Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte til 4G

Startet av MEM76, fredag 24. februar 2017, klokken 20:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

Om man ikke har "råd" til noen tusenlapper til elektriker så hadde man faktisk ikke råd til den bilen man kjøpte. Istedenfor å gå for Leaf``en man fant til 140" så må du faktisk gå for den bittelitt kjipere til 130". For du har ikke råd til den til 140" om budsjettet faller i grus når trygg lading skal legges opp.

Jeg forstår at betalingsmotviljen er stor, men betalingsevnen er naturligvis der for de som tar seg råd til bil. Alternativt hadde de faktisk ikke råd til bilen de kjøpte seg i utgangspunktet.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Jeg antar den største motviljen her er å betale ågerpriser til håndtverkere som ofte og ikke helt vet hva de driver med. 3-4k for ett B-vern og 10k pluss for en ladestasjon + dyre timer skrevet med gaffel er ikke betalingsviljen stor for.

Når i tillegg en del av arbeidet er triviellt, så skjønner jeg at folk ikke vil betale.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ferry

Enig med turfsurf. Du beskriver situasjonen veldig bra.

elektrolux

+1 turfsurf

Vi har alle penger til det vi må. Heldigvis, men når det blir urimelig dyrt sitter det langt inne å punge ut.

Hadde forresten hunden med til Polen for operasjon i Julen. Pris, inkl. fix av nyrer: 857 kr. "Tilbud" i norge bare for livmorbetennelsen var 12900.- og da helt sikkert + medisiner + etterkontroll. Hadde antakelig punget ut i Norge om vi ikke hadde annet valg, men det ble vurdert om det var værd det på en 12 år gammel hund.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Med polske lønninger blir det ikke så billig allikevel.

Alle som klager på elektrikerprisene her på forumet burde fortelle hva de holder på med selv av inntektsbringende arbeid og hva de selv koster.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Underskriften min har i lang tid vist hva jeg tjener penger på. Lurer på om du er like flink å oppgi inntekstkilde.

Timeprisen jeg tar er 500 kr inkl. mva

Derfor plagsomt når noen vil ha 3 og 4 dobbelt så mye for sine timer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

subliminal

Jeg jobber med sceneteknikk, som innebærer alt fra småelektrisk arbeid til snekkring, koordinering av innleide, logistikkoppgaver, ++, og får betalt MAKS 650,- timen ved 100% overtid (før skatt).  Jeg stusser litt over en elektriker som kommer hjem til meg, jobber i 1 time 45 min, og forlanger da 1700,- + kjøring + våger å gi meg en  20% "rabatt" på en monteringsskinne som koster 115,-, og legger på MVA så vi ender oppi 2800,-. Alt dette kom i tillegg til 12.500,- som jeg betaler for installasjon av en ladeboks til min nye elbil (en del av bilkjøpet, standard pakkedeal). Det satt jævla langt inne, men jeg vil føle at jeg har alt på stell når det gjelder ELanlegget.

Jeg mener det er ganske urimelig at elektrikerfirmaet mener det koster 850,- timen for å betale èn mann lønn, + sosiale kostnader og det som ellers er direkte knyttet den arbeideren sin lønn. jeg betaler jo kjøring og samsværserklæring separat fra hans lønn, og MVA kommer i tillegg.

Kjønner veldig godt at mange ikke vil ha elektriker på besøk!

tiger``n

Sitat fra: subliminal på onsdag 04. januar 2017, klokken 19:39
Jeg jobber med sceneteknikk, som innebærer alt fra småelektrisk arbeid til snekkring, koordinering av innleide, logistikkoppgaver, ++, og får betalt MAKS 650,- timen ved 100% overtid (før skatt).  Jeg stusser litt over en elektriker som kommer hjem til meg, jobber i 1 time 45 min, og forlanger da 1700,- + kjøring + våger å gi meg en  20% "rabatt" på en monteringsskinne som koster 115,-, og legger på MVA så vi ender oppi 2800,-. Alt dette kom i tillegg til 12.500,- som jeg betaler for installasjon av en ladeboks til min nye elbil (en del av bilkjøpet, standard pakkedeal). Det satt jævla langt inne, men jeg vil føle at jeg har alt på stell når det gjelder ELanlegget.

Jeg mener det er ganske urimelig at elektrikerfirmaet mener det koster 850,- timen for å betale èn mann lønn, + sosiale kostnader og det som ellers er direkte knyttet den arbeideren sin lønn. jeg betaler jo kjøring og samsværserklæring separat fra hans lønn, og MVA kommer i tillegg.

Kjønner veldig godt at mange ikke vil ha elektriker på besøk!
850 + mva er billig.
Vet ikke hva mitt firma tar, men snitt året sett under ett er nok godt over 1000 i timen. Høres ikke ut som du har så mye erfaring med å leie eller betale folk for arbeid, det du har fått er en helt fair pris og ikke noe å sutre for. Annet enn at det er populært å klage på håndverkere da, problemet er at folk flest ikke har peiling på hva som kreves for diverse jobber av diverse ting og tang, mye man ikke ser. Prøv og regn ut hva det koster å drive et seriøst firma i Norge f.eks, ufattelig mange kostnader. Som regel er de som dumper priser gjør det fordi de driver useriøst eller i gråsonen og unndrar seg enkelte krav og avgifter.
Du har nok ikke vært på verksted i det siste med bilen tenker jeg, hørte noen på Mercedes hadde betalt nesten 3000 per time
http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/12/Tro-det-eller-ei-bilmekanikere-er-dyrere-enn-advokater

subliminal

Sitat fra: tiger``n på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:22
850 + mva er billig.

Tja, når EDA og det lokale elektrikerfirmaet her forlanger ca. det tallet begge to tenker jeg det er midt på treet. ser for meg at rundt 900,- er et greit gjennomsnitt å se for seg. Snakker vi billig er det 750, og under 700 er bare svart har jeg skjønt etter litt nettsøking og research.

Sitat
Vet ikke hva mitt firma tar, men snitt året sett under ett er nok godt over 1000 i timen. Høres ikke ut som du har så mye erfaring med å leie eller betale folk for arbeid, det du har fått er en helt fair pris og ikke noe å sutre for.
Å betale den prisen håndtverkere krever er rett og slett en prioriteringssak. Folk liker vel å leve godt uten marginer til andre utgifter, eller lever på ganske snaue budsjetter. Uansett årsak er det en del som sitter der og kan eller vil ikke ta seg råd til å oppgradere tekniske installasjoner i hjemmet pga høye håndtverker priser. Jeg syns at det blir litt vanskelig for den som tjenner middels til lav lønn å betale disse prisene når de har en hel haug med andre utgifter. Det er grunn til å tro at mange unnlater å fikse potensielt farlige situasjoner i hjemmet fordi de rett og slett ikke har råd til en håndverker. Å observere det at det er dyrt å betale noen 1000,- timen + kjøring + dokumentasjon + MVA er ikke noe jeg anser som sutring. Det burde være helt innafor å stusse over. Når man selv tjener i snitt i norge (per 2015) 298,- per time før skatt er det veldig lett å stusse.
Sitat
Annet enn at det er populært å klage på håndverkere da, problemet er at folk flest ikke har peiling på hva som kreves for diverse jobber av diverse ting og tang, mye man ikke ser. Prøv og regn ut hva det koster å drive et seriøst firma i Norge f.eks, ufattelig mange kostnader. Som regel er de som dumper priser gjør det fordi de driver useriøst eller i gråsonen og unndrar seg enkelte krav og avgifter.

Problemet er et avgiftsreglement og samfunnsinnstilling på at disse tjenestene, som bør være dagligdagse ting, er en stor investering når du skal gjøre den enkleste lille jobben. Å sette opp ett stikk og trekke en kabel 9 meter ute, for eksempel, kostet 5500,- inkl. MVA. Hva du får vs. det du betaler er ikke mye. Man føler seg lett snytt av systemet, når man jobber mange timer for å tjene inn den prisen. Jeg har ingenting imot at elektrikere og andre skal tjene sitt daglig brød de og, men når systemet tvinger profesjonelle til å prise seg ut av mange sine lommebøker er det noe galt.

Sitat
Du har nok ikke vært på verksted i det siste med bilen tenker jeg, hørte noen på Mercedes hadde betalt nesten 3000 per time
http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/12/Tro-det-eller-ei-bilmekanikere-er-dyrere-enn-advokater

joda, men peugeot ville bare ha 1000,- timen inkl. MVA. 3 timer feilsøking, 2 timer arbeid med problemet, og en tenner til 5000,- så var regningen på ca 11.500. Betaler og sier ikke ett pip, fordi sånn er det ;). Jeg kan alikevell sitte i førersetet i bilen etterpå å syns det var litt kjipt å punge ut så mye per time.

Folk sitter i elektriske brannfeller delvis pga de høye prisene som taes, og det er veldig veldig kjedelig i mine øyne.

Fortsatt god kveld!

tiger``n

Jeg regner med alle kan ta en telefon til diverse firmaer og undersøke hva de enkelte skal ha for den og den jobben, er i grunn ganske lett.
Dersom man ikke syns den prisen det koster er verdt det for den tjenesten får man rett og slett bare la være å kjøpe/ bruke de.
Mange har også svært liten kunnskap, som sagt, om hva enkelte typer jobber krever av arbeid. Husk at for alt som faktureres ut er det mange som skal ha av den kaken, alt fra bilutleie/leasingfirma, kemneren, staten, regnskap, ledelse, installatør, bolighai, strømselskap, grossist, osv osv. Listen er veldig lang og kommer i tillegg til betalinga for han som gjør jobben.
Man må gjerne syns det er dyrt, men troverdigheten er lav når slike meninger kommer i setningen etter der det står "Jeg har nettopp kjøpt en ny Tesla til 1.1 million"... Håper folk skjønner mine synspunkter, er ikke ute etter å ta noen eller noe sånt, men sette ting i perspektiv.
Heft og plunder med slike småjobber utgjør en stor del av dagen, og man rekker kanskje bare 2 kunder per dag med slike småoppdrag. Ikke attraktive jobber spør du meg, hadde jeg regnet priser ville jeg lagt på litt på prisen til slike kunder pga det. Og at det er opp og ned med jobber fra dag til dag. Basisen man har hele tiden er det som drar rundt skuta, ikke hånd til munn jobber.

elektrolux

Ingen tvil om at det er dyrt å drive butikk i Norge. Men det har også mye med hvor rasjonelt en driver.

En ansatt med 298 kr i timelønn på koster et firma 621 000 i året. Dette er utgifter en må ut med uansett om vedkommende tjener penger inn til firma eller ikke. I tillegg kommer div. forsikringer og pensjonsordninger. Klarer en å få klienter til å dekke 1/2 lønna blir timeprisen fort over 700 kr + mva bare for å gå i null på vedkommende.

"Hemmeligheten" er dermed å jobbe deltid. Med deltidsarbeid har en egen tid en kan bruke til f.eks å fikse ting selv. I stedet for å betale noen 1000 kr/t for å f.eks bytte dekk eller smøre bremser kan en ta fri noen timer og gjøre dette selv. Det blir en vinn vinn situasjon. For det første får en tilfredsstillelsen av å ha gjort noe nyttig og annerledes, en sparer denne utgiften, og får mye mindre skatt. I tillegg har en spart både drivstoff og bom på å ikke kjøre til jobben den dagen.

F.eks hadde det vært problematisk å reise til Polen på kort varsel med syk hund med en fulltidsstilling, men bare besparelsen på å gjøre det oppveier lønnsforskjellen mellom fulltidslønn og deltids.

Er en likevel fulltidsansatt kan en be om ulønnet permisjon, og få i pose og sekk. Før jeg startet eget firma jobbet jeg i "oljen" og brukte fritiden til å ikke bare fikse egen bil og MC park, men også eget hus. Pris komplett flislagt bad med varmekabler: 23 000 kr. Pris komplett nytt tak: 89 000 kr. Har hørt folk har brukt 100 000 kr på bad, og over 500 000 kr på et tak.

Det er jo underlig at vi i Norge knapt nok kan ta en aften ute på byen uten å legge igjen like mye penger som en god flatskjerm koster, mens f.eks tyskerne slipper unna med noen hundrelapper for en flott middag med øl for 2.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. januar 2017, klokken 08:03
Er en likevel fulltidsansatt kan en be om ulønnet permisjon, og få i pose og sekk. Før jeg startet eget firma jobbet jeg i "oljen" og brukte fritiden til å ikke bare fikse egen bil og MC park, men også eget hus. Pris komplett flislagt bad med varmekabler: 23 000 kr. Pris komplett nytt tak: 89 000 kr. Har hørt folk har brukt 100 000 kr på bad, og over 500 000 kr på et tak.

100.000 er da et ekstremt rimelig bad, tviler på at du får det gjort profesjonelt til den prisen. Jeg rehabiliterte badet helt selv (bortsett fra noe el-arbeid som ikke kostet stort samt støpingen av gulvet) og det kom alikevel på 275.000,-. Hadde jeg satt det bort hadde nok summen doblet seg. Bare de 70 kvadratmeterne med fliser kostet en pen sum, for ikke å snakke om membranplater, smøremebran, alt røropplegget, støping av gulv, innredning, badekar, dusjvegg, 2 nye dører, vegghengt toalett m/membrankasse, 3 sluk +++. Da ble riktignok det tidligere kombinerte bad/vaskerommet delt opp i to rom.

Men dette gikk da fint ved siden av å ha 100% stilling i NSB samtidig som jeg drev firmaet mitt på si (tok riktignok 6 mnd. å bli ferdig). Og til sommeren skal hytta totalrehabiliteres...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Vi kjøpte membrand og annet utstyr i Polen, og gjorde alt selv. Selve baderomsmøblene inkl speil kostet 7990.- i Norge. Fikset 3 av husets 4 bad på denne måten og gjennomsnittsprisen ble som sagt 23 000 kr i materiell og selvfølgelig null i arbeid.

Dersom du regner opp mot 300 000 for et bad ser det ut som jeg kunne ha kjøpt en Tesla for pengene jeg har spart på litt egeninnsats. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Er det lov å gjøre membran og slikt selv igjen nå? Det var jo så mye styr og snakk om at det må sertifiserte håndverkere til for det også nå. Det virker som om snart alle bransjer har "monopol" på det de driver med. Skjønner en del av dem, som f.eks. med det elektriske som fort kan koste liv om ting er gjort galt. Men dårlig membran er ikke akkurat noe som tar livet av noen.

Og på generelt grunnlag er det ikke gitt at en betalt håndverker gjør bedre arbeid enn man gjør selv (de er jo bare vanlige folk de og), men det får være opp til hver enkelt å vurdere eget kompetansenivå på de ulike områdene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#104
Tror nok jeg gjorde meg til forbryter når jeg monterte membranet, men syntes det var lurt å ha det uansett. :o

Hvis noen oppdager at det er et membrand der satser jeg på at straffen for å ha montert det selv er mindre enn kostnaden med å betale fagfolk for monteringen. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA