Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kw vs km/time på superlader

Startet av seidl, torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

Olemann

#195
Noen som har målt, eller erfart, at bilen svelger unna 16A med 3. parts kladd og CEE kontakt?  Erfaring fra min i3 er at ladestrøm ligger under 15A, noen ganger helt ned i 14A.


Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Olemann

Med et billig effektmeter fra Clas Ohlson som viser momentant strømtrekk

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 01. juni 2017, klokken 22:40
Hvordan har du målt dette?

Radar70

Er det mulig og la schuko kabelen være i støpselet hele tiden? Eller er ikke det å anbefale? Har en plan om å låse fast kabelen i bodveggen, hvor jeg har utekontakt, så slipper jeg å "styre" så mye med kabel hver gang jeg lader!
PS er skikkelig fersking på dette med lading  ::)
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

3irikur

Sitat fra: Radar70 på mandag 12. juni 2017, klokken 13:20
Er det mulig og la schuko kabelen være i støpselet hele tiden? Eller er ikke det å anbefale? Har en plan om å låse fast kabelen i bodveggen, hvor jeg har utekontakt, så slipper jeg å "styre" så mye med kabel hver gang jeg lader!
PS er skikkelig fersking på dette med lading  ::)


Bør ikke være noe problem, bare ta den ut innimellom for å sjekke at alt fortsatt er i orden :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Radar70

Sitat fra: 3irikur på mandag 12. juni 2017, klokken 16:05
Sitat fra: Radar70 på mandag 12. juni 2017, klokken 13:20
Er det mulig og la schuko kabelen være i støpselet hele tiden? Eller er ikke det å anbefale? Har en plan om å låse fast kabelen i bodveggen, hvor jeg har utekontakt, så slipper jeg å "styre" så mye med kabel hver gang jeg lader!
PS er skikkelig fersking på dette med lading  ::)


Bør ikke være noe problem, bare ta den ut innimellom for å sjekke at alt fortsatt er i orden :)

Flott, da forsøker jeg det. Takk for hjelp :+1:
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

S4e

Sitat fra: Radar70 på mandag 12. juni 2017, klokken 13:20
Er det mulig og la schuko kabelen være i støpselet hele tiden? Eller er ikke det å anbefale? Har en plan om å låse fast kabelen i bodveggen, hvor jeg har utekontakt, så slipper jeg å "styre" så mye med kabel hver gang jeg lader!
PS er skikkelig fersking på dette med lading  ::)

Lås den fast så ladekladden ikke henger i støpslet!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

ElTorro


Her er mitt opplegg for "fast montasje" i garasje´n. Egen 16A-kurs.
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

Radar70

Ser bra ut!
Skal feste ladekladden i veggen :+1:
Skal forsøke å bygge et låsbart skap på bodveggen over stikkontakt så kabel/ladekladd er beskyttet for regn/snø og hindrer tyveri!
Opel Ampera-e Quantum Grey med alt utstyr - Bestilt 28/9-16 - Levert 16/6-17

Stikkkontakt

Sitat fra: Olemann på torsdag 01. juni 2017, klokken 22:17
Noen som har målt, eller erfart, at bilen svelger unna 16A med 3. parts kladd og CEE kontakt?  Erfaring fra min i3 er at ladestrøm ligger under 15A, noen ganger helt ned i 14A.

Jeg har 16A schuko fra EVI. Den har display som viser at Ampera-e sluker 17,5A. På e-Golf viser det 15,8-16,1A.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

zbk

Ser ut for at AR-lader på Vestby er åpen en periode. Noen som har anledning til å teste med Ampera-e for å se hva som er max på en 100kW-lader?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34754.msg600643.html#msg600643
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

torer2

#206
Sitat fra: zbk på fredag 11. august 2017, klokken 23:25
Ser ut for at AR-lader på Vestby er åpen en periode. Noen som har anledning til å teste med Ampera-e for å se hva som er max på en 100kW-lader?
Svingte meg en tur bortom i kveld for å teste.
Laderen viste følgende verdier:
7% SOC 52,6kW
11% SOC 53,7kW
21% SOC 53,8kW
33% SOC 54,6kW
44% SOC 55,2kW
49% SOC 55,5kW

Sirkulasjonspumpen for BMS startet ganske tidlig, etterhvert startet også A/C kompressoren og vifte som da gikk for fullt. Da gikk det mellom 3-4kW til det.

Den justerte ned ladingen i det den nådde 50% SOC, og det litt merkelige var at den da gikk ned til samme nivå som jeg tidligere har opplevd ved 57% SOC, ca 37kW. Det kan virke som det kanskje var temperaturen i batteriet som var begrensningen. Ved å avslutte ladingen og la batteriet "hvile" litt oppnådde jeg "full" fart igjen en stund når jeg koblet på igjen.

Uten mulighet til å se ladespenningen, antar jeg at maksimal strømstyrke bilen aksepterer er 150A.

Ipadjove

Stilig! Leste du av kW på skjermen i bilen?
Dette vil jeg tro Bolt-eiere på forum/facebook ønsker å vite mer om også :)

torer2

Sitat fra: Ipadjove på søndag 13. august 2017, klokken 23:25
Stilig! Leste du av kW på skjermen i bilen?
Dette vil jeg tro Bolt-eiere på forum/facebook ønsker å vite mer om også :)
Ja det var slik jeg egentlig oppdaget at A/C kompressoren startet da skjermen i bilen gikk ned til 50-51kW mens laderen forsatt viste ca 54kW.

zbk

Tusen takk for innsatsen!  :+1:

Ca 20% høyere effekt tilvarer vel en økning fra 125A til 150A, så du har nok funnet svaret på det som lenge har vært spekulasjoner om. Utrolig rart at ikke ladekurver er tilgjengelig informasjon fra bilprodusentene. Det måles jo empirisk av "fansen" uansett.

Det kan altså spares nesten 10min på å fylle halv tank på en 150A lader...



2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA