Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjemmelader - Charge Amps Halo 3,6kW Type 2

Startet av PNR1A, fredag 24. februar 2017, klokken 11:02

« forrige - neste »

PNR1A

Har fått svar fra Hafslund: "Det finnes mulighet for ny anlegg + egen strømmåler i sameiets garasjer men det må monteres utvendig inntakskap samt felles vern og bryter for eksisterende og ny anlegg".

Det med inntakskapet høres som kostlig affære. Ser ut som jeg fortsetter med 10A og Schuko :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

TB

Om fleire går i lag blir det nok akseptabel pris

Om kvar bebuer skal ha eigen måler blir det kostbart. .. Måler leige vil gjerne vere meir enn forbruk av straum.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

PNR1A

Det er bare meg som har elbil, ser ikke ut som naboer tenker på det. Har tenkt å ha egen måler kun for min garasje. Nettleie er 750kr/år + "effektgebyr" (denne delen skjønte jeg ikke helt). Ladebehovet er ikke stor, vi kjører oftest 15km om dagen. Jeg er litt usikker om jeg bør investere penger i helt nytt anlegg. Kan prøve å oppgradere felles anlegg og få mest ut av det. 16A får duge for det meste.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

TB

Å ha eigen måler for ein bil vil neppe bli god økonomi.

Om måler blir "din" vil du måtte betale for installasjonen, samt kr 750 pr år, i fastledd pluss strømpris og energiledd. Energiledd er frå 1.1.17  46,70 øre/kWh. Effektgebyr treng du ikkje tenke på enno, mulig det blir innført seinare, når alle målere er bytta, men p.t. gjeld det berre større anlegg.

Ein betre måte må være å bruke felles anlegg - og ha ein eigen privat måler her. Dermed betaler du for faktisk forbruk. Om fleire har ønske om ladbar bil kan det lønne seg å sjå på ladestasjoner / bokser som fordeler effekten. Kan dermed utsette behovet for større overlastvern, samt om effektgebyr blir innført blir forbrukstopp mindre = mindre kostnad.

Henta frå Hafslund:
Hvem gjelder effektavregning for?
Ved ordinær overføring og lavspenning tilknytning omfatter krav til effektavregning alle anlegg med overbelastningsvern over 125 A ved 230 V, anlegg over 80 A ved 400 V, samt anlegg med forventet årsforbruk over 100 000 kWh.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KjellG

Effektgrbyr er en slags "overforbrukstariff". Dvs at du får et påslag basert på største effekt (strømtrekk) som er registrert i perioden. Hensikten er å få folk til å flate ut forbruket.

jkirkebo

Sitat fra: TB på fredag 23. desember 2016, klokken 00:19
Å ha eigen måler for ein bil vil neppe bli god økonomi.

Om måler blir "din" vil du måtte betale for installasjonen, samt kr 750 pr år, i fastledd pluss strømpris og energiledd. Energiledd er frå 1.1.17  46,70 øre/kWh. Effektgebyr treng du ikkje tenke på enno, mulig det blir innført seinare, når alle målere er bytta, men p.t. gjeld det berre større anlegg.

Det kommer an på hvor du bor i landet. Her i Fredrikstad-området er det mange som må betale effektavgift, oss inkludert. På Hvaler er det vel innført hos alle tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PNR1A

Takk for alle tips. Etter alt dere skrev, ser ut som mitt "prosjekt" er unødvendig mtp behovet mitt. Og dyrt også. Blir evt. oppgradering av gamle anlegget slik at jeg kan få 16A til min garasje. Naboer får det som blir til overs.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

KjellG

Med effektprisin vil trolig behovet for stort elbilbatteri og dynamisk effektstyring trolig tilta. "En lader når det er ledig effekt". Spisslading kan bli dyrt, jfr hytteeieren på Hvaler som måtte betale 500kr i strøm for en hytte week-end.

TB

Etter den informasjon eg har funne har ikkje Hafslund starta med effektprising for små anlegg enno. Om dette blir innført vil det i ein del tilfeller lønne seg med batteri backup ved at effektpris går ned.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Sitat fra: Valdemar på torsdag 22. desember 2016, klokken 11:07
Har fått svar fra Hafslund: "Det finnes mulighet for ny anlegg + egen strømmåler i sameiets garasjer men det må monteres utvendig inntakskap samt felles vern og bryter for eksisterende og ny anlegg".

Det med inntakskapet høres som kostlig affære. Ser ut som jeg fortsetter med 10A og Schuko :)

Jeg vet ikke helt hva bakgrunnen er, men dersom du kun har 10 A tilgjengelig, man du jo fremdeles sette på et hjemmeladeuttak, justert til 10 A. Da slipper du schuko og ladekladd inn og ut.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PNR1A

Anlegget vi har i felles garasje(r) er med 25A hovedsikring, fordelt mellom 3 "doble" garasjer. Alt i alt, det brukes 2 lyspærer døgnerundt i vinter halvåret. Resten av året etter behov. Stikkontakter ble aldri brukt, flere garasjer brukes som lager. Det er kun jeg med elbil, lader p.t. på ny kurs med 10A. Skrev tidligere om det, min elektriker forvekslet automat type B med jordfeilvern type B. Det vil jeg installere samt prøve å få litt mer strøm. Ellers trenger ikke mye lading. Eneste gang kladden var ute av garasjer er til/fra Gøteborg (og ble brukt i ca. 2 timer på Nordby senteret) :) Kanskje dropper jeg alt i setter opp enkelt kWt måler fra Biltema, fant noe for 400kr
Nissan Leaf Nordic 30kWh

TB

#11
Så lenge som anna forbruk er lite vil 25A OV være nok - enn så lenge. Skal fleire andre lade må det nok bli auka, men dermed fleire å dele på. I ein del tilfeller er det mulig å auke OV uten å skifte kabel, det avheng av typen kabel som er brukt. Hafslund / elektriker kan svare på dette.

Idag har du 10A automat, med ny kabel til ein schuko-kontakt, uten jordfeil type B. Dette er nok ein grei løysning, men du ynksjer litt raskere lading. Å endre anlegget berre for å legge til jordfeil type B er nok neppe nødvendig i praksis - det er heilt spesielle likestrømsfeil som skal være bakgrunnen for kravet.

Dimensjon på kabel som elektriker la opp bestemmer om du kan auke kapasiteten på eksisterende kabel. Er det brukt 2,5 mm2 kan det være mulig for elektriker å bytte sikring til 16A og til schuko-kontakt til CEE-kontakt.
(For bustad er det strengare krav.)

Samtidig monterer elektriker ein seriemåler ved sida av sikring og jordfeilbryter. Dermed kan du lese av faktisk forbruk. Du kan dermed montere ladestasjon med CEE støpsel som lader med 16A.

Har du 6,6 kW lader i bilen kan du og vurdere å legge ny kabel, og få kanskje opp til 20A - 4,6 kW - mot idag 10A - 2,3 kW. Margin på hovedsikring blir mindre, 5A er 1,1 kW til anna bruk. Det er nok til lys, men ved første nabo som vil lade bil blir det knapt. For å gjere klart for dette kan du kjøpe ein ladestasjon som har støtte for lastbalansering. Dermed kan opp til to naboer kjøpe samme typen ladestasjon og dele på 20A når alle to/tre lader samtidig, men få 20A om ein lader.

Når nr 4 ynskjer lading må hovedsikring bli oppgradert, men då er det fire å dele på rekninga :-)

(..)
Reknar med OV er 25 x 230 V =5,7 kW

Om det er trefase vil det være meir kapasitet tilgjengelig, men krev at last blir fordelt mellom faser. Det er ikke alltid like enkelt ved at få bilar støttar trefase, krev i praksis 400 V.
3 x 25A x 230 V IT = 9,7 kW
3 x 25A x 400 V TN = 17 kW
(..)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA