Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Girstang, onsdag 22. februar 2017, klokken 16:35

« forrige - neste »

Girstang

Hei. Lurer veldig på nye renault. Men har lest så mye rart at jeg har blitt usikker.

Mine spørsmål:

Forventet rekkevidde vinter?

Hvor lang ladetid på 22kw ladestasjon for å få 10% til 80%?

Har carport med 2 2x5 16 ampere kurs med lys og div på. Hvordan blir det med poden som følger med? Kan man få en kraftigere kabel til sikringsskap som kan drive alt i carport pluss maks lading til elbilen?

vil jeg kunne rekke å lade bilen fullt med f.eks. 10 amp på en natt eller 16 amp?

Følger det med en vanlig ladekladd som lader på shucko problemfritt på tn nett?

Hytteladeren som renault selger, er det den store gule?

Takke for hjelp

THE

Dette blir jo litt gjetting, men noen svar er enkle å svare på.

- 10-80% lading på 22kW bør ta litt i underkant av 1time og 30 minutter (forutsatt at du har litt temperatur på batteriet ved start lading. Man bør alltid kjøre noen mil før lading på vinteren for å sørge for god driftstemperatur på batteriet)

- Sammenlignet med min gamle 210 Zoe vil jeg anta at jeg får ca dobbel utnyttbar rekkevidde med 41kWh R90. For min del vil det gi ca. 250-280 km ved +-0 grader med kjøring på norsk lettere kuppert landevei i hastighet på 60-70-80 km/t. Ved -10 til -15 grader vil man nok kunne få ca 200 km rekkevidde med nye Zoe på samme type kjøring. Ved motorveikjøring  (100-110km/t) i -15 grader kan man nok ikke forvente mer enn 140-150 km rekkevidde med nye Zoe

- Mener at 3,6kW veggboks må være sikret med 20A, og må ha 4mm2 kabel. Ladestasjonen må være på en egen kurs.

- Lading på 10A vil ta tid, mye tid. Du vil max få 2kW inn på batteriet, sannsynligvis ca 1,8kW. Lading fra 10-100% tar ca 20 timer ved 1,8 kW inn på batteriet.

- Lading på 16A vil nok også ta mer enn 12 timer fra 10-100%.

- Det er vel ikke hver dag man setter bilen til lading med så lite som 10%, og sannsynligvis ikke hver dag man har behov for 100% batterikapasitet på nye Zoe heller. Jeg vil tro det for de aller fleste vil holde med 16A veggboks, og veldig mange vil klare seg med 10A lading på nye Zoe også. Jeg lader med 11kW hjemme i dag, men hadde nok ikke hatt det behovet med den nye store batteripakken.

- Det følger ikke med vanlig ladekladd for lading på TN-nett med Zoe. Det følger kun med type2-kabel med bilen samt at veggboks og montering er inkludert i bilprisen.

- Den gule "Hytteladeren" er erstattet av et mindre og lettere alternativ http://www.zapcharger.com/portable-en/. Denne er også betydelig dyrere. Hvis du velger å få med Zapcharger i stedet for Veggboks/trafo, så må du i følge prisliste betale 6000,- ekstra. Ordinær pris på Zapcharger er vel 20000,-++ hvis du skal kjøpe den i tillegg til veggboksen. Nå skal det vel ikke være mva. fritak på ladeutstyr som bestilles/leveres sammen med bilen lenger heller (se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31294.0.html). Det kan jo bety at man må betale mva. på veggboks og montering av denne også, men det står ikke noe opplyst om dette på Renault sine nettsider eller i prislisten til Zoe.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Girstang

Hvordan gjør man det hvis man bare trenger 16a veggboks? Støtter poden fra Renault det og? Kan jeg bruke eksisterende kabel da og samtidig ha lys og sånt på eller må man opp i kabel størrelse til f. Eks 20amp sikring og da ha samme kurs til lys og veggboks. Går det? Eller er det egen kurs uansett til poden? Vil minimum ha 16a til bilen i carport

morten69

Sitat fra: Girstang på onsdag 21. desember 2016, klokken 09:28
Hvordan gjør man det hvis man bare trenger 16a veggboks? Støtter poden fra Renault det og? Kan jeg bruke eksisterende kabel da og samtidig ha lys og sånt på eller må man opp i kabel størrelse til f. Eks 20amp sikring og da ha samme kurs til lys og veggboks. Går det? Eller er det egen kurs uansett til poden? Vil minimum ha 16a til bilen i carport

Ny kabel og installasjon følger med i inntil 15 meter. Trenger du lengre kabel betaler man for det ekstra. Flere på nettet her som har fått 20-30 meter kabel og betalt 2000-5000 ekstra.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Girstang

Men denne nye kabelen vil kunne brukes av lys og div pluss ladeboks med 16a?

refreol

Den nye kablelen går ene og alene rett til PodPoint - som er et type 2 uttak.
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

Girstang

Går det ann å tre inn en ny kabel som er så grov? At den kan fordeles ute i carporten med en liten sikringsboks av noe slag slik at det blir 2 kurser? I såfall hva slags?

refreol

Heisan,
mitt svar kun som eier av en Zoe med installasjon av PodPoint som en del av pakken.
Men, jeg vil tro at noe av poenget er den nye kursen (20A) kun skal betjene ladestasjonen og ikke grenes til andre formål.
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

Girstang

Beklager at jeg plager dere :) men har altså en 16amp kurs med blå cee stikk. Lys i bod og carport også tilkoblet denne kurs pluss defa varmer.

Renault tilbyr ladeboks men krever egen kurs til denne fordet om man f.eks kunne hatt maks trekk 15amp på blåe cee stikk? Eller vil elektrikker si alt ok her og smeller bare opp poden med redusert amp?

Kansje det vil lønne seg å forhandle bort poden mot at man får med noe fuel sin hyttelader og tillegg kjøper denne?

http://www.torgersenbil.no/produkt/hurtigladere-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid/portable-hurtiglader-til-el-bil-plugg-in-hybrid

Er jeg på villspor?

AppleKnocker

Sitat fra: Girstang på onsdag 21. desember 2016, klokken 05:00
Forventet rekkevidde vinter?

Nye Zoe har aktiv batterivarme som gjør at man kan få 15-18 grader temperatur på batteriet ved forvarming når man er tilkoblet strøm.
Jeg har sett beregninger som viser at et batteri kan miste 15% kapasitet når batteriet holder minus 10, sammenlignet med optimal temperatur på rundt 20 grader. Det stemmer også med egne erfaringer at skikkelig kaldt batteri kan gi vesentlig kortere rekkevidde.

I teorien kan forvarming av kupe+batteri gi ganske mange mil ekstra rekkevidde i streng kulde.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Girstang

#10
Har da bestilt den nye zoe. Og har hørt med en elektrikker at om min teori med kraftig kabel
Fra sikringsskapet til carport med en fordeler i carport med egne sikringer skulle gå.
Noen som vet hvor mange arbeidstimer man får av renault for elektro jobben, er redd det blir dyrt.

Har også lest forumet og sett at det er mange utfordringer med zoe som : varmeapparat dekk sensorer og lading. Er dette blitt noe bedre på siste modeller? Har renault ordna dekk sensor problemet for nylig leverte biler?

Ettet å ha lest forum sidene så har jeg joggu blitt usikker. Kan berge meg ut av bestillinga. Burde jeg det?

Håper noen gidder å svare.

HCO

Sitat fra: Girstang på fredag 23. desember 2016, klokken 23:48
Har da bestilt den nye zoe. (...) Ettet å ha lest forum sidene så har jeg joggu blitt usikker. Kan berge meg ut av bestillinga. Burde jeg det?

Vi tvilte oss også frem mot beslutning om å kjøpe Zoe i våres, litt av samme årsaker som du nevner, men er nå veldig fornøyd med at vekta vippet mot kjøp. Jeg skal ikke påstå at Zoe passer for alle, spesielt ikke som eneste bil, men allikevel tar den unna over 90% av kjøringen vår - da med "gammelt" batteri. Med det nye batteriet, er det bare mulighet for skiboks som mangler for vår del.

Sitat fra: Girstang på fredag 23. desember 2016, klokken 23:48
Noen som vet hvor mange arbeidstimer man får av renault for elektro jobben, er redd det blir dyrt.

Det går ikke på timer, men på avstand fra sikringsskap (inntil 15 meter inkludert, uten graving). Utover dette, må du betale ekstra direkte til firmaet som gjør installasjonen. Eventuelt grave selv på forhånd, dersom det er nødvendig for å få kabelen frem. Dersom du har IT nå, slik at du trenger transformator, har den inkluderte installasjonen en verdi på rundt kr. 20.000. Ved et eventuelt senere salg av huset, er jeg ganske sikker på at verdiøkningen er betydelig.

Sitat fra: Girstang på fredag 23. desember 2016, klokken 23:48
varmeapparat

Dette har, som du antakelig har lest deg opp på, med å gjøre at revers-funksjonen på varmepumpa ikke klarer å av-ise utedelen under enkelte forhold. Vi har vi ikke opplevd dette som noe problem foreløpig, men nå er vi inne i vår første vinter uten de svært lave temperaturene så langt. Vi husker på trikset med å stille på 24 grader og trykke Auto før hver gang vi parkerer. Dersom du skulle oppleve at varmeapparatet svikter, er det ikke verre enn å finne et parkeringshus med plussgrader og la bilen stå der et par timer.

Sitat fra: Girstang på fredag 23. desember 2016, klokken 23:48
dekksensorer

Dette er heller ikke noe problem, så lenge man vet om det på forhånd. Ikke kjøp vinterhjul av forhandleren, men av et dekkfirma som vet hva de driver med og kan klone originalsensorene. Jeg brukte Dekksjekk i Askim, og betalte 6100 for testvinnerdekk fra Goodyear, inkludert klonesensorer og arbeid (jeg hadde felger fra før).

Sitat fra: Girstang på fredag 23. desember 2016, klokken 23:48
lading

Jeg har ikke en eneste gang opplevd IT/TN som noe problem. Vi lader stort sett hjemme, men når vi har brukt bilen på lengre turer har vi funnet ladestasjoner knyttet til en kafé eller en butikk som vi allikevel skal innom. Med større batteri, som dere har bestilt, kan jeg ikke tenke meg at dette blir en utfordring i hverdagen - med mindre dere regelmessig kjører mer enn 30 mil av gangen.

Vi har mulighet for lading med inntil 16A på fjellet, der vi har en liten leilighet. Der er det selvsagt IT, så for å kunne bruke Zoe til fjellturene har vi skaffet oss en ladebøtte av den typen Nofuel.no selger.

Sitat fra: Girstang på fredag 23. desember 2016, klokken 23:48
Håper noen gidder å svare.

Værsågod, og lykke til med valget.   :)
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

pudderjagar

Zoe kan ha skiboks. Eg har takbøyler og den største Thule skiboksen på min bil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: HCO på lørdag 24. desember 2016, klokken 16:23
Dersom du har IT nå, slik at du trenger transformator, har den inkluderte installasjonen en verdi på rundt kr. 20.000. Ved et eventuelt senere salg av huset, er jeg ganske sikker på at verdiøkningen er betydelig.

Om det er en 11kW 3-fase trafo, så kanskje, i enkelte tilfeller. Men ikke om kjøper har en elbil med 1-fase 32A lader.
Om det er en 3,7kW skilletrafo er disse helt uinteressante for alle andre enn Zoe-eiere. Det eneste man da får "ekstra" i forhold til en normal installasjon er høyere tap ved lading, tomgangstap når det ikke lades og potensielt brumming. Mao. bare å koble bort og skru ned om det skal lades noe annet enn Zoe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

#14
Du kan få Zoelader som både kan demonteres enkelt, har ingen tomgangstap og ingen brumming.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-vegglader-zoe#product

Kommer også som 3 fase 11kW utgave på nyåret!
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA