Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Importere selv

Startet av Boogie, søndag 26. desember 2010, klokken 15:15

« forrige - neste »

ovev

Jeg registrerte meg lenge før jordskjelvet, men har ikke hørt et pip. Man kan lure på om de egentlig ønsker å selge biler! ???
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Kristian

Sitat fra: Saxo på tirsdag 26. april 2011, klokken 18:39

Har du fått med deg at det har vært jordskjelv ++ i Japan ? Synes at vi kan vise litt hensyn. Leveringstid på bil er en bagatell i denne sammenhengen. Nissan får nok solgt i bøtter og spann av denne bilen uansett.

Jeg gleder meg til å motta bilen uansett leveringstidspunkt. Lykke til med å få hjulene i gang Japan og Nissan  ;)

Det har så vidt meg bekjent ikke vært noe jordskjelv hos Birger N Haug og hvis de har leveranseproblemer pga problemer i Japan, er det desto større grunn til å melde fra om dette.

Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Boogie

De er tilsynelatende i gang med normal produksjon i Japan. Litt uro rundt underleverandører, men foreløpig er det greit.
Nissan Norge hadde oppstart i London kort stund før påske, og og har nok ikke kommet skikkelig i gang enda. Forhandlerne vet nesten ikke hva dette er, så man kan vel si at Nissan Norge burde vært tidligere ute.
Det ser ut til at kundene denne gangen er klarere for kjøp av bil enn forhandlerne er til å selge.
Nå skal forhandlerne kurse sine folk, og tilrettelegge verksted mm for bilene. Så må de godkjennes av Nissan før de kan begynne salget.
Det skjer mye i kulissene. Gi dem litt mer tid!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

RuneW

Sitat fra: Boogie på onsdag 27. april 2011, klokken 07:22
Forhandlerne vet nesten ikke hva dette er, så man kan vel si at Nissan Norge burde vært tidligere ute.
Det ser ut til at kundene denne gangen er klarere for kjøp av bil enn forhandlerne er til å selge.

Det skal være sikkert og visst!

Jeg er mistenker at Nissan kommer til å selge Leaf på et svært begrenset utvalg av forhandlere, og da bare i hovedstaden. Selv bor jeg i Sarpsborg og er klar over at kundegrunnlaget er langt dårligere enn f.eks. i Oslo. Vil Nissan gidde å tilrettelegge service og verksted for 10 solgte bilder? Er redd svaret er "nei".

Å kjøre fra Særp til Oslo for service på en bil er generelt lite aktuelt og for elbil særdeles lite aktuelt  :-\

Så det blir spennende å se hva Nissan bestemmer seg for. Er ikke veldig optimistisk.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

elektrolux

Sitat fra: RuneW på onsdag 27. april 2011, klokken 07:52
Vil Nissan gidde å tilrettelegge service og verksted for 10 solgte bilder? Er redd svaret er "nei".

Å kjøre fra Særp til Oslo for service på en bil er generelt lite aktuelt og for elbil særdeles lite aktuelt  :-\

Service?

En moderene Elbil trenger omtrent ikke service. Dette er det siste du skal bekymre deg for.

Bremser og støtdempere kan "alle" uansett, og batteri og motor er vedlikeholdsfrie uansett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hans Håvard Kvisle

Når først Nissan får fingern ut og kommer igang skikkelig i Norge, skal det bli litt størrelse på volumet. Dvs minimum 1.000 elbiler i året. Det betyr nok at også sarpinger kan få kjøre LEAF.

Forøvrig er Boogies analyse helt korrekt. I Norge er markedet klart før Nissan er det. Nok litt til deres forbauselse da de har temmelig rigide krav før de vil sette igang i et land. Men nå begynner de å forstå at Norge er hot uten at de trenger alle små og store detaljer på plass for å dra igang markedet. Dessverre ser kundelevering ut til å bli forsinka 3-4 måneder fra det som ble antatt ifjor høst. Så la oss håpe på at endelig pris blir kjent seinest i juni, og at skikkelige kontrakter da kan skrives for leveranser fra oktober og utover.

Nissan Norge har dessuten fått beskjed om å skjerpe kommunikasjonen sin. Fra hva som er skrevet i denne tråden, kan de fastslå at det har vært litt sløvt. Så vi får se hvor lang tid det tar før alle som har meldt sin interesse for en oppdatering.
St.Hanshaugen

RuneW

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. april 2011, klokken 08:21
Service?

En moderene Elbil trenger omtrent ikke service. Dette er det siste du skal bekymre deg for.

Bremser og støtdempere kan "alle" uansett, og batteri og motor er vedlikeholdsfrie uansett.

Jeg bekymrer meg ikke for servicene, men det er godt mulig Nissan gjør det. Uten å kunne detaljene rundt dette, vil jeg anta at tilstanden til batteriet og analyse av kjøredata er en av de tingene som vil bli fulgt opp tett på servicene, og da holder det ikke med fastnøkler og en fille...  ;)

Dessuten, med "service" tenker jeg ikke på å sjekke bremsevæske-nivå, men all type "after sale service". Og når det gjelder Leaf, regner jeg med at Nissan bør følge opp ganske tett. Hvis du følger med på mynissanleaf.com, så er det ganske mange spørsmål der.

Det er ganske mye rart av nye former for lys og indikatorer på en Leaf og det minste man bør kunne forlange hos en forhandler er å kunne få svar på "hva betyr det lyset der?" (det blir litt for dumt om en forhandler må be kunden om å lese i håndboken for å finne ut dette).


Altså: Leaf er en helt ny type bil og det må investeres i både kursing og hardware for hver forhandler/verksted som skal kunne følge opp en Leaf på en god måte. Det jeg er spent på er om (når) Nissan er villig til å gjøre dette for mellomstore forhandlere.

Til sammenligning: iMiev selges (i følge Mitsubishi sine sider) fortsatt ikke noe sted i Østfold. Hvorfor?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Sitat fra: RuneW på onsdag 27. april 2011, klokken 09:53
Til sammenligning: iMiev selges (i følge Mitsubishi sine sider) fortsatt ikke noe sted i Østfold. Hvorfor?

-Fordi tilgangen til biler i Norge er så liten at det ikke er meningsfullt å "selge" den uten at den kan leveres?
-Fordi det er dyrt å trene salg og serviceapparatet på en helt ny modell (som skiller seg markant fra tidligere modeller). En kostnad man neppe vil ta hvis det ikke finnes biler å selge?
-Fordi Mitsubishis ressursser i Norge er få?

Man må heller ikke glemme at Norge er et lite land, selv om vi ofte ikke føler det slik...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Dine argumenter understreker poenget mitt.

Jeg har forøvrig kontaktet en lokal Nissan-selger om Leaf, men det ble helt stille fra den kanten gitt. Kanskje han ikke hadde hørt om Leaf for alt jeg vet  ;D

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Baltor

Sitat fra: RuneW på onsdag 27. april 2011, klokken 09:53
Til sammenligning: iMiev selges (i følge Mitsubishi sine sider) fortsatt ikke noe sted i Østfold. Hvorfor?
Stemmer dette?  I følge elbil.no er det minst 5 iMiev forhandlere i Østfold.
http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbilforhandlere
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Hans Håvard Kvisle

Det stemmer at Mitsubishi har 5 forhandlere i Østfold. Og alle har i det minste kjøpt seg en demobil! Forhandleren som har solgt mest, passerte 10 biler i 1.kvartal. Ligger langt syd i fylket  ;) Men alle skal kunne hjelpe deg med å få en elbil.

Her er forøvrig begrunnelsen til Mitsubishi for å tilby i-MiEV så bredt:
- Vi tilbød alle 59 forhandlerne å kjøpe en demobil. Hele 53 benyttet seg av dette. Vi tror ikke at man lykkes med elbil ved å bruke tvang. Da er det utrolig artig at så mange forhandlere helt selvstendig valgte å være med på Mitsubishis elbilsatsing. Noe som passer oss godt, da vi er helt overbeviste om at elbiler og plug-in hybrid blir en veldig stor andel av bilforhandlernes framtidige salg. En vesentlig del av hverdagen. Inntil vi er der, ser vi det som en kjempefordel at mange lærer teknologien, markedet og elbilkundene.
Fra intervjuet en tid tilbake: http://elbil.no/elbiler/223-norges-elbilkonge
St.Hanshaugen

Hans Håvard Kvisle

For å gjenta meg sjøl. Mitsubishi var temmelig rådville da de starta med i-MiEV høsten 2010. Det husker sikkert mange, ikke minst med den litt uheldige kommunikasjonen om rekkevidde. Mitsubishi har nå lært raskt, og jeg tror de er både ærlige og kunnskapsrike om elbilen sin, ref hva vi erfarte når vi skrev denne artikkelen: http://elbil.no/elbiler/333-hvordan-selges-elbilen-i-miev

Nissan i Norge er like rådville som Mitsubishi var. Men de vil garantert komme seg så snart det er full go for LEAF i Norge. Sånn er bilbransjen. Kunnskapsløftet er veritabelt når først modellen er i butikkene og på veiene.
St.Hanshaugen

bosonic

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 27. april 2011, klokken 11:38
Kunnskapsløftet er veritabelt når først modellen er i butikkene og på veiene.

Vi snakker om en formidabel omskolering etter min mening, og kanskje et generasjonsskifte?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RuneW

Sitat fra: Baltor på onsdag 27. april 2011, klokken 11:18
Stemmer dette?  I følge elbil.no er det minst 5 iMiev forhandlere i Østfold.
http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbilforhandlere


Jeg må innrømme at jeg ikke har kontaktet alle Mitsubishi-forhandlere i Sarpsborg-området. Det jeg gjorde var å gå på denne siden:

http://www.mitsubishi-motors.no/dealerlocators.aspx

Deretter huket jeg bare av på iMiev (som tydeligvis ikke er en "vanlig bil" for Mitsubishi).

Jeg fikk mange resultater, men bare en med iMiev (og det var ikke i Østfold). At det er godt mulig dette ikke stemmer er jeg åpen for!

At en forhandler har kjøpt seg en demobil sier forøvrig IMHO ekstremt lite om hvor klar de er for å selge å supportere biler selv.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Fikk mail fra Nissan i dag:

"Nissan LEAF vil ikke bli tilgjengelig hos alle våre forhandlere, og hvilke forhandlere som vil ha Nissan LEAF tilgjengelig er fortsatt under utarbeiding."

Gikk ikke an å lure ut av dem om Sarpsborg var en av de utvalgte gitt...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA