Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kw vs km/time på superlader

Startet av seidl, torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knut.aulie

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. april 2017, klokken 11:06
Sitat fra: knut.aulie på søndag 30. april 2017, klokken 11:02
Finnes det type 2 til type 2 spiralkabel i 32 A 1 fas?

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-til-type-2-spiral-kabel-32a-5m-gronn?tm=ladekabler/mode-3-til-type-2-ladekabler
Kult takk.

Er det noen ulemper med denne?

Har en 5 meter type 2 til type 1 med vanlig ledning nå, og det var først etter to år at jeg måtte klippe stripset som holdt den i en kveil. Før dette har jeg brukt den stripset. Har skjelden hatt bruk for den men det holder at den har vært i bruk et par ganger. Dette er grunnen til at jeg tenker spiral er lurt.

Tellus

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. april 2017, klokken 10:59
Sitat fra: Tellus på lørdag 29. april 2017, klokken 22:51
Har 3 fase TN nett og en 16A enfase Podpoint lader (type 1 kabel) montert i garasjen på en 20A kurs med B-vern i sikring.
Har nå anskaffet en Salto boks med mulighet for trefase lading. Ampera har kun enfase lading på maks 32A så jeg tenkte å høre om det er mulig for meg å kunne lade med 32A. Vet det går an å laske L1-L3 som vil kunne gi 48A enfas, men dette går vel kun an i IT nett så vidt jeg forstår ?

Hvis dette stemmer så gjelder fortsatt maks 16A lading for meg.

Noen som har kompetanse på dette som har lyst til å kommentere ?

Lasking brukes for å få biler med 3-fase lader til å lade på en stor 1-fase tilførsel.
Det kan ikke brukes til å få biler med stor 1-fase lader til å lade fort på en 3-fase tilførsel.

Løsningen din er evt. å legge ut en 3x32A kurs til ladestasjonen, men det forutsetter en hovedsikring større enn 3x40A. Fortrinnsvis 3x63A.

Takker,
I og med at jeg tror kun 2 faser er ført frem per i dag (2-pols sikring) så er det nok enklest å benytte bare en fase 220 og laske L1-L3 i selve boksen. Dette skal fungere for all enfase lading i følge bruksanvisning selv om det ikke er helt etter type2 standard. Når jeg får Jaguar eller Audi neste år kan jeg vurdere å dra frem alle tre fasenelederne hvis den bilen støtter trefaselading. Tror ikke jeg har mulighet til mer enn 20A kurs uten å endre på inntakssikring.

Det står å lese i bruksanvisning.
"Lasking mellom faseledere L1-L2-L3 medfører en konfigurasjon som ikke helt følger standarden over Type 2 grensesnittet. Dermed kan det ikke garanteres at lading til andre elbiler med 3-faset Type 2 inntak vil fungere med en 3-faset ladekabel.
1-fase lading med 1-faset ladekabel vil alltid fungere"

Stinger

e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17-
Polestar 2 bestilt

seidl

Har folk undersøkt hos opel forhandler hva de skal ha for type 2 mode 3 kabler?
-Opel Ampera-e reservert 13.09.16 - Levert 30.05.17

Zuexi

Sitat fra: seidl på søndag 30. april 2017, klokken 18:51
Har folk undersøkt hos opel forhandler hva de skal ha for type 2 mode 3 kabler?
Helt sikkert mer "uten mva" enn hva andre nettsteder tar "inkl mva" som resten av tilbehøret de selger ;)

AmocoCadiz

Sitat fra: seidl på søndag 30. april 2017, klokken 18:51
Har folk undersøkt hos opel forhandler hva de skal ha for type 2 mode 3 kabler?
2000kr for 4m og 2500kr for 7.5m, priser er uten mva

Zuexi

Hva sa jeg!
Tror forresten man får problemer med 4  meter kabel, hvis man skal parkere i kjøreretningen på offentlige ladeplasser langs gate.

Tellus

Er det så at det kun er en schuko kabel med kladd som medfølger bilen og ingen type 2 til type 2 kabel ?

Zuexi

Sitat fra: Tellus på søndag 30. april 2017, klokken 23:36
Er det så at det kun er en schuko kabel med kladd som medfølger bilen og ingen type 2 til type 2 kabel ?
Stemmer

Como

Noen her som har ladet mye på forskjellige steder med type2 støpsel og erfart hva man bør ha av lengde på type2 til type2 kabelen?
Fordeler/ulemper med spiral kabel vs vanlig? Og hvordan tror dere dette blir med Ae, med sin lade-luke på venstre forskjerm?

Zuexi

Sitat fra: Como på søndag 07. mai 2017, klokken 10:17
Noen her som har ladet mye på forskjellige steder med type2 støpsel og erfart hva man bør ha av lengde på type2 til type2 kabelen?
Fordeler/ulemper med spiral kabel vs vanlig? Og hvordan tror dere dette blir med Ae, med sin lade-luke på venstre forskjerm?
Hvor skal du lade mest?
Tror 5 meter fint vil dekke mesteparten av bruken. På p-plasser hvor ladeboksen er plassert midt på p-plassen kan du både kjøre rett inn eller rygge inn.

Skal du stå mye langs offentlige ladeplasser vil du trenge lenger kabel, pga plasseringen av ladeluken er foran førerdøren og ladeboksen da vil være på bilens høyre side, hvis du følger normal kjøreretning. Alternativt må du lukeparkere ved å kjøre mot kjøreretningen for å få ladeluken på samme side som ladeboksen. Selvsagt ikke alltid mulig, i tillegg til at det oppstå trafikkfarlige situasjoner.

Selv har jeg bare erfaring med vanlig kabel og har kjøpt det til Ampera-e også. Ser for meg at spiralkabelen alltids vil gnisse seg mot lakken hvis du rygger inn på p-plasser, i tillegg til at den alltids vil være spenn mellom kabel og håndtaket på ladepluggen. De er vel bygget for å tåle det, men over tid tror jeg det ikke er optimalt.

Ipadjove

#177
Har ikke fått bilen enda men har i dag fått ordnet strøm :)
32A, men regner med å lade på lavere styrke til vanlig da jeg trenger strøm til andre ting i huset også :)

knut.aulie

Sitat fra: Zuexi på søndag 30. april 2017, klokken 23:36
Sitat fra: Tellus på søndag 30. april 2017, klokken 23:36
Er det så at det kun er en schuko kabel med kladd som medfølger bilen og ingen type 2 til type 2 kabel ?
Stemmer
Det er nå bekreftet at shukolader 6-10 amp medfølger OG type 2 til type 2 32 amp


Zuexi

Den kladd-lader'n var sabla stor... Må da finnes nettere og penere utgaver enn det der!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA