil
vi trolig får framover blir ikke problemet mindre ...
Om elanlegget er montert av dyktige fagfolk eller en oppegående DIY er tror nå jeg kommer på ett ut.
Faktum er nå likevel at alle omgjøringer/utvidelser av eksisterende ledningsnett eller nye anlegg er
meldingspliktige..... og d er vel trolig tryggest om det fortsetter slik







elbilgeithus

Sitat fra: cra på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:21
Sitat fra: Electrix på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:25
Det har vel aldri vært noen lov mot å gjøre baderom eller røroplegg selv,

Ja, det var nok det jeg mente; det er ikke ulovlig, men det "stilles krav om at det skal være gjennomført av dyre fagfolk". Jeg ville nok også kalkulert og gjort det slik at jeg er selvassurandør på slike ting. Det som kan bli dyrt med vannskader er skjulte skader som får jobbe inni vegger/gulv/tak over tid.

Er dette riktig? Er det ikke slik at det skal være fagmessig utført?

cra

Sitat fra: elbilgeithus på tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:06
Er dette riktig? Er det ikke slik at det skal være fagmessig utført?

Det blir ordkløveri naturligvis, men "fagmessig utført" tolker i alle fall ikke jeg som noe annet enn at det skal være gjort "så bra som/på samme måte som fagfolk gjør det". Det utelukker ikke nødvendigvis deg eller meg fra å gjøre det, men stiller krav til resultatet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Jeg passer også selvfølgelig på at jobbene jeg gjør er fagmessig utført.

Viktig for å slippe mas om hvem som har gjort jobben. Byttet nettop stikket i garasjen igjen, og også der ble det fagmessig utført med isolasjonen godt innenfor dekselet og fasene tilkoblet de rette koblingene. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

doldis1

 Du kan gjøre alt du vil selv, men inngrep i fast installasjon er meldepliktig og det kan bare gjøres av
godkjent elektrikker

elektrolux

Må innrømme at jeg har syndet. Har forresten også noen trafikkforseelser på samvittigheten. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

I en annen tråd her var det en "fagman", godkjent rørlegger som hadde koblet fra jordlednigen til huset uten å koble den på igjen. Noen ganger er det lurt å gjøre det selv.

Og i følge min nabo, som er elekrikker, er det ikke meldeplikt lenger men det skal noteres i skapet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA