Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte til 4G

Startet av MEM76, fredag 24. februar 2017, klokken 20:44

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: cra på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:55
Er det lov å gjøre membran og slikt selv igjen nå? Det var jo så mye styr og snakk om at det må sertifiserte håndverkere til for det også nå. Det virker som om snart alle bransjer har "monopol" på det de driver med. Skjønner en del av dem, som f.eks. med det elektriske som fort kan koste liv om ting er gjort galt. Men dårlig membran er ikke akkurat noe som tar livet av noen.

Og på generelt grunnlag er det ikke gitt at en betalt håndverker gjør bedre arbeid enn man gjør selv (de er jo bare vanlige folk de og), men det får være opp til hver enkelt å vurdere eget kompetansenivå på de ulike områdene.
Det har vel aldri vært noen lov mot å gjøre baderom eller røroplegg selv, men forsikringsselskapene har gjerne noen krav som kan gjøre at du ikke får erstatning om noe slikt skulle feile.

Men nå er det blitt så dyrt og komplisert med alle papirer, garantier og krav for å gjøre noe riktig at om man kan ordne det selv så er det gjerne likegreit. Vannskader blir ofte ikke så dyre, kan man som elektrolux spare noen hundre tusen på å gjøre det selv så kan man leve med risikoen for at forsikringen ikke dekker skaden, det blir gjerne billigere å rette opp en skade selv enn å få håndtverkere til å gjøre det i utgangspunktet. Strøm er litt annerledes siden feil der kan ta liv, med vann er det stort sett bare økonomisk skade.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Chivas

DIY på Youtube kombinert med firmaer som f.eks Elby. Masse penger spart og vinn vinn :)

cra

Sitat fra: Electrix på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:25
Det har vel aldri vært noen lov mot å gjøre baderom eller røroplegg selv,

Ja, det var nok det jeg mente; det er ikke ulovlig, men det "stilles krav om at det skal være gjennomført av dyre fagfolk". Jeg ville nok også kalkulert og gjort det slik at jeg er selvassurandør på slike ting. Det som kan bli dyrt med vannskader er skjulte skader som får jobbe inni vegger/gulv/tak over tid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Det med membran og kostnaden av vannskader avhenger jo litt av om man bor i 11. etasje, med 10 naboer nedenfor som samler dyr kunst, eller om man har eget hus med jordgulv! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Tenk også på at når du kjøper leilighet, så kan det være JEG som har gjort våtromsarbeidet. Men det går nok bra, jeg har brukt både hodet og sunn fornuft underveis.  :P

elektrolux

Nå var jo valget å fortsette med gammelt bad uten membrand, eller oppgradere med nytt gulv med varmekabler, membrand og fliser.

Ville selvfølgelig aldri vært aktuelt å bruke 6 sifrede beløp på en oppgradering.

Dette er en så viktig jobb, og vanskelig å sjekke kvaliteten på at jeg hadde aldri turd å sette det ut til fagfolk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Fagfolk og trinnvis fotokodokumentasjon var løsningen sist jeg pusset opp bad. Ja det finnes mange udugelige håndverkere, men det er mye man må lese seg opp på for å bygge et feilfritt bad.
Ligger mye læring bak fremgangsmåten dyktige fagfolk bruker :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

PST

Det stilles krav til den som kan utføre arbeide på elektriske anlegg, så ja elektrikeren har nok et monopol på slikt arbeid.

janegils

Jau, elektrikerbransjen har det fint sånn, de slipper konkurranse frå polske elektrikere...

Electrix

Elektrikerbransjen er litt annerledes på grunn av:
1. Du eller andre kan dø av å få strøm i deg.
2. Du eller andre kan dø av brann forårsaket av strøm.

De fleste andre ting kan man gamble med og erstatte selv om det går galt, men du kan ikke erstatte andres liv, derfor må man ha noen lover her.

Man må som andre har nevnt også gjøre noen vurderinger avhengig av hvordan man bor, har du en leilighet som du skal selge om få år kan det likevel lønne seg å få fagfolk til å gjøre rørarbeidet, verditapet på selvgjort kan fort overstige besparelsen. Og om du bor i blokk må du også vurdere om du tar sjansen på skader på andres leilighet, og huske på at de sannsyngligvis vil ha fagfolk til å rette opp skadene, da blir regnestykket litt annerledes.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

doldis1

 
SitatDette er en så viktig jobb, og vanskelig å sjekke kvaliteten på at jeg hadde aldri turd å sette det ut til fagfolk.

Ha ha kan d sies bedre  :D.

doldis1

 
SitatElektrikerbransjen er litt annerledes på grunn av:
1. Du eller andre kan dø av å få strøm i deg.
2. Du eller andre kan dø av brann forårsaket av strøm

1. D var d da, har vel ennå til gode å se folk dø av vanlig nettspenning/220v og de fleste DIY er
     holder seg vel unna høyspentmaster?

2. Så avgjort! D er vel intet mindre enn et under at ikke flere omkommer av komboen norske
     trehus og totalt uansvarlige/udugelige elektrikere! Sist gang jeg hadde en såkalt "trikker" i mitt hus
     måtte jeg gå over alle koplingspunktene etter han og sette til skruer.
   
     

Electrix

Sitat fra: doldis1 på fredag 06. januar 2017, klokken 09:54
SitatElektrikerbransjen er litt annerledes på grunn av:
1. Du eller andre kan dø av å få strøm i deg.
2. Du eller andre kan dø av brann forårsaket av strøm

1. D var d da, har vel ennå til gode å se folk dø av vanlig nettspenning/220v og de fleste DIY er
     holder seg vel unna høyspentmaster?

2. Så avgjort! D er vel intet mindre enn et under at ikke flere omkommer av komboen norske
     trehus og totalt uansvarlige/udugelige elektrikere! Sist gang jeg hadde en såkalt "trikker" i mitt hus
     måtte jeg gå over alle koplingspunktene etter han og sette til skruer.
   
   
1. Jeg har heller ikke stått og sett på at noen dør av strøm, men mener å huske at det er rundt 1-2 personer i året i snitt som dør av lavspenning. Stort sett fagfolk som jobber med strøm. Men da må man også huske på at det stort sett er fagfolk som jobber med strøm og at de aller fleste anlegg er i god stand. Når det gjelder rapporterte skader så er det noen hundre i året, og en god del mørketall. Det mistenkes også at pga mørketall i rapportering er det også noen uregistrerte dødsfall, slik som at man får en "karamell" men føler at det gikk bra så man sier det ikke til noen, flau som man gjerne er. Men hjertet kan ha fått forstyrrelser man ikke kjenner, og noen timer senere, når man måker snø eller hugger ved stopper det opp. Da blir konklusjonen lett infarkt og at du ikke tålte påkjenningen med arbeidet. Eller man kan fungere fint til man legger seg og våkner aldri. Derfor er det innført regler om at man ALLTID skal til undersøkelse på sykehus om man har fått strømgjennomgang med sannsynlig bane gjennom hjerteområdet, dvs mellom armer og/eller ben.

2. Stort sett er ting i god stand og det går bra. Man kan dessverre ikke garantere at alle elektrikere er flinke på samme måte som man ikke kan garantere at alle sjåfører er flinke, man kan bare kreve et minimum av kompetanse. Men som jeg har nevnt tidligere, av branner med elektrisk årsak er det stort sett "feil bruk" som tørrkoking og sovne fra grandiosaen i ovnen som det er snakk om. Så kommer feil i utstyr som gamle TVer og tørketromler som tar fyr. Selve elinstallasjonen tar sjelden fyr, men det skjer også av og til. Sånn sett ville promilletester på komfyr/stekeovn hindre flere skader enn B-vern på elbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bosonic

#118
Sitat fra: doldis1 på fredag 06. januar 2017, klokken 09:54
SitatElektrikerbransjen er litt annerledes på grunn av:
1. Du eller andre kan dø av å få strøm i deg.
2. Du eller andre kan dø av brann forårsaket av strøm

1. D var d da, har vel ennå til gode å se folk dø av vanlig nettspenning/220v og de fleste DIY er
     holder seg vel unna høyspentmaster?

2. Så avgjort! D er vel intet mindre enn et under at ikke flere omkommer av komboen norske
     trehus og totalt uansvarlige/udugelige elektrikere! Sist gang jeg hadde en såkalt "trikker" i mitt hus
     måtte jeg gå over alle koplingspunktene etter han og sette til skruer.
   
   

1. Du har tydligvis ikke satt deg inn i farene med strømgjennomgang doldis 1.
Elektrikkere er en av de få arbeidstakere som er pålagt å gjennomføre førstehjelpskurs som en del i den årlige oppdateringen av forskriftene.

I følge «forskrift om sikkerhet i og drift av elektriske anlegg» er personer som jobber med strøm pålagt et førstehjelpskurs i året. Det stilles ikke krav til timeantall, men at kurset inneholder strømskader.


2. Har du vært uheldig med håndverkere (for eksempel elektriker) så må du reklamere, ikke rette opp eventuellle "feil" selv.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rio

Sitat fra: doldis1 på fredag 06. januar 2017, klokken 09:54

1. D var d da, har vel ennå til gode å se folk dø av vanlig nettspenning/220v og de fleste DIY er
     holder seg vel unna høyspentmaster?

230V dreper, men mange hus har 400/230V, og da har du 400 V mellom fasene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA