Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte til 4G

Startet av MEM76, fredag 24. februar 2017, klokken 20:44

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: Griffel på søndag 25. desember 2016, klokken 20:25
Sitat fra: KjellG på søndag 25. desember 2016, klokken 15:40
Ville en påbudt brannalarm -> strømutløser av et ordinært A-vern vært mer ulykkesforbyggende enn påbudt B-vern? Jfr utstyr som kjøres om natta i fremtiden? Brannalarm som tripper hovedsikring?

En brannalarm krever en brann før den gir alarm. En jordfeilbryter virker i stor grad brannforebyggende, i tillegg til person beskyttelsen ved berøring av apparater med overledning. Forutsatt at den virker.

Nå var det primært hvor en bør sette inn en begrenset pengemengde jeg hadde i tankene: vil en tjene mer på å overvåke og kutte strømmen til apparater som oppvaskmaskin, vaskemaskin, ... som det hevdes at vi bare bør bruke under tilsyn, enn å bruke de samme pengene på et b-vern? Med AMS vil mer overføres til billigere nattdrift. B-vern vil bare ha noen funksjon om det oppstår feil under lading, og jfr elbilforum opptrer jo det nesten aldri.

At jfa er fornuftig, er jo bra og jeg sa ikke at disse skulle utelates, med de kan ikke trylle. En jfa slår bare ut ved jordfeil. Eneste svartbrente kontakt jeg har hatt, en komfyrkontakt som var på veg til å smelte pga minteringsfeil hos komfyrleverandøren, kunne ha utviklet seg til en brann før jfa hadde reagert. En jfa reagerer ikke på lysbuevarme før isolasjonen er brent opp og kanskje ledningene gir jordslutning.

Kort sagt, burde en ha kobling fra brannalarm som kobler ut hele eller deler av anlegget ved detektert brann?

Griffel

#61
Da må nok kravene til branalarm i bolig skjerpes betraktlig iforhold til dagens krav. Her er det snakk om en annen størrelsesorden når det gjelder penger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PST

Fra Schneider Electric om lysbuevern

Elektriske lysbuer representerer en betydelig brannfare og oppstår i dårlige elektriske forbindelser og
i skadde kabler eller ledninger. I 2014 var det 199 branner med elektrisk årsak i Norge, hvorav 65 av
disse var forårsaket av elektrisk lysbue. Et lysbuevern vil oppdage de farlige lysbuene og koble ut kursen før en brann oppstår.

Hvor monteres et lysbuevern og hvordan virker det?
iARC lysbuevern monteres i boligens sikringsskap av elektriker, i serie med den allerede eksisterende
kurssikringen/jordfeilautomaten. Lysbuevernet måler og analyserer en rekke elektriske data på den kursen den beskytter, og den skiller mellom farlige og ufarlige lysbuer. Ett eksempel på en ufarlig lysbue, er gnisten som skapes ved børstene på elektrisk håndverktøy, støvsugermotorer o.l.

Kjent teknologi
Lysbuevern ble utviklet av Schneider Electric for mer enn 15 år siden for det nord-amerikanske markedet. I USA og Canada har lysbuevern vært påbudt for soveromskursen i boliger, i mer enn 10 år.

Hvilke kurser i boligen bør beskyttes av iARC lysbuevern?
iARC lysbuevern er 2 polig og har en maks. strøm på 25A. Det monteres et lysbuevern for hver kurs man vil
beskytte, og det anbefales at man beskytter kursene for soverom og stue, eller andre kurser hvor man benytter mye pluggbart utstyr og som ofte kan være ubevoktet. Kurser som forsyner vaskemaskin og tørketrommel er også eksempel utstyr som ofte er ubevoktet og hvor et iARC lysbuevern vil kunne forhindre brann i det elektriske anlegget, samt utstyret som er koblet til.

Griffel

Når det legges så mye energi i å slippe å installere jordfeilbryter som er påbudt, blir det ikke lettere å få noen til å installere lysbuevern som foreløbig ikke er påbudt. Så vidt jeg vet er et påbud om lysbuevern i boliginstallasjoner vurdert, men foreløbig lagt på vent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Husker det kom noe sikkelig svart røyk opp fra noen leiligheter ikke så langt fra huset våres i Nannestad. En bensinbil hadde tatt fyr, parkert rett ved en leilighet. Veggen var svart, men de klarte å hindre brannen fra å spre seg vidre til leiligheten.

Ja, det kommer til å brenne i elbiler. Vi bør gjøre ting for å forhindre det, men det vil skje, uansett.

Det som er så urettferding er det enorme fokuset elbiler får som "brannfeller". Det nevnes ikke mye om hvilke brannfeller bensinbiler er. De brenner og brenner, hver dag. Juletrær brenner fordi det er feil på juletrebelysningen, og treet er trøt. Telefoner starter branner fordi det er feil på lader eller batteri. Hvor mange branner er startet av folk som skal steke pizza etter en fyllefest?

Ja, det kommer til å brenne i elbiler.

Tørketrommeler brenner, det innføres ikke forbud, ingen autodeteksjon av lofilter-bytting. Borettslaget snakker aldri om å forby lading av mobil om natta. Når naboen har bilbatteriet på bensinbilen sin til lading, noe som utgjør en langt større brannfelle enn min elbil, er det ingen som reagerer på dette. Når jeg kobler til elbilen min, får enkelte panikk, og det dras frem på neste sameiemøte.

Det er dette merkelige overfokuset på elbiler som er så totalt urettferding. Om det begynner å brenne i naboen sin bensinbil, er han uheldig. Om det begynner å brenne i min elbil, er jeg uansvarlig.

Det står millioner med brannfeller rundt om kring i norske hjem. Når det gjelder elbilen min som står koblet til en moderne kontakt og trekker 6A, må jeg si jeg er langt mindre beskymret for den enn mye annet jeg har hjemme.

Joda, elbilen kan begynne å brenne. Tørketrommelen også. Mobilen..

Om elbil er så farlig som det gis intrykk av, og man sammenlikner dette med hva annet som starter branner, bør vi snarest slutte å bruke strøm

Og bensin.

Eller vi kan lande på at ALT vi gjør har en risiko.

Også det å lade elbilen.

elektrolux

Jeg kommer til å montere lysbuevern framfor jordfeilvern type B etter å ha lest dette.

Her er forresten standarden på elanlegget der vi feirer årets Jul

Skjøteledningen går til utvendig julebelysning. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pendleren88

Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

elektrolux

Fossilbiler med elektrisk startmotor bør helst parkeres utendørs, eller til nøds nær utgangene.

Sakset fra artikkelen :

Det var heldig at den sto så langt ute mot inngangen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#68
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. desember 2016, klokken 20:59
Jeg kommer til å montere lysbuevern framfor jordfeilvern type B etter å ha lest dette.
Har du jordfeilbryter A. fra før og ikke 3 faslader eller enfas TT nett, kan nok det være en vurdering.

Så vidt jeg vet er et av argumentene mot å ha lysbuevern som krav (foreløbig) er at de kober ut for ofte. Om de er egnet sammen med elbil ladere er et åpent spørsmål, filterfunksjon i lader demper muligens lysbuefrekvensene.
Men om noen år med utvikling blir nok slike vern også et krav.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Har 3 fase ned til en fordelerboks type Defa. Derfra går det 16A enfase IT via 16A kombi Type A videre til div. dobble Schuko lade universal stikk.

Da blir det begrenset hvor mange plasser det kan oppstå lysbuer.

Tanken er faktisk å satse på DC lading framfor AC. Da kan vi utnytte 3 fase kursens fulle kapasitet, og kan lettere ta noen sene nabobilbestillinger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. desember 2016, klokken 20:59
Jeg kommer til å montere lysbuevern framfor jordfeilvern type B etter å ha lest dette.

Lysbuevern gjør neppe så mye nytte for seg sikkerhetsmessig mhp. lading av moderne elbiler. De fleste elbiler følger ganske nøye med på strømmen og kobler selv ut ved f.eks større svingninger i spenningen.

På "dumme" laster uten elektronikk som overvåker vil det nok ha en mye større funksjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#71
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. desember 2016, klokken 23:28
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. desember 2016, klokken 20:59
Jeg kommer til å montere lysbuevern framfor jordfeilvern type B etter å ha lest dette.

Lysbuevern gjør neppe så mye nytte for seg sikkerhetsmessig mhp. lading av moderne elbiler. De fleste elbiler følger ganske nøye med på strømmen og kobler selv ut ved f.eks større svingninger i spenningen.

På "dumme" laster uten elektronikk som overvåker vil det nok ha en mye større funksjon.
Ikke minst vil temperaturovervåking i ladestasjonen nok være en vel så god løsning.

For eksempel i slike anlegg som er avbildet i #65 vil et lysbuevern være svert nyttig, og når påbudet om noen år kommer vil dette forum fylles av innlegg om hvor dumt og dyrt dette er.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. desember 2016, klokken 20:59
Jeg kommer til å montere lysbuevern framfor jordfeilvern type B etter å ha lest dette.

Her er forresten standarden på elanlegget der vi feirer årets Jul

Skjøteledningen går til utvendig julebelysning. ;D

Jeg var i Brasil for noen år siden; der hadde de elektrisk oppvarming i dusjhodet (230 V, 60 Hz, 32 A), og bryteren var montert på veggen inne i dusjen (!). Selvsagt ikke IP44 eller noe, men helt åpen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

He he. Har faktisk en slik minibereder på håndvasken i garasjen.  Ca. På størrelse med en ladekladd og aktiveres av vanngjennomgangen når kranen åpnes. Trekker ca 14A mens jeg vasker hendene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Rio på onsdag 28. desember 2016, klokken 00:29
Jeg var i Brasil for noen år siden; der hadde de elektrisk oppvarming i dusjhodet (230 V, 60 Hz, 32 A), og bryteren var montert på veggen inne i dusjen (!). Selvsagt ikke IP44 eller noe, men helt åpen.
Var det noe galt med den ville du sikkert merket det (bokstavlig talt ::) ) før noe brenner.

Her ville jeg nok fortrukket jordfeilbryter framfor lysbue vern, antagelig var det ingen av delene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA