Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte til 4G

Startet av MEM76, fredag 24. februar 2017, klokken 20:44

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: Electrix på fredag 23. desember 2016, klokken 08:44
Bruker naboen din kjøkken, eller gjør du det selv? Da bør du lese dette!

DSB første halvår 2016: Vi ser at av alle branner i bolig har over halvparten antatt opprinnelse på kjøkkenet (53%).

Og nå snakker vi om reelle branner og branntilløp med utrykning. Ikke hypotetiske problemstillinger som kan bli til brann. Det er bra å ha fokus på sikkerhet, men når man stadig fokuserer på mikroskopiske problemområder og glemmer de store problemområdene så jobber man MOT sikkerheten ikke FOR. Man tar bort fokuset fra der det virkelig gjelder og der man kan spare både liv og store kostnader.

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2016/brannstatistikk-for-forste-halvar-2016/

Touché!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rio

Det er nå slik at over 50% av husbranner starter i elanlegget, og at det er få andre laster som matcher elbil. Varmepumper og VVB (over 6 A) skal ha fastinstallasjon.

"I 2013 økte andelen boligbranner med elektrisk  årsak til 61 prosent fra 57 prosent året før. Dette gjelder alle branner med kjent årsak."

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Når det gjelder varmepumper og VVB så er det ved nyinnstallasjon det finnes en haug med VVB på schuko i norske hjem. Det finnes også boliger med dårlige el anlegg.
Lading av elbil er ikke en kjent årsak til boligbranner.

Rio

Sitat fra: Sele på lørdag 24. desember 2016, klokken 21:58
Når det gjelder varmepumper og VVB så er det ved nyinnstallasjon det finnes en haug med VVB på schuko i norske hjem. Det finnes også boliger med dårlige el anlegg.
Lading av elbil er ikke en kjent årsak til boligbranner.

Som vanlig har du ikke statistikk for å underbygge dine påstander.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Finnes ingen statistikk over branner startet av elbiler under lading. Statistikken din underbygger min påstand. Ikke nødvendigvis lasten som har skylden når en brann starter i et dårlig el anlegg.

Rio

Nei, statistikken min viser akkurat det jeg sier - at svært mange branner skyldes det elektriske anlegget.
Men du har fremdeles ikke kommet med statistikk for din påstand.

De med selv et minimum av teknisk kompetanse forstår at det er de store forbrukerne som gjerne er brannfarlige, på grunn av det høye strømtrekket - VVB, varmepumpe, elbil, og ikke så mange andre. Elbil er i en særstilling fordi kontakten er ofte utsatt for vær og vind, samt ekstra vekt.

På grunn av denne brannfaren har disse tre nå spesialregler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele


Rio

Nei, den type regler har (omtrent) aldri tilbakevirkende kraft. Det har de neppe myndighet til, engang.

Man endrer det for nyinstallasjoner/oppgraderinger, og så utføres det etter hvert.
Det sagt, smarte huseiere ber gjerne om å få bragt i orden slike potensielle brannfarer når de har en elektriker der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Hadde brannfaren vært stor så hadde det hatt tilbakevirkende kraft. Så som utstyr med store feil som kan forårsake branner ved bruk.

Rio

Sitat fra: Sele på lørdag 24. desember 2016, klokken 23:11
Hadde brannfaren vært stor så hadde det hatt tilbakevirkende kraft.

Enda et utsagn du ikke kan dokumentere. Hvor har du det fra? Du mener det bør være slik, men det er bare din egen private mening.

Sitat fra: Sele på lørdag 24. desember 2016, klokken 23:11
Så som utstyr med store feil som kan forårsake branner ved bruk.


Utstyr kalles tilbake av produsenten/importøren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For ordens skyld: ingen sier at alle VVB, VP og Elbiler forårsaker brann. Poenget er at de trekker mye strøm, og at det i seg selv utgjør en økt brannfare dersom det går gjennom en kontakt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Du henger deg opp i schuko som den livsfarlige kontakten. Jeg mener det er hundre ganger viktigere med et el anlegg i skikkelig orden. Da takler det elbil lading på dedikert kurs med 8-10 amper.

Rio

Fagfolk henger seg opp i schuko fordi det er det svake leddet.

Videre at det skal være en dedikert kurs (for å unngå koblingsbokser, og slikt).

Utover det så er jo nettopp poenget å ha det elektriske anlegget i orden, og å unngå schuko med høy strømbelastning er en del av det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA