Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "One million miles" drive units

Startet av FierceViking, onsdag 22. februar 2017, klokken 19:07

« forrige - neste »

FierceViking

Hei

Usikker på om dette har vært tatt opp før, men for min del kan jeg si at dette er en reell problemstilling.

I Oslo er det jo som kjent gratis parkering for elektriske biler.
Det tilbys også gratis lading på flere steder i byen. Dette er flott for min (og sikkert mange andres del) fordi jeg ikke har mulighet til å lade på kontoret pga en bakstreversk huseier.

Men - gang på gang ser jeg elbiler i alle varianter stå parkert foran ladestolper, uten å lade. De tar altså opp en ladeplass, helt unødig.
I dag var det to Leafer etter hverandre, som tok opp 2 av 4 ladeplasser ved Kiwi Bjølsen.

Har kontaktet Oslo kommune, men de kan ikke gjøre stort siden skiltingen er som den er.

Hva mener dere? Er det sosialt akseptert å gjøre sånn?
Er det ufint å legge en lapp i ruta og påpeke dette?

Mvh
Ganske fersk elbilist som begynner å bli godt kjent i gatene rundt Sagene, Bjølsen og Storo.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Hyundai Kona 2020 Premium med soltak
Kia Soul 2015 (aka Eldar)

cra

Lapp er helt innafor. Om den samme gjentar "synden" kan du gjerne gå over til lapper med lim på baksiden.

Greit nok at det i følge skiltingen er lov å parkere der, men det gjør det ikke OK alikevel. Det er ikke forbudt å legge ryggsekken sin i setet på bussen så gamle Olga ikke får sitte heller.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Sentrale ladeplasser i Oslo fungerer som gratis pendlerparkering  for de som er så heldige å finne seg en plass. De som har skamvett kobler til kabelen for syns skyld. Når vanlig gateparkering har så kort tidsbegrensing, blir alternativet fort dyre parkeringshus. Så fullt forståelig at det blir slik.

Ordningen ga menig når elbiler var Think og Buddy, og det ikke var så mange. Jeg syns det fungerer dårlig i dag, og kommunen burde vurdere hva de egentlig ønsker å tilby på disse ladeplassene.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Ladeplasser bør bare planlegges for å dekke ett behov: Lading!

Slik det er lagt opp i flere områder av Oslo, er ladeplassene de eneste (og billigste) offentlige parkeringsplassene hvor det er lovlig å stå i mer enn i to timer. De ender derfor opp som pendlerparkering i stedet.

Mitt forslag ville være å forsterke alle punktene til 3-fase, gjerne 22 eller 43 kW (evt med lastdeling over flere stolper). Kombiner dette med ladeplikt (helst aktiv lading, men vanskelig å håndheve uten å sette effektmåler på stolpene), samt maksimal ladetid tilsvarende de offentlige parkeringsplassene i samme område. Etter kl 20:00 er det uansett ingen tidsbegrensning. Trenger en lenger lade- eller parkeringstid, må bilen flyttes til en ren parkeringsplass eller -hus; evt kobineres med en tur innom hurtiglader på hjemveien.

Alle offentlige langtidsplasser i sentrum uten lading (i praksis ved Akershus festning) er i hovedsak allerede tatt av pendlerparkering; de fleste med elbiler. Det viser at det er et stort ønske for pendlere om å kunne kjøre til sentrum. Samtidig er det ønskelig å redusere all bilkjøring - også den med elbil.

Jeg har en gang tatt med bil på jobb i sentrum (sykler til daglig) etter noen andre ærend på morgenen. Ut fra live-status på ladestopler, var det mange ledige. Men da jeg kom frem, var alle plassene i realiteten opptatt (og ca 20% uten tilkoblet lading); hadde nesten forventet det da. Så da ble det reserveplanen med noen minutter på nærmeste hurtiglader, og vanlig parkering.

Bruk av ladeplass uten lading er irriterende for de som faktisk trenger lading. Men samtidig gir dette kommunen et falskt bilde av behovet. Dersom de ser på samme bruksstatus, er det alltid ledig ladekapasitet selv i sentrum på dagtid. Men i praksis er denne kapsiteten ikke tilgjengelig (....som gir noen assosiasjoner til Tesla-søksmålet....  ;))

I ren egeninteresse har jeg med meg ferdige lapper til å legge på ruten til elbiler/hybrider med manglende lading når jeg lufter hunden i nabolaget hjemme (Majorstua). Det ble ca 10 lapper utdelt i uken i starten. Etter et par måneder synes jeg det har gitt resultater. Bortsett fra en Leaf-gjenganger som aldri lader, så er det nå nede på 2-3 i uken. Og plassene er nå som regel faktisk ledige når lading ikke er tilkoblet, så en slipper bomtur til en lader som tilsynelatende skulle vært ledig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA