Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte til 4G

Startet av MEM76, fredag 24. februar 2017, klokken 20:44

« forrige - neste »

Muffinman

Det står langt mer enn 70.000 brannfeller i norske garasjer :)



jche

Haha  ;D

Pussig det der, at ikke det blir førstesidestoff hver gang en fossilbil tar fyr.
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:31
Sitat fra: Rio på onsdag 28. desember 2016, klokken 00:29
Jeg var i Brasil for noen år siden; der hadde de elektrisk oppvarming i dusjhodet (230 V, 60 Hz, 32 A), og bryteren var montert på veggen inne i dusjen (!). Selvsagt ikke IP44 eller noe, men helt åpen.
Var det noe galt med den ville du sikkert merket det (bokstavlig talt ::) ) før noe brenner.

Her ville jeg nok fortrukket jordfeilbryter framfor lysbue vern, antagelig var det ingen av delene.

Med tanke på at rørene er i plast, var den neppe noe videre jordet heller!

Men enig, her ville man komme langt med jordfeilbryter, selv om den sikkert hadde slått ut hele tiden.

Jeg har et bilde av en stole i Vientiane, Laos, som jeg skal se om jeg kan finne og laste opp. På den ene stolpen var det HV øverst, 110/220V, en hel GSM basestasjon (!) med antenner, kabler for TV, og utallige telefonlinjer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

Sitat fra: Panduck på tirsdag 27. desember 2016, klokken 17:11
Husker det kom noe sikkelig svart røyk opp fra noen leiligheter ikke så langt fra huset våres i Nannestad. En bensinbil hadde tatt fyr, parkert rett ved en leilighet. Veggen var svart, men de klarte å hindre brannen fra å spre seg vidre til leiligheten.

Ja, det kommer til å brenne i elbiler. Vi bør gjøre ting for å forhindre det, men det vil skje, uansett.

Det som er så urettferding er det enorme fokuset elbiler får som "brannfeller". Det nevnes ikke mye om hvilke brannfeller bensinbiler er. De brenner og brenner, hver dag. Juletrær brenner fordi det er feil på juletrebelysningen, og treet er trøt. Telefoner starter branner fordi det er feil på lader eller batteri. Hvor mange branner er startet av folk som skal steke pizza etter en fyllefest?

Ja, det kommer til å brenne i elbiler.

Tørketrommeler brenner, det innføres ikke forbud, ingen autodeteksjon av lofilter-bytting. Borettslaget snakker aldri om å forby lading av mobil om natta. Når naboen har bilbatteriet på bensinbilen sin til lading, noe som utgjør en langt større brannfelle enn min elbil, er det ingen som reagerer på dette. Når jeg kobler til elbilen min, får enkelte panikk, og det dras frem på neste sameiemøte.

Det er dette merkelige overfokuset på elbiler som er så totalt urettferding. Om det begynner å brenne i naboen sin bensinbil, er han uheldig. Om det begynner å brenne i min elbil, er jeg uansvarlig.

Det står millioner med brannfeller rundt om kring i norske hjem. Når det gjelder elbilen min som står koblet til en moderne kontakt og trekker 6A, må jeg si jeg er langt mindre beskymret for den enn mye annet jeg har hjemme.

Joda, elbilen kan begynne å brenne. Tørketrommelen også. Mobilen..

Om elbil er så farlig som det gis intrykk av, og man sammenlikner dette med hva annet som starter branner, bør vi snarest slutte å bruke strøm

Og bensin.

Eller vi kan lande på at ALT vi gjør har en risiko.

Også det å lade elbilen.
Jeg er enig i alt dette.

Når hundrevis av fossilbiler brenner hvert år, og det typisk har brent ca. 2 elbiler, og mange tror at elbiler er en større brannrisiko, da har noe gått galt.

Jeg er ikke så veldig optimist da massemedia ser ut til å bli stadig mer fordummende, og samkjørt. Det er sikkert flere grunner til dette, men færre journalister, større tidspress, og økt klikkhoreri for å bli sett i dagens mediebilde er sikkert medvirkende.

Jeg mener det er en grunn til. En grunn som på mange vis er styggere. Det er blitt stadig vanskeligere å dekke reelle nyheter. Trafigura som truet Brennpunkt, og klarte å kneble The Guardian, og nesten ingen andre som forsøker å avdekke svineriet. Avhoppere som rømmer fra vesten. Varslere som blir satt i isolat og torturert.

Da er det enklere å hive seg på en bølge med fjas slik som elbilbranner. Det er patetisk, men trygt og kollektivt. Jeg undrer på om de hadde planlagt å overlate all journalistikk til andre under utdannelsen.

elektrolux

Nå er det vel å forvente ca 3 elbiler som brenner for hver 100 fossilbil. Ellers er elbiler mindre brannfarlige.

Dette ut fra at bilparken nå består av 3% elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#80
Bilbranner starter som regel mens noen er tilstede. Enten mens en kjører, i det øyeblikket en starter, like etter stopp, eller fordi noen setter fyr på bilen.
Det en frykter med elbil er en brann som starter etter noen timer, om natten, etter at den er forlatt tilkoblet stikkontakt for lading.

Dermed er nok ikke statistikk over at fossilbilbranner er vanligere enn elbilbranner særlig interesant. Erfaringen med varig høy belastning på vanlige stikkontakter er mer relevant.

Men det er klart at ladekabler med temperaturovervåking i støpsel er sikrere enn utstyr uten slikt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Godt poeng.

Har selv meget god erfaring med varig høy belastning på Schuko fra bl.a en 3 kW V.V.B. som fremdeles etter 20 år ikke engang blir lunken.

Erfaringen min er at dette er problemfritt, helt til en i tillegg til strømlast belaster stikket med vekten av gammeldagse tunge kladder. Vil også framheve Schukolading på St.Olav i Stavanger mellom 2010 og 2016. 6 års mer eller mindre kontinuerlig bruk til tusenvis av oppladinger. Schuko stikkene så ikke ut og på slutten kom jeg noen ganger til avbrudt lading grunnet varmgang. Uttover det var det ingen problemer.

Likevel er vi nok enige om at det alltid er rom for forbedringer, og vi anbefaler alltid mode 3 lading hjemme.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. januar 2017, klokken 19:26
Godt poeng.

Har selv meget god erfaring med varig høy belastning på Schuko fra bl.a en 3 kW V.V.B. som fremdeles etter 20 år ikke engang blir lunken.
Mange tusen har samme erfaring, og noen hundrede har en annen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Robert Sund

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. januar 2017, klokken 18:32
Nå er det vel å forvente ca 3 elbiler som brenner for hver 100 fossilbil. Ellers er elbiler mindre brannfarlige.

Dette ut fra at bilparken nå består av 3% elbiler.
Hittil ser elbiler ut til å være vesentlig mindre brannfarlige. Ca 1/5 målt pr. kjørt kilometer. Det er nok mange grunner til det; ekstra fokus fra produsentene, lengre typisk kjørelengde, fravær av titalls liter med meget brennbar væske, osv.

Og kanskje tilfeldigheter. Elbiler brenner så sjelden at det tar lengre tid å få god statistikk.

Sitat fra: Griffel på mandag 02. januar 2017, klokken 19:09
Bilbranner starter som regel mens noen er tilstede. Enten mens en kjører, i det øyeblikket en starter, like etter stopp, eller fordi noen setter fyr på bilen.
Det har vært forbausende lav frekvens av branner for elbilene i verden(hittil). For eksplosjoner er forskjellen enda tydeligere.


SitatDet en frykter med elbil er en brann som starter etter noen timer, om natten, etter at den er forlatt tilkoblet stikkontakt for lading.
Frykten er nok noe overdrevet. Ikke like latterlig som terrorfrykten på fly som "sikres" med nakenskanning og beføling, men overdrevet nok til at mange ikke engang klarer å skille mellom bilbrann og problemer med stikkontakt/ledningsnett, selv ikke i fellesgarasjer i betong. Da blir tiltakene lett feil. Temperaturføler i støpsel reagerer raskere på økt temperatur enn avanserte sikringer og jordvern. Jeg er for utbedring og tilpassing av ledningsnettet; det jeg er i mot er unødig frykt, for det bidrar ikke til rasjonelle valg.


SitatDermed er nok ikke statistikk over at fossilbilbranner er vanligere enn elbilbranner særlig interesant. Erfaringen med varig høy belastning på vanlige stikkontakter er mer relevant.
Det er fordi du vet at elbilbranner er lite sannsynlig. Mange vet ikke det (og statistikken vil derfor være mer interessant for dem).

For problemer med ledningsnettet og kontakter, er strømtrekk på ledningsnett og kontakter selvsagt mer relevant.


SitatMen det er klart at ladekabler med temperaturovervåking i støpsel er sikrere enn utstyr uten slikt.
Helt enig. (Og Ole-Brum med alt er best).

Griffel

#84
Sitat fra: Robert Sund på mandag 02. januar 2017, klokken 23:04

Sitat fra: Griffel på mandag 02. januar 2017, klokken 19:09
Dermed er nok ikke statistikk over at fossilbilbranner er vanligere enn elbilbranner særlig interesant. Erfaringen med varig høy belastning på vanlige stikkontakter er mer relevant.
Det er fordi du vet at elbilbranner er lite sannsynlig. Mange vet ikke det (og statistikken vil derfor være mer interessant for dem).

For problemer med ledningsnettet og kontakter, er strømtrekk på ledningsnett og kontakter selvsagt mer relevant.

Nå er det vel det denne tråden handler om.

Derfor er det relevant at noen busser i Bærum brant på nattparkeringen fordi de ble foret med drøyt 3kW ikke til lading, men for oppvarming. At en brann i fellesgarasje på Tanum startet nær en elbil, at det i en fellesgarasje med stikkontakter lovlig installert for 10 år siden nå lades via multikontakter og skjøteledning til plass uten stikkontakt, at....

De oppdaterte anbefalingene om tryggere ladestasjoner er relevante.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Siste ord er på ingen måte sagt i denne saken  ???
De som tror at nye strengere forskrifter vil løse hele problematikken med "elbilbranner" tar feil.

Det er jo misbruk og avvik fra forskriftene som er det reelle problemet. Dette gjelder ikke bare i elektrofaget men stort sett "over alt"

Problem med branner forårsaket av feil i elektriske anlegg var et reelt problem lenge før den elbilen kom på det norske markedet.
Elbillading er et bare et nytt område hvor det er stor risk for at brann kan oppstå.

Jeg har reagert med undring hvor stor tillit det er til "fagfolk" (elektrikere) her på forumet. Hvorfor skal det være mindre fusk i dette faget enn andre fag? I tillegg kommer alle ufaglærte som utfører elektroarbeid selv. Her er det store mørketall.
Kom tilfedigvis i kontakt med en av Biltema ekspeditør for ikke lenge siden. Han så at jeg studerte på kabelutvalget i butikken og i samtalens løp kom det fram at jeg jobbet med elektro. Da ble jeg pepret med spørsmål om hva som var lov og ikke lov. Han refererte til stadig flere kunder som spurte han om ting han ikke kunne svare på. Nå er det jo mange aktører som selger installasjonsutstyr, både i butikk og på nett, og det vil være temmelig naivt å tro at ikke (ufaglærte) folk benytter seg av dette.

Kom dere opp fra skyttergravene folkens, og fokuser heller på de reelle problemene.

Det er ikke de av oss med fagkompetanse og innsikt som er i faresonen, men den store masse som er prisgitt "fagfolkene" på det åpne marked.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PST

I følge DSB har halvparten av boligbranner i Norge en elektrisk årsak eller skyldes feil bruk av elektrisk utstyr.

Griffel

Sitat fra: PST på tirsdag 03. januar 2017, klokken 22:52
I følge DSB har halvparten av boligbranner i Norge en elektrisk årsak eller skyldes feil bruk av elektrisk utstyr.
De fleste årsaker er komfyr og kokeplate, så følger apparater som vaskemaskin og tørketrommel.

Av det som gjenstår som feil i selve det elektrisk anlegg er vanlige stikkontakter og støpsler som er største feilkilde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Og da blir det underlig at en gjør seg til forbryter om en bytter et slitent stikk.

Ikke alle har råd til å bruke tusenvis på at en elektriker skal bruke 5 min på en slik jobb.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:38
Og da blir det underlig at en gjør seg til forbryter om en bytter et slitent stikk.

Ikke alle har råd til å bruke tusenvis på at en elektriker skal bruke 5 min på en slik jobb.
Denne tråden handler vel egentlig om at en bør ta seg råd til noe som er vesentlig bedre enn stikkontakter som lett blir slitene når en har noe som trekker mye strøm mens en sover.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA