Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: PROSJEKT: Tesla P85+

Startet av tomrh, tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:13

« forrige - neste »

tomrh

Hydrogentilhengere mener det blir for dyrt å bygge ut kraftnettet til elektrifisert bilpark og sier at økt bruk av hydrogen er løsningen. De mener også at kostnadene for kraftutbygging må lempes over på elbileierne.

http://www.tu.no/artikler/en-stor-elbilpark-vil-kreve-utbygging-av-kraftnettet-det-er-det-ingen-som-kjenner-prislappen-pa/366024

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Electrix

Elbileierne betaler allerede både for kraften vi bruker og for nettleia, så den saken er allerede løst.

Når det gjelder hydrogen så har jeg forstått det slik at de ikke betaler hverken elavgift eller mva som vi elbileiere betaler, og har også hørt at de heller ikke betaler effektavgiftene?

Uansett krever jo hydrogen 3 ganger så mye energi så da blir det 3 ganger så dyrt med kraftutbygging. Dette er de vanlige tøvete utspillene som bare enkelte uopplyste politikere lar seg lure av, men det er trist at politikerne ikke er mer oppegående og passer bedre på pengene våre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

At NEL har interesser i hydrogen er åpenbart, men hvorfor lederen i Småkraftforeninga engasjerer seg? Jeg kjenner en bonde med eget kraftverk i bekken som både har elbil men også er svært for hydrogen. Det å selge overskuddsstrøm inn på strømnettet får man bare spotpris for, men å selge hydrogen kan gi vesentlig større inntekter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

doldis1

Hmm, begynner hydrogengutta å bli desperate ?
Taktikken er ellers velkjent fra politikken- har du ingen gode argumenter igjen, fokuser kun på
hvor problematisk alt blir med motstanderens politikk ....

Øyvind.h

Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. desember 2016, klokken 09:11
Hydrogentilhengere mener det blir for dyrt å bygge ut kraftnettet til elektrifisert bilpark og sier at økt bruk av hydrogen er løsningen. De mener også at kostnadene for kraftutbygging må lempes over på elbileierne.

Kostnaden må bæres av brukerne, uavhengig av hva de bruker strømmen på. Og det gjør man gjennom betaling av både kraft og linjeleie.

Hydrogenproduksjon som krever 3x energimengden lurer jeg med andre ord på hvordan hydrogenforkjemperne skal ro seg unna?

Ellers kan vi nok konkludere at man i makroperspektivet vil få en mye høyere regning ved å satse på hydrogen istedenfor batteri her i Norge. Når strømnett og ladepunkter er ferdig utbygget er man ferdig. Og det til en langt mindre kost enn mange tror fordi lading kan skje sporadisk og styrt på lik linje med hydrogenproduksjon. Bilen står tross alt parkert 95% av døgnet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. desember 2016, klokken 10:30
å selge hydrogen kan gi vesentlig større inntekter.
En skal vel ikke helt ignorere dette hvis det er slik at noen har overskuddskraft som de ikke får levert på annen måte.   For å ta bonde analogien, det blir som å lage ost og smør fordi en ikke får levert melken.

Men det er vel ikke bare-bare å sette opp en hydrogenfabrikk i fjøset. Ihverfall ikke hvis den skal produsere flytende hydrogen. Kanskje en kan levere hydrogen som gass til et "meieri" og få den tilbake i flytende form?

Eller tenkes det slik at strømmen kan gå inn på nettet dedikert for hydrogenproduksjon, og hentes ut ved en hydrogenfabrikk?

Uansett tror jeg hydrogen i  biler blir for spesielle behov. Men det kan jo tenkes at småprodusenter kan levere for andre behov: Båter, fly, hytter uten strøm mm.

http://hydrogenhouseproject.org/uploads/2/9/5/9/2959873/h2_to_go.pdf
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Olee

Alle vet jo at en hydrogenbil bruker ca 3 ganger så mye energi som en batteribil. Er det dermed slik at utbyggingen av nettet automatisk også blir 3 ganger så dyrt som å bygge ut til batteribiler? Det er jo ikke slik at alle har en elektrolysør i garasjen som skal tilkobles strøm?

Chivas

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. desember 2016, klokken 11:19

Hydrogenproduksjon som krever 3x energimengden lurer jeg med andre ord på hvordan hydrogenforkjemperne skal ro seg unna?

Spetalen har svaret :
Øystein Stray Spetalen, mener imidlertid at dette ikke er viktig. Dersom hydrogenet fremstilles ved hjelp av overskuddskraft fra fornybare kilder som sol og vind

larsk

Sitat fra: Chivas på tirsdag 20. desember 2016, klokken 13:57
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. desember 2016, klokken 11:19

Spetalen har svaret :
Øystein Stray Spetalen, mener imidlertid at dette ikke er viktig. Dersom hydrogenet fremstilles ved hjelp av overskuddskraft fra fornybare kilder som sol og vind

"overskuddskraft" ja.... joa, det blir bra det... vis oss prognoser på overskuddskraft fremover Øystein! :D

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Øyvind.h

Hmmm. Skulle ønske batterier kunne ta unna kraft fleksibelt gjennom døgnet utifra pris og produksjon. Hadde bare noe sånt vært mulig  ;D

Men dersom energiproduksjon i fremtiden er så enorm at tredobbelt forbruk er fullstendig likegyldig er det jo ikke så nøye om man går for hydrogen eller batteri. I en slik verden er jeg riktignok usikker på om alle norske kraftverk er levedyktige, men det er en annen sak...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Så søtt at hydrogenhodene bekymrer seg om at oppgradering av strømnettet kan bli dyrt.

Det som er dyrt er jo hydrogenfyllestasjonene. Som praktisk talt ingen bruker, for det det praktisk talt ikke finnes noen som gidder å kjøpe hydrogenbiler.

Hvis elbilistene og hydrogen-kapitalistene skal ha en krig om hvem som bekymrer seg mest, så kan jo jeg høyne med at jeg bekymrer meg for terror-faren med hydrogenbiler og at trykksatt hydrogendrivstoff selges og gjøres så lett tilgjengelig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Chivas

Sitat fra: fredag på tirsdag 20. desember 2016, klokken 15:15

Det som er dyrt er jo hydrogenfyllestasjonene. Som praktisk talt ingen bruker, for det det praktisk talt ikke finnes noen som gidder å kjøpe hydrogenbiler.

Ja, hvordan går det egentlige med disse stasjonene? Noen som bor i nærheten av den nyåpnede i Sandvika og kan fortelle om noe trafikk?

e-curious

Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. desember 2016, klokken 10:30
At NEL har interesser i hydrogen er åpenbart, men hvorfor lederen i Småkraftforeninga engasjerer seg? Jeg kjenner en bonde med eget kraftverk i bekken som både har elbil men også er svært for hydrogen. Det å selge overskuddsstrøm inn på strømnettet får man bare spotpris for, men å selge hydrogen kan gi vesentlig større inntekter.

Man kan jo bruke overskuddskraften til å produsere hydrogen lokalt, for så å lokalt konvertere det til elektrisk strøm til ladestasjoner for elbiler?  Det er jo det som skjer i en hydrogenbil.

(red:ladestasjoner)

jlan

Sitat fra: fredag på tirsdag 20. desember 2016, klokken 15:15
jeg bekymrer meg for terror-faren med hydrogenbiler og at trykksatt hydrogendrivstoff selges og gjøres så lett tilgjengelig.
Det er mange problemer med utstrakt tilgjengelighet for hydrogen. For eksempel vil useriøse ballongselgere bruke det i stedet for helium, som begynner å bli veldig dyrt.

Jeg tror likevel hydrogen kan bli et nisjeprodukt når  fossile brennstoff blir veldig avgiftsbelagte. For eksempel kan det erstatte propangass, og det kan også inngå som en råvare for produksjon av syntetisk jet-fuel.

Hydrogen for elektrifisering av oljefelt er også aktuelt, så dumt det enn kan høres. Vi frakter da altså naturgass til utlandet, så produserer vi hydrogen der og frakter den tilbake til platformene, i stedet for å legge dyre kraftkabler med store tap for å sende strøm tilbake.

Om det blir aktuelt å bruke for langtidsutjevning av elektrisitsproduksjon er vel usikkert. Kanskje i veldig flate områder. Hvis en har mulighet for å lage høydebassenger så er pumpekraftverk mer effektivt.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Burger

Fredag: Det bekymrer meg også. Har mange scenarioer i hodet på hvordan jeg ville ha gjort det, men tenker det er best at det blir i hodet før noen får ideer eller noen andre får tankepolitiide om at jeg tenker å gjøre det.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA