Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Importere selv

Startet av Boogie, søndag 26. desember 2010, klokken 15:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på tirsdag 16. august 2011, klokken 12:29
Uansett ser jeg ikke poenget med 8 dekk til en slik bli, har forlengst sluttet å skifte dekk på min P106, kjører med vinterdekk hele året. Mange blir veldig opprørt over dette, himler med øynene og fekter med armer, men jeg tror det er overdrevet. Veifestet er bra og slitasjen liten på vinterdekkene. Dekkene går ut på dato før de blir slitt. Selv om Leaf'en er et par hakk vassere enn PSA'n, blir det lite aktuelt med villmannskjøring på sommerføre med denne, du vil ikke se meg komme sidelengs gjennom svingen med Leaf'n med det første (ok, kanskje på vinterføre)  :D

Jeg vil gå for kun vinterdekk, hvis mulig.

Det blir nok lite aktuelt her, onkel vil neppe like biler med piggdekk på midt på sommeren ;)

Men bilen kommer med sommerdekk. Du tenger da evt. ikke å kjøpe nye felger, bare kjør rett til en dekkforhandler og be om vinterdekk på de felgene. Om sommerdekkene er kjørt kun 10km får du kanskje en god innbyttepris, evt. selger du dem på Finn. I verste fall ender du da opp med en utgift på 3000,- eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

#151
Sitat fra: Kristian på tirsdag 16. august 2011, klokken 12:29

Uansett ser jeg ikke poenget med 8 dekk til en slik bli, har forlengst sluttet å skifte dekk på min P106, kjører med vinterdekk hele året. Mange blir veldig opprørt over dette, himler med øynene og fekter med armer, men jeg tror det er overdrevet. Veifestet er bra og slitasjen liten på vinterdekkene. Dekkene går ut på dato før de blir slitt. Selv om Leaf'en er et par hakk vassere enn PSA'n, blir det lite aktuelt med villmannskjøring på sommerføre med denne, du vil ikke se meg komme sidelengs gjennom svingen med Leaf'n med det første (ok, kanskje på vinterføre)  :D

Jeg vil gå for kun vinterdekk, hvis mulig.

Galskap.

Får nesten inntrykk av at du mener at korrekte dekk skal benyttes for å kunne kjøre villmann.

Det har ikke slått deg at i en nødsituasjon kan det være nettopp dekkvalget ditt som skiller mellom liv og død? Prøv å klekke ut en god forklaringen dersom du en sommerdag kvester en unge du akkurat ikke klarte å unngå med vinterdekk på bilen din.

Edit: Du tenker kanskje på såkalte helårsdekk, de som er merket M+S?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

http://bil.bt.no/bil/article4104493.ece

"Om det er 20 grader ute har piggfrie vinterdekk hele 14,5 meter lengre bremselengde enn sommerdekk i 50 kilometer i timen."

Hvis jeg blir påkjørt bakfra og får nakkeskader av en som "ikke ser poenget" med sommerdekk tror jeg en erstatningssak blir aktuelt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond.Strom

jeg var helt sikker på at han drev med trolling her jeg? inlegget må vel ha vært sarkastisk??

Baltor

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. august 2011, klokken 13:59
"Om det er 20 grader ute har piggfrie vinterdekk hele 14,5 meter lengre bremselengde enn sommerdekk i 50 kilometer i timen."
Dette må være med helt nye og svært myke vinterdekk hvor knastene "legger seg".
Hvis en har halvslitte vinterdekk som er noen år gamle klarer en ikke merke forskjell på disse og like gamle sommerdekk mht bremselengde. Dette er noe en lett kan teste selv.

Men viktig å tenke på at piggdekk gir mye lengre bremselengde særlig på våt asfalt, mest når gummien er slitt og piggene har blitt lengre. Piggdekk burde vært forbudt fra et sikkerhetssynspunkt. (og selvfølgelig også fra et miljøsynspunkt og et økonomisk synspunkt)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

POSi411

Sitat fra: Baltor på tirsdag 16. august 2011, klokken 15:16
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. august 2011, klokken 13:59
"Om det er 20 grader ute har piggfrie vinterdekk hele 14,5 meter lengre bremselengde enn sommerdekk i 50 kilometer i timen."
Hvis en har halvslitte vinterdekk som er noen år gamle klarer en ikke merke forskjell på disse og like gamle sommerdekk mht bremselengde. Dette er noe en lett kan teste selv.
Det har jeg testet da jeg skulle "bruke opp" vinterdekkene på min gamle Vectra, og det var kjempestor forskjell, spesielt på vått føre.
Definitivt sommerdekk om sommeren og vinterdekk om vinteren for meg!
Helårsdekk finnes ikke.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Boogie

En litt annen vinkling på dekkspørsmålet:

Bilene blir levert med 205 dekk. For meg høres det ut som unødvendig ekstra rullemotstand.
Kan vi bruke smalere dekk? Og i såfall hvor langt ned kan vi gå uten at det går nevneverdig ut over bilens egenskaper?

For meg høres 185 dekk ut til å være en grei løsning...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Baltor

Sitat fra: POSi411 på tirsdag 16. august 2011, klokken 16:03
Det har jeg testet da jeg skulle "bruke opp" vinterdekkene på min gamle Vectra, og det var kjempestor forskjell, spesielt på vått føre.
OK, min test var med 6pr varebildekk som en må ha på Berlingo eller Partner eller Caravelle. Anbefaler da alle å teste bremselengde hvis de kjører med dekk som kanskje ikke er optimale.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Thomas Parsli


Hvis du kjenner dimensjonene kan du jo sjekke rulleomkrets på www.dekkdimensjoner.no, se på alternative dekk som er innenfor 5% regelen -og prøve å berenge forskjellen i friksjon over en viss kjørelengde (f.eks 20km).
Jeg gjetter at forskjellen i kjørelengde er under 10%, men blir gjerne overrasket:)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kristian

Her er endel som "himler med øyner og fekter med armer" når jeg forteller at jeg kjører på vinterdekk hele året (må ikke forveksles med piggdekk), dette er jeg klar over. Men jeg mener fremdeles det er overdrevet, ikke glem at vi kjører rundt med vinterdekkene hele vinteren uten at noen himler med øynene av den grunn. Dette foregår på den måten at en tilpasser kjøringen etter forholdene.

Det er en lang rekke faktorer som er viktigere for bremselengden enn dekktype slik som dekkets tilstand, føre, type bremser (ABS), bremsenes tilstand, bilmodell osv. En bilmodell kan ha nesten dobbelt så lang bremselengde som en annen.

Poenget mitt med "sidelengs gjennom svingen" er at en må tilpasse kjøringen til det kjøretøyet en har, den bremselengden en til enhver tid har, det føret som er, den formen en selv er i osv.

Tilbake til Leaf; Denne frister muligens såpass til litt mere normal kjøring, så jeg vil nok vurdere sommerdekk på denne. Først vil jeg teste ut vinterdekkene på sommerføre, tipper det holder.

Hilsen en som har kjørt skadefritt i 25 år (men før det smalt det godt  :( ).
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

elektrolux

Vegvesenet påstår at dersom du kom rundt en sving i 80 km/t i stedet for 70 km/t og oppdaget en Elg vil du treffe den med stor kraft.

En kamerat parrerte med at dersom en kjørte i 90 km/t ville en passert treffpunktet før elgen i det hele tatt nådde fram, og dermed ville hele problemet vært unngått. ;D

Er enig med Kristian at det er bedre å tilpasse farten etter bil og forhold, enn å hele tiden ligge på grensen. Med Elbil har vi kjører vi med så gode marginer at dekkvalget betyr minimalt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond.Strom

Selvsagt skal man tilpasse farten etter forholdene.

Problemet med argumentet at man kan tilpasse farten og kjøre med vinterdekk, er at sommerdekk vil ha kortere bremselengde uansett fart, og det kan være at de centimeterene du da får er de som skal til for å unngå ulykke. 

mulig jeg er litt sikkerhetsfiksert, men det dør noen hundre mennesker i trafikken hvert år.

akseln

Hei! For oss som venter på informasjon om når Leaf blir levert, er denne dekkdiskusjonen ganske uinteressant - i alle fall i denne tråden.  Noen som har fått noe mer informasjon?

-a

POSi411

Sitat fra: Kristian på onsdag 17. august 2011, klokken 15:03
Her er endel som "himler med øyner og fekter med armer" når jeg forteller at jeg kjører på vinterdekk hele året
Gode dekk er en billig (livs) forsikring. Kan ikke skjønne at noen ønsker å spare noen kroner på å kjøre med dårlige eller uegnete dekk. ::)
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Elmo

Mye snakk om bremselengder, men ikke kjørelengder her.

Mine PSAer mister mellom 5 og 10% rekkevidde umiddelbart når jeg bytter til vinterdekk. Det altså av de 70+km jeg har med min (kanskje litt for røffe) kjørestil.

Det alene er god nok grunn til å ikke kjøre med vinterdekk mere enn høyst nødvendig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA