Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kw vs km/time på superlader

Startet av seidl, torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

Zuexi

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. april 2017, klokken 19:37
Det er vel ca 3-4 tusen for 32A ledning (med kladd) og fra 6 tusen for en boks.
Det ladeboksen koster ekstra, koster jordfeilbryter'n ekstra å få installert i sikringsskapet ditt. Kanskje mer til og med.
Enkelte ladebokser har denne ferdig installert.
I tillegg bør du ha en type 2 kabel liggende i bilen for lading på flere offentlige steder, kjøpesenter o.l, så da blir det likevel dyrere å gå for den rimeligere løsningen.

1Ampera

#151
Jeg har innstalert Garo hjemmelader. Her er varenummer.

352536 Hjemmelader med fast kabel Type2. 7,4kW   GHL-FK-B T2 - 7,4    6 440,00     Ladestasjon med 5 meter fast kabel + Plugg Type2 Mode3.  AC. 7,4kW Med innebygget jordfeilbryter Type B.  Ladeeffekt kan justeres i trinn 6-10-16-20-25-32 Amp.  Denne må i tillegg sikres eksternt med Max 32Amp sikring.

Denne er levert av min elektriker og prisen på ladeboksen er ca 8900 eks. Mva. Salto sin tilsvarende er ca kr. 900.- dyrere.

Jeg har denne på 32 amp sikring.

Ser nå frem til å få levert bilen, slik at lader kan prøves.
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

knut.aulie

Sitat fra: Zuexi på onsdag 19. april 2017, klokken 19:43
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. april 2017, klokken 19:37
Det er vel ca 3-4 tusen for 32A ledning (med kladd) og fra 6 tusen for en boks.
Det ladeboksen koster ekstra, koster jordfeilbryter'n ekstra å få installert i sikringsskapet ditt. Kanskje mer til og med.
Enkelte ladebokser har denne ferdig installert.
I tillegg bør du ha en type 2 kabel liggende i bilen for lading på flere offentlige steder, kjøpesenter o.l, så da blir det likevel dyrere å gå for den rimeligere løsningen.
Hvis en har tilgang på 32 A Cee så skjønner jeg at en velger kun ledning.

Selv ville jeg da kanskje valgt flyttbar boks med B vern og med med Cee kobling.

Fast opplagt ladeboks er veldig fint i egen garasje, men koster noe mer. Opplegget av eletrikker blir ofte VELDIG dyrt hvis en ikke passer på.


Tom E.

Hadde elektrikker innom i går for å gi meg en pris på ladeopplegg til bilen. Før han kunne montere noe som helst så må jeg bytte ut inntakssikring (opp fra 63 Amp. til 80 Amp). Måler må flyttes fra sikrinsskapet ned i eget skap i kjeller sammen med inntakssikring. Så må det trekkes ut nye ledninger til garasjen på 20 meter. Den er ikke billig sa han. Så kommer nytt sikringsskap i garasjen med 32 Amp 3 fase hovedsikring. Deretter kan han montere egen kurs på 25 Amp. til bilen. Agder Energi tillater ikke større kurs.

Venter på prisen i dag.

Og ja. I tillegg til alt dette kommer jo selve ladestasjonen på 6 til 12 tusenlapper?

knut.aulie

Sitat fra: Tom E. på torsdag 20. april 2017, klokken 08:13
Hadde elektrikker innom i går for å gi meg en pris på ladeopplegg til bilen. Før han kunne montere noe som helst så må jeg bytte ut inntakssikring (opp fra 63 Amp. til 80 Amp). Måler må flyttes fra sikrinsskapet ned i eget skap i kjeller sammen med inntakssikring. Så må det trekkes ut nye ledninger til garasjen på 20 meter. Den er ikke billig sa han. Så kommer nytt sikringsskap i garasjen med 32 Amp 3 fase hovedsikring. Deretter kan han montere egen kurs på 25 Amp. til bilen. Agder Energi tillater ikke større kurs.
Usj, hørtes ikke veldig lovende ut for å få det rimelig.

knut3448

Trenger du så rask lading da? Du lader nok bortimot 25kWh på 12t ved 10A, ved 13A blir det over 30kWh på 12t. Man skal kjøre mange mil om dagen for at det skal være verdt å gjøre denne oppgraderingen tenker jeg.

Tom E.

Sitat fra: knut7 på torsdag 20. april 2017, klokken 10:49
Trenger du så rask lading da? Du lader nok bortimot 25kWh på 12t ved 10A, ved 13A blir det over 30kWh på 12t. Man skal kjøre mange mil om dagen for at det skal være verdt å gjøre denne oppgraderingen tenker jeg.
Du har nok rett der, men jeg vil bare gjøre denne øvelsen for å finne ut hva kostnaden faktisk blir. Orker nok ikke å sette i gang dette hvis prisen passerer 25K.

Olemann

Eid/kjørt ulike elbiler i mange år, husker alle mine kalkyler, bekymringer og design av el-opplegg, skap, ladebokser etc fra den tiden med et smil nå. 

Har inntil 16A (en fase) lading på vanlig blå industrikontakt og en justerbar ladekladd.  Mer en nok, og kun en gang på 6 år måtte ta fossilbilen fordi elbilen ikke hadde rask nok lading.

Et godt råd til alle som har klart seg helt uten elbil til nå, er å klare seg uten dyre ladebokser noen uker og teste sine behov før man bygger om hus & garasje.


timingbeltkiller

ENIG i lite reelt behov for dyre ladeopplegg.

Har klart meg utmerket med et ordinært 10 ampere uttak opprinnelig brukt til motorvarmer/batterilader til fossilbil. Passer bare på å lade hver gang bilen parkeres uansett hvor mye eller lite reststrøm det er på batteriet.

En kjenning har null lademulighet der hun bor (Oslo).
Klarer seg utmerket med de offentlig tilgjengelige 10 og 16 ampere ladepunktene.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AmocoCadiz

Har du i tillegg hurtiglader ikke altforlangt vekk, tar det og unna for de gangene du trenger å kjøre en uforutsett ekstratur og bilen ikke har rukket å saktelade nok.

Og hurtigladene bygges ut i bra tempo nå.

bno

Sitat fra: Tom E. på torsdag 20. april 2017, klokken 08:13
Hadde elektrikker innom i går for å gi meg en pris på ladeopplegg til bilen. Før han kunne montere noe som helst så må jeg bytte ut inntakssikring (opp fra 63 Amp. til 80 Amp). Måler må flyttes fra sikrinsskapet ned i eget skap i kjeller sammen med inntakssikring. Så må det trekkes ut nye ledninger til garasjen på 20 meter. Den er ikke billig sa han. Så kommer nytt sikringsskap i garasjen med 32 Amp 3 fase hovedsikring. Deretter kan han montere egen kurs på 25 Amp. til bilen. Agder Energi tillater ikke større kurs.

Venter på prisen i dag.

Og ja. I tillegg til alt dette kommer jo selve ladestasjonen på 6 til 12 tusenlapper?

Har It 230 3 fas.
Nytt hus der el opplegget er dimensjonert for inntakssikring på 80A, men Lyse snudde ift. inntaksikring på 80A så endte derfor opp med 63A. Har eget underfordelingsskap i garasjen 40A.
Elektrikker la oppegen kurs 32A til dedikert ladestasjon med B vern i skap.
Mulig det er samtidighetsfaktor inn i bildet og det kan være grunn til at du må øke inntaksikringen. Jeg stiller vel spørsmål om det er nødvendig å ta den utgiften? 
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Tellus

Har 3 fase TN nett og en 16A enfase Podpoint lader (type 1 kabel) montert i garasjen på en 20A kurs med B-vern i sikring.
Har nå anskaffet en Salto boks med mulighet for trefase lading. Ampera har kun enfase lading på maks 32A så jeg tenkte å høre om det er mulig for meg å kunne lade med 32A. Vet det går an å laske L1-L3 som vil kunne gi 48A enfas, men dette går vel kun an i IT nett så vidt jeg forstår ?

Hvis dette stemmer så gjelder fortsatt maks 16A lading for meg.

Noen som har kompetanse på dette som har lyst til å kommentere ?

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på lørdag 29. april 2017, klokken 22:51
Har 3 fase TN nett og en 16A enfase Podpoint lader (type 1 kabel) montert i garasjen på en 20A kurs med B-vern i sikring.
Har nå anskaffet en Salto boks med mulighet for trefase lading. Ampera har kun enfase lading på maks 32A så jeg tenkte å høre om det er mulig for meg å kunne lade med 32A. Vet det går an å laske L1-L3 som vil kunne gi 48A enfas, men dette går vel kun an i IT nett så vidt jeg forstår ?

Hvis dette stemmer så gjelder fortsatt maks 16A lading for meg.

Noen som har kompetanse på dette som har lyst til å kommentere ?

Lasking brukes for å få biler med 3-fase lader til å lade på en stor 1-fase tilførsel.
Det kan ikke brukes til å få biler med stor 1-fase lader til å lade fort på en 3-fase tilførsel.

Løsningen din er evt. å legge ut en 3x32A kurs til ladestasjonen, men det forutsetter en hovedsikring større enn 3x40A. Fortrinnsvis 3x63A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tibber73

Sitat fra: Tom E. på torsdag 20. april 2017, klokken 08:13
Hadde elektrikker innom i går for å gi meg en pris på ladeopplegg til bilen. Før han kunne montere noe som helst så må jeg bytte ut inntakssikring (opp fra 63 Amp. til 80 Amp). Måler må flyttes fra sikrinsskapet ned i eget skap i kjeller sammen med inntakssikring. Så må det trekkes ut nye ledninger til garasjen på 20 meter. Den er ikke billig sa han. Så kommer nytt sikringsskap i garasjen med 32 Amp 3 fase hovedsikring. Deretter kan han montere egen kurs på 25 Amp. til bilen. Agder Energi tillater ikke større kurs.

Venter på prisen i dag.

Og ja. I tillegg til alt dette kommer jo selve ladestasjonen på 6 til 12 tusenlapper?

Det kan være lurt å hente inn tilbud fra flere elektrikere.
Kan ikke skjønne at 63A 3-fas blir for lite? 80A gir vel også høyere nettleie?

Jeg hentet inn mange anbud og min inntakskabel fikk forskjellig beskrivelse: "for liten, må byttes ut" og "oi, det var en kraftig inntakskabel". Når jeg konfronterte de som ville bytte den ut med at jeg ønsket dokumentasjon på at tverrsnittet var for lite, ble det stille fra den elektrikeren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

knut.aulie

Finnes det type 2 til type 2 spiralkabel i 32 A 1 fas?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA