Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kw vs km/time på superlader

Startet av seidl, torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

Ipadjove

http://www.timetoelectrify.ca/bolt-ev-50-kw-dcfc/

Aner ikke noe om disse kildene men vi håper/ønsker oss vel bedre resultat?

zbk

Disse veldige hoppene ned kan man jo håpe blir justert noe i en sw-update etter hvert, de kan umulig være tvingende nødvendige for batterihelsa. En mer gradvis nedtrapping ville føltes bedre. Den stiger jo til 27kW på 80%, så uten dippen til 22kW på 67% virker det mer logisk.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

JAN PETTERSEN

Noen som har kunskap om det er mulig å hente strøm ut fra batteriet i ampen.
Vet at Nissan og Bmv el biler leveres med mulighet for strøm begge veier.
Tidligere Tesla biler ga og denne muligheten, men da de kom med power wall lagrings batteriet,
Fjernet de denne.
Men ser nå at de vurderer å levere med denne  muligheten igjen.
Alså, det jeg lurer på er om ampera-e blir  levert med eller uten denne muligheten?
Noen som vet?

anki

Jeg sitter å ser på forskjellige hjemmeladere og kunne trenge litt tips og innput fra de med mer erfaring med hjemmeladere enn meg.
Jeg har bestilt den nye Ampera-E og ønsker hjemmelader, vil ha en med uttak slik at jeg ikke blir bundet til en kontakt. Om jeg skulle skifte bil i fremtiden vil jeg ikke måtte forholde meg til bare en type kontakt.
Tur/retur jobb blir 10,6 mil så ønsker god lading.

Jeg tenker å legge inn til 32A når jeg først innstallerer, men ønsker å lade på lavere effekt i det daglige. Men de få gangene jeg trenger mer så ønsker jeg å ha muligheten til å justere dette opp. Inntak til huset er 3x80A IT nett 3x95/95 alu, lagt inn nytt i fjor sommer.

I tilbudet på hjemmeladere fra Opel så er det hjemmelader fra Salto:
20A lader: 14.813,- inkl. mva.,
• Forsyning: 230V, 1-fase – 20A sikring
• Ladeeffekt > 3,7kW (maks 16A)
32A lader: 19.200,-* inkl. mva., *Kapasitetsvurdering: Vurdering av kundens elektriske anlegg og nødvendig godkjennelse fra lokal netteier. Kapasitetsvurdering på kr. 1.875,- inkl. mva.,
• Forsyning: 230V, 1-fase – 32A sikring
• Ladeeffekt > 7,4kW (maks 32A)

Jeg har kontaktet EDA som Opel har gjort avtale med og fått vite at det er Salto sin 572 som er den som blir brukt på ladere med uttak. På salto sine hjemmesider om type 572 boks står det: "Teknisk Beskrivelse Saltoboks 572 ladestasjon Mode-3 med Type2 uttak. Strømtilførsel med 1-fase 230V, inntil 32A. (stillbar med PC-verktøy i Amp-trinn ned til 6A)."
I svaret fra EDA så sier de: "Den er justerbar, men du må ha elektriker inn i bilder, med egen pc, eget grensesnitt, og man må være elektriker i tillegg siden man jobber vedsiden av strømførende komponenter. Så denne kan ikke utføres av deg i det daglige."
Så i prinsippet for meg som bruker så er den ikke regulerbar.
Det er 572 for 32A pakken og S16/572 som brukes for 20A pakken (den siste er ikke på Salto sine sider for den ligger kun for EDA).

Så jeg lurer på om noen vet om jeg kan stille Ampera-E inn med at den generelt skal trekke 16A i det daglige og at jeg kan øke dette til 32A ved behov?
Finnes det andre leverandører av hjemmeladere som er alternativ til Salto?

Hvis netteier ikke lar meg legge inn 32A, er det mulig å legge inn 25A og få en hjemmelader som har det som maks og regulere denne ned til 16A i det daglige?

Mange spørsmål, men håper på litt god input :)


zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ipadjove

Jeg har bestilt en slik med mulighet for å justere. Siden jeg ikke fant ut om det kunne justeres i bilen.

Planen er å kunne velge 32A, 25A, 16A og 7A.

moby666

Sitat fra: Ipadjove på onsdag 19. april 2017, klokken 12:12
Jeg har bestilt en slik med mulighet for å justere. Siden jeg ikke fant ut om det kunne justeres i bilen.

Planen er å kunne velge 32A, 25A, 16A og 7A.

Håper ikke du har tenkt å sende inn 32 amp inn i denne ;)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ipadjove

Sitat fra: moby666 på onsdag 19. april 2017, klokken 12:16
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 19. april 2017, klokken 12:12
Jeg har bestilt en slik med mulighet for å justere. Siden jeg ikke fant ut om det kunne justeres i bilen.

Planen er å kunne velge 32A, 25A, 16A og 7A.

Håper ikke du har tenkt å sende inn 32 amp inn i denne ;)

Hehe neida, kun signal/styring i den bryteren :)

Zuexi

Sitat fra: anki på onsdag 19. april 2017, klokken 11:42
Så jeg lurer på om noen vet om jeg kan stille Ampera-E inn med at den generelt skal trekke 16A i det daglige og at jeg kan øke dette til 32A ved behov?
Finnes det andre leverandører av hjemmeladere som er alternativ til Salto?

Hvis netteier ikke lar meg legge inn 32A, er det mulig å legge inn 25A og få en hjemmelader som har det som maks og regulere denne ned til 16A i det daglige?

Mange spørsmål, men håper på litt god input :)
Jeg endte opp med Ecolite'n som det linkes til over her i hovedsak fordi den er "alt etende" i forhold til strøminput (IT/TN), innebygget jfb type B og kan tilpasses ladebehovet ditt. Byggekvaliteten på chassiet virker også bedre enn Schneider sin som jeg lader med på jobb.
Jeg hadde samme utgangspunkt som deg med ønske om 32A, men endte opp med 25A pga begrensninger i hovedsikring. Det kan legges inn mulighet for 16A/32A (eller 16A/25A) ved hjelp av ekstern styring. Se hjemmesiden til ladespesialisten, står litt mer der.
Noen vil kanskje anbefale deg en "smart" ladeboks hvor en f.eks. kan fjernstyre ladetider (i den grad dette ikke kan bestemmes i bilen) når disse smarte strømmålerne kommer - Her må du se an behovet ditt.

S4e

Sitat fra: Zuexi på onsdag 19. april 2017, klokken 12:48
Sitat fra: anki på onsdag 19. april 2017, klokken 11:42
Så jeg lurer på om noen vet om jeg kan stille Ampera-E inn med at den generelt skal trekke 16A i det daglige og at jeg kan øke dette til 32A ved behov?
Finnes det andre leverandører av hjemmeladere som er alternativ til Salto?

Hvis netteier ikke lar meg legge inn 32A, er det mulig å legge inn 25A og få en hjemmelader som har det som maks og regulere denne ned til 16A i det daglige?

Mange spørsmål, men håper på litt god input :)
Jeg endte opp med Ecolite'n som det linkes til over her i hovedsak fordi den er "alt etende" i forhold til strøminput (IT/TN), innebygget jfb type B og kan tilpasses ladebehovet ditt. Byggekvaliteten på chassiet virker også bedre enn Schneider sin som jeg lader med på jobb.
Jeg hadde samme utgangspunkt som deg med ønske om 32A, men endte opp med 25A pga begrensninger i hovedsikring. Det kan legges inn mulighet for 16A/32A (eller 16A/25A) ved hjelp av ekstern styring. Se hjemmesiden til ladespesialisten, står litt mer der.
Noen vil kanskje anbefale deg en "smart" ladeboks hvor en f.eks. kan fjernstyre ladetider (i den grad dette ikke kan bestemmes i bilen) når disse smarte strømmålerne kommer - Her må du se an behovet ditt.

Jeg har også valgt samme løsning og vil ha en bryter som velger 16 eller 32 A. Ikke montert eller prøvd enda, men byggekvaliteten ser veldig bra ut.

Ae har mulighet for å velge tidspunkt for lading!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Tom E.

Kan jeg ikke bare mekke til en blå 32 Amp. 1 fase chuko kontakt i garasjen og lade fra denne?

Hva er ladestasjonen til?

Tom E.

Unnskyld.

Blå CEE kontakt selvfølgelig.

S4e

Da må du vel ha en ledning "med klump" for den blå kontakten som koster endel? I praksis en mobil ladestasjon...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Zuexi

Med Mode 3 ligger sikkerhetsfunksjonen i selve ladeboksen. Ingen strøm i kontaktene før pilotsignalet aktiveres. Ladeboksen kan også ha innebygget jordfeilbryter, noe som ofte er rimeligere enn å montere i sikringsskapet. Velger du ladeboks med type 2 uttak kan du bruke kabelen flere steder en kabel med CEE uttak. Type 2 kabel må en kjøpe ekstra uansett til Ampera-e.
Mode 3 muliggjør også å sende strøm fra bilen tilbake til strømnettet (men dette er nok for spesielt interesserte)

knut.aulie

Det er vel ca 3-4 tusen for 32A ledning (med kladd) og fra 6 tusen for en boks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA