Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kw vs km/time på superlader

Startet av seidl, torsdag 23. februar 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

Ipadjove

Sitat fra: Trond Mjøs på torsdag 16. februar 2017, klokken 23:14
Ipadjove, eg har kun sett manualen for Bolt, og trudde dette vart likt i Ampera-e. (8 og 12 A ). Men det er mogleg dette vert annleis for Opel. Det er jo slik at denne ladekladden må vera laga for 230 V på  europeiske bilar.  Mitt spørsmål er om AC lading ( mode 3) kan justerast frå skjermen i bilen?

Ok jepp. Trodde også først at det ville være likt, men så såg jeg 6A i en video. Se bilde. Bolt skal vel fungere på 110V også, kanskje derfor.

harmyk

#121
Hei

Jeg har bestilt en Ampera-e og trenger bedre forståelse av hvilken lader jeg trenger. Her følger noen påstander / spørsmål / forklaringer på hvordan jeg forstår verden. Er takknemlig om noen kan bidra til at jeg får korrekt forståelse.

I PDF file http://www.opel.no/content/dam/Opel/Europe/norway/hq/no/11_Brochure_Library/prisliste-ampera-e-my17-14-12-2016.pdf skriver Opel på side 3 at Ampera-e har:
+ Innebygd lader, AC: 240V en-fase, inntil 32 Amp
+ Hurtiglading DC, ladekapasitet: 50 kW

Slik jeg forstår dette, så kan en uten å installere ladestasjon lade bilen med en kurs på 32A (*240V => 7.6Kw). I brosjyren oppgis ladekapasitet til 7.2kW - det stemmer jo rimelig bra. Det skulle gi en maksstrøm på 30A. Antar da at en 32A sikring tåler en kontinuerlig belastning på 30A?


Hvis en kun har en 16A kurs i garasjen er en avhengig av at enten
A: bilen kan redusere strømmen ned til 10/12/14 A (for ikke å overbelaste strømkursen - den på 16A kan jo ikke stå med 16A kontinuerlig over lang tid)
eller
B:  en må kjøpe en lader som reduserer strømmen som leveres til bilen til en styrke som kursen kan levere kontinuerlig (10/12/14 A).

Så om en har behov for ladestasjon er da avhengig av:
1: Har en en 32A kurs i garasjen så klarer en seg uten ladestasjon.
2: Har en mindre enn 32A kurs så bør en vente til vi vet hvordan bilen kan begrense strømmen for så å finne ut om en har behov for egen ladestasjon.

Så vidt jeg forstår leverer alle "hjemmeladestasjoner" AC. Hvis bilen skal lades med større kapasitet enn 7.2Kw må en benytte hurtiglader og disse laderne leverer DC? (og Ampera-e kan ta imot opptil 50kW ladning). Hvor høy spenning leverer hurtigladerne?

Som jeg skrev i begynnelsen er dette ikke ment som påstander men som spørsmål. Fint om noen av dere som er opplyste kan være med å opplyse meg også :-).

Takker og bukker

mvh Harald

zbk

DC-hurtiglader hjemme er dyrt! og nok ikke noe du kommer til å installere.

Et AC-ladepunkt, derimot, er kjekt å ha  ;). Instilling for antall ampere på ladepunktet skal typisk være 80% av sikringsstørrelse. Dvs 20A for 16A-lading og 40A for 32A-lading. For 16A/32A sikringer bør ladestasjonen stilles inn på 13A/25A.

Et ladepunkt eller en ladekabel vil sende et signal til bilen som sier noe om hvor mange ampere den er i stand til å levere og så trekker bilen maks så mange ampere for lading. Ladekabelen som følger med bilen er enten 8A eller 10A og kan ikke brukes til hurtigere lading enn dette. For å trekke 32A må du ha både en strømkurs og en ladekabel/-punkt som er beregnet på dette.

Hvilke muligheter vi i tillegg kommer til å ha for å justere ladefart fra bilen er det vel ingen som vet ennå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Gnilre

Du må kjøpe en ladestasjon hvis du skal lade med alt over 10A. Med 32A kurs kan du kjøpe en 32A ladestasjon, som ofte er en god del dyrere enn enn en 16A ladestasjon. Har du 32A kurs forøvrig ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

harmyk

Takker for tilbakemeldinger. Et drypp her og ett der og etter hvert blir ting klarere. Men hva betyr det i praksis når Opel skriver:
+ Innebygd lader, AC: 240V en-fase, inntil 32 Amp

Slik jeg forstår dette, så kan bilen lades med inntil 32A AC. Må det da være ladestasjon eller kan den koples rett i en 40A stikkontakt?
I og med at jeg ikke vet om bilen kan brukes til å begrense fra 32A til 16A antar jeg at jeg venter med å bestemme meg til alle fakta er på bordet.

Jeg har 3x50A inn til huset. Har vurdert å søke om å få utvide det til 3x62A, men vet ikke om det går. Må nok legge ny kabel ut til garasjen, da kursen i dag går via andre kontakter osv. Jeg kommer nok uansett til å legge opp en kabel som i framtiden kan benyttes til 32A, selv om jeg vel ikke ser behovet (i denne omgang) for mer enn 16A.

Så i praksis må jeg nok vente til jeg vet hva Ampera-e kan regulere selv. Hvis dette er max 10A så er det jo i det minste, men har jeg lagt kabelen så er det jo ikke så mye stress å bare prøve og se om den kapasiteten holder. Etter mine beregninger vil bilen da på 10 timer kunne lades ca 23kWh - noe som burde holde til 160km. Ikke ofte en kjører mer enn det på et døgn.

Så jeg får vel si at jeg fremdeles er i orienteringsfasen og prøver å finne ut hvordan dette henger sammen.

Takker for informasjonen.

zbk

En ladekabel er, litt forenklet, bare en portabel ladestasjon. Disse kan du få i 32A-utgaver om du vil. Da trenger du en 32A-kontakt å koble den til og den skal være ok sikret om den er rett installert.

Her er et eksempel: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/10-16-32a-ladekabel-med-display-og-type-2-pis?tm=ladekabler

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

S4e

Sitat fra: zbk på mandag 27. februar 2017, klokken 19:51
En ladekabel er, litt forenklet, bare en portabel ladestasjon. Disse kan du få i 32A-utgaver om du vil. Da trenger du en 32A-kontakt å koble den til og den skal være ok sikret om den er rett installert.

Her er et eksempel: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/10-16-32a-ladekabel-med-display-og-type-2-pis?tm=ladekabler

Det er vel helt marginal besparelse på en slik, når en uansett trenger en elektriker? Og med en fast stasjon kan en få B-vern integrert + at alt er ordentlig montert på vegg og ingen løse ledninger/kontakter...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Olemann


Nei, bilen kan ikke kobles rett til en "40A stikkontakt".  Du trenger en ladekladd som det gjerne kalles, altså en ledning med en kladd på.  Denne får du i ulike varianter, opp til 32A.   Enfase 32A kan du få trøbbel med lokalt, ikke alle leverandører er like glad for slik skjev last.   

MEN; tenk deg om før du rigger til med 32A om du virkelig har behov for det.  Jeg har hatt elbil i mange år og var i ferd med å spa opp hagen og dra tjukk 32A kabel 15 meter, men valgte teste ut først 14/16A.   Etter 3 år har jeg kun etpar ganger savnet mer. 

harmyk

Her var det enda mer informasjon. Flott å bli gjort oppmerksom på dette, men jeg ser at det kan være lurt å ha det fast montert. Men fint å få denne opplysningen med i vurderingen.

Ref: Olemann
I og med at jeg legger ny kabel fra sikringsskap til garasje tror jeg det er lurt å legge en kabel som kan tåle 32A. Må nok opp med litt belegningsstein, men det blir ikke så langt - antar det skal gå sånn rimelig bra. Jeg anser det for lite sannsynlig at jeg kommer til å bruke den til 32A men det er jo ikke noe problem å sette en 16A/20A sikring på kursen. Tenker vel at hvis jeg skal ha noe mer enn 10A så er det vel lurt å minst ha 16A - og da trenger jeg 20A kurs ut fra sikringsskapet?

Takker for mye fin info her.

Olemann

Ja, når du først skal strekke ny kabel så velg dimensjon for 32A.  Koster ikke mye mer.  Mitt poeng var at jeg trodde jeg måtte ha 32A for å få ladet nok, det holdt med 14/16A for min del.  16A ladekladd går bra på 16A kurs, men holde deg unna vanlig stikk, altså Schuko.  Bruk bare industrikontakt for alt over 10A, ellers lett varmgang. Kladdene leveres med det normalt, men noen trikser til med overganger, ikke lurt.

Sitat fra: harmyk på mandag 27. februar 2017, klokken 20:53
Her var det enda mer informasjon. Flott å bli gjort oppmerksom på dette, men jeg ser at det kan være lurt å ha det fast montert. Men fint å få denne opplysningen med i vurderingen.

Ref: Olemann
I og med at jeg legger ny kabel fra sikringsskap til garasje tror jeg det er lurt å legge en kabel som kan tåle 32A. Må nok opp med litt belegningsstein, men det blir ikke så langt - antar det skal gå sånn rimelig bra. Jeg anser det for lite sannsynlig at jeg kommer til å bruke den til 32A men det er jo ikke noe problem å sette en 16A/20A sikring på kursen. Tenker vel at hvis jeg skal ha noe mer enn 10A så er det vel lurt å minst ha 16A - og da trenger jeg 20A kurs ut fra sikringsskapet?

Takker for mye fin info her.

hexachordia








Sitat fra: Olemann på mandag 27. februar 2017, klokken 21:05
Ja, når du først skal strekke ny kabel så velg dimensjon for 32A.  Koster ikke mye mer.  Mitt poeng var at jeg trodde jeg måtte ha 32A for å få ladet nok, det holdt med 14/16A for min del.  16A ladekladd går bra på 16A kurs, men holde deg unna vanlig stikk, altså Schuko.  Bruk bare industrikontakt for alt over 10A, ellers lett varmgang. Kladdene leveres med det normalt, men noen trikser til med overganger, ikke lurt.

Sitat fra: harmyk på mandag 27. februar 2017, klokken 20:53
Her var det enda mer informasjon. Flott å bli gjort oppmerksom på dette, men jeg ser at det kan være lurt å ha det fast montert. Men fint å få denne opplysningen med i vurderingen.

Ref: Olemann
I og med at jeg legger ny kabel fra sikringsskap til garasje tror jeg det er lurt å legge en kabel som kan tåle 32A. Må nok opp med litt belegningsstein, men det blir ikke så langt - antar det skal gå sånn rimelig bra. Jeg anser det for lite sannsynlig at jeg kommer til å bruke den til 32A men det er jo ikke noe problem å sette en 16A/20A sikring på kursen. Tenker vel at hvis jeg skal ha noe mer enn 10A så er det vel lurt å minst ha 16A - og da trenger jeg 20A kurs ut fra sikringsskapet?

Takker for mye fin info her.

Jepp, du må ha 20 A strømkurs. Med så stort batteri er det fint med 32A strømkurs og lading på ca 26A hvis mulig.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

nofuelno

#131
OBS!
Hurtiglading av US-importert Chevy Bolt er ikke mulig i Norge da bilen har et CSS type 1 inntak som ikke passer med kabler som benyttes på europeiske hurtigladestasjoner. ( gjelder selvfølgelig ikke Opel Ampera-e )
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

3irikur

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 28. februar 2017, klokken 00:02
OBS!
Hurtiglading av US-importert Chevy Bolt er ikke mulig i Norge da bilen har et CSS type 1 inntak som ikke passer med kabler som benyttes på europeiske hurtigladestasjoner. ( gjelder selvfølgelig ikke Opel Ampera-e )

Dersom noen virkelig har lyst - ville det vært mulig å bygge om til type 2? Evt. brukt en overgangskabel?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

nofuelno

Sitat fra: 3irikur på tirsdag 28. februar 2017, klokken 16:04
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 28. februar 2017, klokken 00:02
OBS!
Hurtiglading av US-importert Chevy Bolt er ikke mulig i Norge da bilen har et CSS type 1 inntak som ikke passer med kabler som benyttes på europeiske hurtigladestasjoner. ( gjelder selvfølgelig ikke Opel Ampera-e )

Dersom noen virkelig har lyst - ville det vært mulig å bygge om til type 2? Evt. brukt en overgangskabel?
Ombygging: Svært krevende og omfattende og en tilnærmet umulig oppgave.
Overgangskabel: Ikke tilgjengelig på markedet, men mulig med deler for 20.000,- og mye spesialkompetanse.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

zbk

Er ikke protokollen for type1 og type2 den samme da? Man kan jo bytte fra type1 til type2-støpsel på en ladekabel.

Dersom man fikk tak i type2-versjonen av kontaktplata til bilen, ville ikke denne kunne kobles mer eller mindre direkte til kontaktpunktene for type1? Det føles enklere å gjøre det på den måten enn med et adapter, i alle fall.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA