Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kw vs km/time på superlader

Startet av seidl, torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

Ipadjove


Stikkkontakt

Er ladehastigheten Hardwarebegrenset eller kan Opel tillate hurtigere lading OTA dersom det over tid viser seg at dagens nivå er overforsiktig?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

zbk

Det er vel en kombinasjon av hva programvaren tillater som max og eventuelle fysiske begrensninger pga batteritemperatur eller andre forhold, så det er helt sikkert mulig at det kan justeres.

Håper i alle fall at det etter hvert kan tillates høyere ladehastighet et stykke lenger opp på SOC-skalaen, men med GM's historie for å være langt over på den konservative siden på batteribelastning er det kanskje å håpe for mye.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

knut.aulie

Sitat fra: torer2 på søndag 13. august 2017, klokken 23:13
Sitat fra: zbk på fredag 11. august 2017, klokken 23:25
Ser ut for at AR-lader på Vestby er åpen en periode. Noen som har anledning til å teste med Ampera-e for å se hva som er max på en 100kW-lader?
Svingte meg en tur bortom i kveld for å teste.
Laderen viste følgende verdier:
7% SOC 52,6kW
11% SOC 53,7kW
21% SOC 53,8kW
33% SOC 54,6kW
44% SOC 55,2kW
49% SOC 55,5kW

Sirkulasjonspumpen for BMS startet ganske tidlig, etterhvert startet også A/C kompressoren og vifte som da gikk for fullt. Da gikk det mellom 3-4kW til det.

Den justerte ned ladingen i det den nådde 50% SOC, og det litt merkelige var at den da gikk ned til samme nivå som jeg tidligere har opplevd ved 57% SOC, ca 37kW. Det kan virke som det kanskje var temperaturen i batteriet som var begrensningen. Ved å avslutte ladingen og la batteriet "hvile" litt oppnådde jeg "full" fart igjen en stund når jeg koblet på igjen.

Uten mulighet til å se ladespenningen, antar jeg at maksimal strømstyrke bilen aksepterer er 150A.
Veldig bra at du gjorde dette. Ga oss noen svar som har vært ubesvarte[emoji1360][emoji322]

Da er det bevist at det ikke er 80 kW maks og heller ikke 50 kW .

Meget svakt at ikke Opel har prioritert å gi oss disse opplysningene.

Er jo ikke allverden å hente med 55 kW maks men det ville monnet greit på langtur med flere ladestopp.

Fortum publiserte i dag at de kommer med opp til 350 kW (i praksis 150 til å begynne med tror jeg ) mellom Oslo-Stockholm -Helsinki (?) i løpet av høsten i år. Så det er håp for hurtigere lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA