Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp, lading i garasjerekke - kabal

Startet av Hænningsen, fredag 24. februar 2017, klokken 17:32

« forrige - neste »

Hænningsen

Jeg prøver å finne i mest optimal løsning til hjemmelading og har sålangt kommet frem til en konklusjon. Jeg tenker at det mest optimale for oss er en 32A Type2-lader. Jeg tenker at lading ved 7,2 kW vil dekke vårt behov hjemme, også de dagene vi har mest behov for strøm ved mye kjøring. Og at bilen stort sett lades over natta og strengt tatt ikke trenger mer enn 6A eller 10A for å fullade.

Bilen vi har i dag, en Leaf 2012, lader ved maks 16A så strengt tatt trenger vi ikke mer enn det pr i dag. Men så er det jo slik at vi sannsynligvis kommer til å bytte bil når neste generasjon blir tilgjengelig. Om det blir en 40 eller 60 kWh Leaf vet jeg ikke. Men at laderen er på minimum 32A er jeg rimelig sikker på. Jeg skulle gjerne sett at en slik modell har minst 11 kW eller 22 kW lading for å optimalisere ladingen ute, men ser samtidig at vi neppe har behov for slik strømstyrke hjemme til den daglige drift.

Så kom jeg i diskusjon med en kjenning som jobber som elektriker. Han mener at dersom jeg bare skal lade på 16A må kursen også være 16A sånn at laderen ikke brenner opp. Kan det stemme? Er det slik at jeg må få lagt inn en 16A kurs nå, og så øke denne til 32A når vi bytter bil? Jeg har hele tiden tenkt at jeg fint kunne få montert en 32A lader nå som fint fungerer på 16A slik at det ikke blir mye ekstraarbeid når neste bil kommer. Laderen snakker jo med bilen slik at maks spenning på bilen ikke overstiges. Har elektrikeren rett, eller er mine vurderinger riktige? Noen med kompetanse som kan svare? :)
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

TB

Er må det være misforstått at du planlegger fast montert ladestasjon. Som du skriv vil trekke maks det ladestasjon kan levere. Om du lader Leaf med 16A er det ingenting som "Brenner opp", sikring kabel og ladestasjon kan levere 32, men blir belastet med halvparten
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Griffel

Du kan helt trygt legge opp en 32A ladestasjon med type 2 kontakt og lade en hvilken som helst elbil fra denne.
Bilen trekker ikke mer enn det lader i bilen trenger og tåler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hænningsen

Ja. Jeg finner det merkelig at man ikke skal kunne montere en 32A lader og bare belaste den med 16A. Det er ingen logikk i det.

jkirkebo

Sitat fra: Hænningsen på torsdag 22. desember 2016, klokken 18:46
Ja. Jeg finner det merkelig at man ikke skal kunne montere en 32A lader og bare belaste den med 16A. Det er ingen logikk i det.

Det er ikke noe problem det. Stort sett alle ladestasjoner kan justeres til en lavere strømstyrke. Den jeg leverer justeres ved å montere en liten motstand mellom to terminaler inne i kapslingen. Vi klargjør den for den strømstyrken kunden ønsker, om man senere oppgraderer kursen til 32A er det bare å fjerne motstanden (tar 5 sekunder når lokket allerede er av for å koble til ny kurs).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hænningsen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. desember 2016, klokken 21:52

Det er ikke noe problem det. Stort sett alle ladestasjoner kan justeres til en lavere strømstyrke. Den jeg leverer justeres ved å montere en liten motstand mellom to terminaler inne i kapslingen. Vi klargjør den for den strømstyrken kunden ønsker, om man senere oppgraderer kursen til 32A er det bare å fjerne motstanden (tar 5 sekunder når lokket allerede er av for å koble til ny kurs).

Men er det noen problem å sette opp en kurs med 32A når man først skal montere? Laderen lader jo ikke mer enn 16A på bilen allikevel.

Ingeniøren

Sitat fra: Hænningsen på torsdag 22. desember 2016, klokken 23:57
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. desember 2016, klokken 21:52

Men er det noen problem å sette opp en kurs med 32A når man først skal montere? Laderen lader jo ikke mer enn 16A på bilen allikevel.

Hos noen nett eiere får du ikke lov å legge opp 32A, maks 20A.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Sitat fra: Hænningsen på torsdag 22. desember 2016, klokken 23:57
Helt riktig. Lader i bil trekker det den vil, så lenge det er mindre enn det ladestasjonen er konfigurert til. Legg opp så stor kurs du har lov til. Konfigurer ladestasjonen til dette, der etter er det plug and play med en hvilken som helst ladbar bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Dersom det fyller behovet, kan en vurdere om dagens 10A ladeuttak er tilstrekkelig.
På sikt, med ny bil, kan det være aktuelt med en 3-fase DC lader om du har IT-nett. (IT, gammeldags 230V nett, ikke nyere 230/400V TN)

TB

Idag er DC ladere kostbare, og treng 400 V TN? Men, mulig prisar vil gå ned slik at det kan bli kjøpt trafo og DC lader til ein akseptabel pris?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Sitat fra: KjellG på fredag 23. desember 2016, klokken 11:08
Dersom det fyller behovet, kan en vurdere om dagens 10A ladeuttak er tilstrekkelig.
På sikt, med ny bil, kan det være aktuelt med en 3-fase DC lader om du har IT-nett. (IT, gammeldags 230V nett, ikke nyere 230/400V TN)

Jeg aner ikke hva du mener med en "3-fase DC lader"? Tenker du en CHAdeMO eller CSS semihurtiglader? De er veldig dyre, og går neppe på IT. Uansett, med en ny bil, med større batteri, vil jo behovet for ladeeffekt selvsagt gå NED.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Vi tilbyr mobile og stasjonære 3 fase IT DC ladere i 8 og 16 kW effekt til 50 000 / 80 000 kr.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

Det var bl.a. elextrolux sitt tilbud jeg tenkte på. Vi vet ikke hva som blir behovet nå eller med ny bil. For de fleste går effektbehovet ned med større batteri, men det avhenger av behovet, kommer du tom hjem og skal raskt ut...

Hænningsen

Jeg tenker at når jeg kjøper ny bil med større batteri så går ladebehovet ned. Når jeg er hjemme. På langtur ønsker jeg større ladefart, men da er jeg jo ikke hjemme :) Jeg klarer meg fint til det daglige behovet med min 1. gen Leaf, det kniper enkelte vinterdager, men stort sett går det uten problemer. Dagens bil skulle jeg gjerne ladet med 32A, men 16A gir jo raskere lading enn 10A. Hadde jeg hatt en bil på 40 eller 60 kWh ville jeg nok ladet opp til 80% fast. Og uansett vil bilen gå fra tom til full lading på litt over 8 timer med et batteri på 60 kWh med lading på 32A. Det rekker i massevis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA